Game PC circa 1600 euro

Pagina: 1
Acties:

• Damien
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 13:05
Goedenmiddag mede-Tweakers,

Aangezien ik binnenkort een nieuwe PC wil aanschaffen, zou ik graag van jullie horen wat ik nog eventueel zou kunnen aanpassen in de onderstaande setup. Ik heb in het verleden eens een BBG-Gamesysteem aangeschaft en inmiddels merk ik in enkele games op dat het toch langzamerhand tijd wordt voor iets nieuws.

Even ter verduidelijking wat mijn huidige systeem is, zodat men ook een beeld heeft waar ik van overstap.
Best Buy Guide Mei 2010. Mijn idee achter deze nieuwe PC is dan ook dat ik er graag 5 jaar ongestoord mee zou willen gamen/videobewerken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 750 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P55-GD65€ 0,-€ 0,-
2Sapphire HD5850 1GB GDDR5 PCI-E€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master CM 690 II Advanced€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Sony Optiarc AD-7240S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Antec TruePower TP-650€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Hoofdzakelijk gamen en streamen. Daar zal in de toekomst nog videobewerking aan toegevoegd worden. Voorbeelden van games die ik speel: Counter-Strike: Global Offensive, League of Legends, Battlefield 4 (mee gestopt omdat mijn huidige systeem het erg zwaar had met het laden tussen mappen), DayZ, Diablo 3, Rust, en waarschijnlijk nog enkele MMO's. Streamingsoftware die ik gebruik is OBS.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik zit te denken aan 1600 euro ongeveer, het mag iets meer of minder zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Nee, dit wordt een nieuw systeem (enige wat meekomt zijn mijn reeds aangeschafte 144Hz schermen, en toetsenbord/muis/headset)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Ik heb gekozen voor een i7 ipv een i5 omdat ik ook games als DayZ speel, en ook met het oog op een eventueel nieuwe Battlefield neem ik liever iets van overkill dan dat ik over een jaar zeg, goh jammer dat ik niet voor de i7 heb gekozen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Qua merkvoorkeuren ben ik eigenlijk al erg lang "fan" van MSI en Asus producten. Deze zullen misschien niet bij iedereen in de smaak vallen, maar ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen ermee. Iets wat ik bij Gigabyte helaas niet kan zeggen (een moederbord waarvan de condensatoren er na een tijdje bol stonden)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Ja, nu ik eenmaal Crossfire heb ervaren ben ik van mening dat ik absoluut niet weer zoiets wil doen. Te weinig ECHTE ondersteuning in games. Vandaar dus dat ik weer voor een single videokaart ga, die dan wat mij betreft ook wat duurder mag zijn.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Voorlopig niet, maar het is wel de bedoeling in de nabije toekomst (lees ~1 jaar)

Wat heb je zelf gevonden?

Mijn lijstje ziet er tot dusver zo uit. En daar zou ik graag dan eventueel nog adviezen van jullie over hebben.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 341,80€ 341,80
1Asus Z97-PRO GAMER€ 138,-€ 138,-
1Asus STRIX-GTX970-DC2OC-4GD5€ 389,90€ 389,90
1Seagate Desktop HDD ST2000DM001, 2TB€ 76,-€ 76,-
1Cooler Master CM 690 III Window€ 82,95€ 82,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Crucial Ballistix Sport S2CP4G3D1609DS1S00€ 54,-€ 54,-
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 13,42€ 13,42
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 104,04€ 104,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.314,06

Overigens laat ik de PC uiteindelijk assembleren, puur vanwege het feit dat ik er zelf eigenlijk weinig zin meer in heb. En voor die 6 tientjes zie ik dat door de vingers (zit niet bij de 1600 euro in overigens).

A wise man can learn more from his enemies than a fool from his friends.

• svenvv2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-11 12:17
Ziet er netjes uit. De SSD zou je kunnen vervangen door een pricewatch: Crucial BX100 250GB 20 euro goedkoper en het 'prestatieverschil' is in de praktijk niet te merken.

Overigens loopt er met de K-processors momenteel een cashback: https://toptechcashback.com/nl/nl/pages/cpumb/qualifying
Of je dat geld lekker in je zak steekt of er een iets luxer moederbord voor koopt moet je voor jezelf beslissen ;)

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:33
Op dit moment is 8GB intern wel te doen, maar als je toch 5 jaar vooruit wilt gaan zou ik er gewoon gelijk 16GB in knallen zodat je daar geen omkijken meer naar hebt. Op ~1500 euro zal dat je de kop niet kosten ;)
pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

Uit m'n hoofd is de GTX970 van MSI standaard wat hoger geclocked al zal dat verschil minimaal zijn. Aangezien je budget 1600 is en je nu op 1300 zit kun je ook overwegen er een GTX980 in te gooien voor 197,- extra. Met hetzelfde argument als je i5-i7. Nu misschien overkill maar voor in de toekomst wel prettig, vooral in combinatie met je 144hz monitoren waar je toch wel die fps wilt blijven halen. Plus dat je er later waarschijnlijk geen GTX970 bij wilt prikken mocht je performance tekort komen, want SLI en ondersteuning.

pricewatch: MSI GeForce GTX 980 4GB GAMING 4G
pricewatch: Asus STRIX-GTX980-DC2OC-4GD5

• Damien
svenvv2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:16:
Ziet er netjes uit. De SSD zou je kunnen vervangen door een pricewatch: Crucial BX100 250GB 20 euro goedkoper en het 'prestatieverschil' is in de praktijk niet te merken.

