Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Proqzor
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11 13:13
Ik ben op het punt gekomen dat mijn huidige Samsung Galaxy S3 mini niet meer houdbaar is qua snelheid en gebruiksgemak. Het ding is zo traag als stront en ondanks mijn geringe gebruik is de accu vrij snel leeg. Ik kan natuurlijk investeren in een nieuwe accu echter lost dit het eerste probleem niet op.

Ik wil mij zo langzamerhand daarom oriënteren op de aanschaf van een vervanger. Ik ben niet echt your average smarthpone gebruiker. Ik heb voor mijn Samsung Galaxy S3 mini een HTC Desire gehad. (de A8181 te be precise) Ik heb deze nog steeds. Deze wordt momenteel door mijn ouders gebruikt en werkt echt als een trein. Enige nadelen van dit oude ding zijn dat hij maar iets van 250 mb intern geheugen heeft en daarom alleen nog maar WhatsApp geïnstalleerd kan hebben. Toch zijn de eigenschappen van het telefoontje nog steeds ideaal voor mij.

De Samsung Galaxy S3 Mini was op zich een prima toestel qua prijs/kwaliteit. Alleen de bouw en de irritante Samsung apps waren niet wat ik er van had verwacht. Alles is plastic en voelt niet echt hoogwaardig aan.

Hieronder zal ik proberen een goede omschrijving hiervan te geven.

Ik zoek een?

Smartphone met de volgende eigenschappen:
- Maximaal 3,7/4,0 inch scherm.
- Aluminium/metalen behuizing
- Het liefste met knopjes i.p.v. touchscreen homebutton etc. Zie hiervoor de Desire A8181 om te begrijpen wat ik bedoel.
- Android, versie maakt me niet uit. Hoe nieuwer hoe beter. Zolang deze nog 3 jaar mee kan.
- Makkelijk te modden is een voordeel. Maar dit geldt volgens mij voor alle Android devices. Ik had op m'n Desire Cyanogenmod draaien.
- Een Smartphone waar ik minimaal 2/3 jaar mee door kan
- Goede accu duur
- Beeldscherm/camera/graphics etc. maakt me allemaal niet uit. Zolang ik er maar snel mee kan internetten, bellen, WhatsApp'en.

Wat is je budget?

Het liefste rond de € 250,- ik snap echter gezien mijn eisen voor een aluminium behuizing dat dit lastig is.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Zoals hiervoor gemeld ben ik een relatief simpele user qua software. De nieuwere telefoons zullen betere specs hebben dan mijn Samsung Galaxy S3 Mini. Daarom zullen alle apps hier wel op draaien. Ik hou wel eens van een simpel spelletje maar de meest gebruikte apps zullen waarschijnlijk zijn:
- WhatsApp
- G-mail
- Chrome (Browser)
- YouTube
- Facebook
etc.

Wat heb je zelf al gevonden?

Ik weet dat ik hiervoor heb gezegd dat ik Android wou. Ik heb echter ook gekeken naar de oudere iPhones. Echter betwijfel ik of deze nog 2/3 jaar mee gaan in verband met de compatibility van de niewere iOs releases. Ik weet dat bij elke release de oudere toestellen langzamer worden. Dus ik ging ervanuit dat gezien de levensduur en het budget dit geen haalbare kaart was.

Als enige mogelijkheid heb ik zelf de HTC One mini 2 gezien. Echter is deze net wat te duur. Als er echter geen andere alternatieven zijn ben ik best bereid om hier meer geld voor neer te leggen. Ik heb alleen gelezen dat deze kwalitatief minder is dan de Motorola Moto G. Die heeft echter weer geen Aluminium behuizing.... :P

Welke vragen heb je hier nog over?

Geen vragen verder. Ik hoop alleen dat er genoeg mogelijkheden zijn :p

Zoals ik hiervoor ergens wel heb gemeld ben ik niet per direct op zoek naar een telefoon. De mijne doet het nog prima behalve dat hij irritant traag is en geregeld door de woonkamer heen vliegt met deze reden.

