Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ga je met je laptop doen?
High-end gamen, zware photoshop bewerkingen, image analysis software met veel rekenkracht vragende pipelines. De bedoeling is dat de laptop zeker 4 jaar prima alles moet kunnen blijven doen.

Wat is je budget?
Ongeveer rond 2k. Mag iets meer zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, maar niet veel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zit nu te denken aan een laptop van BTO omdat ik daar veel goede verhalen over heb gelezen en je uiteraard zelf alles kunt samenstellen.

Ik heb zelf een samenstelling gemaakt van de 15CL63 (prefereer een 15'' beeldscherm). Ik ben geen expert dus mocht ik onlogische keuzes gemaakt hebben zeg ze alsjeblieft.

- 15.6 inch Full-HD IPS NON-Glare (1920 x 1080)

- NVIDIA GTX965M-4GB1X

- Intel® Core™ i5-4690S Quad Core (4 cores - 4 threads), 6M Cache, 3.20GHz - 3.90 GHz 65 Watt

- 4 X 8GB DDR3L (1600MHz) BTO Selected

- 2X120GB Samsung 850 EVO Solid State (SSD) Disk, M.2 (SATA 3.0) in RAID0 gezet (striping)

-1TB 7200rpm 2.5 inch harddisk

- 1XBigfoot Killer Wireless-AC 1525 M.2 2.4GHz+5GHz 867Mbps + Bluetooth

- Windows 8.1 64bit NL (Windows DVD OEM pakket incl installatie)

Ik ben erg benieuwd of dit, voor dit bedrag, de meest optimale samenstelling is voor het gevarieerde gebruik wat ik er mee gaat doen.

In onderstaande link kan je de laptop zelf samen stellen/aanpassen.
http://www.bto.eu/bto-x-book-15cl63.html

Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden..

Groet,

Maat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-11-2023
Dat is een P751ZM waar je het over hebt. Dat is inderdaad de allerbeste laptop op dat gebied. Een socketed CPU geeft een enorme winst boven die BGA rommel zoals een 4710HQ. Check laptopplus.nl of CEG-hardcorecustom. BTO is een Clevo reseller die nogal overpriced is.

Een 965M is zonde van het geld. Neem een 970M, de performance is stukken beter voor een minimaal hoger bedrag. Een 4690S is ook zonde. Neem een 4790(K), veruit de beste performance voor iets meer geld. Rest wat je hebt geconfigureerd is prima!

Enige ding is, P751ZM is relatief zwaar t.o.v. de P650SE en die MSI lightweight Apache dingen.. Maar ja, dat moet je er maar voor over hebben :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04

Major_ton

Shoot!

test_slang_776 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:00:
Dat is een P751ZM waar je het over hebt. Dat is inderdaad de allerbeste laptop op dat gebied. Een socketed CPU geeft een enorme winst boven die BGA rommel zoals een 4710HQ. Check laptopplus.nl of CEG-hardcorecustom. BTO is een Clevo reseller die nogal overpriced is.

Een 965M is zonde van het geld. Neem een 970M, de performance is stukken beter voor een minimaal hoger bedrag. Een 4690S is ook zonde. Neem een 4790(K), veruit de beste performance voor iets meer geld. Rest wat je hebt geconfigureerd is prima!

Enige ding is, P751ZM is relatief zwaar t.o.v. de P650SE en die MSI lightweight Apache dingen.. Maar ja, dat moet je er maar voor over hebben :D
Ik snap na je vele posts dat je een behoorlijke Clevo fan bent en het is prima dat je andere advies geeft over deze laptops. Daarnaast zou ik het wel fijn vinden als je mensen die een andere keuze maken/hebben gemaakt in hun waarde laat en andere (overigens prima hardware zoals een 4710HQ) niet gelijk bestempeld als rommel. Dat het voor jou niet interessant is, betekent niet gelijk dat het voor iedereen rommel is. Ik benoem dit nu zo, omdat ik je dit commentaar regelmatig in andere topics ook zie geven.

Excuses voor mijn off-topic comment.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
Major_ton schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:40:
[...]

Ik snap na je vele posts dat je een behoorlijke Clevo fan bent en het is prima dat je andere advies geeft over deze laptops. Daarnaast zou ik het wel fijn vinden als je mensen die een andere keuze maken/hebben gemaakt in hun waarde laat en andere (overigens prima hardware zoals een 4710HQ) niet gelijk bestempeld als rommel. Dat het voor jou niet interessant is, betekent niet gelijk dat het voor iedereen rommel is. Ik benoem dit nu zo, omdat ik je dit commentaar regelmatig in andere topics ook zie geven.

