Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

B2 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 11:22:
Ik heb nu net de update gedaan vanuit Mavericks, maar ook bij de eerste keer inloggen blijft het hangen bij inloggen op iCloud...
Mijn ervaring is dat na de 1e boot alles eeuwig duurt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

De nieuwe Notes app is voor mij de grootste verbetering, eindelijk afbeeldingen , checklists etc.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 06:01

B2

wa' seggie?

Ik bedoelde natuurlijk Yosemite, al die namen ook ;) Loop al vanaf Jaguar mee :)

Maar inderdaad, even een harde reboot deed wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
DP1 draait erg soepel bij mij (early 2013 mbpr). Mission control en spaces animaties zijn altijd en overal echt heel smooth, dat was bij Yosemite wel anders (veel vensters = haperende animaties).

Merk alleen soms wat UI glitches (in bijv. Photoshop CS6 de file dialog vensters). Maar voor een DP1 is het prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-09 22:44
mikkelnl schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:54:
DP1 draait erg soepel bij mij (early 2013 mbpr). Mission control en spaces animaties zijn altijd en overal echt heel smooth, dat was bij Yosemite wel anders (veel vensters = haperende animaties).

Merk alleen soms wat UI glitches (in bijv. Photoshop CS6 de file dialog vensters). Maar voor een DP1 is het prima!
Top! Gaat het over een 13 inch in dit geval? Ik heb een 13 inch-eind 2013. Yosemite is bij mij meestal soepel, maar zoals je zelf ook vermeldt: bij veel vensters wordt de framerate (met name in Mission Control) beduidend lager. Ik hoop echt dat dit nu gefixt is in El Capitan. Qua hardware zat het al goed, de software was gewoon niet altijd even goed geoptimaliseerd leek het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:41
Ik zat vandaag de WWDC 15 nog een keer te kijken en het viel me op dat rond minuut 15 de trackpad er anders uit zag dan normaal. Tevens drukte hij harder erop en leek de trackpad niet in te deuken. Losse Force touch trackpad? Zou wel vet zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkelnl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:12
blupmans schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 13:36:
[...]

Top! Gaat het over een 13 inch in dit geval? Ik heb een 13 inch-eind 2013. Yosemite is bij mij meestal soepel, maar zoals je zelf ook vermeldt: bij veel vensters wordt de framerate (met name in Mission Control) beduidend lager. Ik hoop echt dat dit nu gefixt is in El Capitan. Qua hardware zat het al goed, de software was gewoon niet altijd even goed geoptimaliseerd leek het...
15" ;)

Even geteld, heb nu 3 desktops open, op 1e staan 19 vensters open (mail, agenda, safari, enz) en op desktop 2 en 3 ieder 4-8 vensters met photoshop, illustrator, indesign. En geen hapering te zien als ik mission control open... 8)

Zou het komen doordat ze bijv. de transparantie weg hebben gelaten tijdens mission control? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-09 12:11
Verwijderd schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 12:32:
Ik heb een volledig schone installatie gedaan, maar het 'about this mac' scherm geeft toch 'OS X Yosemite' weer :p

Verder draait de DP1 wel als een trein bij mij. Ik ervaar enkel problemen met de vernieuwde Disk Utility, hij weigert bijvoorbeeld steevast een nieuwe partitie aan te maken op mijn harde schijven (zowel de interne als externe schijven). Klikken op het +teken geeft geen enkele reactie, als ik reeds meerdere partities heb kan ik er ook geen verwijderen. Bij flash-geheugen zoals een USB-stick werkt Disk Utility wel, bij mijn interne SSD dan weer niet. Zijn er nog mensen met vergelijkbare problemen?
(Ik had dit probleem zowel bij een update naar El Capitan, als bij een schone installatie van El Capitan, ook de disk utility in de herstelpartitie heeft dit probleem.)
nee werkt hier op mijn interne ssd wel en dit is een naderhand geplaatste jetdrive.

Bij mij stond er ook eerst Yosemite 10.11 maar even later veranderde dat gewoon naar El Capitan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 12:30
Ik ga vanavond toch even terug in de tijd met Time Machine.

- Kan bepaalde design tools niet openen (blijven maar bouncen)
- Kan geen zip file uitpakken
- Activiteiten weergave niet openen
- Zie af en toe het strandballetje, had ik in Yosemite niet

Na een reboot is het dan weer weg, maar ik kan er niet tegen als ik me moet gaan afvragen voor hoelang.

En als klap op de vuurpijl, werd zostraks Chrone unreponsive met instant strandbal en wou niks meer openen maar bleef alles maar bouncen.

Is mij dus niet stabiel genoeg nog.
Maar; ik moet wel nageven, ik heb Mission Control en andere animaties nog nooit zo vlot gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Kon geen "Fix Permissions" meer vinden in de nieuwe Disk Utility, maar blijkbaar is dat ook niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
LOL! Beweeg je muis eens snel over je scherm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Smultie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:57:
Whatson in "[OS X El Capitan 10.11] Ervaringen & Discussie"
Cursor call out
Wanneer gebruikers die hun muisaanwijzer kwijt zijn de muis bewegen, geeft het besturingssysteem de locatie op het scherm aan.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Smultie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 16:57:
Keynote niet gezien? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
Eeuh, nee.

Was al bekend dus ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Smultie schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 17:26:
[...]

Eeuh, nee.

