goedkope kopere waterkoeling

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-07 22:57
beste Tweakers,

misschien is dit project iets te gewaagd, maar mijn reference R9 290x heeft mij er toe gezet om mijn GPU beter (en natuurlijk ook stiller! :)) te koelen. aangezien ik de CPU-koeler-op-GPU-brackets erg rommelig vind, ben ik aan het kijken wat de mogelijkheden zijn voor een custom-loop.

aangezien ik echt niet veel wil uitgeven, ben ik aan het kijken naar koperen tubing, deze koperen tubing wil ik dan ook gebruiken als 'radiator', door de pijp heen en weer te buigen zodat hij een groot oppervlak heeft om warmte af te staan.

zo kan ik geld besparen van een radiator en 2 fittings.
aangezien ik op een budget zit lijkt mij een Alphacool NexXxos full-cover de meest logische keuze, beste prize/performance. ik weet dat daarbij alleen de main-chip wordt gekoeld met water, maar ik ben niet van plan om het geheugen op de videokaart te gaan overclocken.

ik weet niet veel over pumps/ reservoirs, dus hier kan ik veel hulp gebruiken, het leek mij leuk om het reservoir te plaatsen achter het kleinere raampje van mijn Enthoo Pro. hiervoor zal wel een plat reservoir nodig zijn.
als een reservoir/pump combi meer dan €10 goedkoper is zal ik dat ook nog overwegen.

ik neem denk ik ook direct de CPU mee, aangezien ik dan mijn CM Nepton 140XL kan verkopen.

wat zijn hierbij de mogelijkheden, ik wil graag hulp van de proffesionals! :)
alvast bedankt,
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwesz11
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-09 09:43
Please... Koop gewoon goed spul.
Die 150 euro extra voor de juiste spullen maakt je systeem echt af.

Als het niet gaat zoals het moet, moet het maar zoals het gaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk niet dat je ooit genoeg oppervlakte gaat krijgen met die koperen buis om de warmte echt goed af te voeren. Zelfs al zou je genoeg oppervlakte krijgen, dan moeten er alsnog fans tegenaan blazen, om de warmte vanaf de buis, de lucht in te blazen en uiteindelijk de case uit.

Dus...

- koop een cpu-block-op-gpu-ding
- koop een aftermarket koeler, zoals een accelero extreme (weet niet hoe die dingen precies heten, en ik ben eerlijk gezegd te lui om het nu op te zoeken :)
- koop een goede, degelijke custom loop met alles erop en eraan, desnoods wat spullen tweedehands kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Het lijkt me ten eerste best wat werk om het te realiseren en dan is vervolgens maar de vraag of het überhaupt een beetje wil koelen. Die warmte moet ergens heen en het zal op deze manier heel wat minder efficiënt je kast uitgaan dan bij een normale setup.

Als je dan toch geld uitgeeft, dan liever aan iets wat zeker werkt. Radiatoren zullen er 2ehands genoeg beschikbaar zijn en als je gewoon hele basic fittingen neemt, hoeft dat echt geen vermogen te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:07:
Ik denk niet dat je ooit genoeg oppervlakte gaat krijgen met die koperen buis om de warmte echt goed af te voeren. Zelfs al zou je genoeg oppervlakte krijgen, dan moeten er alsnog fans tegenaan blazen, om de warmte vanaf de buis, de lucht in te blazen en uiteindelijk de case uit.

Dus...

- koop een cpu-block-op-gpu-ding
- koop een aftermarket koeler, zoals een accelero extreme (weet niet hoe die dingen precies heten, en ik ben eerlijk gezegd te lui om het nu op te zoeken :)
- koop een goede, degelijke custom loop met alles erop en eraan, desnoods wat spullen tweedehands kopen.
ik heb al 3x 140mm fans uit een oude Corsair Air 540, dsu dat zit wel snor, ook heb ik wel interesse in 2e hands, dus ik heb contact gelegd met deze verkoper; V&A aangeboden: waterkoelings set (ruilen kan ook)
een 280mm zou beter staan, maar ik neem het maar voor lief.
deze zal ik ook even een berichtje sturen; V&A aangeboden: Watercool Heat Killer CPU LGA1156 sets incl pomp rads fan tubes aangeboden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:39
welke fans heb? want AF fans doen het niet echt goed tegen een radiator. je heb daar SP fans voor nodig.
en het mooiste is push SP fans en pull AF fans zo je kast uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Epsilon

loki504 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 17:34:
welke fans heb? want AF fans doen het niet echt goed tegen een radiator. je heb daar SP fans voor nodig.
en het mooiste is push SP fans en pull AF fans zo je kast uit.
Je hebt helemaal geen SP nodig, ze zijn alleen geoptimaliseerd voor meer Static Pressure. Vroegah werd het onderscheid tussen fans helemaal niet meegenomen in de marketing en toen waren er ook geen problemen :).

