• Enki
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-01 10:33
Voor het afspelen van mijn 175 Gb grote muziekcollectie (en eigenlijk niets anders) ben ik in de markt voor een HTPC.

Op dit moment heb ik een Medi8er 500X waar ik eigenlijk niet zo tevreden over ben. De bediening reageert traag, afspeelselecties maken is niet mogelijk, de UPnP-verbinding naar de NAS waar de muziek nu op staat valt regelmatig weg, hij hangt af en toe, etc.

In het verleden heb ik uitstekende ervaringen gehad met MediaMonkey en een pc is uiteindelijk toch prettiger te beheren dan een mediaspeler. Ik wil dus een HTPC, en hiervoor heb ik de volgende eisen geformuleerd, min of meer in volgorde van belangrijkheid: volledig passief, zuinig (blijft 24/7 aan staan), inbouwruimte voor minimaal één 2,5” disk (heb nog een 250 Gb liggen, voldoende dus voor OS + MP3 collectie), klein formaat behuizing, liefst geschikt voor SODIMMs (heb nog 2 * 4 Gb liggen) en een beetje sierlijk model (voordat de vrouw gaat protesteren!).

Na weken zoeken kom ik tot deze drie opties:

1. Kant-en-klare Zotac (€ 189,-)
pricewatch: Zotac ZBOX nano AQ01

2. Custom build (~ € 215,-)
pricewatch: Cooltek Coolcube Mini Zwart
Asrock D1800B-ITX
pricewatch: ASRock D1800B-ITX
Silverstone SFX 600W
pricewatch: Silverstone SFX 600W

3. Custom build (~ € 122,-)
pricewatch: Inter-Tech Mini ITX Q-6
Asrock D1800B-ITX
pricewatch: ASRock D1800B-ITX

De Zotac is niet passief, de Inter-Tech nou niet echt een toppunt van design. Ik neig dus een beetje naar optie twee, maar ik schrik een beetje terug van de capaciteit van de voeding (ok, deze trekt niet de volle 600W uit de muur, maar allicht meer dan de adapters van de andere twee?). Alternatieven als een Intel NUC worden al snel weer erg duur.

Kortom, ik weet het even niet meer. Als jullie nog suggesties, op- of aanmerkingen hebben dan zouden die meer dan welkom zijn. _/-\o_

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Als het jou puur om het afspelen van muziek gaat, zou je ook een Sonos Connect, Bluesound Node of iets soortgelijks kunnen overwegen. Met erg prettige apps kun je makkelijk door je collectie navigeren.

Zelf heb ik er voor gekozen om audio en video streamen te splitsen. Audio via een Node en video via een NUC met Kodi.

• Enki
S1NN3D schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:47:
Als het jou puur om het afspelen van muziek gaat, zou je ook een Sonos Connect, Bluesound Node of iets soortgelijks kunnen overwegen. Met erg prettige apps kun je makkelijk door je collectie navigeren.
Dank voor je suggestie, maar geen optie want (1) ik wil per se een Windows-based machine zodat ik MediaMonkey kan gebruiken, en (2) veel te duur.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former - Albert Einstein

• Idanue
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:31
Die Zotac moet toch ook nog geheugen en een HDD/SSD in of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij ben je dan goedkoper uit met de pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH

• Enki
Idanue schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:20:
Die Zotac moet toch ook nog geheugen en een HDD/SSD in of zie ik dat verkeerd?
Zie je niet verkeerd, maar die spullen heb ik nog liggen (zie OP). Die heb ik dus niet in de prijsberekeningen meegenomen.
Volgens mij ben je dan goedkoper uit met de pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Inderdaad ook een leuk kastje, maar net als de Zotac niet passief gekoeld. Dan zou de vervolgvraag worden: welke van de twee is het meest stil...

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Houd er rekening mee dat de meeste moderne barebones en moederborden, zoals er hierboven al een stel staan weergegeven, vaak werken met 1.35v geheugen (L). Dat type Zotac is daar nog een uitzondering op volgens mij maar daar gaat maar één reepje in. Dus even goed kijken naar de geheugen-specificaties van de nieuwe hardware en wat jij zelf op voorraad hebt liggen?

Testing, one, two ...

• Enki
hardware-lover schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 00:07:
Houd er rekening mee dat de meeste moderne barebones en moederborden, zoals er hierboven al een stel staan weergegeven, vaak werken met 1.35v geheugen (L). Dat type Zotac is daar nog een uitzondering op volgens mij maar daar gaat maar één reepje in. Dus even goed kijken naar de geheugen-specificaties van de nieuwe hardware en wat jij zelf op voorraad hebt liggen?
Ja, goede opmerking.Daar kwam ik ook pas tijdens mijn speurtocht achter. Ik heb zelf gewoon DDR liggen, maar als ik het goed gezien heb is dat Asrock-bordje geschikt voor beide types.

