Toon posts:

Waarom krijg ik het koud als ik koorts heb ????

Pagina: 1
Acties:
  • 560 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Nou als ik dus koort heb krijg ik het altijd ijskoud terwijl ik van buiten bloedheet ben dit vind ik wel vaag. Iemand die weet waarom dit is.

• Thrillseeka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08-2024

Thrillseeka

Let love rule

Op zondag 17 juni 2001 20:34 schreef silver het volgende:
Nou als ik dus koort heb krijg ik het altijd ijskoud terwijl ik van buiten bloedheet ben dit vind ik wel vaag. Iemand die weet waarom dit is.
omdat je dan zo koud bent dat het warm aan voelt.

Lekker zijn is een gave :)

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-12-2025

Ook

Yes I can!

Je hebt het niet koud. je denkt dat je het koud hebt...stop maar eens een thermometer in je $%%^..dan zie je dat je het eerder warm zou moeten hebben ipv koud.. :)
Je lichaam is zo druk bezig met je ziekte te bestrijden dat andere dingen nu even een lagere prioriteit hebben... zo functioneert je verteringskanaal waarschijnlijk ook niet optimaal nu. De "tempratuur sensors" van je lichaam geven de signalen door aan de hersenen, maar dat loopt niet helemaal lekker, vandaar dat de speling rond de normaal tempratuur wat groter wordt voor je gevoel dan normaal..

Ook

Wees consequent, maar niet altijd

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

Als je koorts hebt, kunnen er twee dingen gebeuren.

de eerste is dat je gaat bibberen als of je het koud hebt. Door het bibberen loopt de warmte productie van je spieren op en wordt je warmer. Dit als aanvulling op het sneller verbranden van voeding door de rest van de cellen.

De tweede (en de reden waarom je het als koud voelt). Het temperatuursverschil tussen je lichaam en de buiten lucht wordt groter, waardoor de huid sneller afkoelt, en dat wordt weer geintrepeteerd als een koude gevoel. (waardoor je weer kan gaan bibberen enz.)

De oplopende spiraal wordt als het goed is onderbroken door je lichaam, want een zeer hoge temp (41gr. en hoger) kan al schadelijk zijn voor je lichaam.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

41 is dodelijk ??

• Duur!
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Duur!

m'n ondertitel is zoek

nee 41 is niet dodelijk, maar al wel gevaarlijk. bij 42 begint het zelfs levensgevaarlijk te worden. Maar er zijn genoeg mensen op de aarde die nog meer koorts gehad hebben en nog vrolijk rond lopen :)

Alleen de kans dat er organen beschadigd raken wordt steeds groter bij oplopende temperatuur. Zo is voor een reletief korte periode 41 of meer niet schadelijk, maar als dat dagen nonstop duurt, wordt de situatie toch wel vrij zorgelijk.

©GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.

Verwijderd

Je krijgt het koud vanwege een evolutionaire drive.

Als je muizen inspuit met een koortswerend middel, en je laat ze laat ze ziek worden dan zoeken ze van nature de warmste plek op.
Dat is gunstig omdat het lichaam van de muis sneller kan herstellen bij een hogere temperatuur. (daarom is het koortsprincipe een tweede evolutionair principe).

De muis krijgt het gevoel dat hij het koud heeft, en zoekt een warmere plek op.

Evolutionair is er een zenuwbaantje tussen de 'gezondheidswaarneming' van de hersenen en de temperatuurwaarneming. Als je koorts hebt, dan krijg je het dus koud, omdat je beter kunt overleven als je een warme plek opzoekt. Je lichaam houdt je dus voor de gek, en dat heeft een overlevende kracht.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 17 juni 2001 22:08 schreef Duur het volgende:
nee 41 is niet dodelijk, maar al wel gevaarlijk. bij 42 begint het zelfs levensgevaarlijk te worden. Maar er zijn genoeg mensen op de aarde die nog meer koorts gehad hebben en nog vrolijk rond lopen :)

Alleen de kans dat er organen beschadigd raken wordt steeds groter bij oplopende temperatuur. Zo is voor een reletief korte periode 41 of meer niet schadelijk, maar als dat dagen nonstop duurt, wordt de situatie toch wel vrij zorgelijk.
Ik heb in spanje een keer 42 graden korrts gehad toen ik 2 ofzo was en toen wer dik in een koud bad met ijsklontjes gezet.

