Toon posts:

Doorgebrande HDD of Sata connector

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Gister tijdens het editten (video) kwam er plotseling rook uit mijn PC. Direct gesaved, uitgezet, stekker er uit. Na enig zoeken en ruiken kwam ik er achter dat het 1 of 2 harde schijven waren. Beiden Seagate Barracuda 2TB. Maar ik vermoed dat het er 1 is en dat de ander alleen een beetje zwart geblakerd is door de schijf eronder. Zie foto’s hieronder.

HDD 1
Afbeeldingslocatie: http://i57.tinypic.com/saz6ee.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2yvjej6.jpg

Sata connector
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2qi1sfs.jpg

HDD 2
Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/30acmqr.jpg

Ik heb de schijven er uitgehaald en sindsdien nog niet aangesloten. Daarna wel de PC nog gebruikt zonder problemen.

Na wat Googlen en rondvragen krijg ik het vage vermoeden dat het ‘m in de sata(n) connector zit (kortsluiting?). Nu zit ik met twee uitdagingen:

1. Wat was de oorzaak? Inderdaad de connector zelf? Of de HDD, of de voeding? Of verkeerd aangesloten wellicht? (Voeding is XFX, 750W ProSeries XXX)
Kan ik mijn data herstellen? / Doen de schijven het nog? / Zal ik ze proberen aan te sluiten met een andere connector?

2. Nog aanvullende info: ik kwam er ook achter dat de voorste fan (die bij de HD’s) van mijn case, Nexus Prominent R’, niet draait. Maar kan me eigenlijk niet voorstellen dat hier een HDD of connector van in de fik vliegt.

Hebben jullie ooit iets soortgelijks gezien? Kunnen jullie aan de hand van de foto’s + info met mij mee denken om de oorzaak te achterhalen en vooral om te kijken of ik nog bij mijn data kan?

Alvast dank!

• MissileHugger
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-07-2025

MissileHugger

I wonder...

1. Het ziet er het meest naar uit dat de connector van de verloopkabel is gesmolten door kortsluiting, niet de aansluiting op de schijf. Ik wil het risico niet voor je lopen, maar het lijkt er haast op dat de voedingskabel vervangen voldoende is.

2. Door slechte koeling vliegen connectors en schijven niet zomaar in brand.

Het lijkt het meest op een slecht/goedkoop S-ATA voedingskabeltje. Zat deze bij je moederbord/voeding?

Verwijderd

Topicstarter
MissileHugger schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:12:
Het lijkt het meest op een slecht/goedkoop S-ATA voedingskabeltje. Zat deze bij je moederbord/voeding?
Ik heb m'n PC destijds laten assembleren door Afuture. Ik neem aan dat ze inderdaad de meegeleverde kabels hebben gebruikt. Dank voor je reactie!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:19

D4NG3R

kiwi

:)

Je Seagate schijf lijkt alleen een laagje roet te hebben gekregen, veeg dat er even af en test hem in een ander systeem. Van de 1e schijf zou ik gewoon een back-up terugslingeren en de boel aankaarten bij Afuture.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Lijkt erop dat idd je powerkabel gesmolten is, de connectoren zien er nog redelijk uit, probeer deze schoon te maken met alcohol of iets anders. Dan kun je hem nog eens proberen aan te sluiten op een goede aansluiting om te kijken of de schijf nog werkt. (liefst op een losse voeding of een sata dock oid) Mocht de schijf niet opspinnen heb je nog kans dat je zekering doorgefikt is, die zou je kunnen vervangen als er geen garantie opzit en wel belangrijke spullen.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Verwijderd

Topicstarter
Dank zo ver allen. Ik heb de 2e schijf in elk geval al getest, die lijkt in orde te zijn.
Voor de andere moet ik nog even wat moed verzamelen (en alcohol om de contacten schoon te maken).

Verder, is het nog mogelijk dat mijn voeding dit probleem heeft veroorzaakt? Hoe zou ik dit evt. kunnen testen?

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik denk eerder dat de kwaliteit van het verloopkabeltje niet zo hoog is, of niet goed aangesloten was. Ik gok dat deze slecht contact heeft gemaakt, waardoor over een te klein oppervlakte een te grote stroom is gaan lopen. Dat kon de stekker/HDD niet hebben, dus zijn deze gesmolten.
Als Afuture dit op deze manier in elkaar gezet heeft, zou ik met hun om tafel gaan.

Je voeding lijkt mij in ieder geval onschuldig, want dan had ieder apparaat op die 12v bus een te hoog voltage gehad.

LinkedIn
BlackIntel

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Je kan uiteraaard even je kabels doormeten van de voeding met een multimeter, als deze rond de 5 en 12v zitten met wat is het 5% marge? Dan zou dit het probleem haast niet geweest kunnen zijn. Veel tweakers zijn niet kapot van zulke verloop stekkertjes zowel op de GPU als op HDD/SSD`s en kunnen soortgelijke problemen veroorzaken.

/me bedenkt zich ook 1 schijf zo aangesloten te hebben in zijn NAS, rent naar zijn NAS :o

[ Voor 38% gewijzigd door rikadoo op 09-06-2015 17:54 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:01
Ik kan me eigenlijk geen recente post herinneren waarbij dit soort verschijnselen niet door een brak verloopje kwamen. Google it, somehow zijn die dingen regelmatig ernstig onbetrouwbaar.

Voor wat betreft je disks; die zou ik schoonmaken en dan verwacht ik dat ze gewoon nog prima werken, mits disk 1 er na de schoonmaak niet gek uitziet. Lijkt me dat dat vooral ene hoop roet is door het smeulende plastic.

Concreet zou ik verder vooral alle andere SATA power-verloopjes proberen te elimineren.

Verwijderd

Topicstarter
Thralas schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 19:55:
Ik kan me eigenlijk geen recente post herinneren waarbij dit soort verschijnselen niet door een brak verloopje kwamen. Google it, somehow zijn die dingen regelmatig ernstig onbetrouwbaar.

Voor wat betreft je disks; die zou ik schoonmaken en dan verwacht ik dat ze gewoon nog prima werken, mits disk 1 er na de schoonmaak niet gek uitziet. Lijkt me dat dat vooral ene hoop roet is door het smeulende plastic.

Concreet zou ik verder vooral alle andere SATA power-verloopjes proberen te elimineren.
Ja, echt waardeloos. Bijna mijn computer in de fik door een verloopkabeltje. Hoe dan ook, ik ga me vandaag over schijf 1 buigen. Verder nog tips voor het schoonmaken behalve een doekje met alcohol?

Verwijderd

Topicstarter
Update: beide schijven schoongemaakt en weer aangesloten. Lijken helemaal in orde! Dank voor jullie hulp.
Pagina: 1