Blu ray ripper

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-06 14:25
Beste forumleden,

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een dedicated machine maken voor het rippen van mijn blu rays en dvd's. Met mijn huidige gewone pc duurt het rippen van een blu ray langer dan de film zelf. Ik wil een efficient apparaat maken voor dit specifieke doel.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Kwaliteit is belangrijker dan prijs. Het budget is ook weer niet oneindig. Ik sta open voor suggesties en kijk dan wel of het mij dat waard is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Case met ruimte voor minimaal 3 optische drives.
Moederbord met Gbit ethernet en on board grafische kaart. Formaat maakt niet uit
1 SSD voor de OS en ripping software
CPU die geschikt is voor dit werk
RAM
Voeding
Koeling

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Ga je overklokken?
Nee

Ik heb zelf al gezocht op fora ed. Helaas zijn er voor deze doeleinden niet echt build guides te vinden. Ik heb vooral advies nodig in welke hardware geschikt is voor dit dedicated werk. Op fora vind ik eigenlijk alleen maar terug dat de leessnelheid van de optische drives belangrijk is (open deur). Mijn huidige CPU(i74790K) schiet naar een belasting van 100% als ik ga rippen en de temperatuur gaat naar 90-100 graden. Dit moet denk ik beter kunnen.

Op de meeste fora wordt gezegd dat een CPU met meer cores belangrijker is dan meer kloksnelheid voor dit soort werk. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik wil (als dit mogelijk is) 2 of 3 schijfjes tegelijk rippen.

Ik ga geen gebruik maken van interne opslag. Ik sla het rechtstreeks via het netwerk op op de NAS.

Ook heb ik geen idee hoeveel RAM je nodig zou hebben voor dit werk.

Als laatste moet de CPU goed gekoeld worden. Stille koeling is niet belangrijk voor mij

Overigens ga ik alleen rippen voor eigen gebruik. De fysieke schijfjes hou ik zelf in bezit. Als het goed is is het dan legaal in NL om dit te doen?

Ook al is dit het forum voor hardware, als iemand goede tips heeft voor de software dan ben ik benieuwd naar suggesties / ervaringen. Bijv. Makemkv / Copy Blu ray / Acrok

BVD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03:49

Tribits

Onkruid vergaat niet

zjweele13 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:35:
Mijn huidige CPU(i74790K) schiet naar een belasting van 100% als ik ga rippen en de temperatuur gaat naar 90-100 graden. Dit moet denk ik beter kunnen.
Dat is een teken dat je CPU koeling nu niet in orde is, met een beetje normale koeler moet dat ergens tussen de 60 en 70 graden zitten onder volle belasting. Die 100 graden is de temperatuur waarbij de CPU gaat throttelen, dat wil zeggen snelheid terugnemen om er voor te zorgen dat de boel niet definitief doorbrandt. Effectief resulteert dat er in dat je nu niet de volle prestaties van je CPU gebruikt. Doorgaans wordt het veroorzaakt doordat de koeler niet goed geplaatst is (niet voldoende strak aansluit op de CPU zelf) of er geen/onjuiste/verouderde koelpasta gebruikt is. Kwestie van de koeler eraf halen, nieuwe pasta aanbrengen en weer goed vastzetten.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r3solution
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
^ Of als 2e optie, kijken voor een goede aftermarket cooler. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:34

Thomg

Aww yiss

We kunnen hier dan wel meteen een aftermarket aanraden, maar een stock zou standaard niet een 4790K moeten laten throttlen.

"Ik wil een dedicated machine maken voor het rippen van mijn blu rays en dvd's."

Ja, dan wil je een aftermarket d:)b

[ Voor 34% gewijzigd door Thomg op 09-06-2015 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Ik denk dat je beter kan kijken naar wat je eventueel zou kunnen upgraden. Je i7 4790 is in ieder geval ruimschoots voldoende voor jouw doeleinden. Wellicht is je optical drive niet goed in het rippen van content. Daarnaast is het denk ik ook best lastig om 1:1 (of sneller natuurlijk) een bluray te rippen, ik denk niet dat een optical drive zó snel kan zijn, als je kijkt naar de bandbreedte die een bluray verstookt als je 1:1 rippen wilt.

Kun je daarom de specs van je huidige PC geven, wellicht is het interessanter om je huidige PC te upgraden. Wellicht dat een SSD bijvoorbeeld kan helpen.

[ Voor 15% gewijzigd door CH4OS op 09-06-2015 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
Bedankt voor de reacties tot zover. Ben nu onderweg naar mijn werk. Zal vanavond de specs van mijn huidige pc posten.

Mijn voorkeur gaat overigens wel uit naar een nieuw apparaat. Ik heb liever 2 pc's die 100% kwaliteit leveren dan eentje die alles kan, maar dan slechts 90% levert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
zjweele13 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:35:
Op fora vind ik eigenlijk alleen maar terug dat de leessnelheid van de optische drives belangrijk is (open deur). Mijn huidige CPU(i74790K) schiet naar een belasting van 100% als ik ga rippen en de temperatuur gaat naar 90-100 graden. Dit moet denk ik beter kunnen.
Die eerste opmerking klopt.

Ben je echter alleen aan het rippen, of ook aan het transcoderen? Is dat uberhaupt de bedoeling? Welke programmatuur gebruik je?

Gaat het je om behoud van de exacte originele kwaliteit, of kom je ruimte te kort en wil je de discs met een factor 4/5 verkleinen tegen (on)zichtbaar kwaliteitsverlies?

