Er zijn verschillende functies van een televisie die belangrijk zijn voor de aankoop. Hecht je bijvoorbeeld waarde aan de kleur van een televisie? Spreekt curved je aan? Ga je gebruik maken van 3D functies? Is de plaatsing van de voet belangrijk? (Bijv. bij een grote televisie op een kleiner kastje moet de voet in het midden)
Als je filtert op 4K, 55" inch met een maximaal budget zijn er een handjevol televisies met ieder hun eigen meerwaarde. Philips laat ik altijd buiten beschouwing aangezien deze 101 problemen vertonen. Specificaties zoals bijvoorbeeld de Hz waarde zegt vrijwel niks over de uiteindelijke beeldkwaliteit van de TV.
Hier een overzicht van de televisies die bij je wensen aansluiten:
http://tweakers.net/price...;442017;382375/categorie/
Unieke functies per merk:
Samsung: Color Enhancer-filter dat kleuren een extra boost geeft. Hierdoor zijn kleuren minder natuurlijk, maar wel duidelijker. Dit filter kan uitgezet worden. Verder hebben Samsung een uitgebreid Smart platform dat zeer soepeltjes en gemakkelijk werkt. Alle 4K modellen worden ook geleverd met een extra motion-tracker afstandsbediening voor bewegingen over het scherm.
LG: Super degelijke televisies met een filter 'techniek' dat het beeld net wat scherper maakt dan concurrerende modellen in dezelfde prijsklasse. De 2014 modellen werken op WebOS 1.0 waarbij de 2015 modellen op WebOS 2.0 werken. Het verschil is wat extra gebruiksvriendelijkheid en het werkt net wat sneller. Beide versies hebben een simpel design en zijn super eenvoudig te biedienen. Ook de 4K LG televisies worden geleverd met een extra afstandsbediening voor bewegingen over het scherm.
Panasonic: De software van Panasonic werkt wat minder snel dan die van bijvoorbeeld Samsung of LG, maar voldoet prima. Het contrast van Panasonic televisies is een stuk beter dan dat van vergelijkbare modellen in dezelfde prijsklasse. De behuizingen van Panasonic televisies is wel echt super degelijk.
Alle modellen die ik in de prijsvergelijker hierboven geselecteerd heb zijn mooie televisies. Uiteraard is er een verschil in beeldkwaliteit tussen een model van €1,000 en €1,300, maar dit valt alleen op als je beide modellen naast elkaar houd. Als goedkoper model raad ik de Samsung UE55HU6900 aan (Niet het buitenlandse model. Deze is niet gecertificeerd voor Ziggo en UPC). Als duurder model zou ik voor de LG UB850V gaan.
Als winkel raad ik persoonlijk MediaMarkt sterk af. De service achteraf in de winkel is behoorlijk slecht geregeld, m.u.v. een aantal grote vestigingen. Winkels als PlatteTV, EP, Bol of CoolBlue zijn betere alternatieven.