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Custom build 2, waarom 600watt voeding? Deze zal geen 600watt uit de muur trekken maar wel inefficient bezig zijn omdat het nauwelijks belast wordt. Custom built is wel ideaal trouwens, kan je meer mee dan een dedicated sonos of whatever 'slim' device.

• Enki
FlyEragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:14:
Custom build 2, waarom 600watt voeding? Deze zal geen 600watt uit de muur trekken maar wel inefficient bezig zijn omdat het nauwelijks belast wordt.
Da's ook hetgeen mij een beetje tegenhoudt. Maar voor zover ik kan zien is het de enige passieve SFX-voeding op de markt...

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Aha SFX. Dus eigenlijk moet je gewoon een andere behuizing kiezen die leuk oogt maar dan met ATX voeding, dan ben je er?

Zoiets als:
pricewatch: Cooler Master Elite 110

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Ik heb nog geen ervaringen met de RPi 2, maar qua eisen die er worden gesteld (stil, niet te duur en voor video-playback) en specs is het denk ik de meeste bang for buck. Doet alles wat er gevraagd wordt, en zou eventueel zelfs Windows moeten kunnen gaan draaien, alhoewel ik niet zie waarom dat zo'n eis is.
Als het goed is, heb je er amper wat te beheren aan. Met OpenElec kan je vrijwel alles via de osd doen. Mocht je onverhoopt toch eens iets moeten doen, dan is dat ook met een minimale inspanning wel te doen.

iRacing Profiel

• Ferdinand1968
  • Laatst online: 15-02-2025
Ik heb een pipo X8 met windows 8.1 (legale licentie zit er gratis bij) die ik gebruik als muziekspeler, ik gebruik wel Music Bee i.p.v. Media Monkey en voor mij werkt het goed. Deze mini computer heeft geen inbouw mogelijkheden, dus je harde schijf past er niet in. Heeft verder alleen hdmi en analoge uitgang. Stroomverbruik zou volgens de producent 1KWuur zijn per 20 dagen, komt op iets van 2,5 cent per dag als hij continu aanstaat. Bij het forum van de kortingsbonnen staat een code om hem voor 105$ inclusief verzendkosten te kunnen kopen in China.

Ik heb zonet een filmpje voor je gemaakt op YouTube om een beeld te krijgen van het apparaat.

PipoX8 en Music bee en Kodi

Pipo X8 comparing to PC

[ Voor 18% gewijzigd door Ferdinand1968 op 19-06-2015 13:05 . Reden: link naar youtube ]

• Enki
FlyEragon schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 13:39:
Aha SFX. Dus eigenlijk moet je gewoon een andere behuizing kiezen die leuk oogt maar dan met ATX voeding, dan ben je er?

Zoiets als:
pricewatch: Cooler Master Elite 110
Ook een erg mooi kastje, maar wel weer een slag groter. Daarentegen vergroot het de keuze-mogelijkheden voor de PSU weer aanzienlijk. Hier ga ik over denken, dank!

• Enki
kroegtijger schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 16:55:
Ik heb nog geen ervaringen met de RPi 2, maar qua eisen die er worden gesteld (stil, niet te duur en voor video-playback) en specs is het denk ik de meeste bang for buck. Doet alles wat er gevraagd wordt, en zou eventueel zelfs Windows moeten kunnen gaan draaien, alhoewel ik niet zie waarom dat zo'n eis is.
Als het goed is, heb je er amper wat te beheren aan. Met OpenElec kan je vrijwel alles via de osd doen. Mocht je onverhoopt toch eens iets moeten doen, dan is dat ook met een minimale inspanning wel te doen.
Nee, geen optie. Ik heb vorig jaar van een vriend voor mijn verjaardag een Neo X7 kado gekregen en ik kon maar niet wennen aan de gebrekkige, trage bediening en de beperkingen die Android voor deze configuratie met zich meebrengt. Ligt nu ongebruikt in de kast. ;w Ik vrees dat een RPI dezelfde kant op zou gaan...

• Enki
Ferdinand1968 schreef op zondag 14 juni 2015 @ 09:35:
Ik heb een pipo X8 met windows 8.1 (legale licentie zit er gratis bij) die ik gebruik als muziekspeler, ik gebruik wel Music Bee i.p.v. Media Monkey en voor mij werkt het goed. Deze mini computer heeft geen inbouw mogelijkheden, dus je harde schijf past er niet in. Heeft verder alleen hdmi en analoge uitgang. Stroomverbruik zou volgens de producent 1KWuur zijn per 20 dagen, komt op iets van 2,5 cent per dag als hij continu aanstaat. Bij het forum van de kortingsbonnen staat een code om hem voor 105$ inclusief verzendkosten te kunnen kopen in China.

