Ik heb drie weken terug een Leica Q aangeschaft en kan er inmiddels iets meer over vertellen. Aangezien hier nog geen ervaringen gepost zijn, zal ik maar eens een aftrap doen.
Korte achtergrond... voorheen heb ik het dSLR-pad bewandeld. De 400D was 10 jaar geleden m'n eerste spiegelreflex. Diverse lenzen gehad en weer verkocht. Geëindigd met een 5DII met 24-70mm f/2.8 L en 70-200mm f/4.0 L. Ik begon het formaat en gewicht echter steeds meer een last te vinden, en dat is wat mij erg aantrok in de Leica Q. Daar moet ik wel wat andere zaken (zoals flexibiliteit en bereik) voor inleveren, maar die gok heb ik genomen. Hoewel het een gok is, is het ook wel een (kleine) uitdaging... alles met vast brandpunt fotograferen.
De Leica komt in een mooie verpakking. Een grote zwarte doos met twee kleppen die via magneten worden dichtgehouden. Achter de bovenste klep schuilt een doos met daarin de camera en zonnekap. Onder de onderste klep zitten twee kleinere uitschuifbare doosjes. De bovenste bevat de handleiding en garantiebewijs. De onderste bevat meerdere zakjes (van een mooi materiaal) met daarin de accessoires (Amerikaans en Europees netsnoer, lader, accu, draagriem, usb-kabel). Aan de presentatie ligt het niet. Overigens zijn alle meegeleverde kabels opvallend kort, maar in dit geval zie ik dat eerder als voordeel omdat je ze vaak mee zult nemen en het daardoor minder ruimte in beslag neemt.
De camera is klein, maar er zijn compactere camera's op de markt. Komende van een 5DII met (als standaardlens) een zware 24-70mm is het een grote vooruitgang. De Q bestaat uit mooie materialen en voelt erg degelijk aan. Leuk detail is dat er een ondertekend papiertje bij zit van de laatste kwaliteitscontrole. Overigens worden ze volledig in Duitsland gemaakt. De accu zit echter ook in een Panasonic en Sigma.
De accu en sd-kaart kunnen onderin de camera. Voorop zit een lensdop die je er op- en afschuift. Dit kan zowel met als zonder de zonnekap. Ik heb de zonnekap er permanent opzitten. Maakt de camera amper groter en geeft meer bescherming. Bovenop de camera zit een schakelaar om de Q tot leven te brengen (off, single, continuous). Ik schiet meestal in single-mode, dus had die liever onderaan gezien omdat je met inschakelen sneller doorschiet naar de laatste optie. Verder zitten er een knop om te filmen, een draaiwiel voor de sluitertijd (uiterst links is automatisch) en nog een draaiwiel voor o.a. exposure compensation.
Op de lens zit (vanaf de camera gezien) een ring om naar de macromode te schakelen. Je moet de camera soms iets anders vastpakken om voldoende grip te hebben om aan deze ring te kunnen draaien. Wat wel mooi gemaakt is, is dat de afstanden bij de focusring doorschuiven zodra je naar de macromode gaat. Dan volgt de focusring. Deze heeft een uitsteeksel waar je vinger kan rusten. Met een klein knopje kun je de ring van automatisch (naast oneindig) ontgrendelen. Tijdens het manueel focussen zie je een vergroting van het beeld op je scherm. Hierin kunnen de scherpe delen gekleurd (kleur is instelbaar) worden. De ring werkt lekker vloeiend en heeft exact genoeg weerstand. Daarna volgt het diafragma. Die begint met een automatische stand om vervolgens naar de grootste diafragma van f/1.7 (f/2.8 in macromode) te gaan. Daarna volgen stops van 1/3e, terwijl op de ring de hele stops staan aangegeven.
Achterop de camera zitten links vijf knoppen: play, delete, fn, iso en menu. Rechts een D-pad en ter hoogte van je duim nog een instelbare knop. Die laatstgenoemde knop staat standaard ingesteld op het selecteren van een cropmode (28mm, 35mm of 50mm). De fn-knop is ook instelbaar voor een aantal functies (door lang in te houden kun je snel wisselen). Bepaalde zaken op het scherm werken met touch (swipen, vergroten foto's, AF punt kiezen, etc.). Het menu doet echter niet aan touch. Verder zit er achterop een kleine uitsparing om je duim te laten rusten. Rechts zit nog een klepje voor USB en HDMI.