Was al bekend dus ;w
Letterlijk het eerste wat gedemonstreerd werd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Ik moet me ook eens gaan verdiepen in werken met meerdere bureaubladen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dannyvdb1997
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20:29
Mijn ervaring tot nu toe met OX 10.11 El Capitan. Werkt soepel, zeker voor eerste versie. Ben er qua prestaties/accuduur tegenover Yosemite niet op achteruit gegaan. Ondervind wel problemen met Preview van Office 2016. 10.11 en Office 2016 zijn beide natuurlijk nog in ontwikkeling, dus dat zal tzt wel goed zitten. Als de komende versies zo stabiel blijven/stabieler worden hoor je mij niet klagen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:48
Hebben ze het belangrijkste weer niet vermeld. Een nieuwe beachball!

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-08 00:43

Da Rock

DevOps

ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:26:
Dat is wel een hele verbetering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:26:
Een demo geven van je software die niet meer reageert en het crash-strandballetje laat zien, het zou eens wat anders zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 18:13
Zojuist 10.11 erop gezet, window snapping werkt nog niet zo te zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Scrtz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:06:
Zojuist 10.11 erop gezet, window snapping werkt nog niet zo te zien?
Kijk eens op de vorige pagina van dit topic

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-09 18:13
Fietsbel schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:08:
[...]

Kijk eens op de vorige pagina van dit topic
Thanks zie het.

Wel jammer dat ze dan beide in fullscreen gaan, dat hoeft dan weer net niet van mij..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• afterburn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 20:22

afterburn

No more...

Ik moet zeggen, het is duidelijk nog niet klaar (het is een DP, DUH!), maar ik zie mezelf niet meer terug gaan naar Yosemite. El Capitan werkt zoveel soepeler als dat Yosemite ooit gedaan heeft. Dan liever een paar crashes en problemen de komende maanden.

Fuji X-T1 | XF14mm F2.8 R | XF23mm F1.4 R | XF35mm F1.4 R
Nikon D800 | AF-S 24-120/f4 VR2 | AF-S 50/f1.8G
Computer specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Niet toegestaan om manieren buiten Apple te bespreken om te dev. versie te gebruiken/verkrijgen.

[ Voor 72% gewijzigd door Hoedje op 10-06-2015 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Laatst online: 00:16
Ja maar die mogen hier niet besproken worden. :9

[ Voor 19% gewijzigd door Hoedje op 10-06-2015 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Scrtz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:10:
[...]

Thanks zie het.

Wel jammer dat ze dan beide in fullscreen gaan, dat hoeft dan weer net niet van mij..
Dat vind ik juist wel een goede toevoeging, dan blijf je meer gefocust op de twee applicaties die je open hebt staan. Een beetje in het verlengde van fullscreen applicaties.

De enige twee producten waarmee ik vrijwel dagelijks werk welke hier problemen opleverden waren PHPStorm 8, welke blijkbaar Java 6 gebruikt, welke niet meer ondersteund wordt op El Capitan. En Vagrant, maar dat was op te lossen via een symlink.

Ik heb zelfs geeneens meer een Wifi drop gehad. Wat ik voorheen wel steeds had. Dus dat is helemaal prachtig.

[ Voor 71% gewijzigd door ZpAz op 10-06-2015 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Dat komt omdat recoveryd weer vervangen is door mdnsresponder, schijnbaar lag dat aan de wieg van wifi-gate :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:46

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Yzord schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:39:
Mijn dev account is verlopen...kan ik nog op een andere manier en EC komen?
Je kunt wachten tot de public beta wordt vrijgegeven..

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Laatst online: 10-09 10:54

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Whieee schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:56:
[...]

Je kunt wachten tot de public beta wordt vrijgegeven..
Ja wellicht ook maar beter om te doen ivm bedrijfszaken op mac. Heb wel vanuit dev account Yosemite gedraaid en nooit problemen gehad, maar heb nu wat meer belangen op het spel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Orii schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 20:53:
Dat komt omdat recoveryd weer vervangen is door mdnsresponder, schijnbaar lag dat aan de wieg van wifi-gate :)
Ja, dat was op de laatste versie van 10.10 ook al zo volgens mij, maar daar had ik die problemen ook nog steeds. Oh, en Netflix lijkt het niet meer te toen in Safari. In Chrome nog wel, dus daar is mee te leven.

Telegram heeft dezelfde kuren als op iOS 9 hier. Bij een bepaalde lengte ofzo van een bericht wat je typed crasht ie.

[ Voor 9% gewijzigd door ZpAz op 10-06-2015 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Ik heb 10.11 op mijn oude testmachine draaien. Grafisch gaat goed.

Op mijn retina machine installeren ga ik nog maanden op wachten. Dat is mijn productie machine. 10.10 heeft grafische lag. Is dat nu met 10.11 en metal op de retina macbook's beter?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-TECH
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-09 21:12
4POX schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:16:
10.10 heeft grafische lag. Is dat nu met 10.11 en metal op de retina macbook's beter?
Ik zou zeggen dat de framerate ongeveer 2x zo hoog is. Alles gaat een heel stuk soepeler. Wel merk je dat er soms nog framedrops zijn. Maar ja, dat kan ook niet anders met zo'n hoge resolutie en de zeer GPU intensieve manier van scaling die Apple gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
Dit is wel chique voor web developers. "Enter Responsive mode" in Safari. Hiermee kan je je websites op verschillende resoluties testen.

Afbeeldingslocatie: http://up.indev.nl/kOGhsvpwEb.png

[ Voor 6% gewijzigd door ZpAz op 10-06-2015 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:34:
Dit is wel chique voor web developers. "Enter Responsive mode" in Safari. Hiermee kan je je websites op verschillende resoluties testen.

