All-round High End PC ~ € 1700 (€ 2100 incl. randapp.)

Pagina: 1
Acties:

• audapc
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-06-2015
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik ben iemand die veel (lees: te veel) uren per dag naar een scherm zit te staren. Bijgevolg worden er ook een aardig aantal taken verricht op de computer.

Gamen - Ik ben al jaar en dag een fervent gamer en dit op verschillende niveaus en in verschillende genres. Enerzijds kan ik mij amuseren met bijvoorbeeld een Minecraft of een League of Legends casual te spelen, maar anderzijds zijn er ook FPS games waar ik op zeer hoog niveau mee (probeer te) draai(en). Dit betekend kort door de bocht dat elke hapering er al twee teveel zijn. Naar game prestatie stel ik dan ook zeer hoge eisen. Mijn huidige computer wordt helemaal gek als ik een (semi-)recent spel probeer te spelen, maar met deze pc denk ik aan voornamelijk aan hedendaagse en toekomstige competitieve FPS.

Videobewerking - Af en toe (vanaf dat ik deze computer heb vaker) doe ik aan videobewerking. Met mijn huidige pc duurt het letterlijk uren om een paar minuten te renderen en dat ben ik grondig beu. Met videobewerking bedoel ik af en toe een videootje in elkaar prutsen, dat dan bijvoorbeeld op een YouTube-kanaal of iets dergelijks belandt. Wegens te trage computer heb ik mij er nooit echt in verdiept maar dat gaat dus waarschijnlijk veranderen, wat betekend dat er ook behoorlijk wat tijd hierin gestoken wordt. Idee is dat ik een YouTube kanaal ge beginnen uitbouwen en wie weet waar dat eindigt.. (keep on dreaming tralala... O-) )

Streamen - Streamen is nog zoiets dat ik ga doen eenmaal ik deze computer heb. Bedoeling is dat juist het competitieve spelgedrag gestreamed gaat worden en zoals reeds gezegd: elke hapering is er al twee teveel. Ook zou ik graag degelijke kwaliteit stream hebben en niet een waar je met de beste wil van de wereld niets van ziet.

Server hosting - Af en toe gebeurd het dat het eens nodig is dat ik zelf een of meerdere servers host op mijn eigen pc. Met de huidige setup uiteraard not done, maar met deze nieuwe configuratie wel. Ik doel niet op applicaties die 64GB RAM nodig hebben en 20GHz CPU kracht, maar als je twee servers aan hebt staan en wilt dan nog zonder problemen gamen + streamen, kan het soms wel eens moeilijk worden... Vooral naar de verbindingssnelheden toe.

Casual gebruik - Hierbij denk ik aan veel te veel applicaties en webpagina's tegelijk geopend hebben en natuurlijk needless to say, dingen zoals Microsoft Office, e-mailen, e.d.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Voor de computer zelf zat ik te denken aan een € 1700. Dat is dan exclusief monitor, toetsenbord...
Inclusief randapparatuur kan dit opgetrokken worden tot € 2100.

Assemblage en verzendkosten exclusief. Ook OS schaf ik apart aan, alhoewel tips e.d. meer dan welkom zijn.

Even kort toelichten. Ik ben het type persoon dat liever "een tientje" extra uitgeeft als het dan ook iets opbrengt. Dat eerder dan twee tientjes te besparen op iets en dat het dan kantje-boortje wordt of het wel/niet goed gaat gaan. Ik slaap liever op mijn twee oren om het zo te zeggen. Ook naar de toekomst toe investeer ik liever nu "ietsjes" (dus niet 3x) teveel meer om bijvoorbeeld meer future-proof te zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Logitech G700 muis
Logitech G35 headset
Novita 2205W beeldscherm
Externe HDD 1,5TB
Puretrak Talent muismat

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik zat te denken aan een NAS case, een Titan X en een stuk of 10 led lichtjes. :9 Nee, zoals reeds aangehaald, stel ik zeer hoge eisen van een computersysteem en heb ik er bijgevolg ook wat geld voor over. Ik ben mij bewust dat met zo een verwachtingen, het onvermijdelijk is dat ik ergens tussen de befaamde "best bang for buck" en het "absurde" terechtkom.

De bedoeling is dat ik na verloop van tijd (= aantal jaar) de GPU vervang door een betere (of extra bijsteek), er extra RAM insteek en extra/betere SSD's erin steek. De rest zou ik graag willen behouden.

Ik heb ongeveer anderhalve week vooronderzoek gedaan alvorens dit topic te starten, dus ik hoop dat ik al een redelijk solid build kan presenteren. Meer zorgen maak ik mij over de compatibiliteit, of de RAM latjes passen (ivm CPU koeler), of alles in de kast past, of de voeding het trekt, er genoeg aansluitingen zijn van de voeding uit, aantal kabels, uitbreidingsmogelijkheden, case fans, airflow... dat soort zaken.

