Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 10:26
Geen idee of die al gemeld was hier op het forum, maar leica heeft een nieuwe camera uitgebracht. Lijkt een beetje een tegenhanger van de sony RX1 maar dan met cropmodes en een snellere/ wijdere lens.

Afbeeldingslocatie: http://www.cameranu.nl/pictures/1433947186_058/leica-q-compact-camera-zwart.jpg

Leica Q, compact camera met 28/1.7 lens en een full frame sensor.
Via cropmodes is een 35 en 50 crop na te bootsen.

Lijst van speceficaties:

- Full frame 24 MP CMOS Sensor
- 28mm f1.7 Summilux lens
- Digital crop voor 35 or 50 mm
- 3.68 MP EVF met digitale frame selector
- Contrast autofocus
- Manueel focussen met magnifier of focus peaking
- 1/16,000 electronische sluiter
- Maximaal ISO 50,000
- Tot 10 fps
- Wifi / NFC

Prijs bij cameranu is 4060 euro.

Zo op het eerste gezicht lijkt me dit een ideale camera en aanvulling op de MM. Kan de sony er weer uit.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:20

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
3.68 MP EVF
Dat is een beetje verneukeratief, want dat zijn dus subpixels en is in werkelijkheid 1280x960 pixels. Wat meer is dan andere EVF's natuurlijk en dat is natuurlijk een mooie vooruitgang.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 00:24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:37
Leuk voor de folders, net als de RX1 zal die het heel moeilijk krijgen... Maar goed, er zullen altijd liefhebbers zijn als er Leica op staat.
Het 28 mm objectief is in mijn ogen iets aantrekkelijker dan de 35 mm van Sony. Gezien het extreme prijsniveau van de Leica objectieven is dit een " koopje" ondanks dat het misschien gewoon een Panasonic in een duur jasje is (met een mooi objectief)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02-05 08:42
Sodela schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:26:
Leuk voor de folders, net als de RX1 zal die het heel moeilijk krijgen... Maar goed, er zullen altijd liefhebbers zijn als er Leica op staat.
Het 28 mm objectief is in mijn ogen iets aantrekkelijker dan de 35 mm van Sony. Gezien het extreme prijsniveau van de Leica objectieven is dit een " koopje" ondanks dat het misschien gewoon een Panasonic in een duur jasje is (met een mooi objectief)...
Een Panasonic met Fullframe sensor....

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Het is zeker geen panasonic in een duur jasje. Gewoon 100% leica.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-05 16:25

Chiron

Moderator Discord
Gewoon de sensor van de M240 toch? ik vind stiekem vooral erg leuk hoe ze het switchen van de schaalverdeling tussen normaal en macro gemaakt hebben :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Chiron schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:43:
Gewoon de sensor van de M240 toch?
Nee, het is een andere sensor. Welke het wel is, hebben ze niet gezegd, maar het is ook geen Sony.

En nee, dit is geen Panasonic met een Leica sticker erop, camera is Made in Germany.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
lateef schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 00:14:
[...]

Nee, het is een andere sensor. Welke het wel is, hebben ze niet gezegd, maar het is ook geen Sony.

En nee, dit is geen Panasonic met een Leica sticker erop, camera is Made in Germany.
CMOSIS heeft de sensor gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
PageFault schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:29:
[...]

CMOSIS heeft de sensor gemaakt.
CMOSIS maakt de sensor voor de M, volgens digifotopro is dit een andere sensor van een andere fabrikant:
Net als de Leica M-camera's van de nieuwste generatie, maakt de Leica Q gebruik van een cmos-sensor met 24-megapixelresolutie. De M-meetzoekers beschikken over een chip die wordt gemaakt door de Belgische sensorfabrikant CMOSIS. In de Leica Q zit een nieuwe sensor, die van een andere leverancier afkomstig is. Wie de sensor maakt, is onbekend. Wel werd ons verteld dat het geen Sony-chip is.
Echt goedkoop is die niet... maar het ziet er wel uit als een bijzonder goede camera. Zelf zou ik overigens een minder wijde lens liever zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
lateef schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:41:
[...]

CMOSIS maakt de sensor voor de M, volgens digifotopro is dit een andere sensor van een andere fabrikant:

[...]