Overigens loopt er met de K-processors momenteel een cashback: https://toptechcashback.com/nl/nl/pages/cpumb/qualifying
Of je dat geld lekker in je zak steekt of er een iets luxer moederbord voor koopt moet je voor jezelf beslissen ;)
Ik zat inderdaad te twijfelen tussen de Crucial en de Samsung en heb eigenlijk uiteindelijk voor de Samsung gekozen na wat testresultaten, echter waren die maar in een minimaal voordeel van de Samsung. Het is opzich het overwegen waard.

Welk moederbord zou jij aanraden mocht ik voor een luxere versie willen gaan?

Overigens vergeten te vermelden in de topic-start maar met name qua geheugen zou ik wat meer advies willen. Want in hoeverre maakt de "snelheid" van het geheugen nog uit qua videobewerken en gamen. Ik lees namelijk voornamelijk dat 1600Mhz snel genoeg is, maar blijft het dat ook op de langere duur van de 5 jaar die ik in gedachten heb om minimaal met dit systeem te voldoen?

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:33
Damienx2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:27:
Overigens vergeten te vermelden in de topic-start maar met name qua geheugen zou ik wat meer advies willen. Want in hoeverre maakt de "snelheid" van het geheugen nog uit qua videobewerken en gamen. Ik lees namelijk voornamelijk dat 1600Mhz snel genoeg is, maar blijft het dat ook op de langere duur van de 5 jaar die ik in gedachten heb om minimaal met dit systeem te voldoen?
Geheugen is niet helemaal mijn forte maar iirc is 1600MHz het maximale wat (de meeste?) moederborden "native" ondersteunen. Voor alles daarboven zal je moeten overclocken en dan gaat het er vooral om wat stabiel draait en of het die snelheidswinst waard is. Zo ver gaat mijn kennis erover echter niet.

• svenvv2
De ''logische'' upgradestap zou de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger zijn, maar ik denk dat je met je huidige bord meer dan goed zit. Het gaat volgens mij vooral om het kleurenschema bij de ROG-serie.
Wellicht zou je zo'n kaartje kunnen meebestellen: pricewatch: Asus USB 3.1 Type-A Card

• Damien
Recrush schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:37:
[...]

Geheugen is niet helemaal mijn forte maar iirc is 1600MHz het maximale wat (de meeste?) moederborden "native" ondersteunen. Voor alles daarboven zal je moeten overclocken en dan gaat het er vooral om wat stabiel draait en of het die snelheidswinst waard is. Zo ver gaat mijn kennis erover echter niet.
svenvv2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:38:
De ''logische'' upgradestap zou de pricewatch: Asus Republic Of Gamers Maximus VII Ranger zijn, maar ik denk dat je met je huidige bord meer dan goed zit. Het gaat volgens mij vooral om het kleurenschema bij de ROG-serie.
Wellicht zou je zo'n kaartje kunnen meebestellen: pricewatch: Asus USB 3.1 Type-A Card
Dank jullie beide voor het advies. Ik zal nog even een nieuw lijstje maken met de voorgestelde adviezen en kijken of ik dan toch ga voor een Crucial SSD, 16gb en een 980 ipv 970.

• svenvv2
Damienx2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:41:
Dank jullie beide voor het advies. Ik zal nog even een nieuw lijstje maken met de voorgestelde adviezen en kijken of ik dan toch ga voor een Crucial SSD, 16gb en een 980 ipv 970.
980 ipv. een 970 is het imho niet waard. Het prestatieverschil is zo'n 10-15% terwijl de kaart 50% duurder is. Het is economisch voordeliger om over een jaar of 3 een nieuwe kaart in te bouwen. Een "1260" van €200 zal zeer waarschijnlijk heel wat sneller zijn dan een 980 van nu.

Over 16GB RAM. Hoeveel moeite is het om er een extra 8GB setje bij te prikken moch 8GB in de toekomst niet genoeg meer blijken? Als je het niet nodig blijkt te hebben is het goed bespaard geld. Zo wel, dan kost het een paar minuten tijd.

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 01-12 19:49

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Damienx2 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:38:
(...)

Battlefield 4 (mee gestopt omdat mijn huidige systeem het erg zwaar had met het laden tussen mappen),

(...)
Battlefield games staat bekent met lange laadtijden.

Als je BF4 op SSD installeert zal het veel sneller laden

Review QNAP TS-230 NAS

Pagina: 1