• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-01 07:17
Beste mede-Tweakers,

Ik wil jullie graag om hulp/advies vragen. Ik heb al een tijdje een HTPC draaien met Windows 7 i.c.m. Media-Portal, maar ik ben hier niet helemaal tevreden over. Enerzijds denk ik dat m'n OS een beetje "rot" is, want ik heb wat merkwaardige probleempjes, maar dat terzijde.

In heb begin was ik helemaal weg van Media-Portal, maar inmiddels stoor ik me wel aan e.e.a. Met name de hoeveelheid aan configuratie/tweak dingetjes die je moet doen om redelijke playback te krijgen is erg storend, en dan nog heb ik redelijk wat films waarbij de lip-sync niet lekker loopt.

Ik ben dus van plan om m'n HTPC opnieuw te installeren, en nu zit ik ook te kijken naar Kodi.

Waar moet het (nieuwe) OS/Software minimaal aan voldoen:
- Ondersteuning Plex Server. Kodi heeft wel een Plex plugin, maar dat lijkt alleen een connectie plugin. Ik draai op m'n huidige HTPC configuratie Plex Media Server binnen Windows, om ook op de Samsung Smart TV's probleemloos te kunnen kijken
- Pulse Eight Ondersteuning. Ik heb een CEC adapter, en zo te zien ondersteund Kodi dit.

Wensen:
- Skin customization. Dit vond ik bij Media Portal wel erg sterk
- AirPlay. Op z'n tijd toch wel erg fijn
- Twitch. Ik zag dat Kodi hier een plugin voor heeft. Dat had MP niet, dus sowieso al een +.

Maar nu komt het belangrijkste. Als Kodi (of andere software) aan mijn "eisen" voldoet. Welk OS ga ik dan draaien. Kodi heeft ook een eigen OS'je, en dat lijkt me natuurlijk alleen maar fijn, want dat zou inhouden dat die juist geoptimaliseert is voor HTPC's. Maar kan ik op KodiBuntu dus bijvoorbeeld Plex Media Server draaien?

Voor de volledigheid mijn huidige setup:
HTPC -> Marantz Receiver -> Samsung TV
Tussen de HTPC en de Marantz receiver zit nog wel de Pulse Eight adapter, maar dat is puur alleen zodat ik de Samsung afstandsbediening kan gebruiken voor Media Portal.

Ik zou graag advies/ervaringen van jullie horen.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:46
EricNL schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:17:
Maar nu komt het belangrijkste. Als Kodi (of andere software) aan mijn "eisen" voldoet. Welk OS ga ik dan draaien. Kodi heeft ook een eigen OS'je, en dat lijkt me natuurlijk alleen maar fijn, want dat zou inhouden dat die juist geoptimaliseert is voor HTPC's. Maar kan ik op KodiBuntu dus bijvoorbeeld Plex Media Server draaien?
Kodi heeft geen eigen OS, Kodi is gewoon een programma net als mediaportal, outlook of calc.exe.

Wel zijn er diverse media-PC platforms waarbij je een OS hebt die direct Kodi start: Kodibuntu en OpenElec zijn degene die ik ken.

Als alternatief kan je ook zelf Ubuntu installeren, Kodi los installeren en automatisch laten opstarten. Geen idee of je dan al die andere dingen die je noemt ook kan, maar je hebt wel veel vrijheid.

• EricNL
vanaalten schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:52:
[...]

Kodi heeft geen eigen OS, Kodi is gewoon een programma net als mediaportal, outlook of calc.exe.

Wel zijn er diverse media-PC platforms waarbij je een OS hebt die direct Kodi start: Kodibuntu en OpenElec zijn degene die ik ken.

Als alternatief kan je ook zelf Ubuntu installeren, Kodi los installeren en automatisch laten opstarten. Geen idee of je dan al die andere dingen die je noemt ook kan, maar je hebt wel veel vrijheid.
Ah ok, ik dacht dat KodiBuntu echt een op zich zelf staand OS was specifiek voor Kodi.
OpenElec heb ik inderdaad vaker van gehoord, maar nog niet echt in verdiept.

Wat zou je zelf aanraden? Belangrijkste is voor mij dus eigenlijk alleen Plex Media Server.

