Wow… Wat een reacties zeg.. Het doet me wel goed om te zien dat ik niet alleen ben, ook goede, onderbouwde reacties! Thanks!

Helemaal mee eens, 5 jaar terug wilde ik ook alles zelf doen, omdat ik dacht dat het goedkoper was… Maar wat je doet is bezig zijn met dingen die niets opleveren, en je dus beter kunt laten doen voor een appel en een ei, terwijl je zelf tijd steekt in dingen die wel wat opleveren

Scr33x0r schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 15:55:
… dat ik nu eindelijk weet dat leuk werk ook energie kan opleveren!
... omdat ik mijn appartement niet verkocht kreeg...
… werkgever waar ik het toch niet zo naar mijn zin heb...
… dichter bij huis te kijken, een uur reistijd heen en ook weer terug breekt je op denk ik?… zit je minder vermoeid op de bank en win je misschien nog wel meer dan dat uurtje..
Succes in ieder geval, een moeilijke, maar ook wel een leuke zoektocht denk ik!
Hmm, leuk werk dat energie oplevert… Als ik met mijn eigen dingen bezig ben dan heb ik dit inderdaad wel, maar ik heb dit de laatste 10 jaar niet ervaren bij een werkgever… Wel toen ik, voor ik aan mijn programmeer-carriere begon, 5 jaar bij een computerwinkel heb gewerkt. Werken met klanten, adviseren, TD/reparaties, eigenlijk alle werkzaamheden. Dat is wel iets dat ik leuk vind, maar verdienen doet het helaas niet. Ik denk dat ik dan de helft van mijn loon mag inleveren en dat is gewoon geen optie… Maar wat ik wel wil? Dat wordt een zoektocht inderdaad
Kloten situatie als je je huis niet verkocht krijgt. Wij hebben ons appartement ook 3 jaar te koop gehad (waarin ons gezin ook nog eens is uitgebreid. 2 kids en 2 volwassenen op 60m2 is geen pretje!)… Uiteindelijk de prijs fors omlaag kunnen gooien met hulp van de mensen waarvan we ons nieuwe huis hebben gekocht (details? PM me ff). Daarna was ons huis binnen een maand verkocht, overdracht is 1 juli, en dan krijgen we ook de sleutel van ons nieuwe huis! We hebben in die 3 jaar ook gedacht aan verhuur en ergens anders te gaan wonen, maar de risico’s waren ons te groot. 2 huizen zijn gewoon niet op te brengen op een enkel loon.
En ja, de reistijd breekt me inderdaad op. 2 uur per dag in de auto is veel, dit is 10 uur per week(!!). Maar vanwege het vaste contract, goede verdiensten en de aankoop van ons nieuwe huis is het even geen optie om te veranderen van werkgever, al ben ik wel aan het rondkijken. Switchen zie ik mezelf nog wel doen, later dit jaar… Al vind ik het ook eng, want het werk is wel OK, en dat heb ik ook wel anders meegemaakt (met buikpijn naar je werk bijvoorbeeld) en dan de twijfel dat ik al zo vaak ben geswitcht de afgelopen 10 jaar. Dit is ook niet goed voor je CV natuurlijk… Ik hoop dat jij in ieder geval snel iets vind, er is zat te krijgen in Groningen, maar betaalt wel een stuk minder als de randstad… (uit eigen ervaring)
Ik weet wel zeker dat minder reistijd me goed zal doen en me meer zal brengen dan die 1 a 2 uur tijdsbesparing, dus eigenlijk heb ik geen keus dan verder te kijken

Blue-eagle schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 16:44:
… vanuit het oosten van het land naar het rijkere westen. Veel meer bedrijven hier die meer uitdagingen bieden. Echt een enorme boost voor mijzelf en wat ik leer...
… dev naar Business Intelligence ...Same for testers...
...Friesland wonen en willen werken