Echt goedkoop is die niet... maar het ziet er wel uit als een bijzonder goede camera. Zelf zou ik overigens een minder wijde lens liever zien.
Goedkoop is relatief. Mijn M9 met 28 summicron was samen 2,5x zo duur als de Q. Wat ik in de tests zie lijkt de 28/1.7 van de Q vergelijkbaar te presteren als de 28 summicron. In dat opzicht is het dus een erg goede prijs.

Enige bezwaar wat ik kan bedenken (buiten weer een camera kopen) is dat ik misschien beter een M240 kan kopen aangezien ik de lenzen al heb liggen. Dit klinkt toch wel als de ideale camera....

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 27-03 12:20
Voor wie is zo'n camera eigenlijk geschikt?
Prijs kwaliteit misschien buiten beschouwing gelaten, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
RobertJRB schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 11:50:
[...]
Goedkoop is relatief. Mijn M9 met 28 summicron was samen 2,5x zo duur als de Q. Wat ik in de tests zie lijkt de 28/1.7 van de Q vergelijkbaar te presteren als de 28 summicron. In dat opzicht is het dus een erg goede prijs.
Ja, natuurlijk is het relatief. Zeker in vergelijking met een M, maar die zijn natuurlijk ook niet echt goedkoop. Wanneer je Leica kwaliteit zoekt en bereid bent daarvoor te betalen en aan een 28mm genoeg hebt, is dit wel een ideale camera. Op sommige vlakken zelfs beter of in elk geval voldoet hij meer aan veel hedendaagse wensen. Ben benieuwd of dit een voorteken is voor een nieuwe ontwikkeling binnen Leica en dat de M op termijn ook wel autofocus mogelijkheden gaat krijgen. Zou best een interessante ontwikkeling zijn.

Ondanks dat ik het een genot vind om met mijn M6 te fotograferen, heb ik er het geld niet voor over om een digitale Leica (M danwel Q) te kopen. Buiten het feit dat ik 28mm te wijd vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
lateef schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:34:
[...]

Ja, natuurlijk is het relatief. Zeker in vergelijking met een M, maar die zijn natuurlijk ook niet echt goedkoop. Wanneer je Leica kwaliteit zoekt en bereid bent daarvoor te betalen en aan een 28mm genoeg hebt, is dit wel een ideale camera. Op sommige vlakken zelfs beter of in elk geval voldoet hij meer aan veel hedendaagse wensen. Ben benieuwd of dit een voorteken is voor een nieuwe ontwikkeling binnen Leica en dat de M op termijn ook wel autofocus mogelijkheden gaat krijgen. Zou best een interessante ontwikkeling zijn.

Ondanks dat ik het een genot vind om met mijn M6 te fotograferen, heb ik er het geld niet voor over om een digitale Leica (M danwel Q) te kopen. Buiten het feit dat ik 28mm te wijd vind.
M6 blijft ook wel heel erg mooi :)

Ik denk niet dat ze met AF komen voor de M, tenminste dat hoop ik niet. Volgens mij zou dat ook niet handig zijn omdat ze daarmee hun marktpositie (enige met digitale meetzoeker) daarmee zouden opgeven.
Hopelijk komt er naast de M uiteindelijk wel een Q model met verwisselbare lenzen.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 20:25
Weinig liefde voor de Q hier?

25 vroege reviews vind je trouwens op http://leicarumors.com/20...-all-around-the-web.aspx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord
Fotograaf Daniel Maissan (en tevens Leica ambassadeur) zit momenteel met een Q in Nepal, ben benieuwd met wat voor fraais hij weer terug komt.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Gaaf ! ..
Maar die prijs... :*-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Oh, liefde is er wel! Mooi ding, prima beeldkwaliteit volgens mij, en de macromodus en autofocus zijn erg mooi verwerkt in de lens.
Helaas is de prijs echt veel te hoog om een aanschaf voor mij te rechtvaardigen. Maar goed, dat geldt natuurlijk niet alleen voor deze Leica.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Jasper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:14:
Weinig liefde voor de Q hier?