Ik had dus het volgende in gedachte:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 409,80€ 409,80
1MSI X99S GAMING 7€ 257,49€ 257,49
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 372,68€ 372,68
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 75,-€ 75,-
1Corsair Obsidian 450D€ 119,80€ 119,80
1Iiyama ProLite GB2488HSU-B1 Zwart€ 279,-€ 279,-
1Scythe Mugen 4€ 37,50€ 37,50
4Noiseblocker eLoop B12-2, 120mm€ 16,50€ 66,-
1Logitech G710+ Mechanical Gaming Keyboard qwerty€ 139,-€ 139,-
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 137,52€ 137,52
1LG GH24NS95 Zwart€ 16,50€ 16,50
1Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition€ 93,90€ 93,90
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.093,19

Ik zal elke compenent even toelichten.

Behuizing - Ik verwacht niet dat een kast muisstil is. Ik ben een kabaal van gemiddeld 50 dB of hoger gewend dus zolang het niet ~ 50 dB of meer wordt interesseert geluidsproductie mij totaal niet. Wat mij wél interesseert is de airflow, volume en, in mindere mate, de looks. Airflow, daarmee bedoel ik dus ook de koelprestaties. Het heeft naar mijn mening geen zin om een goede after-market (zo noemt dat toch hé?) koeler te kopen als de airflow van de kast niet in orde is. Met volume doel ik op voldoende plaats om alles erin te steken. Kwa looks ben ik waarschijnlijk ook een apart geval, maar ik ben niet voor de super strakke kasten zoals Fractal Design Define R5 Black. Ik heb liever een kast zoals bijvoorbeeld de Antec GX500. Een sidepanel interesseert mij ook niet, gezien ik naar een beeldscherm staar en niet naar de computerbehuizing.
Samengevat: prestaties vind ik belangrijker dan looks of geluidsproductie. Vandaar dus de keuze voor deze kast, desondanks het zijpaneel.

Case Fans - Geen idee of dit überhaupt zin heeft of niet. Maar zoals al aangegeven, liever paar tientjes extra en goede airflow dan andersom. Ik ken wel bitter weinig van welke goede of geen goede fans zijn, door het immense aanbod waar ik maar met moeite doorgeworsteld geraak...

CPU - Ik heb gekozen voor de goedkoopste Haswell-e processor. De reden daarvoor is vrij simpel: ik wil al een DDR4 platform om future proof te zijn. Mijn idee is om om de paar jaar een andere videokaart erin te steken, wat betere SSD's en eventueel wat extra RAM. Ik heb meermaals gehoord dat CPU's zeer lang meegaan en ik heb mij laten wijsmaken dat DDR4 de toekomst is, dus vandaar de keuze. Dit is nu waarschijnlijk lichte overkill, maar als je dit dan uitspreidt over de jaren heen dan is het wel te verantwoorden denk ik. En de 50-60 euro extra vind ik bijgevolg wel waard t.o.v. een 4790K.

Verder ben ik van plan om tegen die tijd een goeie overklok erop te zetten en ook daarvoor hoor ik voornamelijk positieve geluiden vanuit de i7 5820K hoek. Ik ben mij er van bewust dat dit een geval is van "tussen 'bang for buck' en absurditeit". Al vind ik het verantwoord om 20% van het budget naar de CPU te laten gaan.

Ook heb ik een paar keer iets opgevangen van een cashback actie van Intel toen ik dit forum afspeurde? Als ik het me goed herinner, is het in mijn geval een € 55. Dit in rekening genomen vind ik het zeker de moeite om voor deze setup te gaan.

CPU koeler - Ik heb er een aantal vergeleken en deze kwam er vrij goed uit. Als er nog een betere is in die prijsklasse hoor ik dat graag. Indien het aangeraden is om een koeler uit het duurdere segment te nemen hoor ik dat eveneens zeer graag. Ik maak mij zoals reeds aangegeven vooral zorgen dat alles erin past (CPU koeler <-> RAM latjes).

HDD - Ik heb voor deze HDD gekozen gezien het een van de snellere HDD's is en toch, voorlopig, ruim voldoende opslag biedt. Tijdens het videobewerken ga ik gebruik maken van raw video footage, dus voldoende opslag is wel een must lijkt me, alhoewel ik hier niet op wil overdrijven. Mijn idee is dat deze 2TB, de externe 1.5TB en de SSD de brug moeten vormen tussen nu en het moment dat ik kan zeggen "kom ik prop er nog een TB'tje aan SSD's in". Ook heb ik voor deze, denk ik, relatief goedkope HDD gekozen om zo voor een duurdere CPU/MoBo/GPU combinatie te kunnen gaan.

SSD - Meermaals heb ik gehoord dat dit een van de beste "bang for buck" SSD's is van het moment en vandaar de keuze. Ik heb nog nooit een computer gebruikt die een SSD had, dus ik veronderstel dat het wel even zal duren alvorens ik ga klagen over de snelheid ervan. En tegen die tijd geldt de analoge redenering als bij de HDD.