Ik kan me voorstellen dat er in de komende periode nog genoeg nieuwe releases in het verschiet zijn. Misschien dat jullie hier ook nog goede suggesties voor hebben.

Alvast bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Proqzor op 09-06-2015 10:16 ]

Verwijderd

Ik denk dat je naar iets verlangt,
Dat er niet meer is.

Is android een keiharde eis?

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 10:32 ]

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Waarom zo'n enorm klein scherm?

Inmiddels hebben veel fabrikanten kleinere randen om het scherm, en dus zou je een groter scherm kunnen gebruiken terwijl je toestel niet veel groter word.

http://www.phonearena.com...a-Moto-G/phones/7536,8208

De Moto G is mijn favoriet voor een goedkope, maar zeer goede kleine smartphone. Weliswaar niet aluminium, maar snel in dagelijkse bezigheden, zeer goede batterijduur (2 dagen met normaal gebruik) en bijna stock Android.

Knopjes en aluminium wordt moeilijk om te vinden. Zeker in combinatie met de eis voor een klein scherm. En een oude iPhone lijkt me ook niet geweldig. Daarvan gaat de batterij ook verouderen, en zelfs Apple houdt een keer op met het ondersteunen van oude toestellen (veel oude iPhones krijgen zogenaamd wel iOS 8, maar dan in sterk beperkte mate, en bijna onwerkbaar traag)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Verwijderd

Dit. We leven niet meer in 2012. De randen rondom schermen zijn een heel stuk kleiner geworden en er is een reden dat er steeds meer grote telefoons gekocht worden. Het is gewoon beter. Als je een uurtje met een 5 inch telefoon gespeelt heb wil je niet meer terug.
Knopjes en aluminium wordt moeilijk om te vinden.
Je zal hier inderdaad een afweging moeten maken. Of fysieke knoppen, wat tegenwoordig alleen Samsung nog doet voor home button en back knop. Of alluminium, zoals HTC.

Een oude iPhone is niet echt aan te raden. Apple mag dan wel lang updates leveren, maar na 2 jaar is de hardware gewoon niet meer krachtig genoeg om de nieuwste iOS te draaien en krijg je het zelfde probleem wat de S3 Mini nu heeft. Bovendien is de accu niet makkelijk te vervangen bij een iPhone.

I raad aan om de MotoG te proberen, en anders gewoon door te sparen. Voor die prijs krijg je niet snel beter dan een MotoG

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 11:04 ]

• Proqzor
Op zich is Android niet een harde eis. Ik zou wel wat anders willen proberen zolang het maar in de buurt komt qua mogelijkheden, ondersteuning en stabiliteit.

Sparen is niet echt het probleem. Ik heb er gewoon niet veel meer voor over. Ik zou voor bijvoorbeeld de HTC One mini wel extra willen betalen. Op zich is dat voor mij al een redelijke keuze. Echter is deze inmiddels alweer een jaar oud. Ik verwacht dat er daarom binnenkort alweer een nieuwe aan zit te komen.

Ik heb voor mijn werk een Nokia Lumia 625. Deze vind ik eigenlijk al te groot. Het is gewoon een enorm ding. Ik kan er iemand mee doodgooien. Ik lach me altijd stuk om mensen met zo'n halve tablet in hun broekzak. Ik vind het gewoon helemaal niks. Ik kan me echter wel vinden in het argument dat de randen dunner zijn geworden. Ik zou daarom ook wel iets groter willen hebben. Vandaar dat ik de HTC One mini ook als mogelijke kandidaat had genoemd als het niet anders kan :P

Mijn vriendin heeft een Samsung Galaxy S4 mini. Die telefoon vind ik qua formaat ook wel aardig te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Proqzor op 09-06-2015 11:25 ]

Verwijderd

Proqzor schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:24:
Ik kan me echter wel vinden in het argument dat de randen dunner zijn geworden. Ik zou daarom ook wel iets groter willen hebben. Vandaar dat ik de HTC One mini ook als mogelijke kandidaat had genoemd als het niet anders kan :P
De randen zijn dunner geworden, echter zijn de bezels van HTC nog steeds gigantisch, net als bij nokia. Als je het vergelijkt Samung of LG toestellen heb je nog geen voordeel voor de grote.

