Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Nadat het vorige systeem met wat waterschade van een kapotte CPU koelblok steeds vaker uitviel en op een gegeven moment helemaal niet meer op wou starten werd het tijd voor een nieuwe.

De eisen zijn niet verschrikkelijk hoog overigens, het was een Phenom X4, 4GB ram en een 9600GT, maar wel met een 240 GB SSD. Ik gebruik de vaste computer met name voor 3D teken werk voor de 3D printer en daarnaast wat spelletjes zoals World of Tanks op lage settings.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Bij een permanent gebrek aan geld is het eigenlijk allemaal redelijk zuinig aan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De oudere MSI 9600GT en de Crucial M500 gaan mee, de rest is eigenlijk nieuw. Ik heb er over getwijfeld om de Zalman Reserator 1 watertoren opnieuw in te zetten, maar ik wacht het geluid met de fans even af.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, processor en geheugen zullen dan wel nieuw moeten. Uiteindelijk ook de voeding nieuw met een modulair exemplaar.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, wel de voorkeur voor een Core i5 combo.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefst maakt het ding helemaal geen geluid, dat deed de oude namelijk ook niet met een water koeler op zowel de CPU als GPU.

Ga je overklokken?
Nah.

Zo was ik van wal gestoken, de goedkoopste Core i5 (4460) en 16GB DDR3 ram kit van Crucial met een ASrock H81M-ITX. Nu was wel het plan om de nieuwe ITX kast achter 1 van de monitoren op het bureau te zetten in plaats van op de grond. De zolder is niet zo groot en alle ruimte komt van pas.

Na wat zoeken op de Google Images kwam ik de Jonsbo/Cooltek U2 tegen, deze heeft een voetprint van 21 bij 24 cm. Helaas bleek de gewone dicht versie niet meer op voorraad te zijn. Het is uiteindelijk de U2 met raam geworden.

Achteraf was de keuze voor de ASRock H81M-ITX niet handig, kies beter de ASRock B85M-ITX, deze heeft de juiste USB3 header voor de USB 3 poorten aan de voorzijde. De silkscreen van de H81M-ITX toont wel de stekker plaats maar heeft er geen controller voor in de chipset. Gemiste kans. De 2 poorten aan de voorzijde doen het dus niet, niet noodzakelijk een ramp overigens, een USB verlengkabel van de USB3 poort aan de achterzijde werkt ook prima.

Omdat de kast klein is besloten een nieuwe ATX voeding in de vorm van en be Quiet 430 Watt modulair erbij te doen. Bleek verder een prima keuze en is zoals de naam insinueert daadwerkelijk stil met een goed geregelde fan.

Het leek allemaal zo'n goed plan, totdat ik probeerde de grafische kaart erin te stoppen :F

Het werd duidelijk dat het een beetje krap zou worden, maar dat deze uiteindelijk klem tussen de voor en achterkant zou zitten had ik niet verwacht. Budget voor een nieuwe of 2e hands 750ti zat er even niet in.

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/itx-u2/DSC01833_t.jpg

Het enige probleem hiermee was de power connector voor de kaart, deze was naar voren gericht. Tegen de wand van de kast aan. Niet handig.

Weapon of choice, Weller 75 Watt met Litze!
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/itx-u2/DSC01829_t.jpg

Niet veel later was de connector gesneuveld en de gaten weer leeg.
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/itx-u2/DSC01830_t.jpg

Et voila
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/itx-u2/DSC01832_t.jpg

Daarna begon het grote proppen. Eerst de grafische kaart in zoals in de eerste foto, de chassis brace aan de voorzijde moest eruit om de kaart erin te krijgen, en daarvoor moet ook de powerknop los.
Vervolgens de SSD in de beugel gedaan en tegen de voorwand gemonteerd, met een 2.5 -> 3.5 inch beugeltje ging dit het makkelijkst. Uitbouwen is overigens een ramp. De koeler zou er uit moeten om dat re realiseren en deze los te krijgen. Kleine kastjes zijn klein. Grrr.
Het plaatsen van het moederbord met processor, geheugen en gemonteerde koeler is even lastig, monteer de power button e.d. eerst, vouw de HD audio kabel onder het moederbord. Helaas kunnen de USB 3 stekkers nergens in, dus maar gelust tegen de zijwand.
Als het moederbord op zijn plek zit en vast kan de grafisch kaart met een beetje wrikken het PCI-E slot in.

Als laatste gaat de voeding erin, en dat is voor de voeding ansich niet lastig, maar destemeer voor de resterende kabels. Uiteindelijk even worstelen maar het zit erin!

Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/itx-u2/DSC01834_t.jpg

De power led heb ik niet aangesloten, ik heb iets tegen blauwe ledjes. De HDD led is mooi rood en deze dus wel, meer dan genoeg indicatie dat de PC het doet.

De originele foto's staan overigens ook online, ik zie wel dat niet allen scherp zijn, dat heeft meer met het gebrekkige licht te maken.
http://iserv.nl/files/pics/itx-u2/

Al met al wel een klusje, maar in een avond is het allemaal geregeld. De grafische kaart mod koste uiteindelijk slechts een half uurtje, dat viel alles mee. Ik ga nog wel een paar fan shrouds te maken om de lucht effectiever op de juiste plekken te krijgen.

Mocht ik uiteindelijk toch niet tevreden zijn over het geluidsniveau dan gaat alsnog de PC aan de watercooler. Even voor de beeldvorming, dat is deze:
Afbeeldingslocatie: http://ferrell-pc.com/reserator.gif

Deze past nog wel op het bureau achter de monitor :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 29-05 14:33

Fordox

00101010

Heerlijk om je te zien knutselen, maar je gaat aardig offtopic van je eigen onderwerp :p
het enige dat ik zie dat je wilt is de moederbord, cpu, geheugen en een voeding.

Het moederbord heb je zelf al gekozen pricewatch: ASRock B85M-ITX Doet prima wat hij moet doen :)
De cpu heb je ook gekozen (bovenin de lijst) de pricewatch: Intel Core i5-4460 Boxed
Je kan ook kiezen voor de energiezuinige variant. Die genereert minder hitte en heeft daarbij minder koeling nodig, en is dus stiller: pricewatch: Intel Core i5 4570S Boxed
De keuze is aan jou of het de meerprijs waard is :)
Ik vraag me trouwens ook af of een i5 wel nodig is als je strak aan het budget zit (hoe strak eigenlijk?)

Als voeding is dit wel een leuke: pricewatch: Cooler Master GM G550M
Ik heb geen idee hoeveel de 9600 trekt aan vermogen.. Misschien trekt de 450 watt variant van die voeding het systeem ook wel :)
en een setje RAM: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
16GB is nergens voor nodig. Je komt met 8gb ruim uit.

Verder nog wensen?

Nu lees ik je post nog een keer, en het lijkt net alsof je alles al nieuw gekocht hebt.. Waarom maak je dan nog een topic aan?
We hebben ook Het Show je Build! Topic :)

[ Voor 9% gewijzigd door Fordox op 11-06-2015 10:31 ]

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VantageR
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Gave build, maar wat wil je precies met dit topic? Ik denk dat het vrij nutteloos is geweest om die videokaart aan te passen. Je had hem beter weg kunnen laten, omdat de integrated graphics van een i5 bijna even goed presteert. Je kan er ook voor kiezen om dan een radiator op de bodem te monteren, dus op de plek van de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21-05 06:35

databeestje

Von PrutsHausen

Topicstarter
Excuses, door de bomen het bos niet meer gezien en het show topic nooit gevonden. Wat mij betreft mag ie dan weg of naar het Show Topic.