Hulp gevraagd bij schrijven 5,25" floppies

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhaartsen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb een oude XT (Olivetti M24) gekocht, met 20MB harde schijf en 5,25" (360KB) floppy drive.
Om software op de XT te kunnen zetten kocht ik op ebay een oude Intel 8 bit ISA netwerkkaart. De bijbehorende software (voor MS-DOS 3.2) vond ik op internet, maar nu moet ik die software nog op floppies zien te krijgen, zodat ik de netwerkkaart aan de praat krijg.

Ik heb lege 5,25" floppies. Is er iemand die de software voor mij op de floppies kan kopiëren?

Groet,
Peter Haartsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Dat wordt lastig. Ik heb hier nog een systeem met een 5.25" floppy drive (weet trouwens niet of die nog werkt), maar dat is een 1.2MB exemplaar, en daarmee kun je geen bootable floppies maken voor een 360K machine.

Waarschijnlijk kun je de floppydrive trouwens nog steeds aansluiten op een modern moederbord, en dan daarmee je floppies schrijven. De connectors zijn nooit veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je post is eigenlijk een V&A post, maar omdat ie vrij zeldzaam is en de kans dat je een reactie krijgt dus miniem denk ik dat ik beter even wat kennis toe kan voegen. Want ik heb geen 5,25" floppydrive ;)
Ik neem even aan dat die PC al wel boot enzo en dat je dus niet een complete DOS install hoeft te doen :)

Ik zie 3 opties:

Optie 1:
Net als voor SATA schijven zijn er ook voor ATA schijven converters in de handel om een dergelijke disk aan de USB te hangen. Meestal is het een gecombineerde SATA/PATA to USB. Je vind ze bij o.a. dealextreme en ik denk dat je ze wel eens eerder hebt gezien. Koppel daar de HDD aan en je kunt zo alle data overzetten die je wilt :)

Optie 2:
Koop een CF to IDE converter. DIng manifesteert zich als een extra harde schijf. CF kaartje er in en gaan

Optie 3:
Optie van bovengenoemde. het is met de juiste parameters bij het format commando namelijk wel degelijk mogelijk om een 360k floppy te formateren in een 1,2MB drive. Evenzo kun je ook een 1,2MB floppy als 360k formatteren. Bootable maken kan ook. kan tijdens het formatteren (juiste optie meegeven, moet je wel de goede DOS versie hebben draaien), of simpelweg na het formatteren een SYS A: (of B: of whatever) geven.

Gezien het feit dat er nog meer software op die machine zal moeten komen, lijkt optie 1 of 2 me de makkelijkste :)

Edit: leuk ding is dat trouwens. Ik mag die oude hardware wel :) Dikke kans dat ie ook nog gewoon DOS 6.22 kan draaien trouwens. Al wordt dat wel lastig om er zonder bootflop op te krijgen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door The Eagle op 09-06-2015 17:49 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:56
The Eagle schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:47:
Net als voor SATA schijven zijn er ook voor ATA schijven converters in de handel om een dergelijke disk aan de USB te hangen.
Ik denk niet dat een Olivetti XT een IDE schijf aan boord zal hebben ;) Hoogstwaarschijnlijk is het een ST-506 aansluiting, met waarschijnlijk een MFM-ingedeelde disk (aangezien het 20MB is, 30MB zou waarschijnlijk RLL zijn).

@TS: Volgens mij is er in de tijd niet zo gek veel veranderd aan de floppy interface, dus je zou eens kunnen kijken of er een 3.5" floppydrive op past. Die kun je redelijk makkelijk op een modern systeem beschrijven. Enige vraag is of de BIOS van die Olivetti een 3.5" zal herkennen. (*edit* als ik de wikipedia pagina over dit model lees, zou de uitvoering die met HDD werd geleverd ook 3.5" floppydrives ondersteunen, max 720kb though)

[ Voor 8% gewijzigd door anboni op 09-06-2015 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 14:23
Ik zal even mijn oude XT (Zoeen http://www.nicospilt.com/objecten/tulip.JPG ) opzoeken vanavond. Ik dacht dat ik er een 3,5 en een 5.25 drive in had. Dat zou het al wat makkelijker maken. (Anders misschien met een null-kabel?)

