Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-02 10:56
Hallo jongens,
Ik ben een eerstejaars Software Engineer, ik heb momenteel een Retina Macbook Pro 13 inch (Late 2013). Helaas vind ik het OS totaal niet fijn achteraf. De trackpad van de laptop is zeer geweldig, evenals de design en het scherm. Er komt ook een nieuwe OS X aan (El Capitan), maar zelf denk ik dat het niet een verbetering gaat brengen op de problemen die ik ermee heb.
  • Finder op de Mac vind ik niet zo goed als de Verkenner in Windows.
  • De shortcuts op Windows zijn beter dan op de Mac.
  • Mac kan niet splitscreen werken met programmas (Windows toets + <- of ->). Dit kan wel met OS X El Capitan maar ik denk dat het nog steeds niet heel geweldig gaat werken.
  • Mijn Mac heeft maar een 128GB SSD die nu al bijna vol is. Er is geen ruimte voor Bootcamp.
  • Als ik toch ga bootcampen heb ik zeer slechte driver support. De brightness control werkt niet eens goed in Bootcamp. Laat staan de gestures van de trackpad. Heb er simpelweg geen woorden voor.
Ik irriteer mij dus vooral aan de software van de Macs. De hardware is heel erg goed, helaas werkt Windows er niet zo geweldig op en zoek ik dus een vervanger. Ik heb de lenovo modellen op internet gezien maar ze zijn verschrikkelijk duur op de NL website (De US trouwens niet!). Ik heb ook een paar 15.6" HP modellen gezien, ze zijn wel goed op zich, alleen de toetsenbord is een beetje matig, net als de touchpad. Ik heb wel een voorkeur aan deze dingen:
  • Goede trackpad
  • Goed toetsenbord (business quality)
  • Mat IPS scherm (Full HD is zeker genoeg.)
  • 14 inch of groter scherm (het liefst 15 á 15.6)
  • SSD (minimaal 250 GB)
  • CPU is niet heel belangrijk, maar een i5 is goed genoeg.
  • Dedicated graphics is genoeg.
  • Redelijke batterijduur, des te meer, des te beter.
  • Lichte laptop heeft een voorkeur
Ik ben naar de MediaMarkt gegaan, ik vind de laptops daar zeer tegenvallen. Het zijn allemaal basismodellen en de aanbod is er niet geweldig. Het personeel weet er ook niet heel veel van dus ze konden mij niet helpen. Ik vond de convertibles wel leuk. Alleen hoef ik geen touchscreen want ik heb een voorkeur aan een matte scherm.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik wil gaan programmeren, browsen, schoolopdrachten doen (Dus heel veel Word en Powerpoint).

Wat is je budget?
Ongeveer 800 euro. Ik heb een voorkeur om tweedehands aan te schaffen, vanwege de goede ervaringen die ik heb. Het mag op tweakers of Marktplaats. Wel wil ik pas in de zomervakantie aanschaffen dus er is geen haast. Ik kan de budget eventueel verhogen.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja. Wel heb ik liever een groter scherm dan 13.3". 15 inch of meer zou wel heel mooi zijn. Ik heb het liefst ook een vrij laag gewicht, de laptop moet vooral dun zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik dacht aan de Thinkpad X/T modellen van Lenovo. Ik heb wel een voorkeur aan een grotere laptop die ook nog licht is. Het liefst heb ik geen Asus. Acer vond ik ook niet geweldig, maar tegenwoordig sta ik er wel meer voor open. Helaas is het materiaalgebruik van Acer laptops niet echt goed.

Ik weet het, dit zijn allemaal erg moeilijke eisen maar als ik iets moet laten vallen hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
Al je punten passen in de dell xps. Alleen ligt die net boven je budget. Batterij is dan wel rond de 8 uur. Heb hem zelf net in bestelling staan. 1 mailtje naar dell en je hebt 10% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
Ik had de nieuwe XPS 15 inderdaad ook al gezien. Ik vind 1620 euro wel heel erg veel voor een laptop, tweemaal mijn budget en ik heb liever geen 4K (vanwege matige Windows scaling) & glossy scherm. Het is zeker wel een laptop die ik heel leuk vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Hij bedoelt waarschijnlijk de xps13 ;)

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-05 16:02
nvm...

[ Voor 93% gewijzigd door Dr Pro op 10-06-2015 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
De XPS 13 is inderdaad een hele prachtige laptop. Ik vind hem alleen nét iets te klein maar voor de rest is hij inderdaad heel erg mooi :-) Als er nog andere tips zijn hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FENICE
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 29-03 08:30
En een HP SPECTRE X360 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
Die vond ik ook erg mooi. Helaas ook weer net iets te klein, ik heb een voorkeur aan groter dan 14 inch, zoals ik aangaf in de titel van de OP. Toch erg bedankt! :-)

Is er een mooie 15" laptop die op de XPS 15 lijkt, maar met een mat scherm + 1080p? Super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:41
je kan altijd windows op je macbook pleuren.. Bespaart je een hoop geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:26
Wouter lucassen schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:27:
je kan altijd windows op je macbook pleuren.. Bespaart je een hoop geld.
Heb je de TS wel gelezen? Een Thinkpad niet wat? Moet je dan wel wat aanpassingen aan verrichten, maar volgens mij is dat niet heel lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
Aanpassingen aan wat? Ik snap je niet heel goed, waar verwijs je naar? Ik denk Windows op Macbooks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verona27
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:26
r6turboextreme schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 18:56:
Aanpassingen aan wat? Ik snap je niet heel goed, waar verwijs je naar? Ik denk Windows op Macbooks?
Ik verwijs naar een Thinkpad van Lenovo. Zijn zeer betrouwbare laptops, typen echt goddelijk en zitten stevig in elkaar. Het goedkoopste basismodel heeft echter niet standaard een SSD bv, die zou je er zelf nog bij kunnen zetten, dat bedoel ik met aanpassingen. Kan trouwens ook via de site, maar dan ben je natuurlijk wel duurder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAquartz
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-08-2024
Welke versie van de Thinkpad bedoeld u?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
Ik heb ook een mooie laptop gevonden. Het betreft een Dell Latitude E5550.
http://www.dell.com/us/business/p/latitude-e5550-laptop/pd
Zo te zien valt hij onder al mijn requirements. Zijn er nog medetweakers die deze laptop gebruiken, en is het een goed model? Ik kan een SSD toevoegen.

