Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met onderstaande uitdaging.

Ik heb een digitale mengtafel voor audio welke een verbinding heeft over utp, tussen de control surface en het rack met alle aansluitingen.

Op een aantal locaties kan ik gebruik maken van een vaste utp kabel tussen het podium en de locatie waar de mengtafel staat. Hierdoor hoef ik dus geen kabels te trekken wat erg fijn is en veel tijd bespaart.

Ik heb echter vaak ook nog een extra utp verbinding nodig om allerlei andere zaken aan te sturen. Het zou natuurlijk ideaal zijn als dit over 1 enkele utp kabel zou kunnen werken.

Nu heb ik bij de fabrikant al nagevraagd en het zou moeten kunnen werken door middel van Vlan's. Het systeem van de mengtafel zou je op die manier kunnen scheiden van de overige apparatuur.

Ik heb hiervoor twee stuks TP-link TL-SG2216 switches beschikbaar, welke dit volgens mij zouden moeten kunnen. Iemand hier ervaring met de instellingen voor dit soort toepassingen ? het zijn er nogal wat, en zelf kom ik er toch niet helemaal uit ben ik bang.

De gewenste opstelling is dus.

Podium:
- Aansluitrack tbv mengtafel
- Overige apparatuur
-> Switch

-> een enkele utp kabel naar mengtafel

-> Switch
- Control surface
- Overige apparatuur

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d--amo
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 03-09 22:03
Dat zou inderdaad met VLANS moeten kunnen.

Podium-switch
Poort 1 aansluiten op het rack - Untagged vlan 10 - PVID 10
Poort 2 aansluiten op andere apparatuur - Untagged vlan 20 - PVID 20
Poort 3 aansluiten op andere switch - Tagged vlan 10 en vlan 20

mengtafel switch
Poort 1 aansluiten op control surface - Untagged vlan 10 - PVID 10

Op deze manier zou het moeten lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Is dat mengpaneel wel ethernet-gebaseerd?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Hier moet je erg voorzichtig mee zijn; je wil absoluut geen extra latency of jitter op de verbinding. Het is trouwens niet gezegd dat de mengtafel ook alles over IP doet, en op zich zouden de switches hiermee goed om moeten gaan maar ik heb al eens eerder gezien dat obscure protocollen niet goed geswitched konden worden.

Zijn beide connecties fast ethernet? Zo ja, dan zou je voor de grap ook eens How-to make your own Ethernet "splitter" kunnen proberen. Het voordeel is dat er geen actieve apparatuur in de aansluiting zit en dat hiermee dus ook niks mis kan gaan. Mogelijk krijg je een probleem met crosstalk waardoor er packet loss optreedt maar volgens mij is het een redelijk standaard praktijk.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben er mee bezig volgens de post van d--amo.

De verbinding van de mengtafel en het rack loopt via de switches en werkt dan prima. Totdat er een extra apparaat wordt bijgeprikt op een van de andere poorten.

Ik heb de instellingen gemaakt zoals aangegeven. Alleen bij poort 3 waarop de switches op elkaar worden aangesloten moet ik toch een PVID instellen in de software. Wat zou de waarde moeten zijn, of maakt dit geen verschil ??

Ik lees zojuist dat het D-snake protocol tussen de mixer en het rack een layer 2 protocol is. Dit schijnt invloed te hebben op de manier waarop je het geheel zou moeten instellen ? Geen idee wat dat inhoud, maar misschien iemand hier wel ?!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davasch
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:07
Het hangt waarschijnlijk af van het protocol dat je mengtafel gebruikt. Nu heb ik hier geen praktijkervaring mee, maar als ik deze wikipediapagina bekijk zie ik verschillende protocollen staan.

Volgens mij gebruikt (bijvoorbeeld) een Behringer X32 'SuperMAC', een implementatie van AES50 als ik het goed snap. Dat is een Layer1 protocol waarbij vermeld staat:
Layer 1 protocols often use their own media access control (MAC) rather than the one native to Ethernet, which generally creates Computer compatibility issues.
Het lijkt me dat je dus minimaal een Layer 2 protocol nodig hebt, of een Layer 1 protocol die toevallig wel met standaard MAC-adressen werkt. Geen echt antwoord dus, maar wie weet helpt het je net een stap verder :)

edit: Zie ook http://www.supermac-hypermac.com/faq-13.php voor een soortgelijke vraag over SuperMAC.

