PCtje voor paps en mams

Pagina: 1
Acties:

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Topicstarter
De oude Medion van paps en mams is dood en dus rust mij de taak het setje te upgraden.

Ik ga huidige kast gebruiken en ben met name opzoek naar advies over 2 type componenten waar ik tot nu toe 4 kandidaten voor heb. Het ontloop elkaar allemaal niet zo heel erg qua specs; hopelijk kan iemand me hier helpen met een specifieke vraag omtrent de performance bij het spelen van.... The Sims 4 !

Dat is wat moeders speelt en wat ze de komende jaren moet kunnen blijven spelen.

Ik zoek een?
Combinatie van proc en GPU

Wat is je budget?
275 euro

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nope. Not at all

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Bottom line is dat deze GPU en CPU samen de komende 3 jaar The Sims 4 + evt zwaardere expansions goed moet kunnen draaien (30fps+) op Full HD. Geen super zware taak lijkt me.

Wat heb ik op het oog?
Een i3 4130 pricewatch: Intel Core i3 4130 Boxed
En een X4 860 pricewatch: AMD Athlon X4 860K Boxed

Waarom i3? Het was een van de goedkoopste i3 die ik kon vinden; heb 'm op het lijstje gezet en was daarmee voor mij eigenlijk al klaar.
Waarom de 860? Omdat het verhaal de ronde gaat dat dat meer "bang for buck" is; als ik reviews bekijk heb je inderdaad een vergelijkbare CPU voor een stuk minder geld. Prima!

Waarom twijfel? Tsja.... de 860K heeft dan wel heel leuk 4 cores; maar gebruikt The Sims dat ook wel?
Game benchmarks toonde aan dat het spel op de i3 prima draaien zal, op de 860K net zo goed.

Ik ben nu dus sterk geneigd naar de 860K; overclocken is leuk maar ga ik (en mijn ouders :P ) niet doen.
Wat denken jullie; is er een reden om níet voor de 860 te gaan?

Dan de GPU.

Momenteel staat daar een GTX 750Ti 2GB voor gepland. pricewatch: Zotac GeForce GTX 750 Ti 2GB

Kan de game goed aan, mijn broertje kan evt. ook nog eens een wat zwaarder spel redelijk spelen, niet al te duur en zuinig (<-- overigens geen belangrijk punt).

Ik ben echter al zo lang naar onderdelen voor mijn eigen laptop aan het zoeken dat alle letters en nummers van de vierhonderdmiljoenmiljard verschillende kaarten voor m'n ogen dansen en ik niet zo goed weet wat ik vergelijkbaar bij ATI zou kunnen halen. Daarnaast; werken ATI's lekkerder samen met AMDs dan nvidea of is dat onzin?

Wat zouden jullie doen?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X4 860K Boxed€ 74,50€ 74,50
1MSI A78M-E45€ 52,95€ 52,95
1Zotac GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 138,52€ 138,52
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,95€ 50,95
1be quiet! System Power 7 350W€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 355,87

Verwijderd

Ik vraag mij altijd af hoe 99% van de mensen het voor elkaar krijgt een site als bron te pakken die alleen maar onzin verspreid.

Ze vermelden immers he-le-maal niks over de prestaties van de CPU.

Verwijderd

Je zou zelfs een nvidia en een amd samen kunnen voegen dus dat zal niet echt uitmaken..

Cpu basis:
Sims 4 is niet super groot.. draaide het op een dual core 2.30 ghz CPU met een ati radeon 5450.. niet smooth op high settings maar het werkte.. tri core is ook een overweging, bijvoorbeeld een amd athlon II x3 450.. of een nog iets beter versie maar als je echt gegarandeerd wilt zijn van je setup is een i3 gewoon goed

Videokaart:
Videokaart is niks mis mee alleen, tweedehands kan je al betere krijgen voor een veel goedkopere prijs
maar dat ligt eraan hoe groot je kaart mag en moet zijn.. vanwegen kast grote etc etc en PSU

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Nee, en jij ook niet....

De reden daarvoor in omdat 99% van de mensen dermate slechts in de materie zit en daardoor vrijwel geheel aangewezen is op tools als dat, welke zich presenteren als deugdelijk.

Blijkbaar is het geen goede tool, benchmarks zijn sowieso twijfelachtige vergelijking tools lees ik en dat is precies waarom ik hier op tweakers hoop een gefundeerde mening te krijgen van een gebruiker die ervaring heeft met mijn situatie en gebaseerd op daarop mij advies kan geven

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-02 16:09

Thomg

Aww yiss

Ducksy88 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:02:
Benchmarks zijn sowieso twijfelachtige vergelijking tools lees ik
Pardon?