GPU - Dit is voor mij een zeer moeilijk punt geweest. Zeer lang heb ik met het gedacht van een 980 Ti in mijn hoofd gezeten, maar toch beslist ervan af te stappen en datgene te gaan doen wat vaak aangeraden wordt: om de paar jaar andere kaart erin. Ik vond het prestatieverschil tussen de 980 en de 970 te klein om 300 euro extra uit te geven en dus vandaar de keuze voor een 970. Wel heb ik dan graag "de beste" 970 kaart, specifiek voor gaming en dus heb ik gekozen voor de kaart van MSI, gezien die het beste uit verschillende reviews kwam, vooral kwa performance.

Bovendien loop ik ook niet bepaald warm voor SLI/Crossfire. Dit vanwege de slechte (of zelfs onbestaande) support ervoor. Misschien is het tegen de tijd dat ik ge upgraden totaal anders en interessanter om er een 970 bij te zetten i.p.v. een totaal nieuwe te kopen... Wil dus wel de mogelijkheid behouden.

Ik heb ergens iets gehoord dat binnenkort weer game codes gekoppeld gaan worden aan bepaalde videokaarten. Iemand die dit kan bevestigen en zo ja, of een 970 in die categorie zal vallen? Of is het enkel AMD dat daaraan meedoet?

MoBo - Ook dit is lang een moeilijk punt geweest. Ik ben het type dat snel geneigd is om veel te veel uit te geven voor een onderdeel als dit. Het gekozen moederbord is nog steeds zeer prijzig, maar in vergelijking met de meeste andere DDR4 moederborden is het toch een van de beste voor zover ik tussen de bomen het bos nog kan zien. Veel poespas is er vanaf gehaald (bluetooth en bepaalde encoder dingen waar ik niets van ken), waardoor dit moederbord toch in de midrange - lowrange valt kwa prijs als ik DDR4 borden in het algemeen bekijk. En dit terwijl het naar het schijnt (bijna) de beste prestaties levert, een van de beste audio- en netwerkchips heeft.

Los van dat ik een moederbord in het algemeen als heel belangrijk acht, wil ik vooral een moederbord met een goede netwerkchip en audiochip. De netwerkchip omdat er bij momenten zeer intensief netwerkverkeer zal optreden (server hosting, zelf gamen, streamen, eventueel nog wat downloaden meanwhile...). De audiochip gezien ik niet happig ben om een aparte audiokaart aan te kopen. Ook wil ik het moederbord behouden naar de toekomst toe als ik upgrades uitvoer en dus moet het ook tegen een redelijke overklok kunnen en moet de performance in orde zijn.

Zoals daarnet al aangehaald wil ik wel de mogelijkheid behouden voor SLI/Crossfire. Ik ben niet van plan 4 kaarten erin te proppen, maar wil de optie naar 2 wel open houden. Verder zou ik ook graag slots vrij hebben voor als die nieuwe SSD kaarten (voor zover ik het kan volgen heeft Intel er al eentje) wat betaalbaar worden. Ook M.2 aansluiting of zoiets zou ik graag hebben voor naar de toekomst toe.

Optische Drive - Steekt erin omdat ik nog talloze games en programma's op DVD heb liggen, die ik te pas en te onpas een keer wil gebruiken.

RAM - Gekozen setje werd meermaals aangeraden door verschillende reviews en altijd onder de noemer van "Kies goedkoopste DDR4 RAM setje van een bekend/goed merk en je zit goed". Dat heb ik, denk ik, dus ook gedaan. Bedoeling is dat er binnen een (aantal) jaar extra RAM ingezet wordt.

Voeding - Hetgene waar ik het minste vanaf weet. Ik heb hier verschillende dagen aan gezeten om met een fatsoenlijk (hoop ik :+ ) voorstel te komen. Ik had eerst de Corsair RM maar die schijnt iets te mankeren? Ook had ik eerst 750W maar dat heb ik al verminderd naar 550W, zeker nu ik geen 980 ti GPU neem.

Vraagtekens waar ik tegenaan loop zijn de volgende: Is deze voeding sterk genoeg naar de toekomst toe als ik er extra zaken zoals RAM, SSD's en betere GPU insteek? Zijn daar ook voldoende kabels en aansluitingen voor? Maakt wel/niet modulair iets uit gegeven dat de looks van de kast mij weinig interesseren?

Ook misschien even opmerken. Ik heb liever een 550W die op, bij wijze van spreken, 70% load staat en dat fluitend aankan, dan een 450W die op 90% load staat waar dan eventueel van alles mis begint te lopen. Ook hier weer het idee: liever een tientje meer uitgeven dan kantje-boortje.