[afbeelding]
Oeh die is wel heel nice! Ook netjes uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Wauw, dat is echt een super toevoeging!

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuuhn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-10-2023
Net de upgrade gedaan op mijn rMBP (late 2013, 2,3Ghz). Hij loopt echt als een trein!

Edit: Wifi problemen zijn ook opgelost! (draaide de laatste beta van Yosemite nog niet)

[ Voor 34% gewijzigd door Bartjuuhn op 10-06-2015 23:05 ]

I do what I like to do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 21:13:
[...]

Ja, dat was op de laatste versie van 10.10 ook al zo volgens mij, maar daar had ik die problemen ook nog steeds. Oh, en Netflix lijkt het niet meer te toen in Safari. In Chrome nog wel, dus daar is mee te leven.

Telegram heeft dezelfde kuren als op iOS 9 hier. Bij een bepaalde lengte ofzo van een bericht wat je typed crasht ie.
10.10.3 had nog opendirectoryd maar in een recente 10.10.4 preseed zijn ze weer teruggegaan naar mDNSresponder en gelukkig ook in El Capitan. Opendirectoryd was echt een drama, ook in enterprise omgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-09 17:39
Vanaf 10.9 naar 10.10 geüpdatet (MBP medio 2010). Moet zeggen dat bijna alles erg soepel werkt.
Op 10.9 waren de animaties vaak laggy, en draaien veel apps trager. In deze DP1 draait alles al stabieler en sneller, en zelfs aan de 1920x1200 monitor 0,0 stottering in de animaties.

Wat ik tot zover heb gevonden dat niet werkt:
  • VPN (PPTP) werkt maar kort. Na verbinden werkt het voor ca 15 seconde, daarna niet meer. Oplossing: steeds verbinding verbreken en opnieuw verbinden.
  • de nieuwe Foto's app crasht bij openen
  • mijn Exchange account lijkt leeg in Mail. Als ik bij extra mappen kijk, kan ik vanaf daar wél mijn inbox zien
  • ik kan mijn meest linkse kolom in mail maar een max breedte geven, welke behoorlijk smal is
  • Spotify geeft soms opeens geen geluid meer of crasht. Dit is me tot nu toe 3x overkomen
  • In de agenda blijft het 'afspraak bewerken' ballonnetje soms hangen na het doen van een wijziging aan een afspraak.
  • Office
  • Word 2016 Beta (laatste versie) crasht zodra je text selecteert
Wat wél werkt:
  • Trim op non-apple SSD's
  • Notities, Agenda, contacten, iCloud algemeen etc
  • Mail (behalve Exchange dus)
  • Safari (zelfs een stuk sneller)
  • Chrome
  • Java (plus een hoop java programma's, onder andere de pakketten van JetBrains)
  • Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign)
  • Google Drive / Dropbox
Er werkt nog een hoop meer, maar dit zij denk ik de belangrijkste.

[ Voor 3% gewijzigd door georgeboot op 11-06-2015 01:46 . Reden: Cosmetische veranderingen ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

kazuka schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 23:15:
[...]

10.10.3 had nog opendirectoryd maar in een recente 10.10.4 preseed zijn ze weer teruggegaan naar mDNSresponder en gelukkig ook in El Capitan. Opendirectoryd was echt een drama, ook in enterprise omgevingen.
discoveryd. Opendirectoryd is iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20:08
De dev versie ook maar op mijn MacBook geïnstalleerd en het voelt alsof ik een nieuwe computer heb. In 10.10 waren de animaties bijna altijd stotterig. Nu helemaal nergens last meer van :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrameWork.
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 17:40
Ervaren meer mensen een probleem met Bluetooth (en dan met name het streamen van muziek? Sinds ik El Capitan draai, merk ik dat om de zoveel minuten de Bluetooth stream er mee kampt voor ~10 seconden. In eerste instantie was het onmogelijk om Bluetooth te gebruiken voor muziek streaming daar mijn SoundLink mini niet gevonden werd :-(

I draai El Capitan nu 3 dagen en ik ben over het algemeen tevreden met de stabiliteit. Een bug met het rebooten van mijn mac dat meer dan 5 minuten duurde, lijkt eindelijk te zijn verholpen.

Een aantal zaken die ik tegenkwam:
  • Spotify geeft soms een "incosistency crash" aan als iTunes ook open staat
  • Soms crashen apps waarna ik de mac moet rebooten omdat ze in een crash loop blijven zitten
  • Reeds gezegd, mijn Mail app is kapot
  • Bij FaceTime kreeg ik een error dat het contact niet meer bestond terwijl contactlegging via iOS voorspoedig verliep
  • Soms kan ik Safari niet de eerste tab die links van de actieve tab staat aanklikken (klikken op een andere tab en vervolgens de gewenste tab aanklikken werkt dan wel)
Allerlei apps voor het dagelijks ontwikkelen van software draaien gewoon voorspoedig:
  • IntelliJ 14.x
  • VMWare 7.x
  • Xcode 6.x
  • Terminal :+
Al met al een paar puntjes maar geen echt grote issues.