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:14
KodiBuntu is gewoon een Ubuntu distributie waar Kodi standaard op staat. Echter is dit van binnen gewoon een Ubuntu systeem, waar je dus ook prima een Plex Media Server op kan draaien (zie google). Je zou ook zelf een installatie van Ubuntu kunnen pakken, daar Kodi en PMS op installeren, dan heb je min of meer hetzelfde (al zal er wat meer geinstalleerd staan op die manier).

• EricNL
phpn3rd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:26:
KodiBuntu is gewoon een Ubuntu distributie waar Kodi standaard op staat. Echter is dit van binnen gewoon een Ubuntu systeem, waar je dus ook prima een Plex Media Server op kan draaien (zie google). Je zou ook zelf een installatie van Ubuntu kunnen pakken, daar Kodi en PMS op installeren, dan heb je min of meer hetzelfde (al zal er wat meer geinstalleerd staan op die manier).
Bedankt voor de tip/info! Ik moet wel zeggen: ik heb tot nu toe eigenlijk nooit met Linux gewerkt. Niet dat ik het niet wil, maar enige waar ik dan naar op zoek ben: waar begin ik? Voor het doel wat ik wil bereiken, wat is dan de meest gangbare Ubuntu "distro" (zo heet dat in Ubuntu wereld, toch :P?)

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:14
EricNL schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:29:
[...]

Bedankt voor de tip/info! Ik moet wel zeggen: ik heb tot nu toe eigenlijk nooit met Linux gewerkt. Niet dat ik het niet wil, maar enige waar ik dan naar op zoek ben: waar begin ik? Voor het doel wat ik wil bereiken, wat is dan de meest gangbare Ubuntu "distro" (zo heet dat in Ubuntu wereld, toch :P?)
Ubuntu zelf is een vrij gangbare Linux distro ;)

Als je ermee aan de gang wil gaan zou ik in principe gewoon de handleiding hiervoor volgen. Wat betreft de installatie van PMS: hier is de handleiding voor installatie op Ubuntu ook te vinden.

Je zult in Ubuntu alleen wat meer via een terminal moeten doen dan in Windows. Dat is even wennen, maar zolang je vrij standaard dingen wil gaan doen kun je daarvoor vrij goed handleidingen volgen :)

Verwijderd

Ik zou gewoon bij Windows 7 blijven, bespaart je een hoop. Je geeft zelf aan dat je het niet leuk vindt om zoveel te moeten tweaken in MediaPortal, dan blijf je beter weg van Linux etc. Plex Media Server kan je dan ook gewoon blijven draaien.

Ik heb vroeger altijd MediaPortal op Windows 7 gebruikt. Bij aankoop van een Intel NUC dan gekozen voor KODI (wegens minder getweak nodig en meer support), met als OS OpenElec. Lekker klein en snel. Toch na enkele weken installatie opnieuw gedaan maar dan met Windows 7 & KODI, en toen was het gewoon goed..

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2015 15:16 ]

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:06

Nogne

>.<

Verwijderd schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:16:
Ik heb vroeger altijd MediaPortal op Windows 7 gebruikt. Bij aankoop van een Intel NUC dan gekozen voor KODI (wegens minder getweak nodig en meer support), met als OS OpenElec. Lekker klein en snel. Toch na enkele weken installatie opnieuw gedaan maar dan met Windows 7 & KODI, en toen was het gewoon goed..
Wat was jouw reden om dan alsnog terug te stappen op W7 met Kodi? Want ik ben juist overgegaan van W8 + Kodi naar OpenElec (Intel NUC). En heb daar tot nu toe nog geen spijt van gehad.

PS/XBL: Nogne

Verwijderd

Ik was wel onder de indruk van het snel opstarten door OpenElec, maar add-ons installeren bijvoorbeeld is op Windows 7 slechts enkele seconden werk, terwijl ik voor OpenElec 10-tallen handelingen via SSH moest gaan uitvoeren. Ambilight kreeg ik niet deftig werkend, terwijl je in Windows 7 gewoon de Ambilight app installeert in enkele seconden en alles werkt perfect. Vandaar dat ik dus naar W7 gegaan ben :)
Pagina: 1