Toon posts:

Netwerkkabel in laptop knakt na verloop van tijd - Cat5e

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met mijn laptop nog altijd verbonden met het internet en nas met een netwerkkabel. Dit omdat wifi veel te traag werkt (50Mbit) en ik een netwerkkabel toch veiliger vind.

Deze kabel die ik nu heb gaat knakken op het punt waar de kabel overgaat in het hoesje die om de aansluitconnector gaat. Alumuniumfolie en de gekleurde draden liggen dan bloot en na verloop van tijd geen verbinding meer.

Nu wil ik dat voorkomen door een beter kabel (5 of 10 meter) te kopen en vraag me af, welke daarvoor dan meer geschikt is.

Op de huidige kabel staat : E189529 (iets onleesbaars, lijkt op een gespiegelde RL) AWM 2835 26AWG 60 graden Celcius 30V Cat.5e FTP en is nu 10 meter lang.

Wanneer ik bestanden naar mijn NAS kopieer vanaf mijn laptop SSD hdd, haal ik soms 125MB/sec en die wil ik uiteraard zeker behouden.

Voor welke merken en of types zou ik het beste kunnen gaan ?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:43

D4NG3R

kiwi

:)

Is die kabel zelf geknepen?

Je kan dit voorkomen door een kabel met zo'n soort uiteinde te halen:

Afbeeldingslocatie: http://www.nex-cable.com/UploadFiles/2011527205847334.jpg

Waarschijnlijk heb je nu zo'n soort uiteinde:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/ba/Cat_5.jpg

Sowieso, hoe krijg je het voor elkaar om die kabel zo vaak te slopen? Kabeltje misschien eens verleggen zodat deze niet al te veel stress ondervind wanneer je hem aansluit of er uit haalt?

In principe voldoet elke willekeurige CAT5e of hogere kabel wel, maar ik denk dat je dit probleem kan oplossen door met de nieuwe wat netter om te gaan. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door D4NG3R op 09-06-2015 00:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Even een foto gemaakt van hoe het er nu uitziet :

Afbeeldingslocatie: http://s3.postimg.org/n1w217o0v/Clipboard01.jpg

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Die uiteindes zijn er juist voor gemaakt om de stress van de connector en kabel af te halen.. Wat spook je er mee uit waardoor ze kapot gaan?

Haal in het vervolg trouwens gewoon een "UTP" kabel. De extra - en in een consumentenomgeving onnodige - shielding zorgt er voor dat de kabel veel minder flexibel is.

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34

Felyrion

goodgoan!

Ik zie dat je een FTP (foiled twisted pair) kabel hebt, dat wil zeggen dat er een extra folie laag om de kabels zit waardoor er extra afscherming is.
Dit zorgt er echter ook voor dat de kabel veel minder flexibel is en eerder zal "knakken" zoals op het plaatje te zien is.

Ik zou gewoon standaart UTP (unshielded twisted pair) (CAT5e) rolletje halen van 10 meter zoals D4NG3R hem post. De meeste kabels zullen geschikt zijn, zeker op zo'n relatief korte afstand.
Kost maar een paar euro en werkt prima (dwz, geen lagere snelheden dan je nu haalt).

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 09-06-2015 00:26 ]

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Verwijderd

Topicstarter
Aha, dank jullie voor jullie extreem snelle antwoorden. Heb ik op een forum nog niet eerder meegemaakt.

Bij een rolletje van 10 meter hoort natuurlijk een tang en connectoren, toch maar eens aanschaffen dan.

Laptop (Asus N56VB-S4061H) modificeren voor een nog hogere snelheid is zeker geen optie ? En eigenlijk een ander topic.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nog hogere snelheid gaat op een laptop vermoedelijk niet mogelijk worden, en zit op een desktop in het prijssegment van enkele 100en euros. Sowieso, ik neem niet aan dat jij 24/7 bestanden van ik weet niet hoeveel Gig heen en weer zit te slepen over LAN. 8)7

Tang en connectoren? Haal gewoon een kant-en-klare kabel.

[ Voor 10% gewijzigd door D4NG3R op 09-06-2015 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks !

Zal er nog een snelheidsverschil zijn tussen 5 meter en 10 meter kabels ?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Tenzij je een stuk ijzerdraad koopt niet.

Er is zeker wel slechte kabel te krijgen die voor flink veel performance verlies zorgt.

Maar bij goede kabels, nope.

People as things, that’s where it starts.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nop

De maximale kabel lengte (tussen switch en pc) mag volgens spec 100 meter zijn
Koop een fatsoenlijke kabel en deze zal hem halen.

Er zijn zogenaamde cca (copper cladded aluminium) kabels in omloop. deze halen dat niet, maar dit zijn afaik veelal op de rol om zelf te knijpen.
Maar zelf een cca kabel haalt de Gbit waarschijnlijk nog wel op de 10 meter

Iperf

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-02 22:24
twee utp-kabels van 10 meter (action) met koppelstukje (gamma) geven mij 1,0 Gbps verbinding :)

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Zouden jullie een link hebben waar ik meer informatie kan vinden over samenstelling van kabels en welke invloed hebben op kwaliteit van het signaal ?