[ Voor 7% gewijzigd door FrameWork. op 11-06-2015 08:16 . Reden: Software toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
draai nu bijna 2 volle dagen DP1. Ben echt verbaasd over hoe soepel/smooth en vooral snel El Capitan draait met deze aller eerste DP.
Ik draai 'm op mijn base model 12inch MacBook. Merk absoluut een wereld van verschil t.o.v. Yosemite 10.10.3.
Heb echt het idee dat El Capitan een zeer stabiel en smooth OS gaat worden! :)

(tot nu toe maar een paar Apps op mijn Mac die zo nu en dan crashen of vastlopen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Ik neem eerst wel even genoegen mee dat als de boel niet meer goed gaat, dat ik even reboot. (Een reboot is zo gedaan op een recente MacBook met SSD)
Het gaat ontzettend vlot en smooth qua animaties, en zo te lezen overal op internet zijn de WiFi issues nu echt verleden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
wat ik wel al gemerkt heb in vergelijking met 10.10 is dat in sleep de batterij best snel leegloopt bij mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Daar heb ik gelukkig niet veel last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iworx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 11:06
De WiFi problemen die verdwenen zijn staan toch wel met stip op nummer 1.
Responsiveness in't algemeen is inderdaad stukken beter.
Batterij is niet sneller/trager leeg dan voorheen.
Facebook is een issue op Safari - maar loopt OK op Chrome.
Dat met die grote cursor popt ook op als je gewoon snel bent met een muis - iri.

Conclusie: De kapitein mag nog even blijven.

This space intentionally left blank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:48
Behalve hoe smooth alles is vergeleken met Yosemite merk ik eigenlijk heel weinig verschil. Op mijn Air duren shutdowns soms wel een minuutje, maar da's geen ramp.

Voor een eerste developer preview ben ik echt onder de indruk. Voelt een beetje aan als de Windows 7-beta's, die waren ook van in het begin geweldig stabiel. Best cool! Ik hou 'm op mijn production machine.

(Kleine issues: symlink van Vagrant was stuk, Sublime Text 3 text rendering is stuk in fullscreen, Keychain had na upgrade een paar foute certificaten die in Chrome security warnings gaven, ...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:25
AmbroosV schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:03:
Op mijn Air duren shutdowns soms wel een minuutje, maar da's geen ramp.
Dan vraag ik mij toch wel af waarom jij zo vaak je MacBook afsluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinkrs
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23:33
Helaas zit de bug op mijn nvidia 650M er nog in, als je de download folder in "waaier" opent in de dock heb je even wat frame drops. Ik hoop dat ze dit gaan oplossen, dat was een van mijn ergste ergenissen van Yosemite.

Zodra je "verminder transpiratie" inschakelt is het probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
ThomasG schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:05:
[...]
Dan vraag ik mij toch wel af waarom jij zo vaak je MacBook afsluit.
Niet vaak, gewoon elke avond. 's Ochtends aan, 's avonds uit. Toch niks mis mee? Ik begin gewoon elke ochtend graag clean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

ZpAz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 22:34:

[afbeelding]
Dit is voor een developer wel een droom die uit komt denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

AmbroosV schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:59:
[...]

Niet vaak, gewoon elke avond. 's Ochtends aan, 's avonds uit. Toch niks mis mee? Ik begin gewoon elke ochtend graag clean.
Ik ben juist naar een mac overgestapt zodat dit niet meer hoeft. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Tom

Da Rock schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:59:
[...]

Dit is voor een developer wel een droom die uit komt denk ik
Zowel Chrome als Firefox hebben zoiets al in de developer tools zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

Tom schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:08:
[...]

Daar wist ik van, maar Apple had dit nog niet, en nu wel :D!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Tom schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:08:
[...]

Enkel is deze bij Chroom ontzettend brak. (Fulltime web developer, vind die van Safari vele malen beter, ook makkelijk dat je op het device nogmaals kunt drukken om deze landscape te tonen e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

CyBeR schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 02:02:
[...]

discoveryd. Opendirectoryd is iets anders.
Juist, die bedoel ik :P We hadden met beide veel problemen de afgelopen maanden dus haal ze nog wel eens door elkaar.

Het valt me trouwens op hoeveel sneller Apps opstarten in 10.11, merk dit vooral goed bij de Office 2016 beta, scheelt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

Da Rock schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:10:
[...]

Daar wist ik van, maar Apple had dit nog niet, en nu wel :D!
Klopt, ben er ook blij mee, alleen droom die uitkomt valt wel mee :P
Qua developer tools gebruik ik zelf Firebug (plugin op Firefox) nog het meeste... maar dat is vooral omdat ik het gewend ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Tom schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:23:
[...]

Qua developer tools gebruik ik zelf Firebug (plugin op Firefox) nog het meeste... maar dat is vooral omdat ik het gewend ben.
Is inderdaad wat je gewend bent. Ik gebruik Chrome het meest, maar wil graag wennen aan Safari. Maar in Chrome is dat responsive gebeuren heel brak en niet betrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom
  • Niet online

Tom

CRXDelSol schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:48:
[...]

Is inderdaad wat je gewend bent. Ik gebruik Chrome het meest, maar wil graag wennen aan Safari. Maar in Chrome is dat responsive gebeuren heel brak en niet betrouwbaar.
Ik gebruik het eigenlijk niet. Resize altijd m'n venster (ook niet handig..). Nadeel is dat Safari niet heel smal kan, daar zit ergens een minimale breedte in. Dus in dat opzicht is dit wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

Tom schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:23:
[...]

Netjes hoor. Nouja voor mij is het wel een uitkomst haha. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricost
  • Laatst online: 18-07 15:39

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

georgeboot schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 01:43:
Wat wél werkt:
  • Trim op non-apple SSD's
  • Notities, Agenda, contacten, iCloud algemeen etc
  • Mail (behalve Exchange dus)
  • Safari (zelfs een stuk sneller)
  • Chrome
  • Java (plus een hoop java programma's, onder andere de pakketten van JetBrains)
  • Adobe CC (Photoshop, Illustrator, InDesign)
  • Google Drive / Dropbox
Er werkt nog een hoop meer, maar dit zij denk ik de belangrijkste.
Hoe heb je trim aan het werken gekregen op je non-Apple SSD ?
Als ik Trim Enabler gebruik kan ik trim wel inschakelen maar na reboot staat trim weer uit :?