Alvast bedankt :-)

[ Voor 4% gewijzigd door r6turboextreme op 10-06-2015 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonaldMuijs
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-06-2023
Geen ervaring met die laptop. Kan u wel vertellen dat je heel makkelijk 10% korting krijgt bij Dell. Dus als u die laptop bestelt zou ik eerst even een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark213
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 07:28
Wat vind je van de Lenovo Yoga 3 (14inch)

http://shop.lenovo.com/nl/nl/laptops/lenovo/yoga/yoga-3-14/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gkomega
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-05 20:03
Het is jammer dat de Nederlandse site niet de versie met de 940m als GPU verkoopt. De Duitse site doet dat wel maar volgens mij krijg je dan ook een Duits keyboard layout of is dat ook aan te passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
Hallo,
De Yoga 3 is een mooi toestel. Helaas heeft hij geen mat scherm, waardoor ik toch van dit model afzie. Ik ga waarschijnlijk toch een Latitude E5550 aanschaffen. Lijkt me een mooi lichtgewicht 15.6" laptop die precies al mijn requirements heeft.

Mocht er nog ervaringen zijn met deze laptop dan hoor ik dat zeer graag! Er zijn heel weinig reviews op het internet van dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazeWing
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43

MazeWing

The plot thickens...

Notebookcheck.net heeft een uitgebreide review (http://www.notebookcheck....book-Review.131834.0.html)

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je van een behoorlijk koude kermis thuis gaat komen als je je macbook gewend bent. Het begint al bij de behuizing zelf. Van aluminium naar plastic. Daarbij zijn zowel de trackpad als het toetsenbord gewoon minder dan je reeds gewend bent.

De problemen die jij nu ondervind worden deels opgelost met El Capitan en zijn nu eigenlijk allemaal op te vangen middels andere programma's. Indien je SSD vol is zou je eens kunnen kijken naar een JetDrive van transcend. Dit is een SD-kaart welke precies in de macbook past en je kan voorzien van 64 of 128GB extra ruimte. Gezien de snelheid van deze kaart, zou je daar bijvoorbeeld documenten, foto's en films op kunnen zetten.

Mocht je natuurlijk per sé af willen stappen van je macbook moet je dat natuurlijk wel doen. Echter denk ik dat je inmiddels zo'n hoge standaard gewend bent, dat het alleen maar tegen kan vallen.

MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601896

Ik heb een Thinkpad T440 liggen.
Het touchpad is matig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r6turboextreme
MazeWing schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 09:27:
Notebookcheck.net heeft een uitgebreide review (http://www.notebookcheck....book-Review.131834.0.html)

Heel eerlijk gezegd denk ik dat je van een behoorlijk koude kermis thuis gaat komen als je je macbook gewend bent. Het begint al bij de behuizing zelf. Van aluminium naar plastic. Daarbij zijn zowel de trackpad als het toetsenbord gewoon minder dan je reeds gewend bent.

De problemen die jij nu ondervind worden deels opgelost met El Capitan en zijn nu eigenlijk allemaal op te vangen middels andere programma's. Indien je SSD vol is zou je eens kunnen kijken naar een JetDrive van transcend. Dit is een SD-kaart welke precies in de macbook past en je kan voorzien van 64 of 128GB extra ruimte. Gezien de snelheid van deze kaart, zou je daar bijvoorbeeld documenten, foto's en films op kunnen zetten.

Mocht je natuurlijk per sé af willen stappen van je macbook moet je dat natuurlijk wel doen. Echter denk ik dat je inmiddels zo'n hoge standaard gewend bent, dat het alleen maar tegen kan vallen.
Dat is zeker zo. Mijn vader heeft net de Latitude e7450 ontvangen van zijn werk en ik ben zeer te spreken van het behuizing, evenals de toetsenbord en de touchpad. Het zijn wel business laptops. Ik vind de hardware van de Mac heel geweldig, maar de software niet zo. Ik had er ook al een paar problemen mee, dus ik denk dat het voor mij het beste is om van de Mac af te komen.

Erg bedankt voor de review. Die had ik inderdaad gezien, daarom zocht ik nu naar user experience, maar het lijkt erop dat niemand dit model heeft aangeschaft of heeft ontvangen van zijn werk.

Dat een Mac een SD kaart nodig heeft om het geheugen uit te breiden (als goedkoopste optie) vind ik triest. Wel vind ik de PCIe SSD uit een macbook heerlijk snel. Ik denk dat ik toch genoegen ga nemen met de Dell e5550, ik ga hem binnenkort aanschaffen.

Over de Thinkpad T440, dat klopt. Dat is ook de enige reden waarom ik van dat model afzie, je hebt ook de T450. Dit model heeft ook een beter trackpad, maar is nergens tweedehands te koop.

Heel erg bedankt iedereen! Ik heb mijn keus gemaakt.
Pagina: 1