25 vroege reviews vind je trouwens op http://leicarumors.com/20...-all-around-the-web.aspx/
Ik moet hem nog steeds uitproberen. Twijfel wel heel erg aangezien een gebruikte M240 ongeveer op hetzelfde prijsniveau zit en die beter bij mijn huidige set aansluit.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
tobiasvs schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 08:04:
Helaas is de prijs echt veel te hoog om een aanschaf voor mij te rechtvaardigen. Maar goed, dat geldt natuurlijk niet alleen voor deze Leica.
Idem :'(
RobertJRB schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 09:22:

Ik moet hem nog steeds uitproberen. Twijfel wel heel erg aangezien een gebruikte M240 ongeveer op hetzelfde prijsniveau zit en die beter bij mijn huidige set aansluit.
Voordeel als je inderdaad al lenzen hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:15

Fiber

Beaches are for storming.

Jasper schreef op maandag 22 juni 2015 @ 23:14:
Weinig liefde voor de Q hier...?
Liefde zat hoor, alleen een beetje onbetaalbaar voor mij, en voor de meeste andere gewone Nederlanders. En zelfs als je het geld er voor hebt zullen bij velen de prioriteiten toch anders liggen. Ik vind een Rolls Royce ook best mooi... :z

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Vandaag liep ik toevallig langs een fotozaak in Hilversum, in de etalage lagen een paar Leica's, op zo'n mooi Leica-rood bedje. Tot mijn verbazing was het bedje waar 'leica Q' voor stond leeg, als enige. Toch maar even naar binnen gewipt. Verkoper: 'O, die Leica Q...die was in één dag weg'. Zeker geen Tweaker >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
Wow!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hamed
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:20
Zou die ooit van prijs zakken?

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-04 12:53
Bij deflatie misschien? :P

Of als het nieuwe model uitkomt, zakt het misschien 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:23

Grozno

acts without consequence!

RobertJRB schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:35:
Het is zeker geen panasonic in een duur jasje. Gewoon 100% leica.
Toch niet 100%. Volgens TheCameraStore zit er een Panasonic accu in. ;)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
Grozno schreef op donderdag 25 juni 2015 @ 09:10:
[...]

Toch niet 100%. Volgens TheCameraStore zit er een Panasonic accu in. ;)
Correctie:
Het is zeker geen panasonic in een duur jasje. Zonder accu is het gewoon 100% leica.

;)
Hamed schreef op woensdag 24 juni 2015 @ 21:30:
Zou die ooit van prijs zakken?
Als het net als bij de M serie gaat kan dat wel even duren. Voor zover ik weet zijn de digitale M's nooit in prijs gezakt. Alleen correcties vanwege de wisselkoers van de euro ten opzichte met de dollar.

Tweedehands uiteraard wel.

[ Voor 39% gewijzigd door Grozno op 25-06-2015 11:17 . Reden: Dubbelpost. ]

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 27-04 23:54
Een hands-on field test met de Leica Q door TCS:

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron

Chiron

Moderator Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Dpreview heeft een uitgebreide review:
http://www.dpreview.com/reviews/leica-q-typ116

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Ik heb drie weken terug een Leica Q aangeschaft en kan er inmiddels iets meer over vertellen. Aangezien hier nog geen ervaringen gepost zijn, zal ik maar eens een aftrap doen.

Korte achtergrond... voorheen heb ik het dSLR-pad bewandeld. De 400D was 10 jaar geleden m'n eerste spiegelreflex. Diverse lenzen gehad en weer verkocht. Geëindigd met een 5DII met 24-70mm f/2.8 L en 70-200mm f/4.0 L. Ik begon het formaat en gewicht echter steeds meer een last te vinden, en dat is wat mij erg aantrok in de Leica Q. Daar moet ik wel wat andere zaken (zoals flexibiliteit en bereik) voor inleveren, maar die gok heb ik genomen. Hoewel het een gok is, is het ook wel een (kleine) uitdaging... alles met vast brandpunt fotograferen.

