Oude game pc, problemen, ben ik toe aan een update?

Pagina: 1
Acties:

• Danny091283
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-05-2022
December 2012 heb ik de volgende pc samen gesteld:

ASUS Matrix HD7970-P-3GD5
ASUS P8Z77-V Pro
Corsair HX750W
Crucial m4 128GB
G.Skill Ares 8GB DDR3-1866 CL9 kit
Intel Core i5 3570K
Lian Li PC-7FNW
Noctua NH-C14
Seagate Barracuda 7200.14 2TB

Nu heb ik alleen het volgende graphische probleem gekregen:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vt5OeK6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/9E4vskv.jpg

Dit probleem doet zich vooral voor als ik een tijdje bezig ben. Het probleem is vaak te verhelpen door het Guild Wars 2 opnieuw te herstarten, maar vaak komt het dan wel weer terug.
Mijn drivers van mijn videokaart zijn up to date. Ik heb alleen wel waargenomen dat mijn video kaart vaak een temperatuur heeft tussen de 80 en 85°C. Kan dit kwaad? Zegt dit misschien iets meer?
Ik speel gw2 op een resolutie van 1920*1200 en heb alles op ultra settings staan.
Nu vraag ik me af of het aan de videokaart ligt en of ik toe ben aan update hiervan.

Ik heb verder ook nog een pci-e slot van mijn moederbord vernaggeld. Gelukkig heb ik er 2 op zitten, maar ik vraag me af of ik na 3.5 jaar tijd toe ben aan een update voor mijn moederboard. Opzich doet hij het nog wel goed.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Aangezien specifiek aankoopadvies nog ontbreekt, voorlopig schopje richting VB.

Kaart al in een andere pc geprobeerd? Case ontstoft, met name de fans? Treedt dit alleen bij GW2 op?

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 10-06-2015 13:45 ]

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Upgrade is niet echt nodig naar mijn meninh, componenten zijn nog vrij up to date. Ik zou eens beginnen met het proberen van je GPU, misschien is die gewoon defect. Steek hem eens in een andere PC en kijken of hij daar hetzelfde doet. Zo ja, dan is je GPU waarschijnlijk naar de filistijnen.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Een upgrade is inderdaad niet zo nodig. Probeer eens andere games, of een benchmark (Unigine Heaven, Furmark, etc?).

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-01 09:44

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Kan zijn dat iets simpels als de kaart ontstoffen (fan niet laten opspinnen en geen stofzuiger gebruiken) of nieuwe koelpasta heb probleem al verhelpt. Het kan in ieder geval geen kwaad om eerst eens te testen met de standaard tools.
-OCCT/Furmark
-Prime95
-Memtestx86+

Dit kan inderdaad ook met je PCI-E slot te maken hebben, dus test de kaart in een andere pc indien je de kans hebt.

• Danny091283
Ik heb helaas niet de kans om de kaart in een andere pc te stoppen en eigenlijk speel ik alleen maar gw2.

Wat is het nut van mijn pc te testen met een benchmark? Lagere benchmarks zegt dat mijn kaart min of meer naar de filistijnen is?

• Tokkes
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-12-2022
Die 80 a 85 graden die je graka haalt is in mijn ervaring wel echt op het randje. Dat is namelijk maar 1 sensor die die waarde geeft, maar elders op je kaart kan de temperatuur misschien zelfs hoger oplopen - maar die info zie je dan weer niet want daar zit geen sensor. Kan je dmv software als Afterburner je fan-grafiek zo instellen dat die op lagere temperatuur reeds de fan sneller doet blazen?

Zoals ook al gezegt, probeer even een zware benchmark te draaien, kijk of de defects ook voorkomen bij iets anders als GW2 - op dezelfde temperaturen!

Als het niet voorkomt bij Furmark/Kombustor/... terwijl die wel even warm wordt, misschien je driver eens clean reinstallen.

Mijn ervaring met ATi kaartjes (mijn laatste was een Windforce 3 HD7970 - voor bitcoin mining - dus geen kaartje uit de prehistorie ;) ) en hoge temps is niet zo positief, helaas. Als die een aantal keer ergens te warm is geworden in een VRM of dicht bij een memchip, liep die bij mij steevast op de klippen. Eerst lichte defects (artefacts), die erger werden. Daarna een GPU driver die crashte bij het inladen van het Aero-theme in Windows.... en een volledig overlijden niet lang daarna.