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Ducksy88 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:02:
Nee, en jij ook niet....

De reden daarvoor in omdat 99% van de mensen dermate slechts in de materie zit en daardoor vrijwel geheel aangewezen is op tools als dat, welke zich presenteren als deugdelijk.

Blijkbaar is het geen goede tool, benchmarks zijn sowieso twijfelachtige vergelijking tools lees ik en dat is precies waarom ik hier op tweakers hoop een gefundeerde mening te krijgen van een gebruiker die ervaring heeft met mijn situatie en gebaseerd op daarop mij advies kan geven
dat ligt aan de benchmarks. als je een ingame benchmarks gebruikt is er niets aan de hand. alleen dingen als cinebench gebruiken om te kijken hoe een cpu ingame preseert wel.

http://www.techpowerup.co...-3-4-amd-or-intel.207396/

ziet er dus naar uit dat je voor een intel build moet gaan.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Duitstalig leesfutter: http://www.pcgameshardwar...cials/Benchmarks-1134917/

Videokaart maakt weinig uit, een 260x is al meer dan krachtig zat, net als die 750ti.

En door met cores en HT te spelen, zie je dat dualcore + HT [i3 dus] prima loopt, en quadcore wordt zo te zien ook ondersteunt.

Zelf denk ik dan dat een i3 en een Athlon 860k ongeveer dezelfde prestaties zullen geven, zelf zou ik dan voor de Athlon gaan, puur omdat deze 40 euro goedkoper is, al is een leuk H81 plankje weer wat goedkoper dan een leuk FM2+ plankje, verschil blijft dan toch zo'n 30 euro, vrij veel op een budget als deze.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Juist, dus veel verder dan 2 core's lijkt de game ook niet te komen.

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
De keuze is toch op een i3 gevallen; met name omdat het er sterk op lijkt dat er geen voordeel zit aan quad-core voor mijn doeleinden. Daarnaast schijnen de i3 met HT best wat werk weg te kunnen zetten als ik de interwebs zo mag geloven.

Ik heb de 4170 gekozen omdat 'ie een hogere klok; Sims schijnen dat lekker te vinden.

Ik heb een poging gedaan om nog wat videokaarten te checken maar ik ben bij de 750Ti gebleven. Echter had ik eerst niet door dat er een 1GB in m'n wishlist stond; wel gegaan voor de 2GB variant voor die 2 tientjes meer.

Enige waar ze voor besloten om later in te investeren is een SSD. Zodra het systeem wat log en sloom wordt gaat die er ook in, maar dat drukt het budget nu toch met een goeie 100 euro. (tegen mijn advies in...)

Het plaatje totaal:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-4170 Boxed€ 119,96€ 119,96
1MSI B85M-E45€ 58,90€ 58,90
1Zotac GeForce GTX 750 Ti 2GB€ 138,52€ 138,52
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 50,95€ 50,95
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 406,28

Bedankt voor jullie input allemaal; met name de links; ik had die sites nog niet gevonden! O-)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Nou, vanaf dag 1 is dat systeem dus langzaam en sloom, dus dat schiet op :+

Systemen met een enkele HDD, da's echt horror, zeker bij games zoals de sims waarbij vanalles en nog wat geladen moet worden.

[ Voor 48% gewijzigd door RobinHood op 11-06-2015 15:33 ]

People as things, that’s where it starts.

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Ben het wel eens met robinhood. Ssd is toch wel een must. Al is het een 128gb versie(al is die maar 20/30 euro goedkoper als een 256gb versie)

• Ducksy88

Ducksy88

Topicstarter
Vanaf dag 1 sloom en langzaam; I ain't buying that...

Laadtijden zijn geen probleem; zet mams ondertussen gewoon een kopje thee. Zo lang het ingame maar vloeiend is. De bottleneck is de CPU, die 'maar' 120% van benodigde specs heeft voor ultra settings.

Wat bij voorgaande Sims je systeem altijd de nek om deed was zodra je alle 24 uitbereidingen en 78 item-packs geintstalleerd had het opeens een log monster van tientallen gig's groot werd.

Met een complete clean install en alleen de basis Sims 4 denk ik echt niet dat mijn moeder het spel als sloom en traag gaat ervaren.

Dat ik zelf weldegelijk een SSD heb aangeraden klopt, maar prijstechnisch is een 128 relatief duur, goedkoopste 256 is toch weer EUR100 erbovenop en dus een 25% budget toename; dat is gewoon niet beschikbaar.... Volgend jaar voor moeder/vaderdag zijn ze de eerste ;)
Pagina: 1