De Leica komt in een mooie verpakking. Een grote zwarte doos met twee kleppen die via magneten worden dichtgehouden. Achter de bovenste klep schuilt een doos met daarin de camera en zonnekap. Onder de onderste klep zitten twee kleinere uitschuifbare doosjes. De bovenste bevat de handleiding en garantiebewijs. De onderste bevat meerdere zakjes (van een mooi materiaal) met daarin de accessoires (Amerikaans en Europees netsnoer, lader, accu, draagriem, usb-kabel). Aan de presentatie ligt het niet. Overigens zijn alle meegeleverde kabels opvallend kort, maar in dit geval zie ik dat eerder als voordeel omdat je ze vaak mee zult nemen en het daardoor minder ruimte in beslag neemt.

De camera is klein, maar er zijn compactere camera's op de markt. Komende van een 5DII met (als standaardlens) een zware 24-70mm is het een grote vooruitgang. De Q bestaat uit mooie materialen en voelt erg degelijk aan. Leuk detail is dat er een ondertekend papiertje bij zit van de laatste kwaliteitscontrole. Overigens worden ze volledig in Duitsland gemaakt. De accu zit echter ook in een Panasonic en Sigma.

De accu en sd-kaart kunnen onderin de camera. Voorop zit een lensdop die je er op- en afschuift. Dit kan zowel met als zonder de zonnekap. Ik heb de zonnekap er permanent opzitten. Maakt de camera amper groter en geeft meer bescherming. Bovenop de camera zit een schakelaar om de Q tot leven te brengen (off, single, continuous). Ik schiet meestal in single-mode, dus had die liever onderaan gezien omdat je met inschakelen sneller doorschiet naar de laatste optie. Verder zitten er een knop om te filmen, een draaiwiel voor de sluitertijd (uiterst links is automatisch) en nog een draaiwiel voor o.a. exposure compensation.

Op de lens zit (vanaf de camera gezien) een ring om naar de macromode te schakelen. Je moet de camera soms iets anders vastpakken om voldoende grip te hebben om aan deze ring te kunnen draaien. Wat wel mooi gemaakt is, is dat de afstanden bij de focusring doorschuiven zodra je naar de macromode gaat. Dan volgt de focusring. Deze heeft een uitsteeksel waar je vinger kan rusten. Met een klein knopje kun je de ring van automatisch (naast oneindig) ontgrendelen. Tijdens het manueel focussen zie je een vergroting van het beeld op je scherm. Hierin kunnen de scherpe delen gekleurd (kleur is instelbaar) worden. De ring werkt lekker vloeiend en heeft exact genoeg weerstand. Daarna volgt het diafragma. Die begint met een automatische stand om vervolgens naar de grootste diafragma van f/1.7 (f/2.8 in macromode) te gaan. Daarna volgen stops van 1/3e, terwijl op de ring de hele stops staan aangegeven.

Achterop de camera zitten links vijf knoppen: play, delete, fn, iso en menu. Rechts een D-pad en ter hoogte van je duim nog een instelbare knop. Die laatstgenoemde knop staat standaard ingesteld op het selecteren van een cropmode (28mm, 35mm of 50mm). De fn-knop is ook instelbaar voor een aantal functies (door lang in te houden kun je snel wisselen). Bepaalde zaken op het scherm werken met touch (swipen, vergroten foto's, AF punt kiezen, etc.). Het menu doet echter niet aan touch. Verder zit er achterop een kleine uitsparing om je duim te laten rusten. Rechts zit nog een klepje voor USB en HDMI.

Het menu bestaat uit één lange lijst (4 á 5 pagina's) met opties, sommige met één of hooguit twee verdiepingsslagen. Er zijn dus geen tabbladen waarin de opties logisch ingedeeld zijn, wat ik gewend was bij Canon. Het geeft tegelijkertijd ook een soort rust. Je bent snel uitgespeeld als je de menu's in wilt gaan. Alle instellingen die van invloed zijn op het maken van foto's zitten er wel in en kun je snel vinden. Eindeloos dingen naar je hand zetten kun je echter wel vergeten.

En dat is eigenlijk ook wat mij opvalt aan de camera: het gaat terug naar de essentie van fotografie. De camera is direct klaar voor gebruik zodra je 'm aan zet en je hebt alle basisfunctionaliteit onder handbereik: diafragma, sluitertijd en focusring. Geen automatisch/Av/Tv/M-knop meer, maar een A bij elke ring om dat onderdeel op automatisch te zetten. Scheelt weer een extra handeling.

