Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen

Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera. Hiervoor heb ik al zoveel reviews gelezen, dat ik nu nog minder dan daarvoor weet wat ik zal aanschaffen.

Eisen:
max 350 euro
Scherpe foto's bij weinig licht.
Ideaal voor portretten, bewegende mensen en natuurlandschappen.

Kan iemand mij verder helpen?

Lentel

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13:45

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Compact camera's zijn (hoe duur ook) niet echt geweldig bij weinig licht dus ik weet niet wat precies je verwachtingen en wensen zijn?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:50

CyBeRSPiN

sinds 2001

Scherpe foto's bij weinig licht lukt eigenlijk alleen als je onderwerp stil zit en je een statief gebruikt.
Sommige camera's kunnen met hoge ISO werken, maar daar wordt het beeld korrelig van.
Bij DSLR's kun je lichtsterke lenzen gebruiken om zo het weinige licht "op te vangen", maar dan kost de lens alleen al een veelvoud van je 350 euro.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Lichtsterke lenzen helemaal open gebruiken kan natuurlijk ook alleen afhankelijk van wat je wil fotograferen. Voor bewegende mensen bij weinig licht kom je inderdaad op hoge gevoeligheid van de sensor/film uit, aangezien je met langere sluitertijden sowieso onscherpte krijgt (tenzij dat een altijd gewenst effect is niet prettig zou ik zeggen). Licht toevoegen dmv bijvoorbeeld een flitser is dan misschien toch ook nog een optie.

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 22:52
Ik aan dat je bedoelt dat je budget onder de 350,- moet zijn, ipv er boven ;)
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:18:
...
Bij DSLR's kun je lichtsterke lenzen gebruiken om zo het weinige licht "op te vangen", maar dan kost de lens alleen al een veelvoud van je 350 euro.
tenzij je een 50mm f1.8 neemt.

Zijn er geen lichtsterke compact camera's?

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Jur_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:24:
Ik aan dat je bedoelt dat je budget onder de 350,- moet zijn, ipv er boven ;)

[...]

tenzij je een 50mm f1.8 neemt.

Zijn er geen lichtsterke compact camera's?
Ja, al is F/2 bij een camera met minisensor iets anders dan F/2 bij een FF. Dus je zoekt een combi van lichtsterk objectief en grote sensor.

Er zijn wel compacts met een CF sensor, zoals de Fuji X30.
http://www.techradar.com/...a-2013-34-reviewed-963985

Ah, hier alle compact cams met knappe sensor op een rij:
http://tweakers.net/categ...6OszlaeeyMcwLrLqcdVzxaaz8

Je schuurt dicht tegen een dSLR of een systeem camera aan met een lichtsterke prime.
Ik denk dat een Canon 1xxxD met 50mm F/1.8 evt 2ehands, een prima keus kan zijn.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Als het budget dan toch écht boven de 350 euro ligt dan zou je kunnen kijken naar een Canon 100D (niet 1000D), die is qua specificaties gelijk aan de 650D (serie hoger dan de 1xxxD) maar dan een héél stuk kleiner. Dat in combinatie met een 40mm pancake of 50mm f/1.8 STM dan heb je een compacte (voor een DSLR) setup die ook prima te gebruiken bij weinig licht.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:09:
Hallo iedereen

Ik ben op zoek naar een nieuwe compactcamera. Hiervoor heb ik al zoveel reviews gelezen, dat ik nu nog minder dan daarvoor weet wat ik zal aanschaffen.

Eisen:
> 350 euro
Scherpe foto's bij weinig licht.
Ideaal voor portretten, bewegende mensen en natuurlandschappen.

Kan iemand mij verder helpen?

Lentel
Met een budget van boven de 350 euro zou ik zelf een D3s of zo aanraden met een lichtsterke lens. Onder de 350 komt er niet heel veel in aanmerking waar ik genoegen mee zou nemen. Maybe de 1e generatie Sony RX-100?

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18-10 22:52
Ik vind het voorstel van Ventieldopje wel mooi compact en lichtsterk inderdaad. Bij de eisen staat ook niet dat compactheid echt belangrijk is of dat het in een broekzak moet passen.

Als je wel iets compacters wil is de pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart misschien nog wel wat. Redelijk lichtsterk lensje en volgens deze roundup ook nog redelijke iso prestaties vergeleken met andere soortgelijke modellen. Wel ruim 100 euro boven de 350 euro.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• DaviddeVogel
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18-09-2022
Jur_ schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:42:
Ik vind het voorstel van Ventieldopje wel mooi compact en lichtsterk inderdaad. Bij de eisen staat ook niet dat compactheid echt belangrijk is of dat het in een broekzak moet passen.
Maar de TS geeft wel in de eerste zin aan dat hij opzoek is naar een nieuwe compactcamera. Dus ik neem aan dat de compactheid dan wel dusdanig belangrijk is dat een dSLR afvalt.