Als je ergens geld wil besparen, dan ga je zeker geen 20euro per fan neerleggen en zeker niet als je al fans hebt!

Ga sowieso voor normale fittingen. Compressiefittingen zijn vooral voor het oog, ze zijn absoluut niet noodzakelijk. Ik heb jaren met normale fittingen en voor de zekerheid tie-wraps gedraaid zonder problemen.

Waterblokken en radiator: ga tweedehands kijken. Koop een full cover waterblok voor je GPU zodat alle warme delen gekoeld worden. Voor de CPU: Vrijwel elk blok is inprincipe goed genoeg :). Edit: Ik zie dat je al een vraag advertentie heb staan :).

Opgerolde koperen buis gaat je niet genoeg performance opleveren: koop een radiator!

[ Voor 7% gewijzigd door Epsilon op 16-06-2015 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
ik ben inmiddels van het koperen-buizen-idee afgestapt en heb een hoop tweedehands gekeken.
ik ben hier nu mee gekomen:
Phobya 280 G-charger: V&A aangeboden: Diverse WATERKOELING (Rad, CPU,VGA, RES, POMP ETC) €35
EKWB r9 290x nickel block, wat kan ik hier op bieden? mij lijkt €40 een prima prijsje, maar ik heb niet veel verstand van de waarde van tweedehands waterkoeling.

Pomp+fittingen+fluid+CPU-block:
V&A aangeboden: Watercool Heat Killer CPU LGA1156 sets incl pomp rads fan tubes aangeboden
ik neem aan dat LGA 1156 en LGA 1155 CPU-blocks ook op LGA 1150 passen?
hier ga ik dan €40 op bieden

wat ik nu nog zoek: een reservoir van doorzichtig plastic, tubing en meer fittingen(eventueel 90 graden fittingen).

ik neem aan dat ik verder niks nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
even google en mensen genoeg mensen zeggen dat 1156/1150 en 1155 de zelfde gaten heeft.
http://www.tomshardware.c...156-lga-1150-coolers.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 08:13:
even google en mensen genoeg mensen zeggen dat 1156/1150 en 1155 de zelfde gaten heeft.
http://www.tomshardware.c...156-lga-1150-coolers.html
ik wist niet zeker of dit ook op ging voor custom waterkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Lijkt mij wel. Systeem is/blijft het zelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 00:52
sjettepetJR. schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 07:34:
ik ben inmiddels van het koperen-buizen-idee afgestapt en heb een hoop tweedehands gekeken.
ik ben hier nu mee gekomen:
Phobya 280 G-charger: V&A aangeboden: Diverse WATERKOELING (Rad, CPU,VGA, RES, POMP ETC) €35
EKWB r9 290x nickel block, wat kan ik hier op bieden? mij lijkt €40 een prima prijsje, maar ik heb niet veel verstand van de waarde van tweedehands waterkoeling.

Pomp+fittingen+fluid+CPU-block:
V&A aangeboden: Watercool Heat Killer CPU LGA1156 sets incl pomp rads fan tubes aangeboden
ik neem aan dat LGA 1156 en LGA 1155 CPU-blocks ook op LGA 1150 passen?
hier ga ik dan €40 op bieden

wat ik nu nog zoek: een reservoir van doorzichtig plastic, tubing en meer fittingen(eventueel 90 graden fittingen).

ik neem aan dat ik verder niks nodig heb?
Als je wil besparen kan je zeer simpel een reservoir maken van een oude colafles van 500ml of groter maar dat is beetje overdreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Kevin1Smid schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:24:
[...]