Er zitten wel wat fancy dingen in. Zoals de mogelijkheid om een timelapse te maken, panorama's maken en je kunt de camera bedienen via een app (communicatie verloopt via wifi). Geinig, maar meer ook niet.

De elektrische viewfinder is erg goed, maar wennen. Ik kijk liever door echt glas, al heeft zo'n elektrische viewfinder ook voordelen. Wat ik bijvoorbeeld erg prettig vind is de waterpas die je aan kunt zetten. En zoals genoemd de uitvergroting bij manueel focussen. Manueel focussen deed ik nooit, maar met zo'n functie is het wel wat toegankelijker. Het schieten van foto's is zonder geklapper van de spiegel een stuk stiller. De standaard piepjes via de knoppen heb ik ook uitgezet, die zijn nergens voor nodig. Al met al is de Q een stuk discreter dan een grote dSLR met toeter erop.

Door naar de sensor en de lens: verbluffend. Diafragma knijpen voor scherpte is niet nodig, zelfs op f/1.7 al haarscherp. Genot voor het oog, zeker op het 27 inch Retina-scherm van m'n iMac (5120x2880). Nabewerking is ook minder vaak nodig, alles komt met heerlijk contrast en mooie kleuren uit de camera. De autofocus werkt trouwens razendsnel. Het valt mij ook op dat ik vrijwel geen foto's heb hoeven weggooien omdat ze nét niet in focus waren. Dit had ik voorheen vaker, dan moest ik na het importeren in Lightroom eerst met x (rejected) en p (pass) door m'n foto's. Kan natuurlijk ook wat over mijn kwaliteiten zeggen ;)

Dan door naar de minpunten. Je kunt niet instellen dat je alleen DNG's wilt, je krijgt er altijd JPG's bij. Het zou leuk zijn als je de camera kunt opladen via usb, zonder oplader. En het zou wel prettig zijn als je het scherm ook uit kunt zetten, dan gaat de accu ook langer mee (bij de dSLR's hoefde ik niet zo op accu's te letten). Het filmen schijnt ook niet optimaal te zijn begreep ik uit reviews, maar dat is voor mij minder belangrijk. Een ander minpunt is natuurlijk de prijs, die is hoog voor een camera met vast objectief. Binnen het Leica-assortiment afgezet schijnt het (vergeleken met een los 28mm summicron objectief) weer geen gekke prijs te zijn.

Tot dusver ben ik er erg blij mee :)

Ik heb 'm pas drie weken en vooral in het weekeind tijd om foto's te maken, maar heb wel wat kiekjes. Het is geen hoogstaand werk. Ze komen rechtstreeks en onbewerkt (m.u.v. omzetten DNG naar JPG) uit de camera.
https://www.dropbox.com/s/enaxrle02f1kiwq/L1000060.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/qmxuncox0s74ugr/L1000137.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/8ak5f7pkmvn0x8b/L1000143.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xkb7upr1nuilhei/L1000157.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/2flry4zgcgwflj4/L1000173.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/xtvt3oc8sh9owjb/L1000179.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09:00
Tom schreef op zondag 10 april 2016 @ 16:08:
Ik heb drie weken terug een Leica Q aangeschaft en kan er inmiddels iets meer over vertellen. Aangezien hier nog geen ervaringen gepost zijn, zal ik maar eens een aftrap doen.
Tip: Review schrijven - Leica Q O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Volgens berichten zou 26 juli de nieuwe firmware (versie 2.0) beschikbaar zijn met de volgende verbeteringen:
1. DNG only mode added
DNG is now available as a separate mode (besides JPG and DNG+JPG).

2. EVF extended mode implemented
The user can switch to the monitor image for menu control and image review immediately by pressing the Menu or Play button.

3. Extended low shutter speed range
Shutter speed up to 120s can be set.

4. User Profile menu item directly accessible
User Profile has been added to the modes selectable by the FN button. This facilitates quick and easy access to any specific mode stored in one of the user profiles, e.g. Monochrome.