Excuses voor mijn off-topic comment.
Je kan zeggen wat je wilt.. Maar voor zijn requirements is een socketed processor vele malen beter en dat kan je niet ontkennen. Een HQ is prima voor gaming, maar ga je VM's draaien, simuleren of wat dan ook, is het inderdaad 'rommel' t.o.v. een 4790K..

Daarnaast zie je me ook vaak een P650SE aanraden. En wat heeft deze? Juist, een 4710HQ. Leuk als je portability nodig hebt, maar ga je zware simulaties draaien gaat dit niet samen.

[ Voor 18% gewijzigd door test_slang_776 op 09-06-2015 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 00:04

Major_ton

Shoot!

test_slang_776 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:43:
[...]

Je kan zeggen wat je wilt.. Maar voor zijn requirements is een socketed processor vele malen beter en dat kan je niet ontkennen. Een HQ is prima voor gaming, maar ga je VM's draaien, simuleren of wat dan ook, is het inderdaad 'rommel' t.o.v. een 4790K..

Daarnaast zie je me ook vaak een P650SE aanraden. En wat heeft deze? Juist, een 4710HQ. Leuk als je portability nodig hebt, maar ga je zware simulaties draaien gaat dit niet samen.
Iets aanraden op basis van andermans wensen is helemaal goed en moet je ook zeker blijven doen. Ik snap alleen niet waarom je in bijna elke post je advies moet sterken d.m.v. iets anders af te zeiken. Je kan toch ook aangeven dat een mobile CPU minder of zelfs ongeschikt is voor iemands wensen zonder het rommel of troep te noemen? Die manier waarop je het in eerste instantie verwoord doet namelijk overkomen als of het rommel is in het algemeen. Daarbij heeft een 4790K in een laptop behuizing ook tal van nadelen en vind ik het meer een prestige kwestie, dan dat het 100% nut heeft of evident beter is dan andere oplossingen. Het lijkt (ik zeg bewust lijkt) met jou als of er maar één waarheid is en dat is een 4790K in een Clevo barebone. De professionele markt doet het al jaren goed met HP en Dell workstations, en daarmee claim ik niet dat zij de beste zijn, maar wel dat ook de professional zich al jaren tevreden kan houden met de so called gimped-bga-rommel CPU's.

Verder zal je met een budget van € 2000,- gewoon niet én een workstation én een gamelaptop in één kunnen verwachten (als je tenminste trouw wilt blijven aan de term workstation). Ik denk echter dat je met een Clevo P751ZM een heel eind kan komen en voor games is een GTX 970m het minimale wat je wilt. Moet het echter 4 jaar aan de 'top' mee kunnen draaien dan is een GTX 980m the way to go! Daarnaast merk ik nu aan mijn eigen laptop dat een 256GB SSD (met 1TB HDD er naast) héél snel vol zit met je OS, programma's en tijdelijke bestanden waar je mee werkt. 500GB/512GB vind ik toch wel heel erg aan te raden.

Shop, zoals Meneer Willems aangeeft, voor een Clevo laptop niet bij BTO. Die zijn inderdaad te duur. Beter alternatieven zijn door Meneer Willems genoemd.

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weszz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 18:07
Zou gaan voor een workstation...aangezien het veel bewerking is en zware rekenkracht vereist. Offer je wel wat portabiliteit mee, maar krijg je wel terug wat je zoekt

I'm not saying I'm Batman. But have you ever seen Batman and me in the same room at the same time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
Major_ton schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 23:42:
[...]

Iets aanraden op basis van andermans wensen is helemaal goed en moet je ook zeker blijven doen. Ik snap alleen niet waarom je in bijna elke post je advies moet sterken d.m.v. iets anders af te zeiken. Je kan toch ook aangeven dat een mobile CPU minder of zelfs ongeschikt is voor iemands wensen zonder het rommel of troep te noemen? Die manier waarop je het in eerste instantie verwoord doet namelijk overkomen als of het rommel is in het algemeen. Daarbij heeft een 4790K in een laptop behuizing ook tal van nadelen en vind ik het meer een prestige kwestie, dan dat het 100% nut heeft of evident beter is dan andere oplossingen. Het lijkt (ik zeg bewust lijkt) met jou als of er maar één waarheid is en dat is een 4790K in een Clevo barebone. De professionele markt doet het al jaren goed met HP en Dell workstations, en daarmee claim ik niet dat zij de beste zijn, maar wel dat ook de professional zich al jaren tevreden kan houden met de so called gimped-bga-rommel CPU's.

