Hema USB-stick defect - condensator?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20-09 10:12
Ik heb hier een defecte usb-stick voor mij liggen, van de Hema. Uiteraard ontbreken de waardevolle, maar ontoegankelijke vakantiefoto's op het apparaat niet. (Het is niet mijn eigen usb-stick, dus kom niet aan met het praatje over backups: die heb ik zelf al gegeven aan de eigenaar. ;) )

Volgens 'lsusb' op Linux betreft het een Silicon Motion SM3255AA Memory Bar. De device is dus zichtbaar, maar als ik fdisk probeer op de device, krijg ik de melding 'no medium found'. Ook schijfbeheer onder Windows geeft aan: 'geen media'.

Het lijkt er dus op dat de controller nog wel iets doet, maar dat het flash-geheugen het heeft opgegeven. Nu heb ik de usb-stick maar even opengemaakt en bekeken. Zo te zien huisvest de bovenkant van het PCB een SM3257EN controller. Op de onderkant zit de flash-chip en iets waar C1 bijstaat. Als elektro-leek zijnde zou ik dan gokken op een condensator in smd-formaat. Deze laatste is wat bruin uitgeslagen.

voorkant achterkant

Mijn vraag is nu: zou dit het probleem (kunnen) zijn en zou er nog iets aan te doen zijn? Als de foto's niet duidelijk zijn, kan ik proberen nog wat nieuwe te maken. Het doel is het eenmalig redden van de data, verder hoeft de usb-stick natuurlijk niet te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

die condensator bruin lijkt meer op soldeerflux.

die 2 pootjes rechtsboven http://static.tweakers.ne...lEzfdrE9hOi2rWmk/full.jpg
zijn niet gesoldeert. dat valt wel op, maar het is wel verdacht groen er onder alsof dat mischien niet de bedoeling was. maar dat kan ik er niet goed aan afzien

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Pin 2 en 3 vanaf rechtsboven op de geheugenchip lijken inderdaad niet gesoldeerd. Er zitten zo te zien ook geen pads onder, maar een witte print op het PCB. Dat lijkt dus ook de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:43

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Uit ruime ervaring met andermans usbsticks: hier ga je niet uitkomen. Controller is defect of flash corrupt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://static.tweakers.ne...6CdX1vrYApMYC94n/full.jpg

Bij R28/R14 lijkt er wat gekrast te hebben.

Die 2 pootjes van de memory chip is verdacht. Is de IC code leesbaar? zo ja, dan kan je de datasheet opzoeken en kijken wat die 2 pootjes doen

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Die 2 pootjes zijn niet verdacht, en is doelbewust geen pasta gestencild en er zijn verder geen reflow issues te zien. Lijkt me ook onwaarschijnlijk, dan zou een complete batch afgekeurd worden.

Verder met sebastius: controller of flash is kapot. Als het de controller is heb je nog kans dat een data recovery bedrijf wat voor je kan betekenen. Als flash kapot is heb je pech en ben je alles kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:33
Je zou nog een identieke flashdrive kunnen scoren om vervolgens de flashchip te transplanteren. Gezien de controller nog wel *iets* doet ben ik bang dat je flashchip dood is?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
sebastius schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:00:
Uit ruime ervaring met andermans usbsticks: hier ga je niet uitkomen. Controller is defect of flash corrupt.
Ouch. Ik was er al bang voor.
memphis schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:02:
Die 2 pootjes van de memory chip is verdacht. Is de IC code leesbaar? zo ja, dan kan je de datasheet opzoeken en kijken wat die 2 pootjes doen
Op de memory chip staat ZDY29F64G08EBAAA, maar dat levert niets op met Google.
memphis schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:02:
Bij R28/R14 lijkt er wat gekrast te hebben.
Scherp, dat had ik nog niet gezien. Maar als ik het PCB in het licht houd, lijkt het de rand van een heel dun laagje flux. Ik vind het moeilijk te zien, echter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:19

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

http://ru.datasheetbank.c...Micron/29F64G08CFABA.html

edit:
pootjes zijn dus NC

[ Voor 19% gewijzigd door memphis op 10-06-2015 23:19 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Iedereen bedankt tot zover. De situatie is tamelijk hopeloos dus.

Ik wil binnenkort nog kijken of ik de controller opnieuw kan flashen om vervolgens een recovery tool te draaien, maar ik geef het weinig kans. Als iemand voor die tijd nog een goed idee heeft, ik houd het topic in de gaten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Is diode D2 weg?
Misschien hoort hij daar wel te zitten.

Even vergelijken met een zelfde USB-stick lijkt me een goed idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ERIKvanPAASSEN
Simba schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:28:
Is diode D2 weg?
Misschien hoort hij daar wel te zitten.

Even vergelijken met een zelfde USB-stick lijkt me een goed idee.
Daar zit in ieder geval geen diode. Bij SB1 aan het uiteinde naast de led, en op de achterkant bij R19 zit overigens ook niets.

Het gaat trouwens om dit model: http://www.hema.nl/winkel...usb-stick-8-gb-(39512002). Ik dacht eigenlijk dat hij niet meer verkocht werd, maar nu blijkt van wel.
Pagina: 1