Je moet eigenlijk kijken welke eisen je boven je budget wilt betalen. Binnen je budget is de nieuwe MotoG de beste optie, maar als je aluminium belangrijk bind kan je beter voor een M8 gaan, als je kleine bezels en bouwkwaliteit belangrijk vind kan je beter voor een LG G2 of G3 gaan, en hecht je meer waarde aan een fysieke home button moet je richting Samsung. Allemaal rond het zelfde bedrag en de zelfde prestaties. Een combinatie is er simpel weg niet echt. Dus eigenlijk moet je kijken of je 1 of 2 eisen de meerprijs boven een Moto G rechtvaardigen voor jou.

Verwijderd

Ik denk dat je te veel eisen hebt.

"- Maximaal 3,7/4,0 inch scherm."

Er bestaan geen fatsoenlijke smartphones meer met die maat.

"- Aluminium/metalen behuizing"

Zeldzaam, zeker in deze prijsklasse.

"- Het liefste met knopjes i.p.v. touchscreen homebutton etc. Zie hiervoor de Desire A8181 om te begrijpen wat ik bedoel."

Is al even zeldzaam.

Zou je aan kunnen geven welke van deze drie eisen echt hard zijn? Ik zie dat je de S4 mini met 4,3'' ook nog te doen vind, dus dat biedt perspectief.

Het enige wat ik zou kunnen verzinnen is een tweedehands iPhone 5/5s, als je die laatste kan krijgen. Maar dan zit je weer met iOS en met het feit dat de 5 gewoon oud is.

De Moto G is ook mooi, en daar kan je misschien wel een metalen achterkant voor kopen in China. Alleen heb je dan weer geen knoppen, en een te groot scherm.

Verwijderd

Als je een solide superkleine telefoon wilt.
  • Met klein scherm <4"
  • Super bouwkwaliteit.
  • Support voor android apps.
  • 2/3 jaar software support
  • snelle UI
kom ik uit op de Q10.
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1359639174.jpeg
met een 1:1 3.1" scherm
Er zit een fysiek ToBotje onder.
2GB ram
En hij heeft de buitenmaten van een 4" toestel.

Als je voor android wilt gaan kom je snel uit op 4.3" en 4.5" toestellen als de Moto-G en Moto-E.

Nog interessanter dan BB en Motorola, zijn wellicht Nokia's.

pricewatch: Microsoft Lumia 532 Zwart
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/2000573958.png
Kan rekenen op langdurige software support, heeft een 4" scherm. Dual Sim. en nu €55,- bij de kruidvat.

Nog een alternatief is:
Afbeeldingslocatie: http://ic.tweakimg.net/ext/i/thumblarge/1378838217.jpeg
pricewatch: Apple iPhone 5c 8GB Wit
Die kan net als Blackberries en Nokia's ook lang rekeken op support van de fabrikant zelf.
Maar die is met €320 boven budget.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 12:02 ]

Verwijderd

Proqzor schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 11:24:
Ik lach me altijd stuk om mensen met zo'n halve tablet in hun broekzak.
Gebrek aan inlevingsvermogen dan denk ik. :F
Op hun beurt lachen ze om jou.
Met je kleine priegelschermpje en uitgeklede specs.

Je kijkt alleen naar het formaat en ziet dat als negatief omdat je niet met een groot ding in je broekzak wilt lopen. Ik snap persoonlijk ook nooit waarom mensen hun broekzakken afladen met zooi. Mijn sleutels, portemonnee, smartphone en andere toebehoren draag ik altijd met me mee in een klein herentasje. Een grotere smartphone is zo dan ook geen enkel probleem.