• Tomas Zwinkels
  • Laatst online: 29-11-2021

Tomas Zwinkels

graancirkels in m'n sokke

of koorts dodelijk is hangt erg af van de leeftijd.. ik heb zelf als kind ook ooit zovel koorts gehad dat ik er voor naar het ziekenhuis moest.. maar als kind kan je dus veel meer hebben als volwassen.. een oma van 65 heeft echt al een erg groot probleem als ze 41 graden koorts heeft...

Heaven is overrated... -[Al 4.5 jaar hetzelfde Usericon]- ::Trots op zijn pasieve Got gedrag::

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
Bij ongeveer 42 graden gaat je bloed toch stollen?

Verwijderd

Je lichaam wordt warmer, dus wordt het verschil in temperatuur tussen lichaam en omgeving groter, wat een koud gevoel oplevert. In feite heb je het dus helemaal niet koud, integendeel...

• dextertje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:07
Op maandag 18 juni 2001 00:45 schreef morgoth het volgende:
Bij ongeveer 42 graden gaat je bloed toch stollen?
Nee, mens kan best wat hogere temperaturen aan, maar niet voor lange tijd. Wel bijvoorbeeld tijdens het sporten...

Verwijderd

Edgar Davids z'n bloed kookt bijvoorbeeld altijd ;)

Verwijderd

Op zondag 17 juni 2001 23:19 schreef silver het volgende:

[..]

Ik heb in spanje een keer 42 graden korrts gehad toen ik 2 ofzo was en toen wer dik in een koud bad met ijsklontjes gezet.
Dan ben je al net zo'n bikkel als Rintje Ritsma... ;)
lijkt me wel koud, heb je het al koud van de koorts,
word je in zo'n ijsblokkiesbad gezet! :(

Verwijderd

42 graden is de temperatuur waarop je eiwit gaat stollen.

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-01 13:38
Op maandag 18 juni 2001 14:58 schreef CritiCaL_MaSS het volgende:
Lijkt me toch ook niet bevordelijk voor je gezondheid :) .

• Servowire
  • Laatst online: 13-08-2025

Servowire

prutser:~#

Op maandag 18 juni 2001 14:58 schreef CritiCaL_MaSS het volgende:
KLinkt klote

met papier mache kun je alles maken!!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX
Op maandag 18 juni 2001 18:23 schreef Servowire het volgende:

[..]

KLinkt klote
Dat doet het inderdaad.. ik heb weleens meer dan 42 graden koorts gehad, toen had ik een blindedarm onsteking... die mensen bij de eerste hulp riepen allemaal 'help die jongen eens, die is bijna weg!' maar ik voelde mij eigenlijk prima.

ik zou wel willen weten WAAROM je lichaam 42 graden niet aan zou kunnen. Zou het teveel zijn voor je hersenen, aangezien het bloed daar ook komt?
edit:
okee naast het feit dat je eiwit gaat stollen? ;)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

bij 42 graden gaan de enzymen van je lichaam denatureren. Dit houdt in dat de speciale manier van vouwen verloren gaat, en de eiwitten worden daarbij onwerkzaam. Als je dit proces in een koekenpan uitvoert kan je het stollen noemen :)

Maar omdat enzymen (dit zijn ook eiwitten) ook hun vorm verliezen, kunnen de reacties in cellen niet meer verlopen. En dan houdt het heel snel op...

Verwijderd

Wonderlijk he dat lichaam..
Het kan een temepratuursverhoging van 15% amper aan !!

Verwijderd

Op dinsdag 19 juni 2001 16:18 schreef Captain Proton het volgende:
bij 42 graden gaan de enzymen van je lichaam denatureren. Dit houdt in dat de speciale manier van vouwen verloren gaat, en de eiwitten worden daarbij onwerkzaam. Als je dit proces in een koekenpan uitvoert kan je het stollen noemen :)

Maar omdat enzymen (dit zijn ook eiwitten) ook hun vorm verliezen, kunnen de reacties in cellen niet meer verlopen. En dan houdt het heel snel op...
Klopt ik heb ooit gehoord dat door dat proces het aids virus ook kassie wijlen gaat.
Maarja daar heb je dan weinig meer aan.

Verwijderd

Om nog even op de eerste vraag terug te komen: je hebt het koud omdat de termostaat van je lichaam op een hogere temperatuur gesteld wordt bij koorts. Voordat je opgewarmd bent (duurt enige tijd) is je lichaam dus kouder dan die temperatuur -> je hebt het koud.

Verwijderd

Wonderlijk he dat lichaam..
Het kan een temepratuursverhoging van 15% amper aan !!
Het is nog veel "erger", een temperatuursverhoging van 15% is gewoon absoluut dodelijk, je moet namelijk in absolute temperatuur rekenen. En 83,5 graden overleeft niemand.
Pagina: 1