Het menu bestaat uit één lange lijst (4 á 5 pagina's) met opties, sommige met één of hooguit twee verdiepingsslagen. Er zijn dus geen tabbladen waarin de opties logisch ingedeeld zijn, wat ik gewend was bij Canon. Het geeft tegelijkertijd ook een soort rust. Je bent snel uitgespeeld als je de menu's in wilt gaan. Alle instellingen die van invloed zijn op het maken van foto's zitten er wel in en kun je snel vinden. Eindeloos dingen naar je hand zetten kun je echter wel vergeten.
En dat is eigenlijk ook wat mij opvalt aan de camera: het gaat terug naar de essentie van fotografie. De camera is direct klaar voor gebruik zodra je 'm aan zet en je hebt alle basisfunctionaliteit onder handbereik: diafragma, sluitertijd en focusring. Geen automatisch/Av/Tv/M-knop meer, maar een A bij elke ring om dat onderdeel op automatisch te zetten. Scheelt weer een extra handeling.
Er zitten wel wat fancy dingen in. Zoals de mogelijkheid om een timelapse te maken, panorama's maken en je kunt de camera bedienen via een app (communicatie verloopt via wifi). Geinig, maar meer ook niet.
De elektrische viewfinder is erg goed, maar wennen. Ik kijk liever door echt glas, al heeft zo'n elektrische viewfinder ook voordelen. Wat ik bijvoorbeeld erg prettig vind is de waterpas die je aan kunt zetten. En zoals genoemd de uitvergroting bij manueel focussen. Manueel focussen deed ik nooit, maar met zo'n functie is het wel wat toegankelijker. Het schieten van foto's is zonder geklapper van de spiegel een stuk stiller. De standaard piepjes via de knoppen heb ik ook uitgezet, die zijn nergens voor nodig. Al met al is de Q een stuk discreter dan een grote dSLR met toeter erop.
Door naar de sensor en de lens: verbluffend. Diafragma knijpen voor scherpte is niet nodig, zelfs op f/1.7 al haarscherp. Genot voor het oog, zeker op het 27 inch Retina-scherm van m'n iMac (5120x2880). Nabewerking is ook minder vaak nodig, alles komt met heerlijk contrast en mooie kleuren uit de camera. De autofocus werkt trouwens razendsnel. Het valt mij ook op dat ik vrijwel geen foto's heb hoeven weggooien omdat ze nét niet in focus waren. Dit had ik voorheen vaker, dan moest ik na het importeren in Lightroom eerst met x (rejected) en p (pass) door m'n foto's. Kan natuurlijk ook wat over mijn kwaliteiten zeggen
Dan door naar de minpunten. Je kunt niet instellen dat je alleen DNG's wilt, je krijgt er altijd JPG's bij. Het zou leuk zijn als je de camera kunt opladen via usb, zonder oplader. En het zou wel prettig zijn als je het scherm ook uit kunt zetten, dan gaat de accu ook langer mee (bij de dSLR's hoefde ik niet zo op accu's te letten). Het filmen schijnt ook niet optimaal te zijn begreep ik uit reviews, maar dat is voor mij minder belangrijk. Een ander minpunt is natuurlijk de prijs, die is hoog voor een camera met vast objectief. Binnen het Leica-assortiment afgezet schijnt het (vergeleken met een los 28mm summicron objectief) weer geen gekke prijs te zijn.
Tot dusver ben ik er erg blij mee
Ik heb 'm pas drie weken en vooral in het weekeind tijd om foto's te maken, maar heb wel wat kiekjes. Het is geen hoogstaand werk. Ze komen rechtstreeks en onbewerkt (m.u.v. omzetten DNG naar JPG) uit de camera.
https://www.dropbox.com/s/enaxrle02f1kiwq/L1000060.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qmxuncox0s74ugr/L1000137.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8ak5f7pkmvn0x8b/L1000143.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xkb7upr1nuilhei/L1000157.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2flry4zgcgwflj4/L1000173.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xtvt3oc8sh9owjb/L1000179.jpg?dl=0