Er zitten tal van voordelen aan een groter scherm.
Een groter scherm nodigt ook uit om er meer mee te doen en geeft daarnaast een beter overzicht.
Denk hierbij aan webpaginas maar ook navigatie apps bijv. En nog honderd andere dingen.
Een klein schermpje is nl vaak crisis en demotiveert uitgebreider gebruik.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 12:59:
[...]
Je kijkt alleen naar het formaat en ziet dat als negatief omdat je niet met een groot ding in je broekzak wilt lopen.
Nee dat heb je verkeerd.
De belangrijkste functie van een niet te grote telefoon is de bediening met een hand.
Ofwel, kun je alle hoeken van het scherm nog makkelijk bereiken met je duim zonder elke keer te telefoon te moeten "verplaatsen" in je handpalm. Afhankelijk van de grootte van je hand lukt dat simpelweg niet meer vanaf een bepaalde schermgroote, en wordt de bediening onhandi/niet soepel meer.

Voor bepaalde groepen is dit minder belangrijk (scholieren, mensen die in het openbaar vervoer reizen) omdat ze tweehandsbediening toe kunnen passen.
Voor andere groepen is eenhandsbediening juist heel belangrijk, het is een heel praktisch en fysiek iets.
(bijvoorbeeld ouders met kleine kinderen, dan kom je altijd een hand tekort, of mensen met fysieke beroepen)

Maar de discussie lijkt me overbodig aangezien de topicstarter heeft aangegeven een kleine telefoon te willen, dus dan gaan we daar van uit.

Ik heb zelf overigens ook een (te) grote telefoon tegen wil en dank, omdat er met de specificaties die ik wil helaas niets kleiners te krijgen is. Zodra ik iets vind dat hetzelfde kan en kleiner is koop ik dat.
Die 5,5 inch kan me gestolen worden, en dat is echt niet omdat het niet in m'n broekzak past.

Verwijderd

Ahum , lees nog eens aandachtig zou ik zeggen. Je kunt natuurlijk altijd terecht of onterecht groepen mensen naar voren brengen die kleinere telefoons ambiëren. Daar gaat het echter helemaal niet om. Dat was de discussie niet. (Ouders die hun handen vol hebben zouden bovendien eerst de aandacht aan de kinderen moeten geven en dan daarna pas tijd vrij maken om te beppen of social media zaken te doen. Eigen keus. Als je kinderen hebt neem je verantwoordelijkheid)

Mijn reactie is op de TS die een bepaalde mening heeft over grote telefoons, kijk eens naar de quote.
De TS geeft hierbij blijk van onbegrip tegenover het formaat en klaarblijkelijk gebrek aan kennis van het nut van grotere telefoons. Anders reageer je niet op die manier. De reactie onthuld de achterliggende gedachten.

Hij lacht zich rot om mensen met een halve tablet in hun broek.
Dat straalt uit dat hij de vele positieve kanten er niet van inziet. ( er zijn er echter talloze te benoemen)

Tevens laat het doorschemeren dat hij zeer waarschijnlijk en aannemelijk een "telefoon in broek drager" is.
Verder laat zijn hele verhaal doorschemeren dat hij een beetje ouderwets denkend iemand is met eisen die niet bij de tijd meer passen.

saillant detail die jouw eigen inbreng tegenspreekt.
Je benadrukt de bediening met één hand. (mij lijkt dat veelal slechts het aanleren van een andere manier van gebruik) Maar zelf heb je tenslotte toch een 5,5 inch gekocht voor de specificaties. Die hebben dan bij jou de doorslag gegeven tegenover éénhands bediening. Dat maakt het dan een mooi kul verhaal. De positieve kanten van jouw grotere scherm schijn je niet te ervaren. Wat zijn dan in vredesnaam die bijzondere specificaties? Als jij in jouw geval de schermgrootte niet belangrijk acht en toch liever kleiner had. Lijkt het er meer op dat jij helemaal geen bijzondere specificaties nodig hebt.