[ Voor 11% gewijzigd door davasch op 09-06-2015 16:26 . Reden: toevoeging link supermac ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:01:
Ik lees zojuist dat het D-snake protocol tussen de mixer en het rack een layer 2 protocol is. Dit schijnt invloed te hebben op de manier waarop je het geheel zou moeten instellen ? Geen idee wat dat inhoud, maar misschien iemand hier wel ?!
Neuh, dat houdt alleen in dat 't direct op ethernet zit ipv nog IP ofzo te gebruiken. Daar kan je switch prima mee overweg.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
als het helpt ?: het gaat om een Allen & Heath GLD80 set met AR2412 rack.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 21:26
Mooie spullen :) A&H zelf schrijft hier het volgende over
dSnake is Ethernet compliant, but does not ‘play well with others’ on a network, and will only work with networking equipment in specific configurations. You can use things like media converters without issue, as long as they support 100base-TX mode. If you would like to do something more complicated, the best thing is to put the dSnake traffic into a VLAN, as Sam mentioned before. If you would like to then create a redundant link, you could use Wikipedia: Link aggregation or Wikipedia: Spanning Tree Protocol, though this is not something we have tried here at A&H, and networking equipment supporting these advanced features could be expensive.

dSnake uses almost all the available 100 megabit bandwidth in both directions, so any systems combining this with other traffic must use Gigabit or faster connections. If you would like to use a switch to extend a cable run, the switch must be ‘wire speed’ or ‘non blocking’, with the ability to prevent any other traffic (e.g. witch management traffic) getting mixed up with the dSnake traffic. For example, Spanning Tree must be off for ports that are connected directly to a GLD piece of hardware (surface, rack).

More complicated systems like this will require testing by yourself to make sure you are happy with the system performance and reliability. Although we will try to help if you experience problems, we do not provide official support for the wide variety of networking equipment and protocols that you may try to use.
bron

Dit zou dus in theorie moeten werken. Stel e.e.a in zoals al eerder gemeld:
d--amo schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:11:
Dat zou inderdaad met VLANS moeten kunnen.

Podium-switch
Poort 1 aansluiten op het rack - Untagged vlan 10 - PVID 10

mengtafel switch
Poort 1 aansluiten op control surface - Untagged vlan 10 - PVID 10

Op deze manier zou het moeten lukken.
Ik zou wel heel voorzichtig zijn met hoe je dit precies gaat gebruiken, en voor de zekerheid ook even nagaan of die fysieke splitter niet ook goed werkt. Latency, grote variatie daarin of packet loss is echt killing in dit soort toepassingen.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben aan het testen en heb nu alles werkend.

Ik krijg op de mengtafel alleen nog een Q.O.S. error.

Ik kan hiervoor instellingen maken in de switch om het netwerkverkeer voorrang te geven begrijp ik. Ik kan daar kiezen uit QOS0 - QOS7. Ik kan alleen nergens vinden wat nu de hoogste en wat de laagste prioriteit geeft.

Dit heeft trouwens geen invloed op de verdere werking. Die heb ik gecontroleerd en blijft tot nu toe gewoon stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:04
QoS0 is de laagste, 7 is de hoogste :)

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
je hebt kans dat je switch je QoS/Cos wist op de poorten waardoor de tafel frames krijgt met een COS die hij niet verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Erikje: kun je dat nog eens verder uitleggen ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 14:23
Cisco switches bv kunnen de class of service of zelfs DSCP bits terugzetten als de port/global config niet goed is geconfigureerd.

zoek maar eens op `mls qos trust dscp` Uiteraard volledig afhankelijk van welke switch je gebruikt enz :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• starpc
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-03-2023
Dit is zo te gek om te lezen.

Ik liep letterlijk met dit idee. Voor de X32

"Kun je niet door middel van Vlan. En goede netwerk apparatuur poort A en B , en netwerk op het podium krijgen via 1 netwerk kabel.. "

Een kennis verklaarde mij al voor gek. En zei. Je gaat vast wat opblazen.

Maar als het bovenstaande lees is het echt exact zo als ik het mij in theorie had voor gesteld.
3 vlans maken en that's it soort van
Pagina: 1