[C#] Serial port leesprobleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:19
Hallo,

Voor school moeten we een project maken waarbij een microcontroller, in ons geval een stm32f051, gekoppeld moet worden aan een computer applicatie.
Wij hebben ervoor gekozen dat de microcontroller ongeveer 30keer per seconde informatie stuurt naar de computer en de computer leest dit dan ook 30 keer per seconde uit.
Nu werkte dit eerst goed, zal wel niet de mooiste oplossing zijn geweest maar het werkte. Echter is er nu iets veranderd waardoor die niet meer goed loopt waarvan ik geen idee heb wat er is veranderd en waarom (Helaas hebben we daarvoor geen versiebeheer gebruikt... |:( |:( )

Het probleem:
De C# applicatie leest de poort uit, de eerste keer komt daar het volgende uit: 1 50 50 0 0 0 100 200 4
Een totaal van 9 bytes dus waarbij de 1 en de 4 altijd vast moeten blijven.
Eerst schoof elk karakter steeds één plekje op, waardoor die als het ware begon te lopen.
Nu heb ik als aanpassing de verbinding gesloten na het uitlezen en vervolgens weer openen als die weer terug komt in de functie. Mijn setup zorgt ervoor dat die nog maar 15x per seconden wordt uitgelezen maar dat is opzich niet erg, erger is dat ik dan het volgende krijg, continu: 0 1 50 50 0 0 0 100 200
De laatste byte valt dus af en de eerste veranderd in een 0.

Ik had eraan gedacht om de thread even te laten slapen na het uitlezen van de seriele poort, hem te sluiten en weer te openen en om de in-buffer te discarden maar geen van dit heeft geholpen.

C#: Mainform
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52

//Init USB-Port
usbPort.PortName = "COM3";
usbPort.BaudRate = 57600;
usbPort.Parity = System.IO.Ports.Parity.None;
usbPort.DataBits = 8;
usbPort.StopBits = System.IO.Ports.StopBits.One;
usbPort.WriteTimeout = 100;            
usbPort.ReadTimeout = 100;

private void ReadSerialBus()
{
    Thread.Sleep(5);
    if (usbPort.IsOpen)
    {
        try
        {
            usbPort.Read(Game.byteBuffer, 0, 8);
            if(Game.byteBuffer[0] != 1 && Game.byteBuffer[8] != 4)
            {
                MessageBox.Show("Buffer voor correctie:" + Game.byteBuffer[0].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[1].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[2].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[3].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[4].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[5].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[6].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[7].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[8].ToString());
                txtGameTexts.AppendText("Wacht tot buffer weer klopt. \n");
                while(Game.byteBuffer[0] != 1 && Game.byteBuffer[8] != 4)
                {
                    usbPort.Close();
                    usbPort.Open();
                    Thread.Sleep(50);
                 }
                 MessageBox.Show("Buffer na correctie:" + Game.byteBuffer[0].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[1].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[2].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[3].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[4].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[5].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[6].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[7].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[8].ToString());
                 txtGameTexts.AppendText("Programma hervat. \n");
            }
            usbPort.Close();
         }
        catch (Exception e)
        {
            MessageBox.Show("Er is een probleem met de verbinding .\n+ e.ToString());
            usbPort.Close();
         }
     }
    else
    {
        try 
        {
             usbPort.Open();
        }
        catch(Exception e)
        {
             MessageBox.Show("Er is een probleem met de verbinding.\n" + e.ToString());
         }
   }
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk eens naar parity en stop bits.
En gebruik versiebeheer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou het ook niet makkelijker zijn om dit te doen?

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
        private void ReadSerialBus()
        {
            try
            {
                usbPort.Open();
                if (usbPort.IsOpen)
                {
                    if (Game.byteBuffer[0] != 1 && Game.byteBuffer[8] != 4)
                    {
                        MessageBox.Show("Buffer voor correctie:" + Game.byteBuffer[0].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[1].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[2].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[3].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[4].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[5].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[6].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[7].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[8].ToString());
                        while (Game.byteBuffer[0] != 1 && Game.byteBuffer[8] != 4)
                        {
                            usbPort.Close();
                            usbPort.Open();
                            Thread.Sleep(50);
                        }
                        MessageBox.Show("Buffer na correctie:" + Game.byteBuffer[0].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[1].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[2].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[3].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[4].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[5].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[6].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[7].ToString() + "|" + Game.byteBuffer[8].ToString());
                        txtGameTexts.AppendText("Programma hervat.\n");
                    }
                }
            }
            catch (Exception e)
            {
                MessageBox.Show("Er is een probleem met de verbinding .\n" + e.ToString());
            }
            finally
            {
                usbPort.Close();
            }
        }

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Je code is nu totaal afhankelijk van op welk moment het programma de seriele poort opent (zou net halverwege een bericht kunnen zijn). Als dat niet werkt clear je de buffers en probeer je het nog een keer op dezelfde manier.
Je zou ook gewoon kunnen door kunnen lezen tot je je startconditie weer ziet, dan weet je steeds zeker dat je gesynchroniseerd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 17:16
Houd je poort gewoon continu open en bekijk op applicatieniveau waar de frames beginnen en eindigen. Dus ook niet maar 8 characters lezen, maar alles wat aanwezig is en dan uitvogelen waar begin en eind is.