Ervan uitgaande dat het budget <350 is en niet >350 is er denk ik weinig keuze en zullen er concessies aan de prijs en/of lichtsterkte van de lens gedaan moeten worden.

Verwijderd

Mag het ook gebruik zijn ?
Dan kan je kijken voor leuke systaam camera zoals een
Panasonic of Olympus
Deze hebben een m43 aan sluitingen
Dan kan ts gewoon op ebay/markplaats losse lenzen kopen

Een panasonic gf2 of gf3 serie kan je al vinden voor 100 euro
Dan een lens opzoeken die je er bij wilt

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

DaviddeVogel schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:50:
[...]

Maar de TS geeft wel in de eerste zin aan dat hij opzoek is naar een nieuwe compactcamera. Dus ik neem aan dat de compactheid dan wel dusdanig belangrijk is dat een dSLR afvalt.

Ervan uitgaande dat het budget <350 is en niet >350 is er denk ik weinig keuze en zullen er concessies aan de prijs en/of lichtsterkte van de lens gedaan moeten worden.
Dan heb je nog nooit een 100D vast gehad, toch wel een van de kleinste DSLR's (veel kleiner dan de instap modellen). Met een pancake als de 40mm heb je dan toch wel zo'n beetje de kleinste DSLR die je kan krijgen zonder de hoofdprijs neer te leggen.

Heb je een groter budget kun je altijd nog kiezen voor de Sony A7(II / R / S) maar dat lijkt me hier niet aan de orde, evenmin een D3s :/

Ik noem hem maar omdat veel mensen geen idee hebben van die kleine 100D en het wellicht toch een oplossing is als lichtsterkte belangrijk is. Is toch de compactheid van belang dan kun je niet anders dan concessies doen op beeldkwaliteit door de kleinere sensor.

www.maartendeboer.net

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Je kan voor 350,- ook doen wat ik laatst heb gedaan, een 2de hands X100 op de kop tikken.

Lekker grote sensor, ISO 1600 nog perfect, 3200 goed en een leuke lichtsterke lens. Landschap en portret gaat prima. Bewegende mensen ook, maar geen sport.

Na alle updates is de AF ook gewoon goed.

uitkijken dat ik niet de X100 fanboy van het forum word :+

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-11 15:58
Ventieldopje schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:02:
Als het budget dan toch écht boven de 350 euro ligt dan zou je kunnen kijken naar een Canon 100D (niet 1000D), die is qua specificaties gelijk aan de 650D (serie hoger dan de 1xxxD) maar dan een héél stuk kleiner. Dat in combinatie met een 40mm pancake of 50mm f/1.8 STM dan heb je een compacte (voor een DSLR) setup die ook prima te gebruiken bij weinig licht.
Dat is iig redelijk compact en ook lekker lichtsterk. Maar niet echt all around bruikbaar met die 40/50mm brandpuntsafstand. Dat is aanzienlijk minder wijd dan wat we met een compact gewend zijn helaas.

Moet het toch wijder, dan is de suggestie hierboven voor een Fuji X100 toch zeker een goed. Even grote sensor, met f2 bijna even lichtsterk als de 50mm (en lichtsterker dan de 40mm 2.8) en veel en veel wijder, en dus in meer situaties bruikbaar :).

(En voldoet IMO ook aan de ´eis´ compactcamera).

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
100D met 24mm f/2.8 STM is ook een optie als je een dslr wil. Maar ik zie de noodzaak totaal niet voor een dslr en die optie is ook een stuk duurder.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

* Hooglander1 duit in zakje doet voor de RX100.

Goede camera en excelleert in de eigenschappen die je noemt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• nineball
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:33
-knip-

[ Voor 94% gewijzigd door Universal Creations op 09-06-2015 20:45 ]

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Ook ik zou je een RX100 aanbevelen. X100 tweedehands is zeker een mooie optie, maar minder voor bewegende mensen en beperkt voor portretten.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
een compactcamera die goed presteert in het duister? Neem er een waar er een statief aan hangt en manual controls. eg Nikon P340

• E-Rick
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-10 11:57

E-Rick

I love it :7

http://tweakers.net/categ...tQzUdJRygXpVDLSM1Cqra0FAA

Ik heb zelf een Canon S90 en die maakt verrassend goede foto's bij weinig licht, maar ook over de RX100 heb ik goede ervaringen gehoord. Ik zou dus een S120 of een RX100 aanbevelen.

Probeer iemand te vinden waarvan je een van deze camera's kan lenen, dan kan je zelf beoordelen of het iets voor je is.

Choose life

Pagina: 1