Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifi Roaming

Pagina: 1
Acties:

• Twan17
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-11 13:48
Een vriend van mij zou zijn draadloos netwerk willen uitbreiden tot naar zijn tuin.
Nu heb ik een acces point aangesloten en ingesteld zoals hier:
http://www.wirelessinfo.be/index.php/wifi/pages/roaming
Helaas heeft dit nog niet de oplossing geboden, de devices blijven zolang als mogelijk op 1 Wifi signaal aangesloten, dit terwijl er vaak een beter signaal beschikbaar is.
Ik heb iets gelezen dat er acces points te koop zijn met een Roaming functie, die dit automatisch zou aanpassen, wat het probleem dus ook zou verhelpen.

Weet iemand van jullie hier meer van?
Budget is +-120 euro.

Alvast bedankt!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 29-11 21:22
zoek maar ff op ubiquti

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Twan17
Oke bedankt, maakt het verder ook iets uit of zijn router van een ander merk is?

• Jeroen_ae92
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 28-11 14:17
De website die je aandraagt draagt ook het merk Ubiquiti. Ik heb overigens eerder van wirelessinfo.be gehoord. Deden die niet iets met geheel Belgie wireless maken?

Wat voor hardware wordt er nu gebruikt? Modem, router en accesspoint? Dan kan er beter geadviseerd worden namelijk ;-)

U+

• XallaX
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-11 21:44

XallaX

Meow

Om wat voor een apparaten gaat het?

Voor android gebuik ik bijvoorbeeld Wifi Prioritizer, hierin kun je de wifi signal strenght to connect en wifi signal strenght to disconnect instellen.
Komt de sterkte onder de (zeg) 15% pakt hij het volgende voorkeurs accespoint in de lijst met de hoogste signaalwaarde.

Misschien dat je hiermee bereiken wat je wilt zonder een extra investering?
Ik denk dat voor andere devices dit soort software ook wel verkrijgbaar is?

• Twan17
Ik heb even aan hem gevraagd wat de gegevens zijn.
Hij heeft in ieder geval een modem (KPN ExperiaBox), met daarop een simpel draadloze router aangesloten (Sitecom WLR-4000 v1).
Ik heb zelf tijdelijk om te kijken wat er hieraan verbeterd kan worden een acces point aangesloten.
Er is een kabel gelegd naar de ruimte (plaats) waar hij een stabiele internet verbinding wil hebben.
Nu is op de plaats waar hij die verbinding wil hebben een heel slechte verbinding (Sitecom), die pas wordt overgenomen door de acces point wanneer de complete verbinding wegvalt.
Dit kan soms wel even duren, en mijn vraag is of dit sneller kan (indien mogelijk meteen).
Ik heb het met mijn gelaptop getest, en dat werkt prima omdat het in Windows goed in te stellen valt.
Alle tablet's en telefoons hebben hier wel veel moeite mee.
Nu heb ik dus gelezen dat Ubiquiti hier een oplossing voor heeft.
Mijn vraag is dus eigenlijk als ik een Ubiquiti zou aanschaffen, of dit systeem feilloos zou werken icm het Sitecom routertje).

Ik hoop dat deze informatie de situatie duidelijker maakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Twan17 op 09-06-2015 21:21 ]

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 27-11 18:55

donny007

Try the Nether!

WiFi Roaming wordt volledig overgelaten aan de client. De meeste wireless chipsets gaan pas op zoek naar een ander access point zodra het signaal bijna onbruikbaar is.

Je kunt de client op een paar manieren helpen met het overschakelen. Bijvoorbeeld door de overlap tussen access points te beperken, of door de verbinding te verbreken zodra de signaalsterkte onder een bepaald niveau komt (zie bijv. de 'Roaming assist' functie op Asus routers).

Een andere methode is door managed access points te gebruiken, die communiceren met elkaar (of via een controller) om zo een gezamenlijk netwerk op te zetten, de access points schakelen dan om de client heen ipv andersom.

Ubiquiti UniFI is een voorbeeld van zo'n systeem, je dient dan al je bestaande wireless meuk te vervangen door UniFI access points.

Met het huidige spul zie ik geen mogelijkheden tot fatsoenlijke roaming, anders dan zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen en hopen op het beste :/

[ Voor 8% gewijzigd door donny007 op 09-06-2015 22:15 ]

/dev/null

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:52

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

donny007 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:00:
WiFi Roaming wordt volledig overgelaten aan de client. De meeste wireless chipsets gaan pas op zoek naar een ander access point zodra het signaal bijna onbruikbaar is.
Idd :X

Nog erger is dat het per client verschilt exact wat ze doen. Dus tenzij al je clients identiek zijn zal beste setup voor de ene nooit beste zijn voor de andere.
Je kunt de client op een paar manieren helpen met het overschakelen. Bijvoorbeeld door de overlap tussen access points te beperken,
Dit doe je dus op drie manieren:

1) fysiek. Zorg dat de AP's zo ver mogelijk uit elkaar staan.
2) antennes. Ipv universele antennes kiezen voor richtantennes. Zeker in zo'n tuinsituatie kun je best kijken naar antennes die in een bepaalde richting niet zenden (en dan die richting tegen muur monteren)
2) instellingen. Verlaag de zendsterkte van de AP die het verst ongewenst komt, of verlaag ze van beide tot je minimale overlap bereikt hebt.
of door de verbinding te verbreken zodra de signaalsterkte onder een bepaald niveau komt (zie bijv. de 'Roaming assist' functie op Asus routers).
Yep. Deze heb ik trouwens ook in een paar Netgear AP's gevonden laatst. Het begint op meer plekken te dagen dat dit een nuttige feature is :)
Een andere methode is door managed access points te gebruiken, die communiceren met elkaar (of via een controller) om zo een gezamenlijk netwerk op te zetten, de access points schakelen dan om de client heen ipv andersom.

