Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 04-07 23:09
Hallo iedereen

Ik wil eens aan de slag gaan met OpenVZ. Maar na een paar minuten vond ik al iets raars: Ik verwacht van virtualisatiesoftware dat er geen OS is, omdat die virtualisatiesoftware het OS is.

Maar ze zeggen op hun Wiki dat je het best installeert met al een Linux installatie op je computer. Wat is hier het nut van?
Ik vind ook nog de liveCD optie, maar die heeft blijkbaar geen manier om te installeren, is dus puur liveCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-09 08:10
Carharttguy schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:11:
Ik wil eens aan de slag gaan met OpenVZ. Maar na een paar minuten vond ik al iets raars: Ik verwacht van virtualisatiesoftware dat er geen OS is, omdat die virtualisatiesoftware het OS is.
Dat is (zonder verdere specificatie) een foute verwachting. Container-based en full virtualization zijn wezenlijk anders; de eerste kan logischerwijs niet zonder (volledige) host kernel en afhankelijk van je toepassing zou ik voorzichtig afwegen wat de beste optie is. OpenVZ is dat in 2015 imo. nooit.
Maar ze zeggen op hun Wiki dat je het best installeert met al een Linux installatie op je computer. Wat is hier het nut van?
Dat is inherent aan het gebruik van containers. Kaler dan CoreOS gaat het niet worden, en OpenVZ is nou eenmaal getrouwd met RedHat/CentOS.

tl;dr vergeet OpenVZ. Voor containers zijn er hipsterapproaches als docker, voor virtualisatie van een 'compleet' OS zou ik naar KVM of ESXi kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thulium
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 26-04 10:28
Dat is wel iets te kort door de bocht..

Ik ben met je eens dat OpenVZ anno 2015 wellicht een beetje verouderde techniek is, desalniettemin zeker nog relevant! Containers (Kernelvirtualisatie) vergelijken met volledige hardwarevirtualisatie is een beetje appels en peren. Het dient beiden namelijk een heel ander doel.

Hardwarevirtualisatie (KVM, ESX e.d.) is vooral bedoelt om virtuele machines te maken die zoveel mogelijk de eigenschappen hebben van een hardware computer.

Kernelvirtualisatie (OpenVZ, LXC/LXD en Docker (ook LXC)) is vooral gericht op het maken van lichtgewicht servers die allerlei taken dragen. OpenVZ is een techniek die dit al een jaar of 10 aanbiedt, waarbij LXC/LXD eigenlijk gezien kan worden als de spirituele opvolger van OpenVZ omdat deze dezelfde techniek hanteert. Ze maken beide gebruik van Namespaces in de kernel (om zo de processen van de ene container af te scheiden van andere containers en de host), echter heeft OpenVZ nog een aantal specifieke patches nodig op het Linux kernel om dit werkend te maken, waarbij LXC gebruik maakt van de faciliteiten van de recentere kernels.

Grootste voordeel van containers vs hardwarevirt -> Geen ondersteuning vanuit de CPU nodig, aangezien je niets virtualiseert :-)

Als je e.e.a. in een complete omgeving wilt bekijken, is Proxmox VE misschien interessant: https://www.proxmox.com/en/

[ Voor 4% gewijzigd door Thulium op 12-06-2015 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

containers is meer 'bare metal' oplossing, geen software matige vertaalslag

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards