Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
Hallo,
Ik zit al een dikke 20 uur+ te lezen over het overklokken van mijn i7 3820. Nou ben ik nogal een dummie op dit gebied. Nou heb ik zitten zoeken op kant en klare bios settings en dat soort dingen maar steeds is hun bios een andere versie(oud) of laten ze maar de helft zien. Nou ben ik niet iemand die gewoon yolo maar wat gaat soepen. De in-depth guides die ik lees verschillen te er van mijn evga x79 sli bios om het fatsoenlijk over te nemen of te kunnen begrijpen omdat iedere fabrikant blijkbaar andere begrippen gebruikt voor de meeste dingen. Mijn vraag is nu; zouden jullie mij misschien een linkje of een handje op weg kunnen helpen of meer. Mijn dank zal zeer groot zijn. Reden achter de OC zijn de "shitty" fps op de single core intensive game: Dayz. Met een gem. van 15fps in stadjes etc.. en ja ik heb alles geprobeerd. Zelfs cores unparken etc... Ik weet zeker dat mijn cpu mij bottlenecked aangezien mijn gpu een evga 970 ftw+ axc+ is met een 760+. Daarom ben ik een beetje wanhopig opzoek naar een oplossing.

Mvg, Surpunt.

ps: Ik weet dat dayz slecht geoptimaliseerd is, maar er zijn er genoeg die fatsoenlijke fps eruit trekken met 10x slechtere systemen.

Je broeder van een andere koeler. (Het rijmt zolang je wil dat het rijmt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Zelfs met een overklokte 4690k en een gtx 970 oc.. framedrops naar de 25. Dus t gaat gewoon niet helpen.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02 12:43
millman schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:57:
Zelfs met een overklokte 4690k en een gtx 970 oc.. framedrops naar de 25. Dus t gaat gewoon niet helpen.
Inderdaad, niet zoveel aan te doen...

Maar als je lekker wilt rommelen met OC dan kan dat gerust hoor. Zolang je van de voltages af blijft is het bijna onmogelijk om iets stuk te krijgen.

In het AMD OC topic kwam ik deze link tegen. Die helpt je een heel eind op weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20:28
millman schreef op maandag 08 juni 2015 @ 19:57:
Het helpt wel, al is het nog steeds laag.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Rickkamminga schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:45:
[...]

Inderdaad, niet zoveel aan te doen...

Maar als je lekker wilt rommelen met OC dan kan dat gerust hoor. Zolang je van de voltages af blijft is het bijna onmogelijk om iets stuk te krijgen.

In het AMD OC topic kwam ik deze link tegen. Die helpt je een heel eind op weg!
Thanks voor deze!
Maar ookal gooi ik de multipl naar 43 ipv 36 dan is ie onstabiel ofzo na t tijdje op max load hangt hij...

Aab de rest, dayz draait om single core preformance dus als ik m clock tot bijwijze van spreken 4.6 ofzo dan scheelt dat als n hele ghz wat miss 10 fps scheelt. En dat is al heel veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Als je niet aan de voltages zit (stock voltage dus) dan zit een OC naar 4.3GHz er inderdaad niet in. Over het algemeen is je overclock en je voltage recht evenredig. De fabrikant heeft het voltage voor de CPU ietsje hoger gezet dan strikt noodzakelijk, zodat ook de wat minder goed gelukte CPU's wel gewoon verkocht kunnen worden.

Mijn stramien gaat altijd als volgt:
1. verlaag het voltage van alle chips op de standaardsnelheden totdat de computer niet meer stabiel is. Dit is de baseline. Pak er een kladblok bij en noteer alle voltages van toen hij nog stabiel was.

2. verhoog de kloksnelheid 1 of twee stapjes en zoek door middel van stresstesten de voltages waarop deze OC werkt.

Doe dit totdat je tegen A ) temperatuurgrens of B ) maximum voltage aanloopt. Die grens is vaak vrij moeilijk te bereiken omdat er dan echt een beest van een koeler nodig is. De voltagegrens is trouwens een richtlijn die best overschreden kan worden voor een enkele benchmark. Mijn 8350 heeft wel eens op 1.65v gedraaid, gewoon voor de lol. Dat kunnen ze voor een korte periode wel eventjes hebben.