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Laatst online: 22:18

RnB

AmbroosV schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 12:59:
[...]

Je begint elke ochtend graag clean? :P
Als in jouw workflow het uit- en aanzetten van een Mac zit, is natuurlijk prima, maar de reden vind ik wel erg apart.

Op Windows zou ik het begrijpen (hoewel dit ook steeds smoother werkt), maar OS X kan je weken in standby laten zonder problemen. Je Mac wordt er in ieder geval niet vuiler op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
ricost schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 15:53:
Hoe heb je trim aan het werken gekregen op je non-Apple SSD ?
Als ik Trim Enabler gebruik kan ik trim wel inschakelen maar na reboot staat trim weer uit :?
Het is inderdaad even knutselen, maar het kan! TRIM Enabler werkt met de kext-dev-mode, en deze is sinds 10.10 volledig vervangen door rootless.

Je kunt de boel aan de praat krijgen op de volgende manier:

1. Rootless uitzetten
Run de command
sudo nvram boot-args="rootless=0"

2. Herstart

3. Trim Enabler
Download en run TRIM Enabler

4. Herstart opnieuw
Check na het opstarten of Trim Enabler inderdaad aangeeft dat Trim werkt.

5. Rootless weer inschakelen
Schakel desgewenst rootless weer in: Run de command
sudo nvram boot-args="rootless=1"
en herstart op de wijzigingen in de nvram toe te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Hebben de meeste van jullie een clean install gedaan naar El Capitan of hebben jullie El Capitan over Yosemite heen geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
RnB schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 16:12:
[...]

Je begint elke ochtend graag clean? :P
Als in jouw workflow het uit- en aanzetten van een Mac zit, is natuurlijk prima, maar de reden vind ik wel erg apart.

Op Windows zou ik het begrijpen (hoewel dit ook steeds smoother werkt), maar OS X kan je weken in standby laten zonder problemen. Je Mac wordt er in ieder geval niet vuiler op.
Ik weet ook niet echt waarom, ik vind het gewoon een handige manier op alles te sluiten en de juiste tray tools weer op te starten etc. Deze MacBook (en mijn enige Apple-device en ook enige computer ATM) staat vol met tray stuff en utilities, ik sluit op de gemiddelde dag wel wat af of pas wat settings aan, en vrijwel alles is na een reboot terug op mijn defaults.

¯\_(ツ)_/¯
mprkooij schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:36:
Hebben de meeste van jullie een clean install gedaan naar El Capitan of hebben jullie El Capitan over Yosemite heen geïnstalleerd?
Over Yosemite heen, met een berg stuff geïnstalleerd met Brew, ging erg vlot en snel. De Yosemite-installer (en oudere exemplaren) hadden wat moeite met veel dingen in /usr/local en dan ging 't traag vooruit. Not anymore!

Voor mijn part is El Capitan production-usable als je wat weet wat je doet en voor de zekerheid af en toe een Time Machine backup maakt. Draait hier twee dagen perfect / beter dan Yosemite. De kleine compatibiliteitsissues hier en daar wegen absoluut niet op tegen de verschrikkelijke WiFi van Yosemite, de snelheid van de UI en het nieuwe font. Voor mij.

(En er zijn op systeemniveau ook veel nieuwe dingen, trouwens. OpenSSH heeft een stevige update gehad bijvoorbeeld, en Terminal heeft wat extra features voor custom titles in de titlebar, dat soort dingen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Thanks voor je reactie. Moet El Capitan na een upgrade ook nog een keer indexeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmbroosV
mprkooij schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 18:57:
[...]

Thanks voor je reactie. Moet El Capitan na een upgrade ook nog een keer indexeren?
Geen idee. Als dat het geval was heeft het in ieder geval minder dan tien minuten geduurd, want ik heb het niet zien gebeuren. Air, 1.3Ghz, 128GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

Ik draai sinds gister El Capitan en moet zeggen dat het allemaal prima draait.
Het lijkt op een bijgeschaafde versie van Yosemite, wat uiteraard meer dan prima is.
Uiteraard werken nog niet alle applicaties (oa Bartender en iStat menus), maar dat was te verwachten. Deze applicaties werkten in de eerste beta versies van Yosemite ook niet.

Ik kijk erg uit naar de final versie, aangezien het alleen maar beter kan worden!

Paar puntjes die mij opgevallen zijn:
  • Nog niet alle UI animaties werken even smooth (waar Mission Control nu botersmooth draait, zijn de applicaties-naar-fullscreen, Launchpad en scrollen op grote pagina's in Safari dat nog niet)
  • Mission Control draait nu dus feilloos
  • Het font vind ik het OS geweldig staan
  • De progress bar bug in de Dock is EINDELIJK opgelost :o
  • Safari lijkt sneller te zijn
  • De snelheid van het installeren en het openen van applicaties lijkt vergroot te zijn (Photoshop CC en Office 2016 lijken de grootste gains te hebben)
  • Het accepteren of negeren van applicaties die gebruik willen maken van contacten/agenda/etc gaat instant, waar het bij Yosemite een strandbal en een aantal seconden wachten gaf
  • Ai ai ai, een oude bug is weer terug. In Finder, wanneer je sorteert op Kind en Name, gaat het niet goed:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/qAgWQWEu4RsFFOSPMmEiAyp7/thumb.png