Ubiquiti UniFI is een voorbeeld van zo'n systeem, je dient dan al je bestaande wireless meuk te vervangen door UniFI access points.
Yep. Dat is verreweg beste manier om het te doen, maar je betaalt er stevig voor (althans, naar consumentennormen - als je met andere zakelijke spullen vergelijkt is Ubiquiti juist een budget-aanbieder).

Met het huidige spul zie ik geen mogelijkheden tot fatsoenlijke roaming, anders dan zo ver mogelijk uit elkaar plaatsen en hopen op het beste :/
Idd. Geen van beide hebben externe antennes die je kunt vervangen, en die WLR-4000 is echt low, low end, wat in dit geval niet zozeer betekent slechtere performance (voor z'n beperkte spec doet hij het niet slecht), maar je mist vooral opties.

Oslik blyat! Oslik!

• Twan17
Oke, ik ben al een heel stuk verder gekomen door jullie. Bedankt!
Als ik het dus goed begrijp is het beste om 2 van deze Ubiquiti aan te schaffen;
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
De 1ste aansluiten aan de modem (Experia box), en de andere ook op het modem aansluiten en in de buurt van de plaats die gedekt moet worden plaatsen.
Draadloos netwerk instellen op 1 van de 2 Ubiquiti, en dan zou het probleem opgelost moeten zijn?

[ Voor 22% gewijzigd door Twan17 op 10-06-2015 00:00 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ja. Hou er wel rekening meeting dat dit 2.4GHz-only is. Als er zware interferentie optreedt heb je alsnog een probleem. Om dat te vermijden moet je naar de UniFi Pro kijken. Die is wel gelijk stuk duurder. Of het de moeite waard is moet je afwegen. Woon je in dichtbevolkt gebied dan kan get raadzaam zijn. Zit je in buitengebied dan allicht mindset.

Oslik blyat! Oslik!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:53
nvm controller altijd online is niet nodig.

[ Voor 82% gewijzigd door maarud op 10-06-2015 09:42 ]

• Twan17
Oke dank u allen voor de reacties.
Ik heb nog 1 korte vraag hierop.
Als ik de standaard AP variant zou aanschaffen:
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP - 802.11 b/g/n - 2.4 GHz - 20 dBm
zou deze gekoppeld kunnen worden met de Long Range variant (Roaming)?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AP Long Range
Of is het aan te raden om 2 identieke AP's aan te schaffen?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kan prima samen, maar waarom? Bereik van de gewone is al paar honderd meter...

Oslik blyat! Oslik!

• Twan17
Omdat ik niet zeker weet of die Ubiquiti standaard AP's net zo'n ver bereik hebben als die Sitecom.
Er vanuit gaande van je reactie zal dit niet zo zijn. :P

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
In mijn ervaring is het bereik van de Unifi AP's (de niet long range variant) al meer dan uitstekend. De long range variant heb je juist niet zoveel (meer) aan, aangezien je client ook nog terug moet kunnen zenden, en dat lukt met een hele lange range niet meer.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Twan17
Oke, ik ga dan toch voor de 2 Unifi AP's.
In ieder geval bedankt voor de tips en reactie's, ik hou jullie op de hoogte! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Twan17 op 11-06-2015 23:10 ]

• The Milkman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-09 21:41

The Milkman

█████░░░░░ 50%

Volgens mij is Devolo hier ook mee bezig op de consumentenmarkt, maar dan onder een 'consumenten-naam':

Afbeeldingslocatie: https://photos-6.dropbox.com/t/2/AAADVnY8ZDCuC7FXlO2Q87SUmHP9kDiisyTs35EbjszDMQ/12/1273329/png/32x32/1/1434060000/0/2/Screenshot%202015-06-11%2022.07.46.png/CPHbTSABIAIgAyAEIAUgBiAHKAEoAg/ATee7lGlCkcNoQBtRQVm67mDeaDjn_4fe5RZMogz-zM?size=1280x960&size_mode=2

Toch nog even als tip dus.

Afbeeldingslocatie: http://www.devolo.com/pictures/dlan_wifi_move_application.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door The Milkman op 11-06-2015 22:10 ]

𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑 𓆑

• andy88
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-11 09:03
Goede keuze om voor Ubiquiti Unifi te gaan, heb dit voor meerdere particuliere en MKB oplossingen ingezet. Zorg dat je de Unifi controller versie 3.2.10 installeert deze ervaar ik persoonlijk als zeer stabiel.

Zodra je ze binnen hebt zal je ze moeten "adopten" in de reeds geinstalleerde controller. Geef ze een naam en stel ze beide op een ander niet-overlappend kanaal in (ofwel 1, 6 of 11).
Vervolgens de zendsterkte op `low` zetten en minrssi instellen instellen, je kan beginnen met "10" als start waarde. Indien nodig kan je de zendsterkte een stapje hoger zetten op medium maar 8 vd 10 installaties zal je met het vermogen op laag uit de voeten komen.

Resultaat is dat je apparaten heerlijk roamen doordat je enkel bereik voorziet op de plek waar het AP hangt en zijn directe omgeving. Moraal van het verhaal is dat je voor goede roaming eigenschappen en goede performance beter meerdere AP`s op laag vermogen dan eentje op hoog vermogen.

PS indien er HR+ glas beglazing tussen het AP en de tuin zit heb je een echte WiFi killer te pakken. Dit ga je ook met Unifi gear niet oplossen. In dat geval zou je naar een outdoor AP kunnen kijken, al dan niet voorzien van een sector (richt)antenne.

[ Voor 42% gewijzigd door andy88 op 11-06-2015 22:22 ]

Pagina: 1