HP P2000 G3 SAN's zijn voor zover ik weet echt onderkant van de markt oplossingen. Echt goed zou ik ze niet direct willen noemen, over de jaren heb ik heel wat shit gezien met apparatuur uit de P2000 en de voorganger in de MSA serie (o.a. falende controllers / firmware issues met schijven e.d.). Vaak zie je dat bedrijven met een oplossing als deze slechts een single storage node hebben, wat vragen is om problemen bij uitval van schijven e.d, precies wat jij aangeeft ook ervaring mee te hebben icm met Raid 6.
Maar een single node SAN op basis van ZFS zal ook bij de uitval van X schijven dataverlies krijgen, voor zover ik weet zitten de voordelen van ZFS meer aan de kant van data integriteit (tegen gaan van bit rot e.d.) dan dat ze beschermen tegen schijf uitval. Echter zie ik zelf in de markt bijna geen (grote) spelers met kant en klaar oplossingen met ZFS ondersteuning nog in het MKB segment of net daarboven (misschien wel in de oplossingen gericht op multinationals e.d.). de paar ZFS oplossingen die gezien heb in live setups waren allemaal opzet op normale hardware met zelf geïnstalleerde en ingerichte software door ITers met specifieke ZFS kennis, en dus ook zonder uitgebreide leverancier ondersteuning.
SAN clusters met meedere nodes (vaak uit een hoger segment ook qua features) zie je vaak dat ze de data kunnen verdelen over meedere nodes zodat je bij de uitval van een complete node zelfs geen data kwijt bent, laat staan bij het uitvallen van 2 (of meer) schijven in een raid 6 array. Echter hangt hier wel een prijskaartje aan waarvan je vaak ziet dat er binnen het MKB geen budget voor is.
In de andere discussie over on-premise v.s. Office 365. Ik denk dat je ook mee moet nemen dat er in een kleine omgeving als deze amper beheer is op het niveau van Exchange, met een enkele server zal je veel van de geavanceerde features niet gebruiken, dus zal je al snel zien dat zodra hij draait, op het beheer van de certificaten na (zo'n 1x in de 3 jaar) of hier en daar een gebruiker / mailbox aanmaken en het patch management van Exchange het beheer ook erg mee zal vallen qua benodigde tijd / werkdruk van de IT afdeling / ITer.
Verder zal je inderdaad in de business case beide moeten narekenen en op basis daarvan een keuze maken. Ga je alle features van Office 365 daadwerkelijk ten volle benutten dan kan dit heel anders uitpakken dan wanneer je eigenlijk de zaken als Lync, SharePoint, Onedrive e.d. niet zou gaan gebruiken.
[
Voor 15% gewijzigd door
Dennism op 12-06-2015 18:46
]