Ben benieuwd hoe het op de lange termijn zal werken, het is gebleken dat ik na verloop van tijd toch weer terug ga naar een stable versie. Maar voor nu werkt het meer dan prima. :)

[ Voor 61% gewijzigd door RnB op 11-06-2015 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
Ik probeer tijdens de install weer in te loggen via de App Store en hij blijft maar aangeven dat mijn gebruikersnaam of wachtwoord niet klopt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adipose
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-03-2021
Ik heb helaas wel gemerkt dat NTFS software, bijvoorbeeld Tuxera NTFS (nog) niet compatible is. Ook nog geen oplossing voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bibi2205
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 31-08 12:02
Vanmorgen geïnstalleerd op mijn 2008 Macbook en aangenaam verrast van hoe vlot de eerste Beta aanvoelt dus dan maar meteen mee op de 2010 Mac Pro geïnstalleerd.. Had daar namelijk al langer last van random freezes in Yosemite waarbij zelfs de klok van Mac OS bleef hangen (oa tijdens het schrijven van een reactie op GoT of surfen op Facebook) en ik was erg benieuwd of het hiermee opgelost is..

Tot hiertoe, tijdens het schrijven van deze reactie, nog niets van gemerkt dus ik ben alvast tevreden met de Beta. ;)

Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Is er al ergens een pagina / lijst beschikbaar, net zoals http://roaringapps.com/apps toen de Yosemite beta net uit was, waar we kunnen zien welke apps wel of niet compatible zijn met El Capitan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 23:04

4POX

Everybody is wired

Weet je wat voor mij de grootste verrassing was.

Dashboard zit er nog steeds in. Vind ik helemaal niet erg. Ik vind de dashboard nog steeds fijner werken dan widget in de notificatie balk.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 06:01

B2

wa' seggie?

mprkooij schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 20:57:
Ik probeer tijdens de install weer in te loggen via de App Store en hij blijft maar aangeven dat mijn gebruikersnaam of wachtwoord niet klopt....
Had ik ook bij een nieuwe installatie. Bij een upgrade vanaf Yosemite lukte het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Blegh! T enige wat sneller is geworden is het verschijnen van de strandbal!

En toch heb ik een gewone Mac mini 2012, met een snellere hdd (7200rpm) en verder geen gekke dingen :(

Maarja, Mavericks en Yosemite waren ookal stroperig op mijn mac, misschien toch maar eens kijken of er iets hardware matigs stuk is, als ik zo lees dat bij de meesten de performance een stuk beter is geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kremx
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 10:57
Misschien dat dan toch de hardware de bottleneck is in plaats van de software. Ik denk dat je performance flink zal verbeteren als je upgrade naar een SSD. Vooral het laden van programma's em dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 07:38

HaterFrame

Well... Poo came out!

SSD is altijd beter maar hoeveel mem heb je in je Mini?

I am the great Cornholio!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da Rock

Da Rock

DevOps

Orii schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 08:09:

En toch heb ik een gewone Mac mini 2012, met een snellere hdd (7200rpm) en verder geen gekke dingen :(

Maarja, Mavericks en Yosemite waren ookal stroperig op mijn mac, misschien toch maar eens kijken of er iets hardware matigs stuk is, als ik zo lees dat bij de meesten de performance een stuk beter is geworden...
Je kan denk ik het beste je Mac mini voorzien van een SSD. Misschien ook wat meer RAM (8GB).
Dan loop je weer wat meer mee en kun je meer uit je mini halen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online

Ik heb ook de mini 2012 i7. Zelf geheugen en SSD upgraden en het gaat echt als een tiet. Volgens mij nog beter dan de standaard huidige generatie mini's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06 11:08
Executor16 schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 23:58:
Is er al ergens een pagina / lijst beschikbaar, net zoals http://roaringapps.com/apps toen de Yosemite beta net uit was, waar we kunnen zien welke apps wel of niet compatible zijn met El Capitan?
Update tot vandaag (via MacRumours)
----

Working

1Password
4D
Adobe Photostop CS6
AdwareMedic
Airmail 2
Alfred 2
Anki
Any.do
Asset Catalog Creator
Autodesk Maya 2016
Bartender
Battle.Net Launcher
BetterSnap Tool
Billings
Brainwave Studio
BreakTime (required permission repair)
Caffeine
Chrome & Hangouts
Circus Ponies Notebook
Cisco Anyconnect VPN
CleanApp
CrashPlan
Diablo III
Day One
Degrees
Deliveries
Dreamweaver CC2014
Dropbox
Electrum
Emcee
Evernote
EyeTV
Final Draft
Firefox
Flux
FolxGo
Geektool
Geekbench 3
Google Chrome
Google Chrome Canary
Google Drive
Google Music Manager
HipChat
Hype 3 Pro
iTerm2
iZotope RX 3
Keynote
Kindle
Last.fm
Lightroom CC
LogMeIn-Rescue
Microsoft Lync 14.0.11
Microsoft Word 2011
Microsoft Office Suite (Vers 15.x)
Microsoft Office 2016 preview
Microsoft Remote Desktop
Mountain
MplayerX
MySQLWorkbench 6.2
Notability
Numbers
OmniFocus
OmniGraffle
Pages
Parallels Desktop (10.2.1) (Also version 9)
Path Finder
Photoshop CC
Photoshop CC 2014
Plex Home Theater
Plex Media Server
pwSafe
R 3.1.2
Radarscope
RDM
RealVNC Viewer
RingCentral for Mac
Scrivener
Seil
Sketch
SMC Fan Control
Spotify
Starcraft 2
Steam
Team Viewer
Text Wrangler
TextMate
TG Pro
Todoist
Transmission
Transmit
TRIM Enabler
Tunnelblick
Tweetbot 2
Twitter
uBar
ubersicht
VirtualBox
Virtual DJ Pro Full
VLC
VMware Fusion 6
WavePad
WeatherDock
World Clock
Xcode 6.3.2
XLD