Lijkt mij dat er zat telefoons kleiner dan 5,5 inch op de markt zijn met behoorlijke specificaties.
Waarschijnlijk heb je gewoon een verkeerd passend toestel gekozen. Jouw individuele ervaring is feitelijk niet aan de orde. De gebruikers in de quote met een grote Phone in de broekzak, waar dit allemaal mee begon, hebben in de regel juist een groot scherm omdat ze dat functioneel gezien als meer optimaal beschouwen. Geen reden tot uitlachen denk ik zo.

;)

• Proqzor
Sorry dat ik met mijn te subjectieve en enigszins uitlokkende mening over grote telefoons een off topic discussie heb veroorzaakt.

Ik hecht zelf geen meerwaarde aan een groot scherm. Je geeft zelf al het antwoord daarop. Ik gebruik gewoon de telefoon anders dan anderen. Het enige moment dat ik mijn telefoon intensief gebruik is wanneer ik op vakantie niks te doen heb. Ik ben mij bewust van alle mogelijkheden van een (grotere) telefoon. Ik heb alternatieven als ik voor situaties sta waarbij een groter beeldscherm praktischer is. Daar hebben wij een iPad voor.

In mijn dagelijkse leven ben ik op kantoor en dan gebruik ik mijn telefoon soms even voor een berichtje. Daarbuiten zit ik in de auto, ben ik aan het sporten of rond het huis bezig. Eigenlijk gebruik in de telefoon dus vrijwel niet. Zodra ik thuis ben gebruik in de pc of iPad. Dan heeft een grote telefoon voor mij geen meerwaarde. Tenzij je die aan mij aan zou kunnen tonen natuurlijk.

Ik snap best dat mensen liever een groter scherm hebben. Ik vind het zelf alleen geen porem en niet praktisch. Ik heb liever een telefoon in 1 hand die lekker compact is. Ik ben inderdaad een telefoon in de broek drager. Nooit geweten dat dit iets negatiefs zou kunnen zijn :P

Misschien ben ik wel ouderwets in die zin. Ik ben ook al 29 natuurlijk. Maar dat weerhoudt mij er niet van om een kleinere telefoon te willen :P

Om terug te komen op het onderwerp van dit topic:

Ik zal in de winkel eens kijken welke van de 3 kandidaten mij het beste oogt/voelt, de HTC One mini 2, de iPhone 5c of de Motorola Moto G.

Ik had nog wel een vraag over de HTC One mini 2 en de iPhone 5c. Is het bekend wanneer er een opvolger komt voor de HTC One mini 2? Als deze totaal afwijkend zou zijn qua afwerking (in negatieve zin) dan zou ik misschien eerder over gaan op aanschaf van de HTC One mini 2 als deze mij bevalt. Is de iPhone 5c qua prestaties en verwachte levensduur gelijkwaardig aan de HTC One mini 2 of zou ik dan eerder naar de duurdere iPhone 5s moeten kijken?

Verwijderd

Proqzor schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:54:

Is het bekend wanneer er een opvolger komt voor de HTC One mini 2?
De berichten spreken van géén opvolger van de HTC One mini.
http://www.pcadvisor.co.u...i-htc-one-mini-3-3612066/

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Proqzor schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 14:54:

Is de iPhone 5c qua prestaties en verwachte levensduur gelijkwaardig aan de HTC One mini 2 of zou ik dan eerder naar de duurdere iPhone 5s moeten kijken?
Men heeft je waarschijnlijk de iPhone 5c aangeraden ivm het in je startpost genoemde budget.Die 5c zit daar al iets boven, maar wanneer je bereid bent, het uit te geven bedrag op te rekken, tot de prijs van een 5s, zou ik sowieso voor een 5s gaan, als ik jou was. Dit ivm met betere specs en dus niet zo snel traag worden, bij toekomstige nieuw software versies. Want de 5c is grotendeels een 5 in een andere jasje, maar dan wel met 4G ondersteuning.
Overigens heeft Apple bekend gemaakt, dat iOS9 alle modellen zal ondersteunen, die iOS8 kunnen draaien (dus ook de iPhone 4S) en dat het minder 'zwaar' is, waardoor oudere modellen er dus minder traag door zouden worden, dan tot nu toe het geval was.

