[Windows 8.1] C schijf gecomprimeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLxDoDge
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-10 12:46
Ik hoor af en toe dat mensen die hun schijf comprimeren schijf C, wat ook hun enigste station is met besturings systeem en al.

Ik weet zelf dat de cpu dan gaat werken om ruimte te besparen en dat de schijf slomer word.

De vraag is:

Kan je de C shijf ook weer uitvinken dat het daarna nog steeds goed werkt?
Veel mensen op ander forums krijgen klachten dat windows helemaal niks meer doet dan.
Ook al herstellen ze hun bios, maar dat was van een paar jaar terug op windows vista enz.

Van daar de vraag.
Ik wil namelijk niet al mijn bestanden kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, je mag nooit systeembestanden comprimeren, dus de schijf C: comprimeren is een slecht idee.
Sowieso misschien verstandig om dan wat meer informatie te nemen over de bestanden en mappen.
Zo staan er meer bestanden op je systeempartitie dan je aan foto's bij elkaar kan maken in een vette vakantie. Het verschil zit m het volgende:
Bestanden die je zelf maakt met een programma, zoals foto's, filmpjes, teksten enz... maak je zelf in een programma, en wanneer je zoiets opslaat als met de juiste extensie (type) neem ik als voorbeeld even de extensie (letters achter de punt in een bestandsnaam) .txt
Deze simpele extensie wordt gebruikt door kladblok in Windows.
Kladblok zelf is notepad.exe. die gestart wordt zodra je op een bestand klikt met een extensie die is toegewezen aan kladblok, in dit geval de extensie TXT (tekst)
Nu is notepad.exe comprimeren een slecht idee, maar bestanden gemaakt in notepad, dus met de extensie TXT die zou je kunnen comprimeren, eigenlijk zijn ze dan een klein beetje ingepakt.
Dus geen uitvoerbare bestanden (bijvoorbeeld een bestand met de extensie EXE of mappen waar deze zich in bevinden comprimeren, en het systeem Windows heeft op C: aardig wat programma's staan.
Kortom, de bestanden van het programma niet comprimeren, de bestanden gemaakt met een programma kan wel.
Maar, het scheelt zo weinig... volgens mij kan je comprimeren via Windows eigenschappen beter vergeten.

Als je rechtsklikt > Nieuw > Nieuwe gecomprimeerde (gezipte) map maakt en data daar in zet (dus zelfgemaakte bestanden) pak je ze ook in, maar scheelt ook maar een beetje.
Er zijn ook programma's die nog beter comprimeren, inpakken wel te verstaan zoals winrar of 7zip, maar of je dat allemaal moet gaan gebruiken in je huidige systeem kan de vraag zijn.

De vraag is dan ook, heb je schijfruimte te weinig?
Als dat zo is kan je beter andere manieren zoeken zoals meer schijfruimte creëren.

[ Voor 105% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2015 16:05 ]