Tekst in email omgezet naar Chinese tekens

Pagina: 1
Acties:
  • 3.797 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25
Voor het versturen van facturen gebruikt ons ERP-systeem een interne SMTP-server. Voor één deelneming willen we een SMTP-server gebruiken van een Italiaanse organisatie die PEC-emails kan versturen. (encrypted emails, Legalmail.it). De tekst in deze emails wordt echter omgezet in Chinese tekens indien we de emails via deze SMTP-server versturen.

Ik heb wat interne discussie omtrent de oorzaak (beiden hebben we wel de klok horen luiden maar weten niet precies waar de klepel hangt): volgens mij is er een problem met het MIME type of de western character encoding in de email die het ERP-systeem genereert. Volgens mijn collega moet een setting in de Italiaanse SMTP-server worden gewijzigd.

Wat is volgens jullie de meest waarschijnlijke oorzaak?

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Heb je een voorbeeld van de tekst? En wat stuur je precies naar de server? Dat maakt het makkelijker in te schatten wat er fout gaat.

Typisch geval van chinese tekens is als latin-1-encoded tekst als utf-16 wordt geïnterpreteerd (Bush hid the facts).

[ Voor 6% gewijzigd door ValHallASW op 09-06-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Het is misschien handig wat meer info te geven. Wat voor ERP pakket gaat het om, Afas, Exact etc etc ??

Mailserver is Exchange?

[ Voor 36% gewijzigd door Fairy op 09-06-2015 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziona
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:25
Het ERP systeem is Navision 3.6, the add on die voor de verzending van emails zorgdraagt is NavDocs.

Ik heb niet meer informatie aangegeven omdat ik vermoedde dat het een universeel probleem is en niet persé gelinked aan een pakket.

Onder een voorbeeld van de tekst (werkelijke tekst is E-mail Body 1):
⼀∀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀∀ഀ਀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀ഀ਀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀ഀ਀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀ഀ਀

WP: WH-MDC05J3E5,WH-MDC07J3E5, WPB: Atlantic Explore v4, PV: Solaredge (6,8kW) en SMA (4,3kW), 2 x Heishamon OT v3.1, Rpi v5, Rpi v4, 2 x Rpi v3, ESP32, Domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-06 12:14

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ValHallASW schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:34:
[...]
Typisch geval van chinese tekens is als latin-1-encoded tekst als utf-16 wordt geïnterpreteerd (Bush hid the facts).
Ik zou de link naar mojibake hebben gebruikt. Daar staat namelijk de meest waarschijnlijke verklaring.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Aziona schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:15:
Onder een voorbeeld van de tekst (werkelijke tekst is E-mail Body 1):
⼀∀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀∀ഀ਀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀ഀ਀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀ഀ਀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀 ㄀ഀ਀
Apart: er wordt ergens een fout gemaakt met endianness. utf-16 gebruikt twee bytes per karakter[1], en die twee bytes worden in de verkeerde volgorde ingelezen:

u'⼀∀䔀ⴀ洀愀椀氀 䈀漀搀礀'.encode('utf-16-le').decode('utf-16-be')
'/"E-mail Body'

Vervolgens is vraag 1) waarom utf-16?! en 2) waarom gaat er iets mis met de endianness.

Dan kom ik terug op mijn eerdere vraag:
Wat stuur je precies naar de server?
Daarnaast zou het handig zijn als je de headers van de e-mail die je ontvangt (of liever nog: de hele mail, inclusief headers) zou kunnen posten.

[1] behalve bij karakters buiten het basic multilingual plane

[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 09-06-2015 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karin54
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-04 14:19
Een zus en een nicht van mij uit de VS sturen mij met Kerstmis een e-mailtje, één in het Nederlands en de ander in het Engels. Ik sla de e-mailtjes op (opslaan als) in een map. Ik kijk even later de e-mailtjes terug of alles goed gegaan is en wat zie ik: beide e-mailtjes zijn in de Chinese taal opgeslagen.
Ik gebruik Windows 10, inclusief het mailprogramma.
Onderstaand, een deel van de e-mail.

楈䠠湥Ⱬഠ䈊湥搠楲⁥敫牥渠慡⁲敤戠湡敧敷獥⁴浯朠汥⁤極⁴敤䄠䵔琠⁥慨敬⹮䔠歬⁥敫牥渠摡瑡椠汫慡⁲敢敭⁴敤栠汥⁥牴湡慳瑣敩欠浯⁴敨⁴慫牡橴⁥整畲⁧敭⁴敤洠摥摥汥湩㩧椠癮污摩挠牡⹤਍歉搠湥歩朠⁡‴景㔠⁘捡瑨牥攠歬慡Ⱳ洠瑥␠〴‰汥敫欠敥⁲敢歩欠慬牡戠橩搠⁥〲瑳⹥ഠ䴊慡⁲敨⁴汢橩瑦漠浮杯汥橩⹫਍敚⁴敨⁴慭牡漠⁰馀敲敫楮杮䠠湥Ⱬ†整楺敪樠⁥牥愠档整⁲慫潫敭慷⁴敨⁴牰扯敬浥椠⹳䤠⁳敨⁴慰獳潣敤渠浵敭⁲業獳档敩敶慲摮牥Ɽ漠⁦獩攠⁲胢溘渠敩睵⁥慫牡
慭牡洠牯敧獩栠瑥愠睬敥⁲敤ㄠ搸ⱥ搠獵

Hoe kan dit? Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:52

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

@Karin54
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Email is in UTF-8 opgeslagen en wordt nu in UTF-16 weergegeven. Hoe dat kan? Geen idee. Je zou de rest van die mails in mijn tooltje kunnen pasten met hoe ik 'm heb ingesteld om het origineel terug te halen.

Maar dit heeft vrij weinig met softwareontwikkeling te maken. Daar je een 5 jaar oud topic kickt, sluit ik die voor nu maar even.

[ Voor 3% gewijzigd door .oisyn op 08-01-2021 14:43 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.