Teksten (Word) labelen / categoriseren en filteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezer,

Graag zou ik stukken tekst (in Word?) willen labelen zodat ik hierop kan filteren. Ik stel me voor dat ik zelf de labels definieer en na het labelen kan zeggen, laat mij alle teksten zien met label 'A'.

Als voorbeeld een kookboek met recepten. Ik maak bijvoorbeeld de labels:
- Lekker
- Vies
- Leuk voor de kinderen
- Vegetarisch

Vervolgens plak ik bovenstaande labels aan de recepten in het kookboek en aan het einde zeg ik, toon alle recepten met het label: 'Leuk voor de kinderen'.

Bovenstaande is slechts een voorbeeld (ik heb all recepten apps als tip gekregen :P) maar het moet ook toepasbaar zijn op een filosofisch boek waarin ik teksten bij elkaar wil zoeken onder een bepaald label of bijvoorbeeld stukken uit een wetboek waarbij je wetten bijvoorbeeld labeld op 'diefstal', 'moord' etc. zodat je later met een klik op de knop kunt zien welke wetten allemaal passen bij 'moord'. Dus heel algemeen stukken tekst kunnen labelen en vanuit daar opvragen / filteren.

Mocht dit in Word niet mogelijk zijn en je hebt tips voor andere programma's dan hoor ik het graag.

P.S. @admin, Ik kon zo snel niet vinden waar in het forum ik dit bericht plaatsen moest. Als het ergens anders moet staan laat het maar weten. Ik hoop in ieder geval dat op tweakers de juiste mensen te vinden zijn die misschien antwoord hebben op mijn vraag ;D

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,

Martin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:49
AZ is non-tech, net als General Chat. Wellicht kunnen ze je hier verder helpen in CSA. Move die kant op.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-07 16:16

ATS

Ik heb dat soort dingen gedaan in programma's om interviews te analyseren.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als je voorbeelden / namen van programma's hebt dan graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 05-08 04:28
Misschien is Evernote iets voor je:
https://evernote.com/
https://evernote.com/evernote/guide/windows/#1

Evernote maakt het vrij makkelijk om informatie op te slaan en van tags te voorzien. Eventueel kun je het notebook dat zo ontstaat ook delen met anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joostlek
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-08 16:50
Volgens mij kan je bestanden labelen als je ze opslaat

(trouwens, waarom zou je vieze recetepen in een recepten boek opnemen :d)

«Nooit geschoten is altijd mis»

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Belindo
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:01

Belindo

▶ ─🔘─────── 15:02

Gaat het hier om verschillende teksten in één Word bestand? Of over verschillende bestanden. In dat laatste geval kun je gewoon tags aan een bestand toevoegen via eigenschappen (of in je File Explorer).

Coding in the cold; <brrrrr />

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulr84
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:30
Ik denk dat het lastig is om in Word een goede oplossing te vinden. Voor het labelen van teksten is een (online) oplossing zoals Evernote inderdaad een goede, zoals Morrar voorstelt.

Als je op zoek ben naar software om teksten zeer uitgebreid te coderen, dan zou ik zoeken naar (gratis) alternatieven voor Atlas TI. Zie bijvoorbeeld een lijst hier: http://www.content-analysis.de/software/qualitative-analysis.

Als je meerdere losse bestanden hebt, dan kan je beter een document manager pakken, zoals Qigga, Endnote of Mendeley. Er zijn nog vele anderen, het ligt echt aan wat je zelf wilt doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen!

@Morrar, ik heb Evernote geprobeerd en daar kom ik een heel eind mee.
@Paul84, zojuist heb ik een video Atlas TI en dat laat voor een groot deel zien wat ik wil. Gewoone eenvoudig in een PDF tekst markeren en opmerkingen plaatsen (weet niet of filteren daarna mogelijk is) en zelfs foto / video-materiaal kunt koppelen aan de gemarkeerde tekst. Echt gaaf :D

Voor mij voldoende input zo.

Nogmaals bedankt en het allerbeste ^^

Zonnige groet,

Martin
Pagina: 1