Linkje naar de software?

[ Voor 20% gewijzigd door Biersteker op 09-06-2015 18:10 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Voor een nullmodemkabel heb je aan beide kanten een seriele poort nodig :)

Als er idd een MFM HDD in zit heb je een uitdaging met aansluiten op een USB connector ja :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-09 14:23
The Eagle schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:15:
Voor een nullmodemkabel heb je aan beide kanten een seriele poort nodig :)
Moet toch kunnen ;)

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhaartsen
Bedankt voor alle reacties. De M24 start inderdaad op vanaf de harde schijf (met originele Olivetti-branded ms-dos 3.2), het gaat mij enkel om het op 360KB floppies zetten van de netwerk-software (packet driver en mTCP software).

@Biersteker: ik heb de juiste versies van de software thuis klaar staan, ik kan het op mijn webserver zetten om te downloaden. Er zijn 3 à 4 floppies nodig, ik kan ze je toesturen. Zal ik je een persoonlijk bericht sturen om verder af te spreken?

@anboni: inderdaad ST-506 en MFM. Heerlijk geluid als de harde schijf aan het werk is trouwens :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23
Staat er op de M24 geen kermit oid geïnstalleerd, dan kun je de software met een seriele kabel overzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhaartsen
Nee, helaas geen communicatiesoftware aanwezig. Wel gwbasic, maar ik vind het teveel werk om daarin een netwerkprogramma te maken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Waarschijnlijk kun je de floppydrive trouwens nog steeds aansluiten op een modern moederbord, en dan daarmee je floppies schrijven. De connectors zijn nooit veranderd.
Dit. Modernere moederborden met floppy interface kunnen nog een 360 KB FDD aan, indien je 360 KB floppy kan instellen in BIOS (iets was bij de laatste generaties moederborden wel eens wil ontbrekenl). Een 360 KB FDD aansluiten en klaar.

Een ander nuttig stukje communicatiesoftware (voor seriele communicatie) voor oude DOS machines is overigens Procomm.

[ Voor 22% gewijzigd door EXX op 12-06-2015 09:48 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:22

DukeBox

loves wheat smoothies

peterhaartsen schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:16:
..en 5,25" (360KB) floppy drive...
Heb je het model en type ? Mogelijk bestaan er converters om hem aan een recente pc te hangen om zo de floppies te maken.
Ik heb een oude XT (Olivetti M24) gekocht, met 20MB harde schijf
Hoop dat je geld hebt toegekregen :+

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Je kunt ook zonder additionele software data pompen. Sluit de PC via een nullmodem kabel aan op iets anders, doe
MODE COM1:9600
COPY COM1 filenaam
en je kunt de file rauw uploaden vanaf de andere kant. Ik kan me alleen niet herinneren hoe je de communicatie afsloot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 15:30

EXX

EXtended eXchange

Verhip, ja dat zou ook moeten gaan. Vanaf de andere PC gebruik je dan COPY /B (voor binary) filenaam COM1.

Afsluiten op de ontvangende PC doe je IIRC met control+Z of met control+C.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterhaartsen
Bedankt voor de nullmodem-kabel tip en de commando's om het te gebruiken. Nu herinner ik me weer hoe het ging, lang geleden! Ik heb nog een DB9->USB adapter liggen. Een DB25(f)->DB9(f) kabeltje kocht ik net op ebay. Zodra alles binnen is laat ik weten of het gelukt is om de software over te zetten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

mocht het niet lukken, heb ik denk ik nog wel ergens laplink V liggen. Meen dat je die ook remote kon laten installeren :)

Pagina: 1