Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Sjoerd_r
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 05-05 13:10
Hallo allemaal,

Voorafgaand wil ik me excuseren voor mijn onwetendheid in netwerken...

Sinds enkele dagen hebben wij als bedrijf zijnde een pand betrokken waar ook al een ander bedrijf gevestigd is, daar waar er maar 1 internetaansluiting beschikbaar is zullen wij deze moeten delen.

Alles is nu gedeeld in 2 gescheiden netwerken, echter krijg ik"ons" netwerkt niet lekker aan de praat, mede doordat ik bij elke pc de standaard gateway en DNS server moet invoeren, terwijl ik dit automatisch wil hebben, klik en online zeg maar. Hieronder een kleine situatieschets:

Ziggo Modem
|
|
Netgear router--------Server NAT ons netwerk-------Switch cisco GS300-20 DHCP---------PC's
| (192.168.2.x)
|
'hun' netwerk
( 192.168.1.x)

Alle apparaten die ik aansluit krijgen wel een IP aangewezen maar geen gateway en dns.
Op de switch staat alles nog standaard op VLAN 1 en is er verder weinig aan gewijzigd.

Iemand enig idee? ben er tijden mee bezig geweest en weet zoal niet eens meer welke settings ik wel en niet heb geprobeerd. 8)7

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
Staan de opties gateway en dns wel juist geconfiguurt op de dhcp server?

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:30
Je Ziggo modem moet in bridge mode, de netgear router in de prullenbak, en een fatsoenlijke router die tenminste 1x WAN en 2x LAN kan daar voor in de plaatst. Dan maak je per LAN een los subnet, die firewall je intern van elkaar op L2 niveau en afhankelijk van de routing op L3 niveau, dan heb je 2x NAT en 2x DHCP enz en dat is zo als het hoort.

• Sjoerd_r
quote:
johnkeates schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:01:
Je Ziggo modem moet in bridge mode, de netgear router in de prullenbak, en een fatsoenlijke router die tenminste 1x WAN en 2x LAN kan daar voor in de plaatst. Dan maak je per LAN een los subnet, die firewall je intern van elkaar op L2 niveau en afhankelijk van de routing op L3 niveau, dan heb je 2x NAT en 2x DHCP enz en dat is zo als het hoort.
Deze oplossing zou ik ook het liefste zien, echter hebben ze alles ingericht op hun ( oude situatie ) en het enige wat ik mocht en kan doen is een lijntje in die router prikken.
De oplossing die ik nu zoek hoeft niet elegant te zijn, het andere bedrijf verlaat in november het pand waardoor ik dan alles kan inrichten zoals ik wil.

Ik vind het alleen vreemd dat die switch geen gateway en DNS doorgeeft.

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 20:30
quote:
Sjoerd_r schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:12:
[...]

Deze oplossing zou ik ook het liefste zien, echter hebben ze alles ingericht op hun ( oude situatie ) en het enige wat ik mocht en kan doen is een lijntje in die router prikken.
De oplossing die ik nu zoek hoeft niet elegant te zijn, het andere bedrijf verlaat in november het pand waardoor ik dan alles kan inrichten zoals ik wil.

Ik vind het alleen vreemd dat die switch geen gateway en DNS doorgeeft.
Dus er is een router, met 1x WAN en 4x LAN, standaard configuratie. Dan zou je inderdaad verwachten dat DHCP op alle 4 LAN poorten werkt. Kan je in de interface kijken of dat klopt? Of heb je geen toegang tot de netgear. En staat de Ziggo router al in bridge? Of niet. Of laat ik het zo zeggen: welk apparaat heeft DHCP op het moment en welke subnets zijn er.

• Sjoerd_r
Probleem opgelost! :-)

Het probleem was dat de " standaard router ( optie 6 ) " in de cisco sg300 niet was ingesteld. Met "standaard router" bedoelen ze dus schijnbaar de gateway.

Iedereen bedankt voor z'n input!

Sjoerd_r wijzigde deze reactie 11-06-2015 17:52 (0%)
Reden: Typo

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:21
quote:
Sjoerd_r schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:51:
Probleem opgelost! :-)

Het probleem was dat de " standaard router ( optie 6 ) " in de cisco sg300 niet was ingesteld. Met "standaard router" bedoelen ze dus schijnbaar de gateway.

Iedereen bedankt voor z'n input!
quote:
Deveon schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:01:
Staan de opties gateway en dns wel juist geconfiguurt op de dhcp server?
;)

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Deveon
  • Registratie: december 2007
  • Niet online
quote:
Sjoerd_r schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:51:
bedoelen ze dus schijnbaar de gateway.
Beste manier om te leren is een shitstorm.

Een gateway is overigens per definitie een router, want een router koppelt netwerk A aan netwerk B. In de meeste gevallen is netwerk A het lokale gebeuren en B de ISP.

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 13:21
quote:
Deveon schreef op maandag 15 juni 2015 @ 16:39:
Een gateway is overigens per definitie een router, want een router koppelt netwerk A aan netwerk B. In de meeste gevallen is netwerk A het lokale gebeuren en B de ISP.
Binnen de PNS context ben ik het niet met je eens :P

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True