Partitie Windows 8.1 verwijderd - Recovery/herinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
Vorige week heb ik een nieuwe laptop gekocht met Windows 8.1 pre-installed, echter ben ik onhandig bezig geweest.

Omdat ik een aantal jaar zeer tevreden Ubuntu-gebruiker ben, maar Windows 8.1 toch een kans wil geven, wil ik er weer eens een dual-boot van maken.

In eerste instantie ben ik begonnen met een verse installatie van Windows 8.1 met behulp van een install media bootalble usb. (Dan zou ik meteen rommel van Lenovo kwijt zijn.) Zo gezegd zo gedaan.
Echter, toen ik in de partitiemanager van het installatieproces zat, raakte ik in verwarring. Er stonden wat onduidelijke partities zoals een (toen voor mij nog onbekende) EFI-partitie. Aangezien ik dit niet thuis kon brengen en toen nog vermoedde dat het met Lenovo te maken had, heb ik alle partities verwijderd en nieuwe partities aangemaakt. Zoals jullie waarschijnlijk al begrijpen, werd automatisch ook de EFI-partitie weer aangemaakt. Niet wetende wat ik hiermee aan moest, heb ik de Windows-installatie afgebroken.

Hierop heb ik besloten om eerst Ubuntu te installeren en dan later op het gemak Windows te installeren. Ik heb eerst mijn Ubuntu-DVD gepakt en deze geprobeerd te starten, echter liet de laptop dat niet toe. Daarop heb ik de Windows bootable USB gepakt en er met behulp van mijn laptop een Ubuntu bootable USB van gemaakt. Deze startte wel.
Na het aanmaken van de partities in het installatieproces, kreeg ik de waarschuwing dat er ook een EFI-partitie moest worden aangemaakt. Op dit moment gingen er bij mij alarmbellen rinkelen en heb ik ook deze installatie afgebroken.

In de hoop dat alle partitities nog intact heb ik de laptop opnieuw opgestart, echter start windows niet meer. Helaas kan ik ook de windows 8.1 bootable USB niet meer maken omdat deze gemaakt moet worden in Windows 7 of 8(.1) op het systeem waarop je het wilt gebruiken.

Intussen ben ik beter ingelezen, hoewel nog lang niet alles duidelijk is, en weet ik dat er drie of vier oplossingen zijn:
1. Proberen om een verse installatie te installeren heeft mijn voorkeur. Echter, begin ik er steeds meer aan te twijfelen of dit wel (legaal) kan en mag.
2. Proberen om de verloren partities te herstellen. (Ik vermoed dat alleen de GPT verwijderd is.)
3. Contact opnemen met Lenovo en proberen om aan een herstel DVD te komen.
4. Ubuntu installeren en Windows vergeten.

Mijn voorkeur gaat uit naar oplossing 1 en anders oplossing 2. Ik heb veel gevonden op internet, maar vaak twijfel ik aan de betrouwbaarheid, soms is/lijkt het gedateerde informatie en soms is het ook tegenstrijdig.

Wie wil mij in de goede richting sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Een Windows 8.1 bootable USB stick kan volgens mij prima aanmaken op een andere PC, het zijn wat als ik het goed heeft gewoon generic install files op een bootable partitie. Dus ik zou dat eerst eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 17:33
Je moet eventjes een nieuwe installatie DVD/USB maken met deze officiele link:
http://windows.microsoft....reate-reset-refresh-media
Je Windows 8 licentie code staat in je BIOS/UEFI, en die herkent hij automatisch als je Windows 8 installeert.

Je moet alleen wel even een licentie code invoeren om de officiele link van MS te gebruiken. Eventueel kun je die wel uit het BIOS/UEFI halen.

En mogelijk moet je even http://www.classicshell.net/ installeren om het oude startmenu terug te krijgen.

[ Voor 11% gewijzigd door oheng op 09-06-2015 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 03-10 09:28
revertive en oheng, heel erg bedankt voor jullie hulp. Jullie hebben mij precies dat laatste zetje gegeven wat ik nodig had. :)

Voor wie hetzelfde gaat/wil doen met dezelfde laptop:
Ik heb op een andere computer/laptop (met Windows 7/8!) de genoemde bootable USB gemaakt. De bootable Ubuntu USB (die op een andere USB-stick stond) had ik nog.

Vervolgens heb ik de laptop herstart met de Windows USB om de installatie te beginnen. Ik heb alle parties verwijderd en een nieuwe partitie voor Windows aangemaakt. (Let op: Er worden automatisch enkele extra partities gemaakt. Die heb je ook nodig.)
Hierna heb ik Ubuntu (15.04) geinstalleerd. Tijdens de installatie heb ik een Ubuntu-partitie en Ubuntu-swap-partitie aangemaakt, alsmede ook een partitie voor mijn documenten, muziek, enz. (De welbekende 'D:'-schijf.)
Na beide OS'en geinstalleerd te hebben, werkte het dual-boot systeem meteen.

Wat verder opviel:
- Helaas werden er tijdens de Windows-installatie geen drivers meegeinstalleerd, waardoor WiFi eerst niet werkte en ik dus geen drivers kon downloaden. Dit kun je oplossen door de driver op de Lenovo-site te downloaden met een andere computer of Ubuntu. Mogelijk dat het ook via een netwerkkabel kan, maar mijn netwerkkabel leek niet te passen. (Hier ga ik nog even naar kijken.)
- De (hardcoded) Windows-licentie werd automatisch geactiveerd (en heb ik nergens handmatig hoeven invullen), dus dat werkte perfect. _/-\o_

Nogmaals, super bedankt. :)