SCHERM - Spreekt voor zich dat ik voor een gamebeeldscherm ga i.p.v. een scherm dat mooiere kleurtjes geeft. Gekozen model schijnt momenteel het beste aan te sluiten bij mijn wensen. Weinig verwerkingsvertraging, goede reviews, 120 Hz - 144 Hz. In vergelijking met andere gamebeeldschermen nog een van de betaalbare met deze prestaties. In de toekomst, maar dan spreek ik wel over jaren, is het wel de bedoeling dat ik een 4k scherm ga overwegen, maar dit dus samen met een betere GPU tegen die tijd.

Momenteel heb ik weinig interesse in een 27 inch scherm. Ik heb momenteel een 22 inch dus het gekozen 24 inch zal al aanvoelen als redelijk groot, denk ik.

De bedoeling is dus dat de Iiyama gebruikt gaat worden als primair (game)scherm en de Novita die ik nu gebruik, gebruikt wordt als tweede scherm. Gamen gaat altijd op het primaire scherm gebeuren, nooit op beiden.

Het heeft jammer genoeg wel maar een 1980x1080 resolutie.. Maar dit is zeker de afweging die ik moet maken prestatie <-> resolutie <-> prijs?

Toetsenbord - Ik ben vrij tevreden van Logitech tot zover (zie mee te nemen componenten), dus is mijn oog op de 710+ Gaming Keyboard gevallen. Een duur geval, maar het wel degelijk waard als we praten over competitive gaming. Of teminste, dat maak ik toch op uit de talloze reviews? Hier bespaar ik liever ook niet al teveel op.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Zoals van hierboven valt af te leiden, geniet Intel de voorkeur bij de processoren en geniet NVIDIA de voorkeur wat betreft de videokaart. Intel i7 vanwege gekozen DDR4 platform en NVIDIA omdat ik in het verleden een *piep* ervaring opgedaan heb met een AMD kaart. Ook heb ik me laten vertellen dat de NVIDIA kaart beter werkt / in elkaar steekt dan het overeenkomstige AMD model. Ook wat betreft drivers en dergelijke.

Wat betreft fabrikanten sta ik open voor alles, maar voor een of andere reden neig ik toch vooral naar MSI wat betreft zaken zoals moederbord en GPU. Misschien omdat ze altijd net ietsjes "agressiever" overklokt zijn dan de rest of gewoon net dat tikkeltje meer hebben...

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Energieverbruik maakt niet zoveel uit, maar het moet natuurlijk niet buiten het proportionele gaan.

Ik denk dat voor de rest alles duidelijk aangegeven is in de post. Wat ik van plan ben, wat ik verwacht, waar ik vraagtekens bij heb... Indien ik nog iets moet verduidelijken, vraag het dan aub.

Ga je overklokken?

De bedoeling is dat ik binnen een jaar of zo inderdaad ga overklokken. De bedoeling is niet om de beste benchmarks te gaan halen en N2 te gaan gebruiken of whatever. Het idee is dat ik er een stevige overklok op ga proberen te bewerkstelligen, op een luchtkoeler. Zowel GPU als CPU. RAM overklokken is tijdsverspilling heb ik mij laten wijsmaken. Toch wat betreft voor mijn doel.

Zo! Een hele boterham. Indien iemand fouten in mijn onderbouwing ziet of een antwoord weet op de twijfels die ik geuit heb, zou een antwoord enorm geapprecieerd worden! _/-\o_

Met vriendelijke groet

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-12 22:32
ik zou de extra fans weglaten.
scheelt je 66 euro. de kast heeft airflow genoeg en zal redelijk tot best wel heel stil zijn vooral met die scythe mugen erin.
als je t later toch nog te vind dan zou je extra kunne bijproppen.
uit eigen ervaring gesproken dat meerdere fans zelfs airflow kunnen verstoren. de ins op de front en de out op de achterkant.moeten genoeg zijn.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
..over leesvoer gesproken :P
Ook heb ik een paar keer iets opgevangen van een cashback actie van Intel toen ik dit forum afspeurde? Als ik het me goed herinner, is het in mijn geval een € 55. Dit in rekening genomen vind ik het zeker de moeite om voor deze setup te gaan.
Inderdaad: https://toptechcashback.com/nl/nl/pages/cpumb/qualifying
Case Fans - Geen idee of dit überhaupt zin heeft of niet. Maar zoals al aangegeven, liever paar tientjes extra en goede airflow dan andersom. Ik ken wel bitter weinig van welke goede of geen goede fans zijn, door het immense aanbod waar ik maar met moeite doorgeworsteld geraak...
De 450D heeft sowieso al een goede airflow en er worden al 3 fans meegeleverd. Het is nou niet echt nodig om voor elk roostertje een ventillator te plakken.
Hoewel ik geen grote fan ben van AIO-waterkoelers (ik doe dat liever zelf :)) is het hier wellicht een idee om je casefans+koeler te vervangen door een enkele pricewatch: Corsair Hydro H110i GT
Wel heb ik dan graag "de beste" 970 kaart, specifiek voor gaming en dus heb ik gekozen voor de kaart van MSI, gezien die het beste uit verschillende reviews kwam, vooral kwa performance.
Kijk bij dezelfde videokaarten nooit naar de 'prestatieverschillen'. Dat ligt eigenlijk puur aan de factory overclock. Nu klokken 970's zeer makkelijk over, waardoor de kwaliteit van de die en koeling veel belangrijker is voor de prestaties dan dat kleine boostje vanuit de fabrikant.
Niet dat de MSI een slechte 970 is daarom.

