Bekabeling audio naar ruimte over langere afstand

Pagina: 1
Acties:

• Picknickmand
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 22:30
Op dit moment ben ik bezig met het verbouwen van mijn huis en wil straks graag mijn muziek vanaf centraal in verschillende ruimtes afspelen. Nu zijn hier natuurlijk hele mooie draadloze oplossingen voor (van Sonos bv), maar aangezien ik nu toch de mogelijkheid heb dacht ik er aan gewoon wat kabels te trekken. Aangezien het wel allemaal netjes moet worden weggewerkt merk ik nu dat er richting de keuken bekabeling van meer dan 15 meter nodig zal zijn.
Nu ben ik aan het twijfelen wat de beste optie is voor deze grotere afstand (ik kom hier ook wat tegenstrijdige informatie van tegen op het internet).
Ik kan 2 speakers plaatsen met hele lange speakerkabel (naar versterker). Ik begrijp dat ik voor grotere afstand dikkere kabel nodig heb (1.5 mm² - 2.5 mm²).
Ik kan er ook voor kiezen een lange tulp/rca kabel te gebruiken en een versterker (of speakers met ingebouwd) in de keuken te plaatsen. Er is hier verschil in niet/enkel/dubbel afgeschermde bekabeling, maar daar hangt natuurlijk wel weer een prijskaartje aan.

Ik wil natuurlijk voorkomen dat alles straks netjes zit weggewerkt en ik voortaan mag genieten van een geweldige storing in het geluid. Waar kan ik nu het beste voor gaan als ik ook een beetje rekening moet houden met de prijs?

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09-2025
Lange tulpkabels(ongebalanceerd) zou ik niet aanraden, meer dan 5 meter geeft storingen. Lange speaker kabels ook niet ivm met de dempingsfactor.

Voor lange afstanden word er vaak gebruik gemaakt van xlr(gebalanceerd). Of optisch(glasvezel). Bij andere oplossingen heb je altijd kwaliteit verlies,

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:28
15 meter speakerkabel zou prima moeten kunnen. Daarnaast is het altijd wel aan te raden om een wat dikkere speakerkabel te gebruiken in vergelijking met de standaard heule dunne draadjes.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:56

Jag

15m tulpkabel gaat natuurlijk meestal ook goed. Evt kan je een kabel met wat degelijkere afscherming gebruiken voor een vaste installatie, rg59 bijv. Ik zou doen wat het meest praktisch is.

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:15
Toevallig heb ik in mijn nieuwe huis dit ook gedaan. 15m kabel naar zone2 (keuken) via de kruipruimte. Ik heb hiervoor relatief goedkope merkloze 6mm2 kabel gebruikt. Deze: http://www.allekabels.nl/...idspreker-kabel-60mm.html. Dit werkt als een tierelier.

Bedenk je wel dat je twee van deze kabels moet trekken, eentje naar elke speaker en je dus 30m totaal nodig hebt.

Edit: Qua dikte gaan deze kabels ook niet door een standaard 3/4 flexbuis, dus zorg voor een wat bredere pijp.

[ Voor 12% gewijzigd door Sluuz op 10-06-2015 13:37 ]

PSN: Sluuz

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:10
Volgens mij is 6mm2 wel redelijk overkill als je geen hoge vermogens verstuurt over 15 meter. Ik denk dat goede kwaliteit 2,5mm2 al een heel eind kan komen. Ik weet niet of er eisen aan zitten, maar anders kan een tweede versterker met eigen bron in de keuken misschien nog een oplossing zijn. Kun je daar ook afzonderlijk van de woonkamer muziek afspelen en de apparatuur bedienen.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Sluuz
Klopt, maar ik kwam erachter dat het vrij vervelend is om later een nieuwe kabel erin te moeten trekken mocht het nodig zijn. Daarom dus maar op zeker gespeeld en dikke kabels genomen.

• SED
  • Laatst online: 23-12-2025

SED

Je kunt natuurlijk ook voor een 100volt systeem opteren.
Daarbij kun je veel grotere lengtes overbruggen met normale kabel.
De kabelverliezen zijn aanzienlijk kleiner en in tegenstelling wat men soms denkt hoeft een 100V systeem geen vermogen te kosten. De geluidskwaliteit zal echter niet die van een laagohmig systeem zijn, maar een stukje minder.

Het idee om gebruik te maken van actieve speakers met symmetrische XLR is ook een optie. Bedenk wel dat je bij elk actief component dan een netvoeding nodig hebt.

Copyright and left by SED...

