Toon posts:

SSD voor POS systeem op Linux

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een SSD van 64 of 128GB voor ons POS (kassa) systeem.
Het budget is ongeveer €60,- maar het is allemaal niet vreselijk strak. Op een tientje of twee kijken we niet.
Ik ben tot nu toe uitgekomen op de Mushkin Chronos G2 120GB en de Corsair Force LS 60 of 120GB. Vooral vanwege de prijs eigenlijk, verder heb ik niet veel verstand van SSD's, dit is puur gebaseerd op wat er goed uit zag in de pricewatch.

De HDD die we in ons systeem hadden is gecrashed, en we willen nu een SSD hebben.
We draaiden een POS programma op Windows XP embedded maar we gaan nu een zelfgeschreven web-based systeem draaien, het idee is om dat op Linux te doen.
Om ook te kunnen draaien als de server of het internet eruit vliegt willen we vrij regelmatig (denk om de minuut ofzo) een backup schrijven naar de SSD van de saldo's van klanten (ondermeer). Ik zoek dus ook wel naar iets dat betrouwbaar is. Ik lees iets over power loss bescherming, dat klinkt als iets dat we zouden willen maar echt weten doe ik het dus niet. Zijn daar suggesties voor?
Verder lees ik ook dingen over SSD's die meer of minder geschikt zijn voor Windows of Mac maar veel over Linux vind ik niet. Maakt dat wat uit?

Alvast bedankt :)

• koen2000
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-02 23:10

koen2000

Software Ontwikkelaar

ik zou deze nemen pricewatch: Crucial BX100 120GB
of voor 20 euro meer pricewatch: Crucial BX100 250GB

All Round Software Ontwikkelaar

Verwijderd

Topicstarter
Daar las ik dus in een ander topic over dat ie geen powerloss bescherming heeft en dat hij daarom werd afgeraden. Maar ik vraag me dus nog af hoe noodzakelijk die bescherming eigenlijk is

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12:34
Ik heb het niet op mijn ssd en ook nooit gebruik van hoeven maken. Weet niet of het systeem 24/7 aan het schrijven is. Zoniet gewoon de bx100 nemen. Anders de mx100.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2015 @ 17:34:
[...]

Daar las ik dus in een ander topic over dat ie geen powerloss bescherming heeft en dat hij daarom werd afgeraden. Maar ik vraag me dus nog af hoe noodzakelijk die bescherming eigenlijk is
Sommigen mijden degene zonder die bescherming als de pest, anderen hebben er nog nooit last van gehad.

Het is niet meer dan een condensator ('batterij') die nog even stroom levert aan de SSD om alle gegevens goed weg te schrijven. Een SSD bestaat uit 2 gedeelten, de data en de tabel om die data op te zoeken. Als het schrijven van de data niet goed gaat is er weinig aan de hand... zegt echter de tabel om die data op te zoeken 'krak' dan is al je data verloren.
En dan snap je waarom mensen die hier (veel) last van hebben gehad die SSD's mijden als de pest.

Advies kan ik je niet geven, heb nog nooit zo'n crash gehad of in mijn directe omgeving gezien, maar als het enorm bedrijfskritisch is... dan kan het misschien geen kwaad.
Overigens kan een SD-kaartje of USB-stick van bijvoorbeeld 32GB als backup schijf ook een idee zijn... als je telkens een nieuw bestand wegschrijft gaat zo'n kaartje jaren mee en met 32GB kun je echt enorm veel logs wegschrijven.

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
TheGhostInc schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:32:
[...]

Sommigen mijden degene zonder die bescherming als de pest, anderen hebben er nog nooit last van gehad.

Het is niet meer dan een condensator ('batterij') die nog even stroom levert aan de SSD om alle gegevens goed weg te schrijven.
Dat is niet zo. Enterprise SSD's hebben dit wel, maar die zijn een slag duurder.
De Crucial MX100 heeft dit niet. Ze hebben wel capacitors, maar deze dienen om ervoor te zorgen dat de bestaande data niet corrupt raakt. Data die nog niet -helemaal- is geschreven, in de buffers, is bij een onverwachte uitval weg.

Verwijderd

Topicstarter
TheGhostInc schreef op maandag 08 juni 2015 @ 18:32:
[...]

Het is niet meer dan een condensator ('batterij') die nog even stroom levert aan de SSD om alle gegevens goed weg te schrijven. Een SSD bestaat uit 2 gedeelten, de data en de tabel om die data op te zoeken. Als het schrijven van de data niet goed gaat is er weinig aan de hand... zegt echter de tabel om die data op te zoeken 'krak' dan is al je data verloren.
En dan snap je waarom mensen die hier (veel) last van hebben gehad die SSD's mijden als de pest.

Advies kan ik je niet geven, heb nog nooit zo'n crash gehad of in mijn directe omgeving gezien, maar als het enorm bedrijfskritisch is... dan kan het misschien geen kwaad.
Overigens kan een SD-kaartje of USB-stick van bijvoorbeeld 32GB als backup schijf ook een idee zijn... als je telkens een nieuw bestand wegschrijft gaat zo'n kaartje jaren mee en met 32GB kun je echt enorm veel logs wegschrijven.
Hebben we er ook voor overwogen ja maar op de huidige hardware lukt dat niet. Is nogal een waardeloos ding wat betreft dingen toevoegen.
Hij draait in principe vijf dagen in de week, maar normaal gebruiken we alleen een .txt logje om te kijken of er gekke dingen zijn gebeurd. Als de bar open is moet ie iets meer backuppen. Een sd kaart gebruiken we wel op het andere device waar je hem op draaien, tablet.
Op zich is het dus voor de zekerheid wel een plan om zo'n bescherming te hebben dus, iemand een suggestie voor een goede wat dat betreft?
Pagina: 1