Als je wil besparen kan je zeer simpel een reservoir maken van een oude colafles van 500ml of groter maar dat is beetje overdreven.
en dan bruine/zwarte fluid gebruiken? opzich nog niet zo'n slecht idee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik zou niet de cola gebruiken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
loki504 schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 16:34:
Ik zou niet de cola gebruiken....
maar cola is toch altijd zo lekker koud? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
Cola

Cola en koper gaan trouwens niet goed samen. Sowieso cola en wat dan ook eigenlijk (bijtend kleverig spul).
Bruin kan je heel mooi maken met rode en zwarte dye samen

[ Voor 33% gewijzigd door Kevin1Smid op 17-06-2015 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Kevin1Smid schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 17:27:
[afbeelding]

Cola en koper gaan trouwens niet goed samen. Sowieso cola en wat dan ook eigenlijk (bijtend kleverig spul).
Bruin kan je heel mooi maken met rode en zwarte dye samen
#paintFTW

ik was niet van plan om echte cola te gaan gebruiken hoor! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammerNL
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Was dit trouwens geïnspireerd door de linustechtips scrapyard build 2? (koperen buizen als rad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
HammerNL schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:51:
Was dit trouwens geïnspireerd door de linustechtips scrapyard build 2? (koperen buizen als rad)
Weet ik niet. Maar is toch wel de best serie op youtube. Nog even en discovery komt ook met een pc/waterkoel scrapyard serie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
HammerNL schreef op woensdag 17 juni 2015 @ 19:51:
misschien. :X
ik was al eerder op het idee gekomen, maar wist niet goed of het mogelijk was.
de looks vond ik eigenlijk best aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
Oké,

wat ik nu bij elkaar heb gevonden is dit:
EKWB 290x (Nickel/original csq) + backplate
Phobya G-Changer 280 Wit
Phobya DC12-220 12Volt pomp
Watercool Heat Killer CPU LGA1156 / LGA 1555 Rev. 3
2 x PrimoChill Pure Performance Coolant (32 oz.) - UV Red 944ml

hierbij heb ik dan nog tubing, reservoir en fittingen nodig.

nog een aantal vragen:
heb ik voor deze dikke rad betere fans nodig?
dit CPU block past toch ook wel op LGA 1150?
heb ik ook iets van anti corrosie nodig?

welke goedkope fittingen raden jullie aan? en welke reservoirs hebben goede prijs/kwaliteit verhouding?

Update: ik denk dat ik voor de Alphacool Light Tower ga, aangezien deze rechtstreeks op mijn pomp aangesloten kan worden.
http://www.alphacool.com/...on-160mm--DC12-220--.html

[ Voor 25% gewijzigd door sjettepetJR. op 20-06-2015 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-09 19:10
Wat dacht je van deze pomp/res combo?:
http://www.highflow.nl/po...c-12v-pump-mc-dcp450.html

En ik heb zelf deze fittingen (doen t best):
http://www.highflow.nl/aa...-schroeffitting-g1-4.html

Lekker goedkoop en werkt allemaal uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLMarcel194
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-09 20:45
sjettepetJR. schreef op zaterdag 20 juni 2015 @ 10:34:

welke goedkope fittingen raden jullie aan? en welke reservoirs hebben goede prijs/kwaliteit verhouding?
neem ook even een kijkje op https://www.freezinghardware.nl/

ik heb zelf gewoon 8x1 wat ik al heel lang heb doe het al ruim 12jaar
maar ja is ook maar net wat je mooi vind denk dat 10mm mooie tussen weg is

maar op een res kan je op besparen en wat je ook niet echt nodig heb
neem een T stuk en een fill port dit kan je 2 x doen 1 voor het bij vullen en leeg halen van je loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
ik denk dat ik er toch iets meer geld in ga stoppen, dan kan ik het er ook écht mooi uit laten zien.

wat denken jullie dat ik qua radiators nodig heb?
is 1x 280(extra dik) genoeg voor GPU + CPU, met CPU overclock. of kan ik beter een 420 kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:22

Epsilon

Als je een 420 kwijt kan, altijd een 420 erin zetten!
Ze zijn maar een paar tientjes duurder en 280 is aan de krappe kant, een 290x produceert veel warmte :).

[ Voor 0% gewijzigd door Epsilon op 01-07-2015 12:55 . Reden: produceert met een d ffs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
ik baseer mijn keuze ook voor een groot deel op het V&A aanbod.
wat is een betere keuze:
1x 280 + 1x 240
of
1x 360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevin1Smid
1x280 = 1x240 is veel meer oppervlakte dus als het past ook beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Ik ken je probleem. Ik koop mogelijk je pro over. Aan de ene kant is groter mooier/beter. Aan de andere kant heb ik ook mensen een oc i7 met 2x r9 290x zien wc in de pro. Dus het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjettepetJR.
wat denken jullie, zal de Phobya DC12-220 genoeg zijn, of kan ik beter voor de DC12-400 gaan?
ik ga misschien later een tweede videokaart + koelblok kopen.
Pagina: 1