Not Working

Anything that requires Java 6 (6 support is temporarily unavailable. 10.11 will be the last version to support 6.)
Box Sync
CalcBot
Calories 3
Carbon Copy Cloner
cDock
CleanmyMac 3
DockMod
Fantastical 2 (regularly crashes when adding appointments)
Flashlight
gdisk 1.0.0 (Installation successful after disabling rootless and rebooting)
iConBox 2.6.0
iShowU Pro (requires resetting settings)
iStat Menus
iStat Pro/iStat Mini
jBidWatcher (requires Java 6)
LiteIcon 3.5.6
Little Snitch 3.5.3 (Nightly Build 3.6 - 4348 released for 10.11)
Logic Pro 9
Logitech Control Center (Devices won't pair)
LogMeIn
LogMeIn Client
Lync 2011 (logs in then crashes)
Mail Act-On
MenuMeters 1.8.1
Microsoft Remote Desktop (works for some)
Movie Magic Budgeting (requires Java 6, which can not be installed on 10.11)
OS X Fuse 2.7.5 (Manual installation via Pacifist was successful)
Parallels Bootcamp partition (Other VM's work fine)
RadioSHARK (app works but gets no sound from device)
Razer Synapse
Safari Stand
Snag-It (All-In-One Capture does not work...Window and Full Screen work.)
SpamSieve (needs update to work with newest Mail)
SuperDuper!
TotalFinder
TotalSpaces2
Tuxera NTFS (Installed after disabling rootless via Terminal and rebooting)
Unarchiver
XtraFinder
Yosemite CacheCleaner

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Executor16
  • Niet online
Thanks. Linkje is ook handig denk ik (misschien ook voor in TS) :D
http://forums.macrumors.c...not-working-apps.1890772/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackspeedy
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:01
Mijn ervaring zijn ook erg positief.
Hij is erg stabiel voor de eerste built, soms wel even een strandballetje :)
Die krijg je onderanderen als je naar instellingen gaat en dan op iCloud klikt.
Telegram doet bij mij crashen als je meer tekst doet typen.
De nieuwe functionaliteiten vind ik ook er prettig, zoals 2 applicaties naast elkaar draaien.
Als je een hogere resolutie hebt werkt dit erg goed, want daar heb je ruimte zat voor.
Tabbladen pinnen vind ik ook prettig.
Ook safari is sneller, dat werd ook al hierboven ergens gezegd.(Ik wist niet dat het nog sneller kon eigenlijk)

Mission control: Lag is gone!
Zelfs als ik een hogere resolutie draai en ik heb een extern scherm er naast is er zo goed als geen lag.

Ik heb een Mbpr late 2013 8gb 256..

Voor de mensen die het willen weten.
2 applicaties naast elkaar draaien doe je met Mission control. draai bv. safari fullscreen en sleep de applicatie die je ernaast wilt op safari.

[ Voor 12% gewijzigd door blackspeedy op 12-06-2015 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Thanks, is aan TS toegevoegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boosterbosch
Apple Pi Baker applicatie werkt ook niet. De applicatie kan de SD of USB niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricost
  • Laatst online: 18-07 15:39

ricost

Veur altiéd eine Venlonaer

georgeboot schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 17:13:
[...]

Het is inderdaad even knutselen, maar het kan! TRIM Enabler werkt met de kext-dev-mode, en deze is sinds 10.10 volledig vervangen door rootless.

Je kunt de boel aan de praat krijgen op de volgende manier:

1. Rootless uitzetten
Run de command
sudo nvram boot-args="rootless=0"

2. Herstart

3. Trim Enabler
Download en run TRIM Enabler

4. Herstart opnieuw
Check na het opstarten of Trim Enabler inderdaad aangeeft dat Trim werkt.

5. Rootless weer inschakelen
Schakel desgewenst rootless weer in: Run de command
sudo nvram boot-args="rootless=1"
en herstart op de wijzigingen in de nvram toe te passen.
Thx ! Zeer handig info voor mensen met een non-Apple SSD _/-\o_

Straks aan de euverkant van de nach door wach de veurjaorszon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
Executor16 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 10:23:
[...]

Ik heb ook de mini 2012 i7. Zelf geheugen en SSD upgraden en het gaat echt als een tiet. Volgens mij nog beter dan de standaard huidige generatie mini's.
Mjah, ik zal me er ook maar eens aan gaan wagen dan! Maar eigenlijk is het natuurlijk van de zotte dat dat nodig is.. Zelfs Windows 10 draait soepel! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB

RnB

iNickx schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 11:02:
[...]

Update tot vandaag (via MacRumours)
----

Working

Lange lijst met apps
Bartender werkt bij mij niet.
Ik kan zo ff snel ook geen beta versie vinden die dan wel zou moeten werken.

Hoe betrouwbaar is die lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
RnB schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:34:
[...]

Bartender werkt bij mij niet.
Ik kan zo ff snel ook geen beta versie vinden die dan wel zou moeten werken.