Weinig keuze stagneert je ontwikkeling ook, denk ik.
Op welk vlak merk je dat je meer uitdaging krijgt? Ik ben hier altijd wel benieuwd naar, want ik heb nu bij heel wat bedrijven gewerkt, met heel veel verschillende frameworks gewerkt, systemen gebouwd, onderhouden, uitgebreid, maar echt een super leuke uitdaging? Ja, bij projecten die een max. paar dagen duren wel, dan is het eind in zicht, maar heb je projecten die weken of zelfs maanden duren? Nee, leuk is anders… En de focus is dan ook niet optimaal en de zin ebt langzaam weg.
Business Intelligence, ok… Wat houdt dat precies in? Klinkt mooi, maar kan me er geen voorstelling bij maken wat het nu is… (Ben niet zo’n ster in job titles e.d.). Tester zijn lijkt me dodelijk saai
Sommige woonplaatsen/provincies hebben inderdaad meer als andere… Ik zit in Drenthe, waar ook niet heel veel is. Gelukkig wel onderin, dus Zwolle e.d. is goed bereikbaar. Ben het wel met je eens dat weinig keus kan stagneren!
DJ Henk schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:52:
[...]
... Te weinig slaap is slopend, ... thuis werken, of buiten de spits reizen? Als je met de auto gaat, is de trein een optie? Stampvolle spitstreinen zijn geen feest, maar als je een beetje rustig kunt zitten is treinen relaxter, omdat je niet op hoeft te letten.
Maar belangrijk: ga het niet teveel zitten plannen. Als je vooraf al zoekt naar een manier om er geld mee te verdienen, beperk je jezelf enorm. Het is juist de bedoeling dat je de boel een beetje loslaat en dan wel ziet waar je uitkomt.
Klopt, ik merk het ook wel eens. Als ik minder dan 6 uur slaap heb dan is de volgende dag een ramp! Op het werk kan ik me slecht focussen, en als ik thuis kom dan ga ik het liefst direct naar bed na het eten. Thuiswerken is helaas geen optie bij deze werkgever. Ja, uit nood mag het af en toe, en dat terwijl ik echt alles remote kan doen. Ik kan overal bij, ik kan alle servers beheren, etc… Heb zelfs een laptop van de zaak zodat ik altijd kan ingrijpen als het nodig is

Maar een of twee dagen per week thuiswerken ziet mijn werkgever helaas niet zitten vanwege slechte ervaringen met een vorige werknemer, hoe vaak ik het ook probeer. Ik moet zeggen, ik zit ook wel bij een ouderwets bedrijf, ben de enige programmeur. ( en ben 50 tot 75% van de tijd aan het zoeken hoe oude code van mijn voorgangers werkt (geen documentatie/erg slechte code)). Dat heeft zo zijn voordelen, maar ook zijn nadelen.
Nee, niet te veel plannen moet ik inderdaad voor uitkijken. Ik moet zorgen dat mijn basis (werkgever) goed is en dan in mijn vrije tijd gaan experimenteren met de mogelijkheden en wat dingetjes uitzoeken.
mgizmo schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 19:39:
Beeld van herkenning, maar bij mij is het meer privé gerelateerd: Wat wil je doen in het leven.
Deze topic brengt mij als ondernemer wel aan het denken. Ik coach graag, ben generalist op IT network security (en veel zaken erom heen) en ik raak vaak getriggerd door mensen met hun "ziel" onder hun armen. Zoveel pro kennis hier op Tweakers, voor dit soort dilemma's zou je eigenlijk toch mee willen lopen met iemand of kennis willen uitwisselen middels bijv workshops op een vrije/vast dag in de week?
Coaching zou inderdaad wel iets zijn waar ik in geïnteresseerd zou zijn als mijn werkgever deze mogelijkheid beschikbaar zou stellen (doet hij niet). Zelf zou ik hier geen geld aan willen/kunnen besteden. Je krijgt met goede (loopbaan?) coaching toch meer kennis over jezelf en je mogelijkheden. Ik denk dat zoiets goed zou zijn voor iedereen!
GoldenSample schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 21:49:
Al eens gedacht wat meer richting de mechatronica te gaan?
Daar is zeker veel behoefte aan, met je programmeer kennis begin je met een voorsprong, ik weet niet hoe je (regel) elektronica kennis is?
Wie weet is er wel een traject wat met je baan te combineren is of met een baan in die richting waar je dan ingroeit.
Ja! Mechatronica heb ik wel eens aan gedacht, maar nooit echt in verdiept qua mogelijkheden. Heb kennis van elektronica, zelfs VBO Electro gedaan en veel in de hobby sfeer gedaan, denk aan midi controllers bouwen en een CNC freesmachine. Ook PLCs programmeren heb ik op school wel gedaan, dus daar zou ik ook eenvoudig in kunnen rollen denk ik. Wel een leuke hoek om me eens in te verdiepen, ook omdat robotica e.d. me ook wel erg interesseert.
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 22:51:
Ik werk nog maar 32 uur, beste keus ooit. Echt, dan maakt,t,niet eens zoveel wat je doet.
Ben zelf,de,verkoop ingegaan ipv programmeren, heel wat anders. Ben nu rayon manager van een provincie. Bevalt goes, vooral t mens contact. En 3 dagen weekend is echt een powerboost. Oke heeft me wat loon gekost, maar dat mis ik niet. Heb toch nooit duur geleefd
32 uur per week klinkt mij ook als muziek in de oren. En bij de richting verkoop denk ik altijd automatisch aan “in de winkel staan”, maar er is natuurlijk zoveel meer. Mag ik vragen hoeveel je erop hebt ingeleverd?

