Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Wimberley gekocht, althans, een soortgelijk statiefhoofd dat een stuk goedkoper is.
Die is perfect voor mijn wildlife fotografie met de 100-400 in vrijwel alle situaties.

Nu heb ik echter een probleem, mijn panorama fotografie en sterrenfotografie. Daarbij gebruik ik de groothoeklens (17-40) die geen lensgondel heeft.
De camera wijst dan de verkeerde kant op omdat je dan de camera, niet de lens, via een plate op de kop bevestigd. Dan zit de arm van de Wimberley voor je zoeker, niet bijster handig.
Plus dat ik de camera niet in portrait positie kan plaatsen.

Wat ik nodig heb is bijvoorbeeld een L-bracket, maar dan met de plates 90 graden gedraaid.
Wie oh wie weet een plek waar ik dat kan bestellen, of heeft een andere oplossing?
Ik was in gesprek met iemand die iets dergelijks gemaakt heeft, maar kennelijk niets wil verdienen, na mijn vraag om een offerte bleef het stil.....

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-11 21:42

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb deze combi:
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/4/3819/13514982093_c7738a695b_z.jpg2014-03-30-13h05m07.IMG_0631 by Arjan Haverkamp, on Flickr

Met een klein Arca swiss plaatje onder de camera kan ik prima een body + bijvoorbeeld een 17-40 plaatsen. Die wijst dan nog steeds in dezelfde richting als dat de camera in bovenstaande setup doet.

Ik snap je probleem dus niet.

This footer is intentionally left blank

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:04:
Ik heb een Wimberley gekocht, althans, een soortgelijk statiefhoofd dat een stuk goedkoper is.
Die is perfect voor mijn wildlife fotografie met de 100-400 in vrijwel alle situaties.

Nu heb ik echter een probleem, mijn panorama fotografie en sterrenfotografie. Daarbij gebruik ik de groothoeklens (17-40) die geen lensgondel heeft.
De camera wijst dan de verkeerde kant op omdat je dan de camera, niet de lens, via een plate op de kop bevestigd. Dan zit de arm van de Wimberley voor je zoeker, niet bijster handig.
Plus dat ik de camera niet in portrait positie kan plaatsen.

Wat ik nodig heb is bijvoorbeeld een L-bracket, maar dan met de plates 90 graden gedraaid.
Wie oh wie weet een plek waar ik dat kan bestellen, of heeft een andere oplossing?
Ik was in gesprek met iemand die iets dergelijks gemaakt heeft, maar kennelijk niets wil verdienen, na mijn vraag om een offerte bleef het stil.....
Waarom moet je per se portrait stand hebben? Ik neem aan dat als je een wimberley achtig statiefhoofd neemt, dat je toch al multi row pano's maakt. Dan maakt het ook geen fluit meer uit of je de camera in landscape of portrait gebruikt.
Kun je die plate niet 90 graden gedraaid onder je camera zetten? En heb je al gedacht aan parallax? Als je toch met een wimberley bezig bent, kun je beter een macroslider tussen je camera en de plate op het statiefhoofd zetten. Op die manier kun je de lens precies laten draaien (over 3 assen) rondom het no parallax point (soms ook wel foutief nodal point genoemd).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Portrait is voor lange opnames (startrails) en inderdaad ook macro.
En ik ben gewend om enkele rij pano's te maken, maar inderdaad kan ik daar van af stappen nu ik een goed statiefhoofd heb. Doet Lightroom 6 meerdere rij pano's?
Ik gebruikte een freeware programma, Autostitch, en die raakte vaak in de war met dubbele rijen.

Een macroslider zou inderdaad erg handig kunnen zijn zo te zien. Ik ga nog even zoeken naar mijn specifieke benodigheden met de swinghead.
Ik wil met vakantie (Zuid Afrika) eigenlijk maar 1 kop meenemen omdat ik maar 1 statief meeneem. En dan telt elke kilo, maar in het het veld wil je ook geen koppen wisselen.

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:47
Ik snap niet waarom je portrait wilt gebruiken op 17mm bij astro.

Maar, ja. LR6 kan overweg met meerdere rijen.

Verwijderd

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:20:
Ik heb deze combi:
[afbeelding]2014-03-30-13h05m07.IMG_0631 by Arjan Haverkamp, on Flickr

Met een klein Arca swiss plaatje onder de camera kan ik prima een body + bijvoorbeeld een 17-40 plaatsen. Die wijst dan nog steeds in dezelfde richting als dat de camera in bovenstaande setup doet.

Ik snap je probleem dus niet.
Draai hem eens naar portrait?
Ik zoek eigenlijk zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/43m36.jpg

Verwijderd

Topicstarter
NeutraleTeun schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:25:
Ik snap niet waarom je portrait wilt gebruiken op 17mm bij astro.

Maar, ja. LR6 kan overweg met meerdere rijen.
8) Nog een reden die ik kan gebruiken voor mijn financieel manager (lees: vrouw) om hem aan te schaffen.
Qua portrait, er zijn tijden dat portrait gewoon mooier is. En dan kan je wel uitsnijden uit een landscape foto, maar waarom zou je als je de camera gewoon kunt draaien? Houdt je ook veel meer data over om mee te spelen.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
Tsja... Als je ook gewone foto's vanaf wimberley statief in portretstand wil maken, heb je wel een L-plate nodig. Voor panorama's heb je dat niet nodig, want je koopt niet voor niets een wimberley.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Verwijderd

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:56:
Tsja... Als je ook gewone foto's vanaf wimberley statief in portretstand wil maken, heb je wel een L-plate nodig. Voor panorama's heb je dat niet nodig, want je koopt niet voor niets een wimberley.
Als ik naar L-plates kijk zie ik dat de orientatie verkeerd is, de camera moet 90 graden gedraaid worden om de horizontale as. Zoals in de foto hierboven, als je een L-plate gebruikt komt je zoeker achter de arm te staan. Dat is niet bijster handig.
Ik kan dan wel de B9: Multi-use bidirectional plate gebruiken, maar die kan ik niet aan een L-plate schroeven voor portrait fotografie. Daar zijn geen schroefgaten voor i.v.m. openingen voor je kabels.
Pagina: 1