Overigens, wat voor een type converter heb je er aan zitten, iets met RS485?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m0h4life
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:19
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:17:
Kijk eens naar parity en stop bits.
En gebruik versiebeheer.
We gebruiken geen parity bit maar wel een stopbit, echter lijkt dit mij geen probleem dat te maken is met een parity bit. Ik krijg namelijk wel de goede data binnen.
Radiant schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:42:
Je code is nu totaal afhankelijk van op welk moment het programma de seriele poort opent (zou net halverwege een bericht kunnen zijn). Als dat niet werkt clear je de buffers en probeer je het nog een keer op dezelfde manier.
Je zou ook gewoon kunnen door kunnen lezen tot je je startconditie weer ziet, dan weet je steeds zeker dat je gesynchroniseerd bent.
Daar had ik dit stuk al voor geschreven:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
if(Game.byteBuffer[0] != 1 && Game.byteBuffer[8] != 4)
            {
                while(Game.byteBuffer[0] != 1 && Game.byteBuffer[8] != 4)
                {
                    usbPort.Close();
                    usbPort.Open();
                    Thread.Sleep(50);
                 }
                 txtGameTexts.AppendText("Programma hervat. \n");
            }

Of bedoel je mogelijk wat anders?
farlane schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:52:
Houd je poort gewoon continu open en bekijk op applicatieniveau waar de frames beginnen en eindigen. Dus ook niet maar 8 characters lezen, maar alles wat aanwezig is en dan uitvogelen waar begin en eind is.
Overigens, wat voor een type converter heb je er aan zitten, iets met RS485?
De poort bleef eerst continu open, waarbij die hetzelfde probleem geeft. De eerste lezing is goed maar alle andere lezingen zijn dus met alle bytes één positie opgeschoven van de start conditie.
Ik gebruik een FT232 tijdens het testen maar heb ook een MCP2201 van microchip.
Het begin en het eind van de reeks zijn bekend en dat klopt ook, het uitlezen is helaas waar het fout gaat.

EDIT: Ik heb nu het openen van de poort verplaatst naar de init van het spel, dit lijkt te werken.
Ik heb nu al vijf keer de volle speeltijd kunnen doorgaan met het "spel" zonder dat de bytes verschuiven of rare waardes.

@mostrow Thanks, dat is inderdaad handiger ja :) . Geen idee waarom ik dat niet meteen gedaan heb.

[ Voor 5% gewijzigd door m0h4life op 09-06-2015 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
Het is betrouwbaarder om het bericht wat je stuurt te voorzien van een header or delimiter.
Met ASCII (leesbare tekst) is dat makkelijk. Een regeleinde (0x10 of 0x13). Maar het lijkt erop dat je gewoon direct bytes stuurt. Om dat werkzaam te maken zul je een header toe moeten voegen. Bijvoorbeeld 0x55 0xAA.
Die specifieke combinatie zogt dan voor een sync van het protocol. Zoek in het buffer naar de eerste combinatie 0x55 0xAA, en daar begint je 1e frame van 8 bytes, dan komt er weer 0x55 0xAA.

Zo ben je niet afhankelijk van de synchronisatie van de stream. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat als je data ineens 0x55 0xAA bevat, je systeem in de war loopt. Daarom is ASCII vaak geprefereerd boven ruwe bytes. ASCII introduceert wel verliezen in bandbreedte en conversie tijd.

Echter kan je ook een checksum toevoegen om te controleren of het pakket klopt. Dat kan een simpele xor som zijn, maar ook een CRC. De stm32 heeft hardware CRC32, dus daar zijn geen langzame lussen nodig. Als je wilt kun je C++ code krijgen equivalent aan het functioneren van de hardware CRC32 in de stm32. Dat zou vrij eenvoudig moeten vertalen naar C#.

Alternatieve methode is een soortgelijke methode die CAN bus gebruikt voor error frames. Een onmogelijk correct aantal NULL bytes sturen. 9 in jouw geval, want het begin en eind van jouw data lijken altijd 1 en 4.
Bij 9 keer achtereenvolgend 0 weet je dat het eerstvolgende wat komt nuttige data is.