Hoe betrouwbaar is die lijst?
Bij mij werkt Bartender prima. El Capitan geïnstalleerd vanuit Yosemite 10.10.4 en Bartender werkte daarna direct, niet geüpdatet. Ik heb trouwens versie 1.2.32.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
SMCFanControl lijkt hier ook niet te werken. Ook heb ik in totaal nu 2 spontane reboots gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
ZpAz schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 19:46:
SMCFanControl lijkt hier ook niet te werken.
Werkt hier niet zoals in Yosemite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
ricost schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 12:11:
[...]

Thx ! Zeer handig info voor mensen met een non-Apple SSD _/-\o_
Nog veel makkelijker zonder extra software:

1. Disable Rootless (sudo nvram boot-args=rootless=0)
2. Run "sudo trimforce enable" read it's text and do what it asks you for.
3. Enable Rootless again (sudo nvram -d boot-args)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
Wat is eigenlijk het nut van rootless? als elke gebruiker dit zo simpel kan passeren, dan kan malware dat toch ook net zo makkelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smultie
  • Niet online
sl1000 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:08:
Wat is eigenlijk het nut van rootless? als elke gebruiker dit zo simpel kan passeren, dan kan malware dat toch ook net zo makkelijk?
Ik moest m'n admin password ingeven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sl1000
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 18:07
ja dat is vanwege sudo, maar dat heb je naar ik weet sowieso nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
sl1000 schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 21:08:
Zonder rootless heb je voor toegang tot root enkel het admin wachtwoord nodig. Mét rootless zul je de Mac eerst moeten herstarten om zo rootless uit te schakelen, weer een extra stapje.
Al vraag ik mij af of het echt veel uitmaakt hoor, als iemand het admin wachtwoord al weet te achterhalen, moet herstarten ook nog wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
georgeboot schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 01:52:
[...]

Zonder rootless heb je voor toegang tot root enkel het admin wachtwoord nodig. Mét rootless zul je de Mac eerst moeten herstarten om zo rootless uit te schakelen, weer een extra stapje.
Al vraag ik mij af of het echt veel uitmaakt hoor, als iemand het admin wachtwoord al weet te achterhalen, moet herstarten ook nog wel lukken.
Rootless veranderd niets aan het feit dat je enkel een admin wachtwoord nodig hebt - wat in single user mode wa de meeste gebruiken vaak het enige wachtwoord is. Waar rootless voor zorgt is dat ongeacht of je root rechten hebt of niet, je niets in de systeem mappen kunt veranderen. Enkel processen met een bepaald Apple certificaat kunnen dat. Daarbij werken bepaalde APIs, zoals het process id opvragen, niet meer wanneer dit een systeem proces bevat. Dus een stukje software wat iets in Finder wilt injecteren, kwaadaardig of niet, werkt niet meer.

Het wordt voor malware dus veel moeilijker om zich te kunnen nestelen. Zolang het systeem met rootless geactiveerd draait, kan de malware zich niet nestelen in het systeem. Het kan niet zomaar een call naar het nvram commando sturen. Maar mocht het dat voor elkaar krijgen, dan moet de malware na een herstart alsnog handmatig door de gebruiker worden uitgevoerd.

Het zal niet onmogelijk zijn om het alsnog systemen te infecteren, maar het wordt een stuk lastiger en zal alleen werken bij volslagen debiele gebruikers. Het maakt niet uit hoe veilig een operating systeem is, als een gebruiker zelfs na een onverwachte herstart nog overal zonder na te denken zijn admin wachtwoord invoert is daar weinig tegen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8n
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-09 15:07

n8n

In de presentatie zag ik op zo’n feature-sheet ‘Video Airplay’ staan, kan iemand checken of Airplay nu eindelijk een keer met video samenspeelt (buiten iTunes)? Dan kan Beamer ook weer de deur uit :)

Net mijn Mac vers geïnstalleerd en al mijn third-party apps zijn op twee handen te tellen, elke opschoonbeurt wordt dat minder, zeker wanneer die standaard apps steeds uitgebreider worden, zoals Notes straks Evernote overbodig maakt.

Mijn macje met een SSD was ook wat trager dan de bedoeling was, een SMC-reset heeft alle problemen als sneeuw voor de zon doen verdwijnen. Repareer ook even de permissies met disk utility, soms blijft daardoor iets hangen wat de boel vertraagt.
Tom schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 14:04:
[...]

Ik gebruik het eigenlijk niet. Resize altijd m'n venster (ook niet handig..). Nadeel is dat Safari niet heel smal kan, daar zit ergens een minimale breedte in. Dus in dat opzicht is dit wel handig.
Daar heb ik een mooi trucje voor: zet de web-inspector vast in je safari scherm aan de rechter kant, dan kan de breedte tot exact 320 pixels teruggebracht worden. In de oude Safari - opa verteld - toen full screen net een ding was op OS X kon je de viewport smaller trekken vanaf de zijkant. Hebben ze er later uitgehaald, jammer wel.

[ Voor 44% gewijzigd door n8n op 13-06-2015 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Ik had El Capitan over Yosemite heen gegooid, werkte iCloud zonder problemen, heb ik laatst m'n keychain leeggegooid (schone sleutelhanger) ineens deed iCloud het niet meer, moest opnieuw inloggen, maar laat dat nu een probleem zijn in El Capitan.
Time Machine to the rescue, even de .keychain file overgezet uit de backup weg, uitloggen in OSX, weer inloggen, en iCloud doet het weer 😊. iCloud doet het wel, enkel het inloggen niet, dus gelukkig toch een backup.
Pagina: 1 2 ... 20 Laatste