Verder zal je met een budget van € 2000,- gewoon niet én een workstation én een gamelaptop in één kunnen verwachten (als je tenminste trouw wilt blijven aan de term workstation). Ik denk echter dat je met een Clevo P751ZM een heel eind kan komen en voor games is een GTX 970m het minimale wat je wilt. Moet het echter 4 jaar aan de 'top' mee kunnen draaien dan is een GTX 980m the way to go! Daarnaast merk ik nu aan mijn eigen laptop dat een 256GB SSD (met 1TB HDD er naast) héél snel vol zit met je OS, programma's en tijdelijke bestanden waar je mee werkt. 500GB/512GB vind ik toch wel heel erg aan te raden.

Shop, zoals Meneer Willems aangeeft, voor een Clevo laptop niet bij BTO. Die zijn inderdaad te duur. Beter alternatieven zijn door Meneer Willems genoemd.
Het enige wat ik heb gezegd in de meeste posts is dat een HQ CPU ondergeschikt is aan een desktop CPU in grote mate waneer je meer wilt dan simpelweg gamen (wat een feit is en onontkombaar). En een HQ is TDP locked, dus wanneer je zware simulaties e.d. gaat doen throttlet ie bijvoorbeeld (Lees maar eens de NBR forums, daar noemen mensen het ook 'junk' ;) ).

Een 4790k presteert naar behoren in de desktop CPU mits je fatsoenlijke koelpasta gebruikt. Op NBR heeft niemand throttling issues (tenzij je de allerzwaarste benchmarks draait, gedrag waar je met simulaties in welke vorm dan ook niet in de buurt komt).

Natuurlijk kan je iets runnen met een HQ. Ik kan ook lopend naar Rome gaan. Maar wanneer ik een auto pak (4790K) gaat het natuurlijk beter en sneller.

Verder moet je niet in hokjes denken. Een workstation tegenwoordig (mits uitgerust met GTX kaart) is gelijk aan een gamelaptop op gamingvlak.

Op gebied van 970M ben ik met je eens, werkt prima voor de komende 3 jaar. Wil je langer ermee (wat goed kan met zo'n beest) zou ik voor de 980M gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterL
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:46
Maar om nou te stellen dat een 4710hq een stuk rommel is is wel erg plastisch;) omdat x groter is dan y is y niet per definitie een lage speler. Zo ken ik er nog wel meer. Het kan altijd duurder en sneller! Nou zou ik voor heavy editing/berekeningen per definitie geen laptop aanschaffen maar dat terzijde.

[ Voor 28% gewijzigd door WouterL op 10-06-2015 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo001
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 16:13
Misschien kan je eens kijken bij xnotebooks:
http://www.xnotebooks.nl/...ub_cat=15&cat=3&check=100

Heb net wat zitten spelen en voor 2k kan je best wel wat moois maken.
Het scheelt wel snel €100 als je zelf een 500GB koopt ipv meebesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
Wouter lucassen schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:47:
Maar om nou te stellen dat een 4710hq een stuk rommel is is wel erg plastisch;) omdat x groter is dan y is y niet per definitie een lage speler. Zo ken ik er nog wel meer. Het kan altijd duurder en sneller! Nou zou ik voor heavy editing/berekeningen per definitie geen laptop aanschaffen maar dat terzijde.
Ach jongens, het gaat om het idee ;). Niet al te serieus in gaan op de verwoording in de vergelijking.
Edit: Proof: http://forum.notebookrevi...cessors-limit-png.125091/ > voor OP's requirements gaat een HQ processor niet voldoen.
ivo001 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 14:39:
Misschien kan je eens kijken bij xnotebooks:
http://www.xnotebooks.nl/...ub_cat=15&cat=3&check=100

Heb net wat zitten spelen en voor 2k kan je best wel wat moois maken.
Het scheelt wel snel €100 als je zelf een 500GB koopt ipv meebesteld.
Dat zijn ook gewoon Clevo's ;)

[ Voor 8% gewijzigd door test_slang_776 op 11-06-2015 04:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst bedankt voor jullie reacties allemaal.

