nVidia GeForce GT 845M

Pagina: 1
Acties:

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:15
De nVidia GeForce lijkt een vreemde eend in de bijt. De GPU wordt niet ondersteund door de standaard drivers van nVidia. Het is na wat zoeken op Internet blijkbaar een OEM kaart die door o.a. Asus en Dell gebruikt wordt.

Als ik op de nVidia website kijk worden alle 7X5M (OEM) GPU's wel ondersteund, dat is wel wat vreemd, want dat zijn dezelfde soort OEM kaarten.

Nu heb ik ook gezocht om de kaart naar een GT 840M te flashen, maar daar is erg weinig over bekend.

Heeft iemand ervaring met dit soort GPU's, gaat nVidia deze ooit nog in de reguliere drivers ondersteunen? Is deze kaart te flashen zonder problemen?

Ik ben ook geïnteresseerd als iemand een nVidia GeForce GT 840M BIOS heeft.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Dat de standaard drivers niet werken heeft meer met de OEM te maken dan nVidia (of Ati/AMD).
Heel vaak werkt het wel gewoon, maar bij bepaalde OEM's word je verplicht om de drivers van de fabrikant van de laptop te gebruiken omdat de gewone drivers niet werken. Komt waarschijnlijk door een restrictie in de video-BIOS op de kaart zelf.

Wat soms (met nadruk op soms) wilde werken is bijvoorbeeld Omega drivers, die willen nog wel werken zelfs op OEM GPU's met restricties.

• Jumpman
Ik snap niet zo goed wie hier nu belang bij heeft. De OEM moet zelf zijn drivers updaten en optimaliseren. Het lijkt mij niet echt een winwin situatie.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:33

Nemesizz

Untouchable

Ik weet ook niet waarom sommige OEM's dat doen, maar het gebeurt wel.
Dat ze drivers dan zelf bij moeten houden is meteen probleem nr2, dat doen ze vaak niet (of niet lang genoeg na het uitbrengen van de laptop). Dan zit je vaak vast aan een oude driver.

Heb zelf ook vaak zat tegen dit probleem aangelopen met re-installs van laptops, en vaak zijn het de duurdere merken (zoals Sony Vaio's) die vaak van die koppige videokaarten hebben die gewone nVidia of AMD drivers niet pakken, en de goedkopere merken (Acer en dergelijke) wel gewoon drivers van de chip fabrikant accepteren, terwijl het soms gewoon dezelfde videochip betreft.

Zelfde zie je ook soms met MXM videokaarten. Je kan niet altijd een GPU van het ene merk overzetten naar een laptop van een ander merk. Dan kan de videokaart opzich wel hetzelfde zijn, maar is er iets in de video-bios en/of gewone BIOS waardoor een chip niet geaccepteerd word.

• Jumpman
Er is ook maar weinig te vinden over het flashen naar een 'clean' BIOS van de GPU, de OEM doet waarschijnlijk niets anders.

• Thekilldevilhil
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-01 09:58
Werkt het niet om gewoon stug de unified drivers van nvidia te installeren?

• Jumpman
Thekilldevilhil schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:04:
Werkt het niet om gewoon stug de unified drivers van nvidia te installeren?
Nee, dat werkt niet. Die geven aan dat er geen supported hardware gevonden wordt.

Volgens mij zijn er drie opties: Je kan de drivers van leverancier van de laptop gebruiken (welke vaak hopeloos achter lopen), de drivers van www.laptopvideo2go.com (welke vaak niet erg stabiel zijn) of de GPU flashen naar een gelijke wel ondersteunende GPU van nVidia.

Edit: BIOS flashen lijkt ook af te vallen. De GT840 is een GM108 en de GT845M een GM107 (GTX 850M/860M (GM107) and GTX 830M/840M (GM108)). Bron https://en.wikipedia.org/...l_%28microarchitecture%29.

[ Voor 15% gewijzigd door Jumpman op 14-06-2015 14:15 ]

• furian88
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-01 11:41
even een programma als driver genius draaien, wie weet komt hij met de juiste driver.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=86006

• Thekilldevilhil
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-01 09:58
Weet je wel welke GPU het is dan? Want ik kom er niet helemaal uit als ik het zo lees.

• Jumpman
Het is een GTX 850M, maar dan terug geklokt met een 64 bits geheugenbus, dat maakt hem meteen ook een stuk trager.

Nu ben ik geen PC gamer, maar actuele en goed geoptimaliseerde drivers zijn wel belangrijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Jumpman op 17-06-2015 00:33 ]

Pagina: 1