"ultra HD" resolutie (3840x2160) op een "PCI-e 1.0 x16"..??

Pagina: 1
Acties:

• theodeboer
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-04-2021
Dag beste mensen,

(Heb al "ge-googled" maar kan geen duidelijkheid vinden voor mijn kwestie.)

Ik ben aan het overwegen om een nieuw beeldscherm aan te schaffen met een Ultra HD resolutie (3840x2160).
Echter zit ik met een ouder systeem en de vraag is of deze de hoge resolutie aan kan!

Het systeem is niet bedoeld voor gaming maar voor "desktop/office applicaties".

Mijn moederbord is een Gigabyte "GA-P35-DS4 rev. 1.0" met een Intel® P35 chipset.
Deze is o.a. voorzien van een "PCI Express x16" slot welke (helaas) een versie 1.0 betreft.

Heb gelezen dat PCI-E "backwards compatible" is, maar dat je wel specifiek moet kijken naar de onderlinge versies. En ik kan helaas niet vinden wat dit misschien doet met de beeld resolutie die dan nog (maximaal) behaald kan worden. Of de beeld resolutie daardoor wellicht lager wordt...

De vragen die ik heb zijn...
  • Heeft een "PCI-express x16 versie 1.0" aansluiting genoeg bandbreedte om überhaupt deze hoge resolutie (3840x2160) aan te kunnen..??
  • Voor de keuze van een nieuwe videokaart welke de "ULTRA HD resolutie" (3840x2160) aan kan,
    welke videokaart interface (PCI-e 2.0 / 2.1 / 3.0) kan ik dan het beste kiezen die goed "backwards compatible" is met "PCI-e 1.0 x16"..??
Hoop dat de kwestie zo duidelijk is en dat jullie mij verder kunnen helpen.
Alvast bedankt!!

PS:
Mijn voorkeur gaat uit naar een videokaart met "DisplayPort 1.2" aansluiting en met passieve koeling.
Mocht iemand (uit ervaring) nog een tip hebben welke kaart (eventueel) goed functioneert in een "PCI-e 1.0 x16" aansluiting. Dan hoor ik dat graag!

• iBugged
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-12 10:42
Wat wil je gaan doen met je UHD-scherm? Gamen of alleen browsen of videobewerken? Videokaarten worden wel beperkt door een PCI-e 1.0 waarschijnlijk.

• SpcCwb
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-12 12:09
Ik denk dat het verschil tussen PCI-e 1.0 en 2.0 niet veel uitmaakt voor 2D werk (wat je vooral gaat doen).

Met een x16 slot haal je max 4GB/s (16 x 250MB/s) datadoorvoer van je CPU naar je videokaart.

Een displayport 1.2 stuurt maximaal 17.28 Gbit/s naar je monitor (volgens Wikipedia) dat is max 2.16 GB/s (17.28 / 8 ).

Dat zou dus moeten kunnen. Voor 3D is veel meer datatransport naar je videokaart nodig, waarschijnlijk zou je daar tegen bandbreedte problemen aanlopen.

Voor 2D zou ik kiezen voor een Geforce GT 730, GTX 750 of Radeon R7250, zijn allen passief te krijgen. Kijk bij de GT730 even uit welke versie je hebt, volgens nvidia is niet elke versie geschikt voor UHD.

PS die eigenschappen (displayport 1.2, passieve koeling) kun je gewoon selecteren in pricewatch.

[ Voor 6% gewijzigd door SpcCwb op 08-06-2015 19:33 ]

• theodeboer
Dank voor de reacties!

Ondanks de beperking in bandbreedte blijft er blijkbaar dus genoeg over om zo'n hoge resolutie (UHD) aan te sturen.

Had al zitten zoeken in de Pricewatch, het hing er dus vanaf of deze "modernere" kaarten goed zullen functioneren in een verouderde PCI-e 1.0 aansluiting.

Er zijn wel weinig videokaarten die aan mijn wensen voldoen (passief met displayport).
Om precies te zijn alleen de "Asus GTX750-DCSL-2GD5" http://tweakers.net/pricewatch/427003/asus-gtx750-dcsl-2gd5.html

Nu nog dubben over het financiële plaatje voor de aanschaf (beeldscherm + videokaart)...
Samen met een "Dell P2715Q Zwart" (3840x2160) wordt dat zo'n kleine 800 euro. 8)7 8)7

Of andere optie is een "Dell Ultrasharp U2515H Zwart" (2560x1440).
En dan zijn er meerder opties voor videokaart met HDMI voor rond de 50 euro.
Dan ben ik zo'n kleine 400 euro kwijt.

Keuzes, altijd lastig...

• eew
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2018

eew

Waarom moet de per se videokaart passief gekoeld zijn?

• theodeboer
eew schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 13:49:
Waarom moet de per se videokaart passief gekoeld zijn?
Er is doorgaans maar 1 reden, en dat is bij mij geen uitzondering, om voor passieve koeling te kiezen.
Een passieve koeling maakt geen geluid !!!
O-)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Vaak heb je daar weer paar casefans extra te plaatsen, voor wat airflow over het koellichaam, waardoor het al snel weinig uitmaakt..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:06

Esumontere

Floep, banaan.

theodeboer schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 20:05:
[...]

Er is doorgaans maar 1 reden, en dat is bij mij geen uitzondering, om voor passieve koeling te kiezen.
Een passieve koeling maakt geen geluid !!!
O-)
Een fatsoenlijke aftermarket koeler hoor je ook nauwelijks bij lage belasting.

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19-12 16:49

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

theodeboer schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 10:09:
Dank voor de reacties!

Ondanks de beperking in bandbreedte blijft er blijkbaar dus genoeg over om zo'n hoge resolutie (UHD) aan te sturen.

Had al zitten zoeken in de Pricewatch, het hing er dus vanaf of deze "modernere" kaarten goed zullen functioneren in een verouderde PCI-e 1.0 aansluiting.

Er zijn wel weinig videokaarten die aan mijn wensen voldoen (passief met displayport).
Om precies te zijn alleen de "Asus GTX750-DCSL-2GD5" http://tweakers.net/pricewatch/427003/asus-gtx750-dcsl-2gd5.html

Nu nog dubben over het financiële plaatje voor de aanschaf (beeldscherm + videokaart)...
Samen met een "Dell P2715Q Zwart" (3840x2160) wordt dat zo'n kleine 800 euro. 8)7 8)7

Of andere optie is een "Dell Ultrasharp U2515H Zwart" (2560x1440).
En dan zijn er meerder opties voor videokaart met HDMI voor rond de 50 euro.
Dan ben ik zo'n kleine 400 euro kwijt.

Keuzes, altijd lastig...
Als je toch geen games erop speelt:
pricewatch: Sapphire R7 250 1GB Ultimate

Ben je een stuk goedkoper uit en is ietjes zuiniger.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De PCI Express versie maakt niet uit. Wat wel een probleem kan zijn is dat een moderne uefi videokaart niet werkt met een verouderd bios op je moederbord.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Pagina: 1