• Kasj
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-08-2024
De Sony experia z1 is misschien ook een prima kandidaat?

pricewatch: Sony Xperia Z1 Compact Zwart

En de xiaomi mi2s is wellicht ook nog een mooie optie, al is die wat ouder al. Maar daar is de prijs dan ook na.

[ Voor 23% gewijzigd door Kasj op 09-06-2015 22:01 ]

• Kiswum
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-10 20:44

Kiswum

Gadget reviewer

Ik ken het gevoel van het hebben van een zo klein mogelijke telefoon en dus ook dito schermformaat. Ik ben van de Xperia Sola, naar een Xiaomi Mi2 en daarna naar een Sony Xperia Z3 compact gegaan. Dit is van 3,7", naar 4,3" en 4,6". De Z3c is er speciaal, doordat deze niet echt groter is dan de Z1c en voor je gevoel zelfs kleiner dan de Xiaomi Mi2 (s).

Als je Android wilt, dan zit er eigenlijk niet veel anders op om voor de Z1c of Z3c te gaan als je ook high end specs wilt hebben. De Moto G is ook een mooie mogelijkheid, maar die is minder snel, maar wel iets groter en wat goedkoper dan de Sony's. Ik denk dat de software ondersteuning voor deze 3 telefoons wel goed zit. De Z1c en Z3c heb ik onlangs voorzien van Android 5.0.2 (officieel van Sony). De Moto G, zal vanuit Google ook netjes up-to-date blijven en dat is erg belangrijk bij Android telefoons.

Link naar mijn website voor alle reviews en blogs: Kiswum.com.

• Proqzor
Ik zit er nu toch wel sterk over na te denken om een iPhone 5s te nemen. Totaal buiten mijn budget maar met het bericht dat iOS 9 hiervoor komt en deze voor oudere telefoons beter werkt begin ik dit toch een steeds betere optie te vinden.

Met name omdat ik over een aantal weken naar Amerika ga op vakantie. Is het interessant om daar een iPhone 5s te kopen en mee te nemen? Ik zag op eBay al dat ze rond de $ 350,- zaten.

Laat maar ik zie dat het om tweede handjes ging. De AppleStore vraagt nog $ 599,- voor een inlockte telefoon.

Nog even verder kijken :p

[ Voor 15% gewijzigd door Proqzor op 11-06-2015 22:43 ]

• Proqzor
Even een bump/afsluiting van dit topic.

Ik heb mij na alle tips van iedereen in dit topic toch nog even nader verdiept in de mogelijkheden.

Ik ben daarna naar een winkel toegegaan om de toestellen eens in de werkelijkheid te proberen.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat mijn Samsung S3 mini eigenlijk qua formaat al bijna net zo groot is als de iPhone (behalve de 6).

De overige suggesties die hier gedaan zijn heb ik ook bekeken. Ik ben toch meer naar iOs getrokken als operating system voor mijn telefoon. Ik heb mij namelijk toch mateloos geërgerd aan alle overbodige apps die je bij de gemiddelde Android telefoon bij krijgt. Ook de positieve ervaringen van de iPad van mijn vriendin hebben er toe geleid dat ik heb gekozen voor een iPhone.

Ik wou eerst een iPhone 5c kopen. Deze zijn van een mooi formaat en qua prijs ook nog te doen. Mijn voorkeur ging echter wel naar een metalen behuizing en 8gb is ook vrij karig. Op het laatste moment ben ik toch nog tegen een mooie iPhone 5s aangelopen via Vraag en Aanbod. Ging om een exemplaar van 2 maanden oud voor een zeer aantrekkelijke prijs. Uiteindelijk kost hij me maar enkele tientjes meer dan een 5c nieuw.

Iedereen bedankt voor alle tips!

Verwijderd

Uitstekende en duurzame keuze.
Gefeliciteerd!
Pagina: 1