Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studielaptop linux

Pagina: 1
Acties:

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 09:07
Voor studie ben ik op zoek naar een laptop erbij. Gaat dus niet mijn primaire systeem worden. Ben wellicht ook in voor een tweedehandsje, maar het is lastig om die met de juiste specs op het juiste moment te vinden >:).

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop gebruiken voor studie en werk. Veel schrijf- en leeswerk dus, maar ook beheertools draaien en wat programmeren. Af en toe een low-end spelletje hoort er ook bij ;-).

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
In ieder geval een vlekkeloos draaiende Linuxdistributie, de voorkeur gaat uit naar Kali of Debian, maar Ubuntu mag ook. Daarnaast is het voor de studie handig om - in een VM of door middel van dual-boot - Windows 10 te kunnen gebruiken. Tenslotte zijn webcam en headset (usb) nodig, maar die tweede heb ik al.

Wat is je budget?
Het budget voor deze laptop is maximaal 600-700 euro, liever minder.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik ben mobiel, de laptop moet dus kwa gewicht niet te zwaar zijn. 13 inch of 15 inch dus, de akkuduur moet redelijk zijn maar hij hoeft niet de hele dag aan te staan.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik heb liefst een full-HD-scherm met IPS-panel en een vlotte processor. Geïntegreerde grafiek hoeft geen probleem te zijn als ie redelijk recent is (HD4400 of nieuwer). Ook ben ik niet vies van zelf schroeven, als ik dus zelf geheugen kan uitbreiden en/of de HDD/SSD vervangen zou dat een pré zijn.

Ik heb zelf in de pricewatch een aantal kandidaten gevonden. Wie heeft ervaringen met deze modellen, met name als het gaat om Linux-compatibiliteit? Zijn er wellicht nog andere systemen die ik over het hoofd zie? Nog andere tips?

• lolhoo
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-11 08:09

lolhoo

Just reboot and relax

Volgens mij werkt eigenlijk elke laptop wel met linux dus daar zou ik me niet zo druk om maken.
Ik heb zelf de voorganger van de hp meerdere keren in mijn handen gehad.
Dit zijn echt top dingen als je de hdd vervangt voor een ssd.
De hdd die hp meelevert zijn over het algemeen ruk.

Did you try to put it off and on again?

• justahuman
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 14:37
Het enige waar je echt op moet letten is dat de wireless kaar niet van broadcom is, dit kan je over het algemeen terug vinden op de support website van de fabrikant bij de download plek. Geen idee hoe windows 10 zich gaat gedragen als secureboot uit staat maar dat merk je denk ik snel genoeg.
Een ander issue is dat veel fabrikanten een brakke EFI implementatie hebben waardoor dualboots voor nog wat hoofdpijn kunnen zorgen, maar zo ver ik weet heeft asus hier niet echt last van.

• lolhoo

lolhoo

Just reboot and relax

Of gewoon een vm draaien in windows als dat een mogelijkheid is.

• theturtle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-11 09:07
lolhoo schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:39:
Of gewoon een vm draaien in windows als dat een mogelijkheid is.
Zou natuurlijk het fijnst zijn. Vergt uiteraard wel weer wat van CPU en (extra) geheugen. Dan zou ik dus eigenlijk naar de 16GB willen - waarmee de eerste twee opties wel afvallen.

Zal daarnaast eens checken of er Broadcoms in die machines zitten.

• lolhoo

lolhoo

Just reboot and relax

theturtle schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:47:
[...]

Zou natuurlijk het fijnst zijn. Vergt uiteraard wel weer wat van CPU en (extra) geheugen. Dan zou ik dus eigenlijk naar de 16GB willen - waarmee de eerste twee opties wel afvallen.

Zal daarnaast eens checken of er Broadcoms in die machines zitten.
Ik weet niet precies wat je wilt doen in die vm maar je komt al aardig ver met 8 GB denk ik.
Cpu kracht is niet heel erg nodig omdat je jouw windows gewoon in idle kan laten draaien.

• dfg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-01-2020

dfg

Misschien een optie:

http://www.dell.com/nl/p/...3551-laptop/pd?oc=cn35508

3000-serie met Ubuntu Linux
€ 249
Pagina: 1