5. Level Gauge display changed
The Level Gauge display remains visible when the Shutter button is pressed.

6. Size of 1 Point AF metering area selectable (Small / Standard / Large)
By pressing the Delete button in the 1 Point AF mode the size of the AF field can be changed/selected by using the thumbwheel.

7. 1 Point AF movement in digital zoom mode limited
When using the focal lengths 35mm and 50mm available in Digital Zoom mode, the 1 Point AF metering area movement is limited to within the respective frames.

8. Improved Face Detection AF mode function
In Face Detection mode the camera switches automatically to Multipoint AF if no face can be detected.

9. Additional information display screen added
Fourth info screen has been added with the option to display the lower bar separately.

10. Image playback touch zoom function changed
Double-tapping calls up the maximum enlargement/reduces back to original size.

11. Long exposure / Noise reduction countdown added

12. Three modes available for the thumbwheel (Off / AUTO / Exp. Comp.)

13. Mode Lock of the video button implemented
The video button can be deactivated if desired.

14. WIFI Password setting changed
All characters entered for the password remain visible during the process.

15. Flash unit compatibility extended
The Leica flash units SF 40 and SF 64 are supported.
bron: http://leicarumors.com/20...firmware-update-2-0.aspx/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxurydiver
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-05 18:29
Nadat ook ik mijn volledige 5D Mark III set inclusief een boel lenzen 3 jaar geleden verkocht heb begint het fotograferen soms weer te prikkelen...
Ben benieuwd naar de gebruikers verhalen nu er al vele software updates verschenen zijn en het toestel al een langere tijd op de markt is.

Apple, AP, Porsche, Rolex & Panerai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Volgens mij ben ik de enige met een Q hier :)

Vele software updates valt mee. Versie 1.1 bestond vooral uit wat bugfixes (die volgens mij vrij uitzonderlijk voorkwamen). Versie 2.0 is een wat grotere update en heeft enkele onvolkomenheden aangepakt.

Ik ben nog altijd zeer tevreden over het apparaat, de beelden die eruit komen zijn prachtig. Het schieten op 28mm bevalt mij ook goed. Er zijn wel situaties waarin het niet geschikt is, maar met mijn gebruik loop ik daar weinig tegenaan. De bediening is erg prettig. Men heeft bij het ontwerp van de camera en menustructuur duidelijk gekozen om terug naar de kern van fotografie te gaan. Die back-to-basics gedachten moeten je natuurlijk wel aanspreken. Mensen die specifieke wensen in functionaliteit of handigheidjes nodig hebben kunnen beter verder zoeken. Bouwkwaliteit is subliem.

Minpunten:
  • Ik vind de IS niet fijn. Of ik ga er niet goed mee om. Ik heb het in ieder geval uitgezet, omdat ik heel soms ook in fel daglicht bewogen foto's had omdat de IS nog niet helemaal bij de les was (of ik te snel).
  • Touchscreen werkt niet zo lekker als een telefoon. Is daardoor een beetje overbodig.
Als je verder nog specifieke vragen hebt, laat het maar weten (met een @Tom, ik kijk niet dagelijks in het fotografie-deel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Ik heb in de loop der tijd al mn camrea,s en lenzen verkocht en wil terug naar 1 camera , de Leica Q gooit hoge ogen voor mij .

Aangezien ik wellicht een een occasion van een paar maanden oud wil kopen , wil ik de camera wel natrekken of hij is geregistreerd en eerlijke camera is .

Is daar een bepaalde site voor .

Graag hoor ik eventuele tips waar op te letten bij de aanschaf van een occasion Leica Q

Thx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ramrodwillem schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 08:35:
Ik heb in de loop der tijd al mn camrea,s en lenzen verkocht en wil terug naar 1 camera , de Leica Q gooit hoge ogen voor mij .

Aangezien ik wellicht een een occasion van een paar maanden oud wil kopen , wil ik de camera wel natrekken of hij is geregistreerd en eerlijke camera is .

Is daar een bepaalde site voor .

Graag hoor ik eventuele tips waar op te letten bij de aanschaf van een occasion Leica Q

Thx
Denk niet dat er een website is met gestolen serienummers.