Daar je probleem zich pas voordoet na een tijdje spelen, kijk ik echt in de richting van de temperatuur. Zeker als het weer weg is bij het lichtjes laten afkoelen van de kaart (gaat heel snel, een spel afsluiten naar desktop doet dat ding al meteen 20-30 graden zakken in temperatuur).
Zo'n grote veranderingen in temperatuur (30 naar 80 terug naar 40 terug naar 80) doen die dingen ook uitzetten en weer inkrimpen - waardoor de verbindingen brozer worden. Daarom zet ik mijn fan-graph in afterburner zodat die op 100% draait voor die op 60 graden komt (in praktijk komt die van mij daar zelden, maar dat ligt vooral aan het feit dat het een ASUS STRIX is met nVidia chip - die zijn net iets zuiniger en die STRIX koeler erop kan tot 67 graden passief koelen). Door de fan wat harder te laten blazen is er inderdaad meer geluidsproductie maar die neem ik voor lief als m'n kaartje het dan ook een jaartje langer uithoudt.

[ Voor 3% gewijzigd door Tokkes op 10-06-2015 16:06 ]

GoTBF3 Race topic! -- Battlelog - Battalion'44 Servers :10Slots Wartide 213.32.98.194:7777 - TDM = 213.32.98.194:7781

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
als het altijd pas voorkomt na een tijdje spelen is het vermoedelijk een hitte probleem
je kan gaan spelen met de koeling, maar als die niet meer top is (stof, uitgedroogde pasta), kan je ook de hele kaart onderklokken (geheugen en gpu 20% lager klokken)
de prestaties gaan uiteraard naar beneden, maar zo kan je snel testen of het een hitte probleem is of een software probleem

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 31-01 18:09
Danny091283 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:46:
Ik heb helaas niet de kans om de kaart in een andere pc te stoppen en eigenlijk speel ik alleen maar gw2.

Wat is het nut van mijn pc te testen met een benchmark? Lagere benchmarks zegt dat mijn kaart min of meer naar de filistijnen is?
Nee maar daar word de kaart vaak gestressed, en dan word de kaart aardig warm. Mocht de benchmark crashen of ook dit soort artifacts vertonen dan weet je dat je het daar kan zoeken.

• Danny091283
Ik heb Furmark net ff gerunt.

Dit was mijn score: SCORE:838 points (13 FPS, 60000 ms) en de kaart werd 82°C

Ik heb geen crash gehad en ook niet de eerdere artifacts gehad.

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:56

Esumontere

Floep, banaan.

Hmm, 13fps is wel heel laag voor een 7970.

• MK_
  • Niet online

MK_

Idd, normaal haalt die op 1080p meer dan 50 fps. 13 op 1680x1050 is overdreven laag.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Nu online

Nemesizz

Untouchable

Kan ook (mogelijk, zeg niet meteen dat het zo is) doordat GDDR5 ECC heeft, en het ding telkens opnieuw probeert om de frame er goed uit te krijgen ipv artefacts te geven, gevolg is dat je snelheid wel inkakt (zoals gezegd, ik weet niet zeker of het zo is, maar het kan, dit zag je soms ook bij overkloks waarbij de FPS omlaag ging ipv omhoog, maar geen artefacts te zien waren).

Overigens, wat ik als eerste zou proberen, is de kaart underclocken.
Wat ik zo zie is dat ding van de fabriek uit al stevig overgeklokt, en dat wil soms nog wel eens problemen geven.

Wat ik zo snel kan vinden heeft een 'normale' Radeon 7970 een 925Mhz core en 1375Mhz (5,5Ghz effectief) geheugenclock, je hebt ook nog de Ghz editie, maar voor de safe-side zou ik eerst eens die snelheid proberen.
De kaart die jij nu hebt draait op 1050-1100Mhz core en 1650Mhz (6,6Ghz effectief) geheugen, en dat is best wat hoger.

Underclocken kan overigens nooit kwaad, dus daar hoef je je niet druk om te maken (het kan geen schade veroorzaken, sommigen zijn daar bang voor).

• Danny091283
Ik heb mijn eigen settings in Furmark gebruikt. Namelijk 1920*1080 met 8x MSAA, misschien verklaart dat mijn lage fps?

Ik heb net ff afterburner gedownload en ik ga daar ff wat mee spelen.

Ik heb mijn kaart nu iets underclockt en ik zit nu op max 77°C

Na een tijdje gespeeld te hebben was het probleem er weer. Het vond vooral plaats in open world. In dungeons wat een meer afgesloten geheel is (voor 5 personen) had ik er minder last van.

[ Voor 52% gewijzigd door Danny091283 op 11-06-2015 08:10 ]

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 11:36

lolhoo

Just reboot and relax

Volgens mij gebeurt dit als de memory clock te hoog staat.
Je kan ook de vcore een klein beetje verhogen met max 5%.
Je kaart krijgt dan wat meer stroom en loost meestal dit soort problemen op.

Did you try to put it off and on again?

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-01 17:17

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Danny091283 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:39:
Ik heb mijn eigen settings in Furmark gebruikt. Namelijk 1920*1080 met 8x MSAA, misschien verklaart dat mijn lage fps?

Ik heb net ff afterburner gedownload en ik ga daar ff wat mee spelen.

Ik heb mijn kaart nu iets underclockt en ik zit nu op max 77°C

Na een tijdje gespeeld te hebben was het probleem er weer. Het vond vooral plaats in open world. In dungeons wat een meer afgesloten geheel is (voor 5 personen) had ik er minder last van.
Is de fan van je GPU verder stofvrij? Heb je het geheugen al eens proberen onderklokken?

@hierboven: geeft een hogere vcore niet nog hogere temperaturen? :?

[ Voor 4% gewijzigd door ETzPliskin op 11-06-2015 13:36 ]

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 11:36

lolhoo

Just reboot and relax

ETzPliskin schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:31:
[...]

Is de fan van je GPU verder stofvrij? Heb je het geheugen al eens proberen onderklokken?

@hierboven: geeft een hogere vcore niet nog hogere temperaturen? :?
Nee dat hoeft zeker niet.
Het hangt er van af hoeveel jouw gpu wilt doen.
Als deze even veel blijft doen zal dit verder geen problemen moet geven met de temperatuur.
Je verhoogt de vcore meestal omdat de gpu te weinig stroom krijgt en dus gekke dingen gaat doen.
Pas op het moment dat de gpu meer gaat doen zie je de temperatuur stijgen.

Moet nog wel een warning geven voor het rommelen met je vcore.
GA NIET TE VER DIT KAN JE JE VIDEOKAART KOSTEN

Did you try to put it off and on again?

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 30-01 11:02

Wailing_Banshee

You're Next

Dit ziet eruit dat er iets niet meer helemaal werkt op je kaart. Ik heb ooit iets soortgelijks gehad. Hij werkte perfect in Windows met lage resolutie en kleuren, maar zodra ik meer geheugen ging gebruiken (bijv. windows met meer dan 256 kleuren gebruiken...) kreeg ik de meest vreemde dingen op het scherm.

Toen ik m'n kaart eruit haalde kwam ik een condensator tegen onderin de kast van mijn computer....

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Danny091283
Ik heb de kaart wat under clockt, ik heb mijn kaart wat meer stroom gegeven, ik heb nieuwe drivers geinstalleerd, maar de kaart blijft 80°C.
Overigens under clock ik hem met MSI afterburner.

Ik weet echt niet wat ik er verder nog mee aan moet :(

• MK_
  • Niet online

MK_

Kan je GPU misschien proberen bij een vriend/familie/kennis?

• Danny091283
Helaas heb ik nergens waar ik kan testen. Of de kast is te klein voor mijn gpu of ze hebben een te lichte voeding.

Verwijderd

Je kan gewoon je eigen voeding meenemen, is een prima ding.

• ETzPliskin
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-01 17:17

ETzPliskin

PS3 ID: Kretus

Kan je eens een screenshot posten van de grafieken van MSI Afterburner van idle naar full load totdat de problemen zich voordoen?

• Danny091283
Ik heb besloten om mijn pc volgende week naar een zaakje te doen die voor mij even gaan kijken.
Mocht er een nieuwe videokaart in moeten dan zit ik te denken aan MSI GeForce GTX 970 Gaming 4GB. Doordat dit een nieuwere kaart is neem ik aan dat deze ook sneller is dan mijn Asus HD7970 matrix.
Wat zouden jullie eventueel van die keuze vinden?

Overigens heb ik nog een ander probleem.
Elke keer als ik guild wars 2 heb gespeeld en ik wil wat typen op een forum ofzo, dan pakt hij niet altijd mijn letters, waardoor ik soms 2x moet drukken.
Pagina: 1