Ik heb zonet een filmpje voor je gemaakt op YouTube om een beeld te krijgen van het apparaat.

Link naar youtube
Oei, die is interessant!! :9~
Ik ga me eens inlezen, dank voor de tip!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
Enki schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 07:29:
[...]

Nee, geen optie. Ik heb vorig jaar van een vriend voor mijn verjaardag een Neo X7 kado gekregen en ik kon maar niet wennen aan de gebrekkige, trage bediening en de beperkingen die Android voor deze configuratie met zich meebrengt. Ligt nu ongebruikt in de kast. ;w Ik vrees dat een RPI dezelfde kant op zou gaan...
Daarom zeg ik ook, ik weet niet hoe het met de RPi 2 is... de RPi 1 had daar nog wel eens wat last mee, maar ik weet niet hoe het nu is

iRacing Profiel

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Enki schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 07:30:
Oei, die is interessant!! :9~
Ik ga me eens inlezen, dank voor de tip!
Het is niet de bedoeling om het topic te kicken door 3x achter elkaar te posten. Wanneer de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen, kun je de "wijzig"-knop gebruiken. Het is mogelijk om meerdere berichten te quoten in 1 post.

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

Als het je puur om de muziek gaat, dan zou ik voor zelfbouw gaan. Daar kan namelijk een dedicated geluidskaart in die betere geluidskwaliteit genereert. Tenzij je de geluidsverwerking door een extern apparaat (zoals een receiver of externe dac) laat doen.

...en waarom?

• Enki
S1NN3D schreef op dinsdag 16 juni 2015 @ 13:05:
[...]

Het is niet de bedoeling om het topic te kicken door 3x achter elkaar te posten. Wanneer de laatste post van jezelf is en je wil iets wijzigen of toevoegen, kun je de "wijzig"-knop gebruiken. Het is mogelijk om meerdere berichten te quoten in 1 post.
??
Waarom zou ik een topic willen kicken waar binnen een dag op gereageerd wordt? :?
Ik weet uiteraard dat ik meerdere quotes in een antwoord kan plaatsen, maar dit was wegens tijdgebrek meer het gemak van even snel drie korte antwoorden geven. * knip * dit was niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door S1NN3D op 17-06-2015 15:54 ]

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik heb nog een super sexy behuizing gevonden:
https://www.alternate.nl/...zing/html/product/1145067

De Cooltek C2:
Afbeeldingslocatie: http://www.cooltek.de/media/image/4250140369659-big.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door FlyEragon op 17-06-2015 15:26 ]

• Ferdinand1968
  • Laatst online: 15-02-2025
De kleinste kast die ik tot nu toe heb gezien voor een micro atx moederbord 200 x 270 x 224 mm zeer mooi. De Sharkoon CA-M Mini-Tower is groter 270 x 225 x 285 mm.

Ik heb ook nog een filmpje gemaakt waarbij ik de Pipo X8 vergelijk met een desktop pc (AM3870, 4GB 1600Mhz intern geheugen en 64GB ssd en micro atx moederbord) dan zien we dat de Pipo X8 langzamer is maar niet echt veel langzamer. Mijn desktop gaat de deur uit, al maakt die kleine behuizing me wel aan het twijfelen, ik vind het namelijk leuk om iets te bouwen. Mijn Minix Z64 Windows gaat sowieso de deur uit, die heb ik iets te snel gekocht, werkt ook top, maar het kleine beeldschermpje op de Pipo is best handig. Volgende keer eerst wat beter forums doornemen als deze voordat ik tot kopen overga.

Vergelijking Pip X8 en Desktop PC

[ Voor 68% gewijzigd door Ferdinand1968 op 21-06-2015 10:22 ]

• Enki
Net zo mooi als de Cooltek CoolCube Mini, alleen iets te groot (hij moet bij mij onder de TV komen te staan en deze zou net iets te hoog zijn).

• FlyEragon

FlyEragon

Alien Monkeys

Enki schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:06:
[...]

Net zo mooi als de Cooltek CoolCube Mini, alleen iets te groot (hij moet bij mij onder de TV komen te staan en deze zou net iets te hoog zijn).
Ook als je de pootjes weghaalt?

• Enki
FlyEragon schreef op maandag 22 juni 2015 @ 13:10:
[...]

Ook als je de pootjes weghaalt?
Ook dan nog, bovendien haal je hem dan esthetisch gezien wel flink onderuit hoor...

Pagina: 1