advies kantoor naar huis backuppen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1201
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 24-03 11:31
Hallo Tweakers,

Ik zit met een dilemma,
Ik en mijn vader willen constant onze werk PC's backuppen, het liefst extern naar huis.
Zelf zat ik te denken om een nas aan te schaffen met ftp mogelijkheden, echter heb ik hier geen verstand van.

Misschien weten jullie tweakers een betere oplossing, het gaat hier om 2 pc's waarvan we of constant willen backuppen, of 1x per week een volledig systeemkopie te maken van de pc's.

Zou iemand mij advies willen geven over hoe ik het beste te werk kan gaan, het zelf kan gaan uitzoeken/leren of is het misschien wel het verstandigst om hier iemand met verstand naar te laten kijken aangezien het om zeer belangrijke data gaat.

Ik hoor graag van jullie, alvast bedankt.

Daan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

lier

MikroTik nerd

Waarvan wil je precies een back up maken?
Is data genoeg of wil je een compleet image per pc wegschrijven?
Welk doel heb je met de back up?
Zijn er nog eventueel relevante beperkingen?
Wil je met je back up terug kunnen in de tijd?

Mijn tip...probeer eerst je functionele wensen in kaart te brengen, daarna komt de oplossing pas.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1201
Hallo, een complete image per pc zou top zijn.
wij hebben nu geen backup's, het idee is dan ook dat wanneer de HDD's crashen, of als er een brand ontstaat op kantoor, wij onze images veilig thuis hebben staan en met nieuwe pc's weer verder kunnen werken.

relevante beperkingen? ik zou mijn best doen dit zo goed mogelijk te beantwoorden,
wat een beperking zou kunnen zijn is dat wij in een gedeeld kantoorpand zitten, onze router zit aangesloten met een WAN kabel, op de LAN van de router van de provider, wat ook nog eens een adsl verbinding heeft.

Even in het kort: image's van beide pc's backuppen naar een veilige externe plek (thuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
In geval van brand zou een backup van de data ook al volstaan, zo lijkt me. Gezien het feit dat je dan toch nieuwe pc's moet kopen, lijkt het me zelfs onverstandig om complete images terug te zetten die van oude(re) systemen zijn gemaakt.

Weet je zeker dat je complete images wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digidokter.net
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-01-2024

digidokter.net

... en 'Niets' van 'Alles' LOL

Ik gebruik online backup van acronis.
maar heb ook andere overwogen: je hebt al 100Gig voor 2 eur/maand
http://www.backupvergelijker.nl/
Ik zou het meer in cloud zoeken (overal toegankelijk) dat thuisserver. vooral met een bedrijf zit natuurlijk ook nadelen aan maar dat moet je afwegen...

Verstand van 'Alles' van 'Niets'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15

lier

MikroTik nerd

Image maken en uploaden neemt al bizar veel tijd in beslag, daarnaast moet je het testen om zeker te zijn dat het werkt. En enig idee hoeveel tijd het kost om te restoren? Ben benieuwd wat je uurprijs is...

Out of the box: waarom kies je niet voor een Cloud provider en ga je je data in de Cloud opslaan? Eventueel desktop virtualisatie welke je (eenvoudig!) naar een image kan wegschrijven.

Maken jullie gebruik van exotische software? Of gaat het alleen om Office spulleboel? In het laatste geval zal een Office365 een meer voor de hand liggende oplossing zijn.

En niet geheel onbelangrijk: wat mag het kosten? Wat kost het als je een uur/dag/week niet kan werken?

Mijn tip...probeer eerst je functionele wensen in kaart te brengen, daarna komt de oplossing pas.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1201
Hallo, jullie mensen laten mij dingen realiseren die ik mij van te voren niet had bedacht. bedankt daarvoor.

Nu ik dat zo lees en overna denk komt een image niet verstandig over. zoals gezegd, inderdaad er moeten in geval van nood nieuwe systemen komen, geen seconde overna gedacht dat een image dan niet echt praktisch is!

Het gaat hier om veel meer dan Office, anders was Office365 een goed idee geweest, bedankt voor het meedenken!

Als ik een snelle conclusie mag trekken zou een cloud opslag op dit moment het beste zijn, dan ga ik daar even tussen zoeken.

Wat het mag kosten? als het maar veilig is, IoSafe? leuk systeem maar geen $2000 leuk...

Ik ga mij maar eens verdiepen in cloud opslag.
tot dusver weer bedankt iedereen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 15:49
Let ook goed op de voorwaarden van de specifieke providers. Soms loop je het risico intellectueel eigendom over te dragen aan de provider en dat is voor werk-gerelateerde bestanden onwenselijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phpn3rd
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:34
Daan1201 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:25:
Hallo, jullie mensen laten mij dingen realiseren die ik mij van te voren niet had bedacht. bedankt daarvoor.
Ik ga mij maar eens verdiepen in cloud opslag.
tot dusver weer bedankt iedereen :)
Je zou ook thuis een Owncloud servertje neer kunnen zetten waar je de boel naar synchroniseert. Dit is niet echt een backup, maar kan wel real-time en automatisch gebeuren. Eventueel maak je dan nog een scriptje die eens in de zoveel tijd een image van je owncloud bestanden wegzet bij wijze van backup. Maar je kunt natuurlijk ook voor een professionele oplossing gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mmore
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:13
OneDrive for business is vrij goedkoop en komt ook met een zakelijke office licentie als je 1TB (6,99$ /m per user) afneemt.

https://onedrive.live.com/about/en-us/plans/

Je kan dan de zaken die je wil backuppen selecteren en synchroniseren.