Mocht je instabiel blijven ondanks dat je je voltage maar blijft verhogen, dan is er iets anders aan de hand. Energiebesparingssystemen kunnen roet in het eten gooien, of juist de BOOST. BOOST is sowieso af te raden tijdens OC. Probeer gewoon iteratief waar de oorzaak ligt, en ga dan door met stap drie.

stap 3 en 4 wisselen elkaar af als je echt voor een extreme OC wilt gaan, over het algemeen zul je stap 4 niet hoeven nemen.

Voordat je met stap 2 begint is het aan te raden om je goed in te lezen in LLC (Load Line Calibration) Dit kan de stabiliteit van je OC behoorlijk verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Rickkamminga schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 17:48:
Als je niet aan de voltages zit (stock voltage dus) dan zit een OC naar 4.3GHz er inderdaad niet in. Over het algemeen is je overclock en je voltage recht evenredig. De fabrikant heeft het voltage voor de CPU ietsje hoger gezet dan strikt noodzakelijk, zodat ook de wat minder goed gelukte CPU's wel gewoon verkocht kunnen worden.

Mijn stramien gaat altijd als volgt:
1. verlaag het voltage van alle chips op de standaardsnelheden totdat de computer niet meer stabiel is. Dit is de baseline. Pak er een kladblok bij en noteer alle voltages van toen hij nog stabiel was.

2. verhoog de kloksnelheid 1 of twee stapjes en zoek door middel van stresstesten de voltages waarop deze OC werkt.

Doe dit totdat je tegen A ) temperatuurgrens of B ) maximum voltage aanloopt. Die grens is vaak vrij moeilijk te bereiken omdat er dan echt een beest van een koeler nodig is. De voltagegrens is trouwens een richtlijn die best overschreden kan worden voor een enkele benchmark. Mijn 8350 heeft wel eens op 1.65v gedraaid, gewoon voor de lol. Dat kunnen ze voor een korte periode wel eventjes hebben.

Mocht je instabiel blijven ondanks dat je je voltage maar blijft verhogen, dan is er iets anders aan de hand. Energiebesparingssystemen kunnen roet in het eten gooien, of juist de BOOST. BOOST is sowieso af te raden tijdens OC. Probeer gewoon iteratief waar de oorzaak ligt, en ga dan door met stap drie.

stap 3 en 4 wisselen elkaar af als je echt voor een extreme OC wilt gaan, over het algemeen zul je stap 4 niet hoeven nemen.

Voordat je met stap 2 begint is het aan te raden om je goed in te lezen in LLC (Load Line Calibration) Dit kan de stabiliteit van je OC behoorlijk verbeteren.
Top! Heel erg bedankt voor je uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickkamminga
Maar ik wil wel onderstrepen: lees eerst goed over LLC en zoek het absolute max voltage van je CPU op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
x36 cpu multiplier
125x cpu strap
1,1v VTT
1,1v VCCSA
1,875v PLL
1,3/1,380v cpu voltage

wolla ik zeg je 45 no problemo :P

-edit please doe dit niet met een stock koeler :X

[ Voor 17% gewijzigd door maks11223344 op 09-06-2015 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
maks11223344 schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 18:24:
x36 cpu multiplier
125x cpu strap
1,1v VTT
1,1v VCCSA
1,875v PLL
1,3/1,380v cpu voltage

wolla ik zeg je 45 no problemo :P

-edit please doe dit niet met een stock koeler :X
Wow ouwe baas! Thanks man!! Wat voor coolert raad je aan?

-edit. Meer hoef ik niet aan te passen??

[ Voor 5% gewijzigd door Surpunt op 10-06-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
met een h100 houd je hem makkelijk koel
en nee voorderest zou je in prencipe niet nodig moeten hebben je moet alleen nog je preciese benodigde vcore uitvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Je kunt een hele hoop spenderen aan overclocken, maar het heeft geen enkel nut voor DayZ.
Iedereen die anders zegt lult uit zijn nek.

DayZ is niet CPU-limited, de devs komen op den duur met een nieuwe renderer die dit probleem op moet gaan lossen.
Tot die tijd is het in steden een kwestie van alles op laag en shadows uit om 20-25 fps te halen.
Iedereen heeft het zelfde probleem in steden, laat je niet misleiden door mensen die anders beweren.

[ Voor 12% gewijzigd door unfor op 10-06-2015 03:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Dit dus....

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1