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 09-06-2015 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@mostrow Thanks, dat is inderdaad handiger ja :) . Geen idee waarom ik dat niet meteen gedaan heb.
Geen probleem natuurlijk, volgens mij blocked dit ook je stream totdat je deze wegklikt.
Volgens mij kun je beter een reporting mechanisme opzetten die de stream opneemt en dat je deze eventueel (via een debugging form?) naar voren haalt om de data te inspecteren?

Ik zag ook dat de SerialPort class een DataReceived event handler heeft, misschien deze gebruiken om je stream te inspecteren / in de gaten te houden en zonodig reset / cleared? (DiscardInBuffer / DiscardOutBuffer methods?)

Ik heb zelf helaas niet de gelegenheid / expertise om hier nog verder iets nuttigs aan toe te voegen, maar misschien is het wel leuk om daarmee eens te gaan spelen. :P

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15-09 17:16
Zo ben je niet afhankelijk van de synchronisatie van de stream. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat als je data ineens 0x55 0xAA bevat, je systeem in de war loopt. Daarom is ASCII vaak geprefereerd boven ruwe bytes
Omdat zoals je al aangeeft de payload ook je headerbytes kan bevatten wordt dit vaak niet gedaan, een goede checksum in je frame geeft voldoende zekerheid dat je het begin en eind van je frame te pakken hebt. Er zijn ook (vaak oudere) protocollen die een minder sterke checksum gebruiken maar die hebben weer voorzieningen voor het escapen van de delimiters in de payload.
Overigens kun je met een LUT een CRC implementatie bouwen die qua snelheid niet veel onder doet voor simpele checksums, dus er is eigenlijk geen reden om dat niet te doen.
Volgens mij ASCII helemaal niet geprefereerd, in ieder geval niet als je een generiek of enigzins efficient protocol wilt hebben.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:12:
[...]
Ik zag ook dat de SerialPort class een DataReceived event handler heeft, misschien deze gebruiken om je stream te inspecteren / in de gaten te houden en zonodig reset / cleared? (DiscardInBuffer / DiscardOutBuffer methods?)
Het DataReceived event (naast dat het niet heel betrouwbaar is) komt op een andere thread terug, dus dat zorgt weer voor heel andere uitdagingen.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cedric_vb
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-08 22:50
Ik heb ook problemen met het uitlezen van data.
De µC stuurt eerst "Ready, Set, " vervolgens na het lossen van een knop stuurt hij "GO! GO! GO!".
Dan na x aantal milliseconden wordt de knop weer ingedrukt stuurt hij het aantal milliseconden door.
Nu wil ik bij de status Ready, Set, de achtergrondkleur aanpassen naar geel, hierop geeft hij volgende fout bij lijn 53.

An unhandled exception of type 'System.InvalidOperationException' occurred in System.Windows.Forms.dll

Additional information: Cross-thread operation not valid: Control 'cmbNamen' accessed from a thread other than the thread it was created on.

Ik heb al dingen opgezocht over een andere thread aanspreken maar ik geraak er niet wijs uit weet iemand nog raad?

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Threading.Tasks;
using System.Windows.Forms;
using System.IO.Ports;
using System.IO;
using System.Windows.Shapes;
using System.Windows.Media;

namespace Tiklplaat
{
    public partial class Tikplaat : Form
    {
        public Tikplaat()
        {
            InitializeComponent();
        }
        private void Tikplaat_Load(object sender, EventArgs e)
        {
            try
            {
                StreamReader sr = new StreamReader(@"D:\Users\Cedric\Desktop\Namen.txt");
                string Naam = sr.ReadLine();

while (Naam != null)
                {
                    cmbNamen.Items.Add(Naam);
                    Naam = sr.ReadLine();
                }
            }
            catch (Exception ex)
            {
                MessageBox.Show("Error : " + ex.Message);
            }
        }
        private void serialPort1_DataReceived(object sender, System.IO.Ports.SerialDataReceivedEventArgs e)
        {
            string strData = serialPort1.ReadLine();
            VerwerkData(strData);

}

public void VerwerkData(string strData)
        {

if (strData == "Ready, Set, ")
            {
                this.BackColor = System.Drawing.Color.Yellow;
            }
            else if (strData == "GO! GO! GO!")
            {

this.BackColor = System.Drawing.Color.Green;
            }    
        }

private void btnStop_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            serialPort1.Close();
        }

}
} 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:26
serialPort1_DataReceived is een event die niet in de thread van je form plaatsvind.
MSDN: SerialPort.DataReceived Event (System.IO.Ports)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals Jeroen hierboven eigenlijk al aangeeft, het datareceived event komt van een andere thread.