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

Mooie TS! Je hebt goed je eisen uitgelgt en je zegt waarom je de onderdelen hebt gekozen. Top!
Hier kunnen veel mensen wat van leren ;)

Hoe dan ook over je lijstje. Je hebt een zeer duur TN scherm genomen. IMO ziet een IPS scherm er veel mooier uit. Dure IPS schermen hebben amper last van black-light bleeding dus een opie zou kunnen zijn om dit IPS scherm te nemen: pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart . Ik zie in het kopje reviews dat mensen blij zijn met de kleuren en heeft alleen links onder een kleine black light bleeding. Hij heeft 75HZ (<- Goed genoeg voor FPS) en is 23'' groot. Maar nogmaals het is wat jij een mooi scherm vind en ik zou een keer naar een computerzaak gaan en kiezen wat het lekkerste kijkt.

Voor je voeding is 550W goed genoeg om je syteem van prik te voorzien. Misschien is het misschien handig om dit artiekel te lezen: reviews: De zeven populairste voedingen van 550W getest . Je kan hierij kijken wat je fijn vindt en een voeding kiezen waarbij jouw eisen bij die voeding voldoen. Voor overklokken lijkt een goed redement het allerbelangrijkste te hebben en op nr 2 de koeling. Je kan bijvoorbeeld deze nemen: pricewatch: Corsair RM550 . Zowel de koeling als het redement zeer goed is volgens het artikel.

En die extra fans zijn niet echter nodig. In de kast zelf zitten er al 3 en dat is meer dan genoeg.

Voor de rest heb ik niks te zeggen. Mooi lijstje! ;)

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• Mauritio
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-12 10:27
MarcRvB schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:06:

Hoe dan ook over je lijstje. Je hebt een zeer duur TN scherm genomen. IMO ziet een IPS scherm er veel mooier uit. Dure IPS schermen hebben amper last van black-light bleeding dus een opie zou kunnen zijn om dit IPS scherm te nemen: pricewatch: Asus MX239H Aluminium, Zilver, Zwart . Ik zie in het kopje reviews dat mensen blij zijn met de kleuren en heeft alleen links onder een kleine black light bleeding. Hij heeft 75HZ (<- Goed genoeg voor FPS) en is 23'' groot. Maar nogmaals het is wat jij een mooi scherm vind en ik zou een keer naar een computerzaak gaan en kiezen wat het lekkerste kijkt.
TS heeft aangegeven om competative games te willen streamen. Ik ga er dus vanuit dat hij een zo laag mogelijke inputlag wil en een zo hoog mogelijke refreshrate. Als je die dingen bij elkaar zet dan kom je al snel uit op een TN paneel. :)

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Voor je voeding is 550W goed genoeg om je syteem van prik te voorzien. Misschien is het misschien handig om dit artiekel te lezen: reviews: De zeven populairste voedingen van 550W getest . Je kan hierij kijken wat je fijn vindt en een voeding kiezen waarbij jouw eisen bij die voeding voldoen. Voor overklokken lijkt een goed redement het allerbelangrijkste te hebben en op nr 2 de koeling. Je kan bijvoorbeeld deze nemen: pricewatch: Corsair RM550 . Zowel de koeling als het redement zeer goed is volgens het artikel.
Als Tweakers één review heeft verkloot is het die wel. De voedingen die daar behandeld worden zijn raar beoordeeld en maar 2 van de 7 voedingen komen af en toe langs in het DAA-forum.
Juist de goed beoordeelde RM550 is eigenlijk helemaal geen goede voeding. Door condensators die slecht tegen hitte kunnen te combineren met een semi-passief design, waardoor alles warmer wordt dan normaal zal deze voeding niet bijster lang meegaan.

Nee, de G-series 550W is een prima voeding voor deze build. Volgens veel mensen praktisch geruisloos en van goede kwaliteit.

• MarcRvB
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-07 20:04

MarcRvB

A.k.a. Koning Malloot

svenvv2 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:49:
[...]

Als Tweakers één review heeft verkloot is het die wel. De voedingen die daar behandeld worden zijn raar beoordeeld en maar 2 van de 7 voedingen komen af en toe langs in het DAA-forum.
Juist de goed beoordeelde RM550 is eigenlijk helemaal geen goede voeding. Door condensators die slecht tegen hitte kunnen te combineren met een semi-passief design, waardoor alles warmer wordt dan normaal zal deze voeding niet bijster lang meegaan.