Ik heb nog even verder zitten puzzelen op BTO, hardwarecustom, xnotebook en laptopplus.
De volgende configuratie komt eruit als ik de tips voor processor en grafische kaart mee neem:

- 15.6 inch Full-HD IPS NON-Glare (1920 x 1080)

- NVIDIA GTX980M-8GB1X

- i7-4790K Quad Core (4 cores - 8 threads), 8M Cache, 4.00GHz - 4.40 GHz Turbo- 88 Watt

- 4 X 8GB DDR3L (1600MHz) BTO Selected
- 2 X 120GB Samsung 850 EVO Solid State (SSD) Disk, M.2 (SATA 3.0) in RAID0 gezet (striping)
- 1TB 7200rpm 2.5 inch harddisk
- 1XBigfoot Killer Wireless-AC 1525 M.2 2.4GHz+5GHz 867Mbps + Bluetooth
- Windows 8.1 PRO 64bit NL

Dit kost dan 2650,-

Neem je de GTX970M­/6.0GB dan zit je gelijk 300,- lager. Dat is aardig geld extra, ik ben daarom ook benieuwd of de 980 het geld het wel waard is. Is dit verschil in prijs het verschil in performance waard?
Ik verwacht absoluut niet jarenlang games high-end te kunnen draaien en dat hoeft ook niet. Ik realiseer me dat ik met een laptop gewoon erg beperkt ben en meer betaalt voor dezelfde specs. Maar helaas heb ik de ruimte niet voor een workstation en moet ik hem zo nu en dan toch echt meenemen.

Ik heb even de verschillende sites vergeleken voor de prijs van de bijna identieke 970 setups:
BTO: 2430,-
Xnotebooks: 2360,-
Laptopplus: 2370,-
Hardwarecustom: 2430,-
Bedankt voor de tip, scheelt toch weer 70,-. Zijn jullie ervaringen met Xnotebooks en Laptopplus ook gewoon goed?

Nu kan ik natuurlijk dingen zoals de 120 Gb 850 EVO los bestellen. Dit scheelt 35,- per stuk. Ik heb alleen geen idee hoe makkelijk dat erin te prikken is voor de gemiddelde PC gebruiker. Is het de moeite waard?
Met het zelf aanschaffen Windwos 8.1 pro met studentenkorting kan ik er ook weer 110,- afhalen. Al met al zal ik op zo'n 220,- uitkomen. Is dit een goede prijs/kwaliteit verhouding of kan ik beter een al samengestelde laptop kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• test_slang_776
980M is 30% beter dan 970M. Wel kan je in P751ZM overclocken (970M tot bijna 980M levels), maar dan heb je wel een zwaardere powerbrick nodig 330W ipv 230W. Ga je een jaar of 4/5 met de laptop doen en wil je dan nog nieuwe games op zijn minst op high kunnen spelen, zou ik de 980M aanraden. Ga je na een jaar of 3 een nieuwe nemen, zal de 970M voldoen.

Het mooie is, met deze laptop ben je eigenlijk niet zo beperkt. De processor is hetzelfde, RAM hetzelfde en cooling capabilities laten alles prima op stock draaien. De 980M is gelijk aan een GTX 970, dus zo ver zit je niet eens van desktop levels af.

XNB + Laptopplus heb ik persoonlijk gewoon goede dingen over gehoord, weinig problemen aan.

De P751ZM is ontzettend makkelijk te configureren. de SSD's kan je er zo inprikken en de RAM blokken ook. Win 8.1 zou ik met die studentenkorting pakken dan.

Check: http://forum.notebookrevi...me-to-the-batcave.767105/ Dit is het meest actieve topic op NBR forum en gaat over de P751ZM. Ik zou als ik jou was sowieso de eerste paar posts doorlezen, laat je de binnenkant en alles zien.

Succes! En als er meer vragen zijn, laat maar weten ;)

Copy uit de faq van die NBR post:
970M vs 980M which is best for my needs?
How am I supposed to know what your needs are?!?! :p
But seriously, if you plan to upgrade every 1-2 years anyways, then the 970M is enough for you. Keeping your machine for 3 or more years, however, would probably shift the focus to the 980M for being more future-proof. It also depends on your everyday usage of the GPU. Are you always playing the latest games and NEED to have every settings maxxed out? As hinted before, the best judge of your needs is YOU! So be check reviews, be aware of the 30% performance gap between the two GPUs and check what u plan to do with the gpu, then the answer will present itself to you. Of course, dont forget your available budget ;)
Daarnaast komt over zo'n 3 maanden Skylake uit.. En dus waarschijnlijk 2 maanden daarna deze: http://forum.notebookrevi...o-the-new-batcave.776183/ > opvolger van P751ZM. Kan je 5 maanden wachten is dat wellicht aan te raden, maar koop je de P751ZM nu, kan je ook niet mis gaan ;)

[ Voor 31% gewijzigd door test_slang_776 op 11-06-2015 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-09 21:24

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica