Welk toetsenbord - CMS Quickfire TK, Ultimate of toch de XT?

Pagina: 1
Acties:

• jeffreyfw
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-07-2025
Na lang lang zoeken, reviews kijken/lezen en doorgronden wat ik zelf precies wil ben ik aan het einde van mijn 'ik stap over naar een mechanical keyboard' zoektocht gekomen. Ik wil een brown-switch toetsenbord, en ik twijfel op het moment met name nog tussen de volgende twee (de derde is een toevoeging die ik later toelicht):
CM Storm QuickFire TK
CM Storm QuickFire Ultimate
(CM Storm QuickFire XT)

Ik lees tegenstrijdige dingen op het internet, en ook ik zelf weet niet precies welke kant ik op wil. In het kort zijn dit de dilemma's:
- Ondanks dat de Ultimate iets nieuwer is dan de TK, én hier op tweakers significant meer reviews heeft, vind ik er op internet juist een stuk minder over. Heel YouTube is bezaaid met de TK... en als ik op Google-jacht ga vind ik zelfs posts waarin gezegd wordt dat de Ultimate een slechtere bouwkwaliteit heeft.
- De TK is iets compacter. Nu heb ik op zich genoeg ruimte op mijn bureau, maar mijn qck+ 'mega' muismat komt wel in het geding met een 'groter' toestenbord. Daarbij gebruik ik het blok knopen met insert etc. praktisch nooit, dus als ik het numpad aanlaat op de TK heb ik daar genoeg aan.
- Een punt waardoor ik met name neig naar de Ultimate versie is omdat die een red backlight heeft ipv een witte zoals de TK.
- En als laatste-> ik kwam nog wat commentaar tegen m.b.t. het überhaupt hebben van backlight en daardoor slechtere kwaliteit keys. Dit brengt mij bij het derde toestenbord wat door het ontbreken van backlight niet mijn voorkeur heeft, maar wanneer deze significant beter is qua kwaliteit wel het overwegen waard is: namelijk de eerdere genoemde XT versie.

Budget is niet iets wat meespeelt in dit geval, want ze zijn allemaal rond dezelfde prijsklasse.

Ik zou graag advies willen omtrent de verschillen, met name m.b.t. de kwaliteit.
En misschien heeft iemand 2 of meer van deze toetsenborden geprobeerd en kan mij uit ervaring nog wat wijzer maken.

Alvast bedankt!

Jeffrey

• calsonic
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik heb de TK en die bevalt uitstekend!
De verlichting kun je gewoon uitzetten of in verschillende sterktes laten branden.
Kwalitatief is het een erg goed keyboard.

• Mschrijver88
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:57
Ik heb onderstaande quickfire TK, deze heeft ook rode verlichting.

pricewatch: CM Storm QuickFire TK (Red switch)

Het feit dat hij was smaller is is eigenlijk wel fijn, geeft je iets meer ruimte voor je muismat.
Verder is de kwaliteit van het toetsenbord prima, lekker stevig, de verlichting is op sterkte aan te passen, je kan ook kiezen om alleen de WASD toetsen te verlichten.
De kabel is mooi gesleeved.
Je doet er iig geen miskoop aan.

• ItsShowTimeZ
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-02 07:18
Ik heb de Quickfire Ultimate, Brown switches en Rode backlight met 3 verschillende mode's. Bevalt mij uitstekend, bouwkwaliteit is prima. Enige puntje wat mij tegenviel is dat er geen arm/pols steun bij zit en ook niet voor zijn zover ik weet.

Kabel is mooie gesleeved en is lang genoeg ( ong 2m )

• jeffreyfw
Bedankt voor de reacties!

Het geval wil nu, dat ik vandaag een test heb gedaan m.b.t. brown en blues.
Ik heb na het lezen/bekijken van vele reviews 100% het idee gehad dat browns voor mij waren. Ik wilde zeker weten een feedback hebben, maar geen klik zoals de blues... oftewel, browns it was.

Maar nu heb ik de Razer BlackWidow (blue switch) kunnen uitproberen, naast de Logitec G710+ (met brown switches).
Beide toetsenborden die ik niet wil, maar puur heb geprobeerd voor de feel van de switches. En nu blijkt dat ik de blue switchmet de klik ge-wel-dig vind. En de G710+ met brown switches viel erg tegen. Nu ligt dat misschien ook aan het specifieke G710+ toetsenbord (waarvan ik de toesten o.a. qua structuur niet fijn vond) maar de 'bump' zonder geluid voelde meer als een hapering dan een goed geplaatste tactile-feedback.

Ik ben nu dus geniegd om voor de compacte TK versie te gaan, met blue switches.
Ik ben alleen erg benieuwd of de feel van die brown Logitec G710+ switches erg verschilt met een brown Quickfire switch. Ik verwacht haast van wel, want het voelde totaal niet aan zoals ik in reviews lees omtrent de brown switch. Nu is een groot deel natuurlijk persoonlijke voorkeur, dat snap ik. Maar toch, iemand toevallig die beide heeft geprobeerd in een brown-editie?

• Foritain
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online

Foritain

BaasHaas

Wat denk je eventueel van de Quickfire XTi die binnen enkele weken beschikbaar moet komen? Rood en blauw backlight (evt te combineren), de lichteffecten van de Rapid-i, en het nieuwste model :D Al zal die vermoedelijk voorlopig eerst in brown beschikbaar komen (Aanname van mijn kant).

• jeffreyfw
Heren (en dames misschien:P)...
Ik type dit op het moment op mijn nieuwe keyboard: de TK met blue switches.
Die 'ervaring' in de shop waar ik was heeft mij toch echt naar de blue versie geleid. En ondanks dat ik er HEEEL erg aan moet wennen merk ik, denk ik dat het een goede set is geweest.

Ik heb hiervoor de Logitec K710 gehad. Een ontzettend ondiep, soepel rubber dome toestenbord. De Cherry Blue switches voelen dus nog erg zwaar aan. En de 'harde' feedback die hij geeft samen met de behoorlijk aanwezige click zorgen ervoor dat ik het idee heb niet eens achter een normaal toetsenbord te zitten... wat natuurlijk ook het geval is haha.

Nogmaals bedankt voor de reacties. En Foritain-> ik ga hem zeker in de gaten houden! Tnx
Pagina: 1