Nee, de G-series 550W is een prima voeding voor deze build. Volgens veel mensen praktisch geruisloos en van goede kwaliteit.
Oh diddn't know that. Thank for the heads up :) .

Eigenlijk best een slechte zaak zo. Ik verwacht van tweakers dat ze goede revieuws schijven en geen nutech.nl shit

Fotoalbum van ETS2 en C:S: https://secure.tweakers.net/gallery/485171/fotoalbum

• mcaran
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-01-2022
*knip* dit is natuurlijk gewoon spam op deze manier.

[ Voor 84% gewijzigd door br00ky op 11-06-2015 15:53 ]

• audapc
Allright, bedankt voor de antwoorden allemaal! _/-\o_
dfbt schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 08:14:
ik zou de extra fans weglaten.
scheelt je 66 euro. de kast heeft airflow genoeg en zal redelijk tot best wel heel stil zijn vooral met die scythe mugen erin.
als je t later toch nog te vind dan zou je extra kunne bijproppen.
uit eigen ervaring gesproken dat meerdere fans zelfs airflow kunnen verstoren. de ins op de front en de out op de achterkant.moeten genoeg zijn.
svenvv2 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 08:17:
De 450D heeft sowieso al een goede airflow en er worden al 3 fans meegeleverd. Het is nou niet echt nodig om voor elk roostertje een ventillator te plakken.
Hoewel ik geen grote fan ben van AIO-waterkoelers (ik doe dat liever zelf :)) is het hier wellicht een idee om je casefans+koeler te vervangen door een enkele pricewatch: Corsair Hydro H110i GT
En die extra fans zijn niet echter nodig. In de kast zelf zitten er al 3 en dat is meer dan genoeg.
Ik heb de case fans weggelaten en de Scythe Mugen 4 veranderd in een waterkoeler. Gezien dit maar een eurotje meer kost dan case fans + cpu koeler had ik iets van ach waarom niet. Alhoewel ik intuïtief zou zeggen dat ik luchtkoeling prefereer, heb ik geen ervaring of zinnige onderbouwing te geven hiervoor. Waarschijnlijk gewoon het gedacht van elektronica + water :9 .

Keuze heb ik laten uitgaan naar de Hydro H100i variant, gezien deze net dat tikkeltje beter zou koelen dan de andere, aldus een vergelijkingstabel/-test van o.a. HWI.

Over de gekozen kast echter. Is het gezien de verwachtingen die ik heb de beste keuze? Of zijn er nog andere modellen die bijvoorbeeld geen side panel hebben, maar net een beetje beter koelen ofzo bijvoorbeeld? Ik ben bang dat ik het overzicht een beetje verloren ben door het grote aanbod...
svenvv2 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 08:17:
Kijk bij dezelfde videokaarten nooit naar de 'prestatieverschillen'. Dat ligt eigenlijk puur aan de factory overclock. Nu klokken 970's zeer makkelijk over, waardoor de kwaliteit van de die en koeling veel belangrijker is voor de prestaties dan dat kleine boostje vanuit de fabrikant.
Niet dat de MSI een slechte 970 is daarom.
Ah op die manier... Komt dus op een beetje marketing neer zodat er te zeggen valt "neem deze want dit is de snelste" terwijl de kans bestaat dat de kwaliteit en de prestaties op lange termijn juist tegenvallen? Zijn er andere GTX 970 kaarten die beter geschikt zijn voor mijn doel of is de gemaakte keuze nog steeds te prefereren?

Mauritio schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 09:40:
TS heeft aangegeven om competative games te willen streamen. Ik ga er dus vanuit dat hij een zo laag mogelijke inputlag wil en een zo hoog mogelijke refreshrate. Als je die dingen bij elkaar zet dan kom je al snel uit op een TN paneel. :)
Ik heb inderdaad de afweging proberen te maken tussen enerzijds gameprestatie-gericht en anderzijds een mooiere (of misschien zelfs betere?) weergave. Ik ben er echter intuïtief vanuit gegaan dat anno 2014 - 2015 "slecht" nog altijd honderd keer beter is dan een monitor van omstreeks 2007. Ik ben bij het gekozen scherm uitgekomen, omdat, als ik het beste van beide werelden wou hebben, dat ik uitkwam bij schermen die makkelijk 600 euro of meer kosten en dat heb ik er nu ook weer niet voor over. En inderdaad, als ik een van de twee werelden moet prefereren, dan is het de snelheid-wereld. :)

Viel mij trouwens ook op dat er maar 1 jaar garantie aangegeven wordt bij het scherm dat jij voorstelde? Dit terwijl ik hoop toch wel langer te doen met een scherm. :+
svenvv2 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 10:49:

Ik heb de RM550 gedurende lange tijd een warm hart toegedragen, maar toen ik inderdaad meermaals las dat het juist een van de mindere was, ben ik verder gaan kijken. In het verleden heeft er bij mij zelfs al eens eentje *poef* (lees: ontploft en klaar voor de vuilbak) gezegd met de nodige rookontwikkeling dus ik stabiliteit vind ik wel belangrijk.