Wel kun je de camera registreren bij leica na aanschaf. Dit doe je in het members gedeelte.
https://en.leica-camera.com/Members-Area
Hier kun je bijvoorbeeld ook de bijgeleverde software downloaden.

Misschien kun je een mailtje naar leica sturen met de vraag of je daar ook gebruik van kunt maken (software) wanneer je hem tweedehands koopt.

Verder gebruik ik als stelregel gewoon:
- Ziet de verkoper er betrouwbaar uit (kun je bij hem/ haar thuis langs komen om te testen, gaan de reacties netjes
- Is de prijs netjes. Ver onder marktwaarde is niet betrouwbaar.
- Zitten alle bescheiden/ dozen er nog bij.

En ten plekke gewoon aan alles draaien en op ieder knopje drukken en natuurlijk testfotos maken. Neem dus ook een laptop mee.

Oh en hou in gedachten dat je met veel geld en een dure laptop op pad gaat en dat de verkoper dat ook weet.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
Bedankt ,
Ik neem een SD kaart mee en ga dan thuis de foto,s bekijken , kan inderdaad bij hem thuis de camera proberen , alles zit er wel bij ,dozen aankoopbon . wel is de prijs aan de lage kant .
Maar hij woont zeg maar in een gegoede buurt ;-) en wil naar een Leica M ...

Dacht misschien ondanks dat ze als een tank zijn gebouwd er misschien nog dingen aan de camera waren die extra aandacht/controle nodig hadden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

ramrodwillem schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:32:

Dacht misschien ondanks dar ze als een tank zijn gebouwd er misschien nog dingen aan de camera waren die extra aandacht/controle nodig hadden
De betrouwbaarheid is dik in orde. Zeker qua hardware is alles erg degelijk (geen haperende knopjes of dingetjes die kapot gaan). Alleen de lenskap kan wat losjes komen te zitten, die schuif je namelijk over de lens en het enige wat voor wrijving zorgt is wat vilt in de lenskap. Is bij mij nog voldoende (ook nieuw uit doos schuif je 'm al erg gemakkelijk erop/eraf), maar hoor van anderen wel eens dat ze zich eraan storen.
En heel soms hoor je van gekke issues die meer met software te maken hebben. Ik heb het zelf één keer meegemaakt dat ie even in de war was en ik 'm aan en uit moest zetten, daarna was het weg en geen last meer van gehad. Ik weet ook niet of dat met de oude of huidige versie van de firmware was, misschien is het issue wat ik had al opgelost. Mag ook zeker geen naam hebben, dus laat het je niet weerhouden om 'm aan te schaffen. Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ramrodwillem schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 10:32:
Bedankt ,
Ik neem een SD kaart mee en ga dan thuis de foto,s bekijken , kan inderdaad bij hem thuis de camera proberen , alles zit er wel bij ,dozen aankoopbon . wel is de prijs aan de lage kant .
Maar hij woont zeg maar in een gegoede buurt ;-) en wil naar een Leica M ...

Dacht misschien ondanks dat ze als een tank zijn gebouwd er misschien nog dingen aan de camera waren die extra aandacht/controle nodig hadden
Ik zou sowieso alles goed nagaan. Gaan knopjes netjes, draait het diafragma fijn ect. Zit er ergens speling in dat niet hoort ect.

Foto's zou ik liever voor de koop bekijken. Na de koop heb je eigenlijk geen poot om op te staan om het lullig te zeggen.
Maargoed, zo veel kan er ook niet fout gaan. Gewoon goed opletten van te voren en mocht er echt iets fout zijn dan kan het altijd gerepareerd worden bij leica.

Leica MM + Sony A9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Nu online
- Foto's zou ik liever voor de koop bekijken

Doe ik ook , neem alleen de DS kaart mee maar huis om thuis de foto,s te bekijken , mocht het wat zijn dan ga ik terug om de koop rond te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertJRB
ramrodwillem schreef op zaterdag 5 augustus 2017 @ 12:12:
- Foto's zou ik liever voor de koop bekijken

Doe ik ook , neem alleen de DS kaart mee maar huis om thuis de foto,s te bekijken , mocht het wat zijn dan ga ik terug om de koop rond te maken
Oh ok dat had ik niet begrepen.
Aardig van de verkoper.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1