Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-01-2024
Goedemiddag,

Vraag: Ik heb sindskort een 200/200mbit glasvezel verbinding (caiway), maar ik haal alleen de volle snelheden als ik de ethernet kabel direct vanaf modem aan iMac prik. Het gekke is dat als ik een ethernet kabel via de router gebruik, de snelheid ongeveer 130 down wordt. En draadloos is helemaal om te huilen.

Wat is jullie idee?, ligt dit aan de router (tp-link tl-wr1043nd v1) hard of software of iets anders?..
Reset al uitgevoerd en kabels ligt het ook niet aan. Ook op oude macbook pro getest, maar die kan het sowieso niet aan :P

Thnx,

david

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
Gewoon een limiet van je router. Als het sneller moet andere router halen die wel de WAN troughput heeft.

Ik betwijfel echter of je wireless er veel sneller van zal worden, zeker op 2,4GHz ga je dat soort snelheden niet zien. De overstap naar 5GHz zal wellicht meer snelheid opleveren maar of je daar ook de volle 200 gaat halen betwijfel ik ten zeerste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:19
Max throughput van deze router is ongeveer 180Mbps bedraad.

Wireless is afhankelijk welke band je gebruikt en wat je client aankan.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
mm maar 90 mbit wireless is toch wel heel erg veul minder dan 200..router moet 300 aankunnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:33
Ben(V) schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 15:31:
Max throughput van deze router is ongeveer 180Mbps bedraad.

Wireless is afhankelijk welke band je gebruikt en wat je client aankan.
Inderdaad en nog vele andere factoren zoals magnetronovens in de buurt, TL buizen, desktop PC met plexi windows, verstoring door andere wifinetwerken, apparatuur wat op watvoor manier dan ook op dezelfde frequentie uitzend, muren/plafonds, afstand tot router etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Gadgeteer op 10-06-2015 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
mmm nou lekker dan.. maar de client is toch caiway (noob... sry)?. kanaal ook al verandert.

Is dit een betere optie: http://www.bol.com/nl/p/t...64310684-9200000025529758

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

myrok24 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:25:
mm maar 90 mbit wireless is toch wel heel erg veul minder dan 200..router moet 300 aankunnen..
Nee zo werkt het niet.
http://www.smallnetbuilde...ow-fast-can-your-wi-fi-go
myrok24 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:33:
mmm nou lekker dan.. maar de client is toch caiway (noob... sry)?. kanaal ook al verandert.
Hij bedoelt met client je pc/laptop. Je router kan wel snel zijn en wifi 5ghz ondersteunen, maar als je client dat niet doet heb je niets aan een snelle router.
Bekijk eens wat recensies om te zien hoe snel een router is.
In de tweakerspricewatch worden veel apparaten besproken, en ook de site die ik hierboven noem heeft veel apparatuur getest.
Maar ik denk je er vanuit moet gaan dat je een recente wifi-ac router en recente wifi-ac netwerkkaart nodig hebt om die 200mbit te kunnen halen over een niet al te grote afstand.
Maar lees recensies om te zien of die specifieke router snel genoeg is.
En bedenk goed dat je met een imac waarschijnlijk de wifi niet kan upgraden, dus zoek ook uit wat de snelheidsbeperking van je imac is. De zwakte schakel bepaat de snelheid.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 10-06-2015 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-08 19:45
Client is je wireless laptop/telefoon. Kanaal is het wifi kanaal.

Wat betreft die optie die jij linkt. Als je wilt weten of het werkt, even googlen op het type (TP-LINK archer C2) en "WAN troughput" en dan kom je vaak een hoop reviews tegen. Om maar even naar de concurent te linken die deze getest hebben zie je dat deze bedraad ruim over de 200Mbit/s gaat.

Wireless moet je je verwachtingen echt even bijstellen, als je daar 90Mbit/s haalt mag je erg blij zijn, zeker op 2,4Ghz. Die 300mbit waar mee gepromote wordt zijn vaak both ways in lab situaties. Real life haal je dus een fractie daarvan.

Die Archer C2 ondersteund zo te zien wel een dual-band configuratie, dus zowel 2,4GHz als 5GHz. Als je andere wireless apparaten ook de 5GHz ondersteunen en er niet teveel muurtjes zijn dan zal dit zeker meer snelheid opbrengen. (Zie ook de hardware info review, daar staan de 5GHz snelheden ook netjes vermeld.)

Nog een mooie bron als je opzoek bent naar andere routers die de snelheid ondersteunen:
http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
ok thnx voor de info en tips. Qua client heb ik pas een nieuwe macbook pro gekocht, die dat volgens mij wel aan moet kunnen. En verders iphones 5 en 5s in huis.

afstand is zeer kort tot router.. bank op 3 meter afstand ;) (zit je (ik) toch het meest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:16

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
dat ziet er goed uit ja (behalve stroom verbruik dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

Als je 200 Mb/s wilt halen kun je het beste gewoon een kabel trekken.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
nah.. maar optimale download wil ik er uit uit halen uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03

job

Met een kabel heb je gegarandeerd de maximale snelheid. Met draadloos internet heb je altijd vertraging, al is het maar de ping die stukken hoger is dan via utp.

Maar als je toch perse voor die 3 meter draadloos wilt (ik begrijp het niet :p), bekijk wat recensies je vertellen.
Gebruik bijvoorbeeld http://www.smallnetbuilder.com/tools/charts/router/view en bekijk daar de verschillende snelheiden (up/down) bij de verschillende frequenties.
(let op de pagina die opent toont de wan-lan snelheden, niet de wifi!)

[ Voor 10% gewijzigd door job op 10-06-2015 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:27

lier

MikroTik nerd

job schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:19:
Met een kabel heb je gegarandeerd de maximale snelheid. Met draadloos internet heb je altijd vertraging, al is het maar de ping die stukken hoger is dan via utp.
Ik klaag niet (speedtest geeft mij draadloos een ping van 5 ms) ;)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:24

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lier schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:35:
[...]

Ik klaag niet (speedtest geeft mij draadloos een ping van 5 ms) ;)
Nu ja. Maar je hebt nul garantie dat je dat morgen ook hebt. En dat jij dat hebt garandeert ook niet dat TS het gaat krijgen, nu of morgen.

Dat is hele punt van "geen garantie" - het zegt niet dat niemand het ooit kan krijgen, maar dat je dus niet op voorhand weet wat je gaat krijgen en of het ook zo blijft.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
D-Link DIR-868L gekocht inmiddels, nu wel snel internet (op de oude macs minder uiteraard). Allee het bereik valt mij wel zeer tegen. 2e verdieping heb ik nu geen verbinding, met ouder t-link wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 21:51

Eagle Creek

Breathing security

Wat ik nog een tikkeltje mis is wat je precies met je snelheid wilt. Downloaden, gamen (zal wel niet op een Mac), internetten, etc?

Je moet met een kabel het meest eenvoudige de maximale snelheid halen maar in je OP geef je al aan dat je ook met kabel slechts op 130 Mbit uitkomt. Maar zoals aangegeven zou je 180 moeten kunnen halen.

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
zie post, nu haal ik dat wel gelukkig. Maar het bereik valt mijn nog tegen. Kan aan de smartbeam liggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 15:17
Zet je oude router gewoon lekker in als accespoint op die 2e verdieping ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
oh ja! dat vroeg ik mij net af of dat kon. hehe ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
Tuurlijk, gewoon kabeltje in een lan poort, router functies uit, zelfde ssid enzo en een beetje deftig apparaat zal automatisch de sterkste van de twee kiezen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Even deze uit het stof halen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

De instructies zijn inmiddels wat verouderd, maar de strekking is nog hetzelfde.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• myrok24
Nog niet goed gelezen hoor, maar zou dat ook kunnen zonder draden te leggen dus?, als in utp van goede router naar diegene die als accespoint gaat dienen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Nu online

Compizfox

Bait for wenchmarks

myrok24 schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 22:06:
Nog niet goed gelezen hoor, maar zou dat ook kunnen zonder draden te leggen dus?, als in utp van goede router naar diegene die als accespoint gaat dienen..
Nee, een access point moet een bedrade verbinding met de rest van het netwerk hebben.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
In principe kan je met custom software op die tp-link deze instellen als repeater, dat raadt ik wel af, is gewoon een recept voor gebrekkige rommel.

Een andere optie is een powerline van je router naar die tp-link, dat is ook geen enorm duurzame methode. De snelheid die je zo krijgt is immer afhankelijk van situatie tot situatie. Het kan zijn dat je met een 500mbit setje ruim 200mbit haalt op dag 1 maar als op dag 2 je buurman een lasapparaat zit te gebruiken dat je 10 mbit haalt.
Beste is dus een kabeltje. Heb je meteen boven een Gbit switch staan voor latere uitbreiding...

Zeg je: boven maakt het me niet uit als ik maar wifi heb. Koop dan een snel powerline setje en probeer het uit, wie weet haal je er een mooie 100 mbit uit die powerline en iets minder uit je wifi.
Pagina: 1