Echter zijn er nog wel zaken onbekend voor mij. Stel ik ga overklokken, trekt deze voeding het dan? Stel ik ga overklokken en heb er tegen die tijd 2 van die GTX 970 kaarten insteken, trekt hij het dan? Zijn er voldoende aansluitingen en kabels voor dat geval?

In ieder geval is, op het moment heb ik het volgende lijstje samengesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 406,50€ 406,50
1MSI X99S GAMING 7€ 255,31€ 255,31
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 374,25€ 374,25
1Corsair Hydro H100i€ 107,78€ 107,78
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 138,10€ 138,10
1Crucial BX100 250GB€ 89,-€ 89,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.094,14

• dfbt
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01-12 22:32
Een waterkoeling is niet echt heel nodig. Het ziet er mooi uit, maar daar gaf jij nou helemaal niks om. als je zwaar gaat overklokken zou je erover kunnen twijfelen.. Je zou eventueel gewoon de Scythe mugen erin laten zitten en de algemene case fans + waterkoeling eruit laten. scheelt je 6 tientjes.
IK bedoel dat je een budget hebt, hoef je t nog niet perse aan iets uit te geven. Ook staat waterkoeling ervoor iets meer geluid te maken dan waterkoeling. De case is prima, je zou eventueel nog naar de r5 design kunnen kijken.
edit: Toch niet de r5. die vond je niet mooi. overheen gelezen :)

[ Voor 5% gewijzigd door dfbt op 11-06-2015 19:29 . Reden: r5 toch niet ]

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-11 13:33

ktf

Waar heb je 16GB aan RAM voor nodig, als je zegt dat je het later nog wilt upgraden (naar 32GB ofzo? :S) Zolang je geen niet gaat virtualiseren lijkt dat me zwaar overkill, en voor servertje heb je het niet nodig, videobewerking evenmin. Scheelt je toch weer 70 euro.

[ Voor 20% gewijzigd door ktf op 11-06-2015 19:40 ]

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
dfbt schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 19:28:
Ook staat waterkoeling ervoor iets meer geluid te maken dan waterkoeling.
edit: Toch niet de r5. die vond je niet mooi. overheen gelezen :)
oeps ;) Ach toch al een edit gedaan. Dan nog maar eentje haha.
audapc schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:57:
Allright, bedankt voor de antwoorden allemaal! _/-\o_

Over de gekozen kast echter. Is het gezien de verwachtingen die ik heb de beste keuze? Of zijn er nog andere modellen die bijvoorbeeld geen side panel hebben, maar net een beetje beter koelen ofzo bijvoorbeeld? Ik ben bang dat ik het overzicht een beetje verloren ben door het grote aanbod...
pricewatch: Cooler Master Silencio 652S
Ja ik heb deze zelf en Nee ik ben niet zo iemand die alleen maar dingen aan staat te prijzen die ik zelf bezit.
Echter omdat je nog lijkt te twijfelen en het daarbij gaat om koeling en airflow kan ik niet anders zeggen dat dit een fijne bak is.
Ik zou ook niet echt blij worden van de reviews van de 450D. Fragiel, matig van kwaliteit, karig schroeven meegeleverd, meermaals slechte HDD cage
Als ik dat vergelijk met de 652S, deze durf ik als keukentrap in te zetten. Mag ook wel voor 10 en een halve kilo kast. De 450 daarentegen maar 7 kilo. Beetje plastic fantastic :?
Lees ook de zeer uitgebreide gebruikers review van de medetweaker (inclusief veel foto's)
Lijkt mij dat je met de 450 op bang for buck zit en dus naar "tussen 'bang for buck' en absurditeit" wilt gaan.

Verder prima build.

O Misschien nog een idee om een iets grotere SSD te nemen? als fervent gamer die juist aan gameprestaties zeer hoge eisen stelt, veel op de toekomst gericht is...
Als je meerdere spellen speelt (GTA5 is bijv al 65GB) en je files voor videobewerking (waar je op dat moment aan werkt) op de SSD zet dan...
Aan de andere kant er is zat ruimte in deze kasten omdat eventueel later te doen.

Altijd fijn om met goed budget te samenstellen. Wens je veel succes.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• audapc
Dus best gewoon bij de CPU luchtkoeler blijven en dan met het uitgespaarde geld een ~500GB SSD nemen?

Wat betreft de RAM zal ik zien of er 8GB mogelijkheden zijn. Dacht dat 16GB zowat het minimum was voor het DDR4 platform, gezien er al van 128GB zijn. 8)7 Kan er inderdaad later nog altijd bijsteken indien nodig en is nu lekker uitgespaard zonder prestatieverlies.