Enkel wat blurays rippen zou niet zoveel CPU time moeten kosten, en is inderdaad een kwestie van de juiste drive uitzoeken.

Als je echter ook wil transcoden heb je waarschijnlijk weinig aan drie drives, de kosten van het daaddwerkelijke rippen zijn dan verwaarloosbaar ten opzichte van het transcoden, met als resultaat dat je weinig/geen snelheidswinst boekt...

tl;dr hier klopt iets niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
Ik wil de content rippen zoals die is. Geen concessies wat betreft kwaliteit. Ook niet als er straks 4k content op de markt komt.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van video, maar volgens mij krijg je dan een .iso bestand van 25GB per film ongveer

Edit:
Op dit moment gebruik ik de software van acrok, maar dit vergt het maximale van mijn CPU. Weet niet waar dat aan ligt. Dat hij warm kan liggen aan de koeler, maar dat de belasting van alle cores naar 100% schiet geeft toch aan dat er zwaar werk wordt geleverd

[ Voor 34% gewijzigd door zjweele13 op 10-06-2015 08:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coninckske
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 24-11-2021
Lijkt me niet normaal toch als je zuiver ript zonder transcoding en je I7 4790K helemaal over de rooie gaat!
Is je Blu Ray lezer wel in orde? Kan je zien in de software of hij zwaar bezig is met ECC (Erro Correction Coding) het verbeteren van leesfouten van de disc zeg maar. Waar gaat al deze CPU power naartoe?

Ik kan me niet indenken wat je anders als hart voor een pc systeem zou moeten nemen. De i7 4790K is al de CPU met de hoogste klokfrequentie core-wise wat mij het allerbelangrijkst lijkt bij rippen/transcoding. Dus installeer een goeie aftermarket cooler, probeer eens een andere blu ray drive.

Als je toch zoveel ript lijkt me misschien een automatic ripper een goeie oplossing. Laad je al je schijfjes in de tray en laat je hem lekker rippen. Hoef je er zelf niet de hele tijd naast te zitten en schijfjes wisselen.

http://store.acronova.com...ader-nimbie-usb-plus.html

Even googlen geeft nog verschillende andere autorippers van redelijk geprijsd tot 5k$
Misschien eens in de 2de hands markt kijken, lijkt me typisch iets wat je koopt om je job te doen en daarna weer doorverkoopt eens de grote hoop geript is en je bij bent met je collectie.

[ Voor 8% gewijzigd door coninckske op 10-06-2015 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zie bij acrok alleen maar converters staan, dat duidt op encoding dus..?

Welke software precies? En daarmee maak je nu dus iso files? Of iets anders? Of is dat meer het doel?

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 10-06-2015 10:37 ]

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
100% cpu tijdens het rippen van Blu-ray, dan is hij denk ik de hele film aan het encoden / transcoden. Het is voor mij weer een tijd geleden dat ik een Blu-ray heb geript, maar ik gebruikte AnyDVD. Daarmee maak je letterlijk een 1:1 kopie en dat daarbij komt vrijwel geen cpu kijken. Of je zou MakeMKV eens kunnen proberen; dan kun je direct alle overbodige ondertiteling, menu's en audio verwijderen en dat scheelt enorm veel ruimte, soms zelfs 25%. Het omzetten van Blu-ray naar .mkv geeft zover ik weet geen kwaliteitsverlies, omdat het enkel in een andere container wordt geplaatst, zeg maar hetzelfde idee als een .zip bestandje. Het is dan enkel werk voor je harde schijf en nauwelijks cpu.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
De specs van mijn huidige pc (voor zover relevant):

Intel Core i7 4790K / 4 Ghz
ASUS Maximus VI Formula
Kingston HyperX Beast - Geheugen - 16 GB
ASUS BC 12D2HT - Schijfstation

Ik ga nu ook nog ff testen met andere software om te kijken of de CPU dan ook vol in het vermogen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
zjweele13 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 08:01:
Ik wil de content rippen zoals die is. Geen concessies wat betreft kwaliteit. Ook niet als er straks 4k content op de markt komt.

Ik ben niet zo thuis in de wereld van video, maar volgens mij krijg je dan een .iso bestand van 25GB per film ongveer

Edit:
Op dit moment gebruik ik de software van acrok, maar dit vergt het maximale van mijn CPU. Weet niet waar dat aan ligt. Dat hij warm kan liggen aan de koeler, maar dat de belasting van alle cores naar 100% schiet geeft toch aan dat er zwaar werk wordt geleverd
Probeer MakeMKV eens. Dat is volgens mij de applicatie om Blurays naar een zinnig formaat (Matroska/.mkv) om te zetten zonder de daadwerkelijke contentstreams te hercoderen.

Eventueel kun je zelfs een 1:1 kopie maken (naar M2TS ipv. MKV, maar dat is m.i. niet zinnig, tenzij je ooit een backup wilt kunnen branden; in alle andere gevallen is Matroska veel handiger).

Als het goed is heb je dan opeens totaal geen CPU-issues meer; de enige zinnige upgrade is dan het vervangen/bijplaatsen van BD-drives als het rippen niet snel genoeg gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjweele13
Met Make MKV gaat het inderdaad beter. En sneller. Ga denk ik toch een simpele machine maken die er 3 tegelijk kan doen. Weet iemand of dat kan met Make MKV?

Bedankt iig voor de feedback
Pagina: 1