Huis audio, via NAS aangestuurd via een App

Pagina: 1
Acties:

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 15-01 18:57

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Hallo,

Ik was vandaag even op zoek naar de mogelijkheid om via een NAS of een PC waarop data stond, muziek en video dus.
Om dit af te spelen via de wifi. Nu gebruik ik momenteel Plex met een Chromecast, dit op de TV. Echter is dit qua audio natuurlijk niet ideaal. Lage bitrate voor audio. Ook kan het geluid dan alleen via de TV, en moet deze aanstaan.

Weet iemand of er een simpele mogelijkheid is om de audio naar een versterker door te sturen (versterker die wifi heeft) en dat dit dan via een mobiel of tablet te bedienen is?
Plex vind ik zelf erg handige software met de chromecast, ik denk alleen niet dat de chromecast goed werkt in een versterker. Ook is het verlies in audio dan te groot. Films die over DTS beschikken gaan geloof ik niet mee via de wifi naar de chromecast.

Sonos, sluit hier bijvoorbeeld wel goed op aan, maar dat is weer zo duur. Ik ben eigenlijk op zoek naar een hobby/doe het zelf oplossing.

Ideeën zijn welkom :)

我的名字是Mirno

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32

Tazzios

..

Het simpelst: Neem een Receiver(met HDMI ingangen) en plug daar je chromecast stick in. Tv kan dan uitblijven. En als opslag een NAS of PC neerzetten welke plex kan draaien.

Waarom zou je nu trouwens een lage bitrate hebben?

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

Hang dan meteen een volwaardige (mini/HT)PC aan je receiver voor internet, muziek en films.
Remote app op je smartphone en gaan

Ik gebruik XBMC met Yatse remote. Al het andere is te omslachtig

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Tazzios schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:14:
Het simpelst: Neem een Receiver(met HDMI ingangen) en plug daar je chromecast stick in. Tv kan dan uitblijven. En als opslag een NAS of PC neerzetten welke plex kan draaien.

Waarom zou je nu trouwens een lage bitrate hebben?
Aah, dat werkt wel gewoon?

Ik weet niet of de chromecast audio van bijvoorbeeld .Flac kwaliteit ondersteunt, die een bitrate van 320Kb/s hebben bijvoorbeeld. Ik weet niet of de chromecast dan zorgt voor verlies van de audio kwaliteit.
Ook heb ik hier een Z-5500 set staan, aangesloten via de optische (toslink) kabel. Die herkent digitaal en DTS signalen, dus echt van Dolby. Ik zou ook graag willen dat een 5.1 set beneden dat ook volledig ondersteunt, dus echt goede surround ips 2.0 en software matige toegevoegd. Hier liggen dus mijn twijfels.
Volgens support wordt dolby wel ondersteunt: https://developers.google.com/cast/docs/media

Momenteel heeft de versterker in de woonkamer alleen nog maar een scart aansluiting, dat wordt lastig ;)
Komt ooit een nieuwe versterker en boxen, liefst 5.1 als de rest daarmee in stemt. Alleen sommige hebben tegenwoordig ook wifi, kan dat niet gemakkelijk bestanden vanaf een NAS uitlezen? En dat icm een app?

我的名字是Mirno

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Mikayu schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:20:
Hang dan meteen een volwaardige (mini/HT)PC aan je receiver voor internet, muziek en films.
Remote app op je smartphone en gaan

Ik gebruik XBMC met Yatse remote. Al het andere is te omslachtig
Ook een optie, maar films kijken met de chromecast gaat opzich prima. Alleen audio wil ik van betere kwaliteit over de speakers krijgen. En zonder dat de tv aan staat.

我的名字是Mirno

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

Een beetje versterker ondersteund idd DLNA (wifi, of beter nog ethernet)
Met een app zoals BubbleUPnP kan je iets vanaf een server naar de versterker pushen. Alleen werkte dat veel te omslachtig en zijn er nog 100 apps die dit claimen te kunnen.