Ik heb deze gevonden : https://www.netwerkwinkel.com/Kabelwetenswaardigheden/

Moet gewoon weer ff inleren hier, wil niet zomaar iets bestellen. Ook al werkt het goed bij 10 meter.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Het maakt letterlijk helemaal niks uit wat je koopt zolang het maar aan de standaarden van CAT5e of hoger voldoet. Aanvullende shielding etc is leuk als er 100en kabels langs elkaar heen lopen zoals in een serverhok, voor thuisgebruik - en al helemaal op die korte afstand - voegt het helemaal niks toe.

Wil je er even wat snel van leren:

Verwijderd

Topicstarter
Interessante video, maar het meeste was me al bekend.

Zit nu even naar deze te kijken nu : http://www.netwerkkabelsh...kabel-5-meter-koper-blauw

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Prima kabel, kopen die handel. :)

Verwijderd

Topicstarter
Besteld, hartelijk bedankt voor jullie adviezen !! Geweldig forum :-)
Nog net voor 5 uur besteld, dus als postnl een beetje meewerkt en als mijn bestelling niet zoekraakt bij postnl, heb ik hem morgen in huis :-)

Morgen post ik gelijk ff mijn upload naar en download van mijn ds415+ nas met de 5 meter UTP kabel, wellicht dat jullie dat interessant vinden. (uiteraard met groot bestand).

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 09-06-2015 18:04 ]

• Felyrion
  • Laatst online: 14:34

Felyrion

goodgoan!

Top, terugkoppeling wordt ook gewaardeerd hier over het algemeen :) Maakt het topic voor anderen ook nuttig.

Al verwacht ik in dit geval geen spectaculaire bevindingen ;)

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:50
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:32:
Laptop (Asus N56VB-S4061H) modificeren voor een nog hogere snelheid is zeker geen optie ? En eigenlijk een ander topic.
Bedraad kan je laptop nauwelijks sneller, 10gbps ethernet is nog lang niet ingeburgerd en zeker niet in laptops.

Je kunt wel de Wifi versnellen (toch zeker dat van de laptop). Je laptop is nu beperkt tot 802.11n en 2,4GHz, als je deze vervangt door deze pricewatch: Intel Dual Band Wireless-AC 7260 Plus Bluetooth heb je ook 5GHz en 802.11ac. Maar dan moet je ook kijken dat je router die zaken ondersteunt, anders zal het niet zoveel verschil maken. En als je Wifi snelheid zo laag is zelfs in goede omstandigheden, moet je misschien eens kijken naar het veranderen van kanalen (maar 50mbps is een vrij normale snelheid voor 802.11n als je wat van de router vandaan zit).

Verwijderd

Topicstarter
Mijn router ondersteunt geen 5GHz overigens.

Vandaag pas mijn netwerkkabel ontvangen, gisteren was mijn kabel na 2 dagen nog steeds niet binnengekomen en dus een email gestuurd en hun reactie was:

"Bedankt voor uw bericht.
Excuses voor de vertraging, onze leverancier heeft een fout gemaakt waardoor
deze vertraging is ontstaan,
Wij gaan u een betere kabel toesturen zodat u deze morgen heeft.
Excuses voor het ongemak."

En net dus deze kabel binnengekregen:

http://www.redhound.nl/ca...-koper-lszh-blauw-5-meter :

Type: S/FTP PiMF CAT6 Netwerkkabel
(patch kabel) Halogeenvrij
Lengte: 5 meter
Kleur: Blauw
Halogeenvrij: Ja

Dubbel afgeschermde netwerkkabel:
Afscherming van aderparen: Folie
Afscherming van kabel: Vlechtwerk

Kabel met trekontlasting
Vergulde contacten
Geschikt voor alle Patch panelen

Toch weer een FTP kabel, terwijl ik een UTP kabel wilde...

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Link

[ Voor 68% gewijzigd door M2M op 12-06-2015 13:19 ]

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat weet ik.

• Tazzios
  • Laatst online: 11:28

Tazzios

..

even van internet gevist:
• U/UTP – onafgeschermde twisted pair kabel
• FTP – twisted pair kabel met folie om alle paren (onder de buitenmantel)
• SFTP – twisted pair kabel met folie om elk afzonderlijk paar en om alle paren (onder de buitenmantel)
• SF/FTP – twisted pair kabel met folie om elk afzonderlijk paar, folie en een vertind kopervlechtwerk om alle paren (onder de mantel). Wordt ook wel PiMF-kabel genoemd (Pair in Metal Foil)

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

pfff nou niet echt een duidelijk topic, het gros kent foiled twisted pair niet en denkt dat het over het file transfer protocol gaat.

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, hoe kunt je een FTP kabel verwarren met het FTP protocol ? En dan te denken dat er zat mensen zullen en kunnen zijn, die vaak FTP gebruiken, juist een FTP kabel kopen.....

De reden dat ik een UTP kabel wilde, was dat die dunner was en dus meer flexibel en dus in mijn geval, zitten op de bank in verschillende posities met netwerkkabel in linkerkant laptop, zou de kabel langer mee moeten gaan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

haha je kan ook natuurlijk ook universele "internet kabels"kopen :P :+

Iperf

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Fish schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:19:
haha je kan ook natuurlijk ook universele "internet kabels"kopen :P :+
Mooi toch, al die termen die dwars door elkaar heen gebruikt worden? Heerlijk verwarrend allemaal...

-_-

Pagina: 1