Ja, als je werkgever ook zo flexibel is wel

TheGhostInc schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 00:40:
[...]
Luchtigere afwisseling? ...maar jouw baan is
niet mentaal zwaar! Bijvoorbeeld een militair, die heeft een mentale uitdaging...
Als jij jouw werk ... mentaal zwaar karakteriseert, ... omdat je dat zelf zo maakt! Of, omdat je je baas toestaat dat zo te maken.
… waarom niet standje minimaal....
[...]
Hoe 'gestoord' ben jij

Als er iets makkelijk van thuis kan is het programmeren... sterker nog, soms gaat het zelfs sneller, doordat je minder gestoord wordt. En waar denk je dat die concentratie problemen vandaan komen?
[...]
STOP!!! Je zit teveel in je hoofd, dus
minder stof tot nadenken!
Het is gewoon tijd voor actie, actie die oplevert wat JIJ wilt. Kies en zet prio's:
Reistijd is killing? Verhuis of ga solliciteren. Ga sowieso thuiswerken, minimaal 1 dag in de week!
Werk is saai? Dump de saaiste onderdelen bij iemand anders (die vindt ze misschien niet saai), of als je omkomt in het werk... laat die zaken eerst afvallen.
Werk is vermoeiend? Wissel vermoeiende taken af met ontspannende taken, ongeacht deadlines. Geen lunch skippen, geen onbetaald/ondergewaardeerd overwerk meer. 40 uur werkweek betekent MAX. 36 uur inplannen.
Pak je verantwoordelijkheid! Dus, ja: "deze bug ga ik oplossen", nee: "ik ga eerst alles doen wat niet mijn werk is, voordat ik toekom aan mijn werk". Maar ook: "ik heb vandaag 7 uur productief gewerkt... tijd voor een uurtje iets leuks of iets dat mij daadwerkelijk iets oplevert"
Simpel gezegd, elke actie die je vanaf nu doet, doe hem weer eens bewust en voor jezelf en niet voor een ander.
Ik zie het als een ander soort mentaal zwaar. Ja, een militair heeft het mentaal zwaar, dat snap ik ook. Maar een programmeur doet zijn werk vooral in zijn hoofd, dingen op de automatische piloot doen dat gaat gewoon niet, terwijl dat ook wel eens fijn kan zijn. Nu ben ik constant problemen/bugs aan het oplossen, uitzoeken hoe een systeem werkt, etc. Ik ervaar het als mentaal zwaar werk in ieder geval en heb s’avonds altijd even “alone-time” nodig om bij te komen. En standje minimaal? Ja, dat doe ik soms wel, maar dan stapelt het werk zich alleen maar op. Ik heb er zowel op korte als op lange termijn in ieder geval niets aan. Als enige programmeur binnen de organisatie moet je toch wat
Thuiswerken zou ik graag doen, en ook al erg vaak aangegeven, maar dit ziet de werkgever niet zitten helaas (zie boven). Gestoord wordt ik inderdaad wel vaak tijdens mijn werk (letterlijk en figuurlijk), daar komen de concentratieproblemen ook vandaan, maar het slaapgebrek helpt ook niet echt mee natuurlijk

Als jij nog andere dingen kunt aanwijzen dan hoor ik het graag, ik zie het zelf niet altijd…
Dat het tijd voor actie is lijkt me logisch! Ik heb niet voor niks dit topic geopend, waar ik overigens heel erg blij mee ben dat ik dat heb gedaan. Solliciteren is denk ik de enige optie om te krijgen wat ik wil: meer tijd voor mezelf en meer flexibiliteit. Lunch skippen en overwerken doe ik amper. Mijn wandelingetje tussen de middag heb ik ook nodig, anders wordt het s’middags helemaal niks.
Ik heb verschillende redenen waarom ik niet eerder ben gaan solliciteren:
- Ons appartement stond 3 jaar te koop: zonder vast contract (bijna) geen mogelijkheid om wat nieuws te kopen, dit is gelukkig opgelost per 1 juli, dus na de verbouwing/vakantie heb ik de mogelijkheid om stappen te nemen
- Angst, paar keer werkgevers gehad die niet bevielen of (bijna) over de kop zijn gegaan, wat als dit opnieuw gebeurt? Mijn CV wordt alleen maar langer…
- Werk is OK, ben/was redelijk tevreden, maar dit wordt steeds minder, naarmate ik me meer bewust wordt van de situatie (thanks topic!!)
- Wat moet ik in godsnaam gaan doen, weer gaan programmeren? of iets anders dat misschien beter bevalt? En wat? —geen idee—!!
En dat ik te veel in mijn hoofd zit merk ik ook, maar dat is best lastig te doorbreken… tips?