• Jag
  • Laatst online: 12:56

Jag

Jullie zijn wel van de drastische oplossingen he :p ? Waarom een 100v systeem? 15m is absoluut geen probleem voor een speaker kabel. Verliezen zijn nihil en wat dan nog, dan gaat het een halve dB zachter. Het belang van de dempingsfactor is nooit eenduidig vastgesteld. En ongebalanceerde lijn verbindingen gaan meestal ook goed zo lang het geen microfoon niveau signalen zijn die langs gedimde licht kabels liggen :). Voor de zekerheid kan je een extra goed afgeschermde nette coax kabel gebruiken. Maar speaker kabel kan ook prima!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 21-01 11:54
Ik wil hetzelfde doen. Extra speakers (b) in de keuken. Snoeren zouden dan via pvs buizen van de kamer via de meterkasr naar de keuken lopen (loze pvc leidingen). Veelal naast 220v leidingen. Iemand ervaring mee?

• jakob
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:45
Sonos hoeft niet draadloos te zijn, je kan perfect een aantal Connect:Amps centraal plaatsen en vandaar vertrekken met speakerkabel naar de desbetreffende ruimtes.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

15m is helemaal niet veel. 100v, 6mm2, gebalanceerd, nergens voor nodig.
Gewoon een 2x2,5mm2 dropveter trekken en klaar. Ook naast de 230v leidingen is dit geen probleem.

• Picknickmand
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-01 22:30
Bedankt voor alle reacties! Ook hier lees ik dus dat de meningen verschillen wat de beste oplossing is. Ik dacht persoonlijk dat het meer problemen geeft een onversterkt signaal over grotere afstand te leggen aangezien een storing dan extra goed te horen is als deze ook nog eens wordt versterkt. Een aantal van jullie geeft dan ook aan dat speakerkabel (van de juiste dikte) op deze afstanden meestal geen probleem is. Als ik er voor zou kiezen dit aan te leggen, wat kan er dan mis gaan in het ergste geval?

Verwijderd

Je leest héél veel, maar ervaringen zijn nog een pak belangrijker. Voor mijn rear speakers moest ik ook 15m speaker kabel trekken. Laten doen door de elektricien die met heel het huis bezig was en pas na installatie bleek dit gewone 0,5mm² kabel te zijn, de dunste van de dunste.. De muren waren reeds geplakt dus niets aan te doen.. Met een bang hartje alles getest en dat werkt gewoon perfect. Heb er dezelfde speaker naast gezet met een 1m kabel (2,5mm²) en ik kan met de beste wil van de wereld geen verschil horen, en dat is toch wat telt..

Ik raad niet aan om overal 0,5mm² te leggen :P Maar wil gewoon melden dat veel oplossingen gewoon zwaar overdreven zijn.

• Sluuz
Ik heb alleen aangegeven wat ik heb gedaan :). Ongetwijfeld werkt een dunnere kabel ook. Misschien had ik erbij moeten vertellen dat ik vrij veel kracht op die kabel heb moeten zetten om hem door de leidingen te krijgen (als in: met mijn volle gewicht eraan hangen). Ook daarom dus gekozen voor iets dikker en dus steviger.

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-01 17:31

Mikayu

.srt

Ik heb een 15 meter naar surround en 20 meter naar rear liggen. Standaard 2,5mm Gamma spul van 10 jaar oud dat mee loopt langs coax, stroom, netwerk, subwoofer, nog meer netwerk, andere speaker kabels... geen enkel probleem. En zoals al gemeld zijn dit vrij normale lengtes

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
harmz schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 03:57:
Lange tulpkabels(ongebalanceerd) zou ik niet aanraden, meer dan 5 meter geeft storingen. Lange speaker kabels ook niet ivm met de dempingsfactor.

Voor lange afstanden word er vaak gebruik gemaakt van xlr(gebalanceerd). Of optisch(glasvezel). Bij andere oplossingen heb je altijd kwaliteit verlies,
Kwaliteitsverlies zou ik me geen zorgen over maken. Je hebt het hier over een keuken, ik neem maar even aan dat daar geen reference speakers staan. En zo drastisch zal het verlies ook niet zijn. Voor m'n surround speakers ook 15m 2.5mm kwadraat liggen, geen enkel probleem. Of TS moet met boven de 15m ineens 50m bedoelen, maar daar ga ik niet van uit.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Verwijderd

Frunz schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:36:
[...]

Kwaliteitsverlies zou ik me geen zorgen over maken. Je hebt het hier over een keuken, ik neem maar even aan dat daar geen reference speakers staan. En zo drastisch zal het verlies ook niet zijn. Voor m'n surround speakers ook 15m 2.5mm kwadraat liggen, geen enkel probleem. Of TS moet met boven de 15m ineens 50m bedoelen, maar daar ga ik niet van uit.
Ik heb me daar vorig jaar een beetje in verdiept en lange afstanden + dunne kabels ga je eerst merken in de lagere tonen, dus voor in de keuken ook weer niet extreem belangrijk aangezien daar waarschijnlijk kleinere speakers komen.
Pagina: 1