Edit: Ik lees net dat DDR4 ofwel 4 latjes moet hebben ofwel 8. Is het dan niet slimmer om bij de 16GB te blijven? Want stel binnen 3 - 4 jaar (ik zeg maar iets) wil ik extra RAM, moeten dat dan niet 8 dezelfde latjes zijn of dat maakt totaal niets uit?

Dan kom ik voorlopig op het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 406,50€ 406,50
1MSI X99S GAMING 7€ 255,31€ 255,31
1Scythe Mugen 4€ 37,50€ 37,50
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 138,10€ 138,10
1Samsung 850 EVO 500GB€ 187,08€ 187,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.121,94

Ik heb gekozen voor de Samsung SSD i.p.v. de Crucial omdat ik iets las dat deze variant van de Crucial BX100 trager zou zijn, omdat er iets niet ingeschakelt is of zoiets.

Kwam overigens dit nog tegen, om even terug te komen op mijn vraag of er gratis games te versieren waren bij het kopen van de videokaart: http://gaming.msi.com/promotion/own_the_knight

Nogmaals bedankt voor alle antwoorden en hulp! _/-\o_

[ Voor 76% gewijzigd door audapc op 12-06-2015 06:31 . Reden: Wenslijstje + Edit RAM + SSD ]

• Promax GTX
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-08-2021
Persoonlijk zou ik het moederbord vervangen voor bijvoorbeeld de MSI X99S SLI Plus die ongeveer €40,- goedkoper is. Hij ziet er misschien iets minder mooi uit, maar het is maar net of je daar iets om geeft.
Als je gaat overclocken met die dikke 6 core zou ik persoonlijk meteen die luchtkoeler vervangen voor een waterkoeler.
Ik heb dezelfde CPU, maar die wordt met een Cooler Master Nepton 240m gekoeld. Idle zit je zo rond de 35 graden. Ik heb de cpu nog niet 100% belast, maar heter dan 48 graden is ie bij mij nog niet geweest. Hoe koeler de CPU blijft, des te langer gaat ie over het algemeen mee.
De voeding is voldoende voor 1 970. Met 2 970's in SLI zou ik meer rond de 750 W gaan kijken. Dit is nog steeds iets aan de ruime kant, maar dan hoef je je in elk geval geen zorgen te maken over de voeding als je een keer een tweede GPU aanschaft. Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik betwijfel of je wel een 2e GPU nodig hebt met een resolutie van 1680x1050

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Wat mij betreft is de Fractal Design Define R5 toch echt wel flink superieur aan die 450D. Qua bouwkwaliteit en stilte in elk geval, in koelprestattes is hij meer dan voldoende en anders plaats je er een fan bij. Aangezien looks je niet echt uitmaken kan een Fractal Design toch ook?

In de Fractal Design Define R5 heb je ruimte voor een Thermalright True Spirit 140 koeler, die is best wat beter dan die Scythe Mugen en ongeveer net zo duur. Als je die een beetje lawaai laat maken kan je ook best overklokken met die 5820K. 4GHz zal echt wel in het bereik ligeen, en meer dan 4GHz is vooral meer warmte en heel veel merken die je er niet meer van (verschil tussen erg snel en extreem snel, en dat zie je eigenlijk alleen terug in synthetische benches).

Je toetsenbord, ik vind die Logtisch eigenlijk weinig interessant voor die prijs, is een Ducky niet iets? In mijn ervaring nog een paar slagen degelijker en ontzettend veel verschillende opties qua switches, backlight etc. en zit gewoon in dezelfde prijscategorie.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• audapc
Bedankt allemaal voor de reacties.

Na herhaaldelijk opgemerkt te zijn, heb ik toch gekozen voor de Fractal Design Define R5 behuizing i.p.v. de Corsair Obsidian 450D. Koelt iets minder, maar is dus blijkbaar gewoon algemeen beter en kost nog 2 tientjes minder ook.

CPU koeler heb ik vervangen naar een Corsair Hydro H100i. Voel ik mij iets beter op mijn gemak als ik ga overklokken. Ik heb opgemerk dat er geen koelpaste bijgeleverd werd, dus heb dit ook even toegevoegd.

Ik ga nu een 70-tal euro over het vooropgestelde budget heen, maar daar kan ik mee leven. Als er geen opmerkingen meer zijn dan resteert het mij enkel nog om jullie allemaal nogmaals te bedanken en de pc te bestellen. :Y

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-5820K Boxed€ 409,50€ 409,50
1MSI X99S GAMING 7€ 261,80€ 261,80
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 72,50€ 72,50
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 107,-€ 107,-
1Corsair Hydro H100i€ 107,78€ 107,78
1Crucial CT4K4G4DFS8213€ 120,75€ 120,75