Overigens ga je op een Z5500 geen verschil tussen flac en 320kbit mp3 meemaken, dus ik zou er niet zo wakker van liggen :P

Muziek zonder tv gaat dus alleen lukken met een PC of een nieuwe versterker met speakers

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-01 22:22

The Eagle

I wear my sunglasses at night

koop een Synology. Kan out of the box Plex draaien, heeft ook apps als videostation en musicstation. Een beetje networked receiver snapt DLNA en kan zo die nas benaderen.
Voor video is wifi een nogo. Gewoon lekker kabeltjes trekken. En bij voorkeur ook naar een receiver.
Chromecast is leuk, maar eigenlijk niet meer dan een toevoeging voor niet zo smart TV's ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:39
Ik zweer bij de combinatie DS Audio(Synology app voor IOS/Android) en Chromecast. Chromecast zit in m'n receiver.

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:32

Tazzios

..

mirno schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:20:
[...]

Aah, dat werkt wel gewoon?

Ik weet niet of de chromecast audio van bijvoorbeeld .Flac kwaliteit ondersteunt, die een bitrate van 320Kb/s hebben bijvoorbeeld. Ik weet niet of de chromecast dan zorgt voor verlies van de audio kwaliteit.
Ook heb ik hier een Z-5500 set staan, aangesloten via de optische (toslink) kabel. Die herkent digitaal en DTS signalen, dus echt van Dolby. Ik zou ook graag willen dat een 5.1 set beneden dat ook volledig ondersteunt, dus echt goede surround ips 2.0 en software matige toegevoegd. Hier liggen dus mijn twijfels.
Volgens support wordt dolby wel ondersteunt: https://developers.google.com/cast/docs/media
Als hij de flac kan decoderen gebeurd er verder niks raars met de eentjes en nulletjes die over HDMI naar de audio-apparatuur gaan.
Momenteel heeft de versterker in de woonkamer alleen nog maar een scart aansluiting, dat wordt lastig ;)
Komt ooit een nieuwe versterker en boxen, liefst 5.1 als de rest daarmee in stemt. Alleen sommige hebben tegenwoordig ook wifi, kan dat niet gemakkelijk bestanden vanaf een NAS uitlezen? En dat icm een app?
Er is veel meer mogelijk maar je vraagstelling is heel breed. Je begint over audio en terloops noem je films. De oplossingen kan dus ook van alles zijn.
Een oud pctje aan je versterker en je TV en je zou ook klaar kunnen zijn.
Een NAS en een receiver met Wifi is mogelijk ook een oplossing.

Ik zou dus even verder kijken wat je de mogelijkheden zijn en wat je precies wilt bereiken (en uitgeven).

• MarVanOs
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 20:47
De Plex Mediaserver is bij mij ook zichtbaar via DLNA op mijn Yamaha versterker. Het lijkt mij dus als je een versterker hebt welke DLNA ondersteunt je in ieder geval muziek kunt luisteren, rechtstreeks vanaf je server, wat je kunt bedienen met de app van de betreffende fabrikant (in het geval van Yamaha de AV Controller).

• mirno

mirno

私の名前はMirnoです

Topicstarter
Oke, zo te lezen lijkt mij de beste optie de Chromecast in de receiver te doen.
Probleem is dat we dus geen HDMI op de receiver hebben, hier moet dan verandering in komen.

Bedankt voor het meedenken! :)
Ook de Synology zal ik naar kijken. Heb nu een PC met enkele TB's, beetje zonde om er nog een NAS aan toe te voegen, en de bestanden heb ik vaak nog snel nodig, dus de HDD's overzetten naar een NAS zit er voorlopig nog niet in, wegens cat5 kabels door de muren 12,5MB/s is voor mij toch echt te langzaam, als ik even snel wat van mijn opslag nodig heb.
Wellicht in de toekomst dus, ik zal er naar kijken.
Alleen jammer dat er dus nog geen receivers zijn die dit geïntegreerd hebben icm synology ofzo.

Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door mirno op 10-06-2015 18:30 ]

我的名字是Mirno

Pagina: 1