Andere opties zijn bijv. Google Drive, Backblaze of Crashplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammetje
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:28
Synology heeft hier goede oplossingen voor. Zet een Synology NAS thuis neer en op de zaak, dan kan je die synchroniseren met elkaar.

Let op: Dit is geen backup. Als jij een virus hebt welke je bestanden versleutelt, synchroniseert dat virus dus lekker mee. Het is wel een extra veiligheidsmaatregel tegen data verlies, indien het kastje gestolen wordt of als er brand uitbreekt

De aanschafkosten zijn in dit geval natuurlijk wel redelijk groot, terwijl je zoals Mmore al aangeeft ook met Office 365 i.c.m. OneDrive for business aan de slag kunt.

"Het is pas haute cuisine als het de frituurpan heeft gezien" - @VanRoyal (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:31
Veel eenvoudiger is een dagelijkse incrementele kopie op een externe harde schijf die je mee naar huis neemt. Of in de brandkast legt. Dan neem je morgen die van gisteren weer mee terug.
Je rouleert dan twee (of meer) schijven.

Dat kan je combineren met een simpele nas. Zoals een Synology, welke echt iedereen zou moeten kunnen installeren.
Voor de continuïteit kun je twee van die nassen kopen welke over het internet continu synchroniseren.
Maar dat beschermt niet tegen datacorruptie door gebruikersfouten, daar zijn die externe schijven nog steeds voor nodig!
Rijdt er je tank je pand in, dan huur je een nieuw pand en pak je die andere nas die je thuis had staan.
Je moet dan wel meer dan 8/1 ADSL hebben natuurlijk.

Owncloud zou ik niet doen. Ik probeer dat nu met een Synology en het komt nog te vaak voor dat bestanden corrupt raken. En dat is onacceptabel. De snelheid valt ook erg tegen, met name de upload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

loeberce schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:28:
Let ook goed op de voorwaarden van de specifieke providers. Soms loop je het risico intellectueel eigendom over te dragen aan de provider en dat is voor werk-gerelateerde bestanden onwenselijk.
Ik denk niet dat je daar met een voorbeeld van op de proppen kunt komen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-05 15:49
Dat klopt. Bij ons bedrijf zijn alle cloud-providers geblokkeerd om die reden, maar ik kan niet specifiek een voorbeeld geven. Als ik bij dropbox kijk, dan blijft het eigendom bij de gebruiker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 20:05
Via r-sync je pc syncen naar een nas die je op kantoor neerzet, vervolgens nog een nas thuis neerzetten die een copie bewaard van de nas die op kantoor staat

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Wat heb je zelf al gevonden aan bedrijven die online backup toestaan? Welke NAS heb je al gevonden welke een scheduled backup aanbied van PC naar NAS ? Wat is je budget?
Graag meer info en eigen inzet aub.

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:48

nexhil

BAM!

Een maand of 2 geleden zou ik nog btsync geadviseerd hebben. rsync is wel een goede methode om je data naar een externe nas te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:50
Ik werk met diverse synology nassen. Heb thuis een redelijk zwaar model staan met 3 ipcams eraan en een 1 tb USB 3 schijf.

Op deze NAS maak ik de backup deze wordt een half uur na de backup ook naar de USB harde schijf geschreven hier staat alles op dus ook de camera opnames.

Snachts worden de belangrijkste data zoals documenten en foto's naar de NAS van mijn ouders in het noorden geschreven en naar mijn schoonouders een paar kilometer verderop in het dorp hier via een VPN verbinding die ook op de synology draait.

Op dit moment werk ik met ADSL en mijn ouders met glas en duurt snachts ongeveer een uurtje tot alles klaar is. Straks krijgen we alle 3 glas dus moet het sneller gaan :)

Bij mijn (schoons)ouders staat gewoon goedkoopste model NAS van synology.

In geval van brand kan ik zo de USB schijf pakken en anders heb ik de belangrijkste data nog bij mijn (schoon) ouders staan.

Deze oplossing kost omedebij de 1500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 11:25
Zoals hierboven..

plaats een NAS op kantoor waar je je backups opslaat en laat deze bijvoorbeeld in de nacht syncen naar een thuis geplaatste NAS. Zo heb je je backup op 2 plekken en ben je niet afhankelijk van de grillen van een externe toko.

Je kunt afhankelijk van hoeveel data je wilt opslaan voor een relatief laag bedrag klaar zijn. Koop 2 leuke Synologys of Qnaps met voldoende schijfruimte. Als ik het zo hoor heb je echt niet de duurste modellen nodig voor wat je ermee wilt bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan1201
Dag mensen/tweakers,

Een poosje heb ik niet gereageerd, echter heb ik alles nog een keer doorgelezen en besloten om 2 nas schijven aan te schaffen en de belangrijke data te back-uppen, geen systeemkopie's, dat kost teveel tijd.

Wij hebben hiervoor iemand laten komen die alles heeft ingesteld.
Liever had ik gehad dat ik dit zelf kon en/of van kon leren om hier met iedereen te kunnen delen, helaas was dit niet mogelijk...

Ik wil iedereen danken voor zijn of haar reactie en hulp, door jullie besloten om 2 nas schijven aan te schaffen, en wat ook werd vermeld: back-up de belangrijke bestanden, niet een hele kopie maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:46
Beetje laat, maar kijk ook eens naar Crashplan. Gebruiken mijn pa en ik ook. Wij maken daarmee offsite backups van elkaars data naar elkaars computers.

Computer says no

Pagina: 1