High-End Game/Workstation ~ € 2200

Pagina: 1
Acties:

• anc
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:18
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
* Gamen op triples. (5760 x 1080) (bijv. iRacing, ProjectCars, GTA V)
* Max 2 VM's draaien (1 x 6GB memory nodig)
* Videobewerking (Premiere pro)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb ongeveer 2200 euro ter beschikking. Absolute max prijs is er niet, dus 100 a 200 euro meer is te overwegen.
Zelfbouwen is prima, liever niet :-)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muizen, toetsenborden en USB hub.
3 x full hd 24 inch (HDMI)
1 x full hd 27 inch (VGA en HDMI)
1 x 1920x1200 24 inch (VGA en DVI)
Waarbij ik de laatst 2 genoemde kan koppelen via een MST HUB (aansluiting via DP)
pricewatch: Club 3D SenseVision MST Hub HDMI 1-3
Tevens ook de voorkeur aangezien die laatste 2 monitoren wat verder van de pc staan en ik zo min mogelijk kabels wil hebben tussen die 2 plekken.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 339,90€ 339,90
1ASRock Z97 Extreme6€ 172,95€ 172,95
1MSI GTX 980 Ti 6GD5€ 749,90€ 749,90
1Asus Xonar U7€ 82,90€ 82,90
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 104,95€ 104,95
1Scythe Mugen 4 PCGH Edition€ 39,-€ 39,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1866C9€ 123,-€ 123,-
1Corsair RM750€ 129,49€ 129,49
1Samsung 850 Pro 256GB€ 143,78€ 143,78
1Samsung 850 Pro 512GB€ 265,89€ 265,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.151,76

Videokaart is nog een reference model. Ik wil uiteindelijk gaan naar een non-reference variant.
Ik ben er bewust van dat ik DP naar HDMI kabels nodig heb om mijn HDMI triples aan te moeten sturen, deze heb ik niet in de lijst toegevoegd.
Kosten voor de Windows licentie mag genegeerd worden, hergebruik ik.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ik denk alleen dat ik er wel uit ben m.b.t. de videokaart ondanks dat AMD op korte termijn zijn nieuwe kaarten aankondigd. En dat heeft meer met gevoel temaken dan met het potentiele resultaat(performance) van een kaart.

Ga je overklokken?
Als het makkelijk te doen is.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Ik wil graag het geluidsniveau beperken tot zover mogelijk.
Standaard zitten er 2 koelers bij de kast, dus nog 2 extra koelers aanbrengen voor 3 invoer en 1 uitvoer en ze op lage toeren te laten draaien.
Noctua NF-A14 PWM, 140mm

Geen SLI/Crossfire.

Verwacht binnen een jaar mijn hoofdscherm (27 inch) te vervangen met een 1440p of nog hoger, dus moet daarop ook prima op kunnen gamen.

Deze configuratie zou ervoor moeten zorgen dat ik de komende 6 jaar wel klaar ben, waarbij ik waarschijnlijk over een jaar of 3 de videokaart een upgrade geef.
Dus snelste processor (in betaalbare hoek).
Moederbord op basis van reviews, waarbij deze duidelijk als een van de betere naar voren komt.
Externe geluidskaart omdat ik eigenlijk 2 'werk/gameplekken' heb en ik ook op de andere plek mijn geluid moet aansturen.
Case keuze, een van de stilste kasten a.t.m.
Geheugen is op basis van memory compatibility list van het moederbord en cas 9. "CMZ16GX3" kwam erin voor.
2 SSD's, 1 voor het OS en eventuele applicaties en de 2e voor games. Naast dit heb ik een NAS voor al mijn overige data.
Processor koeler... 1 van de best bekeken gekozen.
Voeding... heb ik niet de indruk dat je hiermee echt een foute keuze kan maken.

Bedankt voor het lezen! (en voor de eventuele reacties)

• .ScorpionSquad
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11 23:06

.ScorpionSquad

Nickname van een 14-jarige

Je kan heel goed een foute keuze maken in de voeding, zoals jij nu doet (al kan het erger).

1. Deze voeding is dikke overkill over deze set-up. Aangezien je op single GPU blijft, terug naar een 450W variant.
2. De RM-serie is intern niet de beste. Niet gelijk dramatisch (en het schijnt dat de 750W en 850W varianten prima zijn), maar voor de prijs die ervoor gerekend wordt wil ik wel het beste van het beste terugzien. En dan blijkt dat er voedingen van 50 euro goedkoper intern beter zijn, dat lijkt me onacceptabel.

Lang verhaal kort; omdat je de FD R5 als kast hebt, heb je niet per se een modulaire voeding nodig en is een niet modulaire voeding zelfs netter als je alle kabels netjes in het kabelcompartiment wegstopt. Daarom: Seasonic S12G 450W.

Verder is je moederbord behoorlijk duur, levert een Z97 bord van 120 euro niet alles wat je nodig hebt, of misschien zelfs een B85 bord van 80 euro?

De Thermalright True Spirit 140 is overigens de beste koeler icm een FD R5.

'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus | 'Il faut cultiver son jardin' - Voltaire

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

Hallo anc,

Ik heb het iets anders samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 261,-€ 261,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 767,50€ 767,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,89€ 25,89
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 107,-€ 107,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 187,01€ 187,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.612,25

Xeon CPU, is hetzelfde power als de i7, maar mist mogelijkheid om te overklokken, overklokken biedt met games nagenoeg geen voordeel, het prijs verschil tussen CPU & moederbord combinatie is het geld meestal niet waard, in jou geval ook niet. Dus vandaar de Xeon en H97 moederbord, moederbord is alsnog van hoogwaardige kwaliteit!

Voeding, 550W is al ruim voldoende, qua efficiëntie ook de beste keuze qua vermogen. 750W is veel te veel, dit alleen doen indien je 2x GTX980ti neemt.

tranquillo koeler, is net wat stiller en voor niet overklokken uitstekende koeling, wanneer de CPU in BIOS zichzelf terug klokt, zou je zelfs tot 50-60 graden fanless kunnen draaien (kan je instellen)

850 EVO is eigenlijk even snel als de pro ;) Dus lekker voor die gaan. 500GB lijkt me genoeg voor zowel je OS, programma's en je games. Zo niet kan je later gemakkelijk bij voegen. Maar met pure applicaties is 500GB ruim voldoende, in bijna alle gevallen. Zolang je de data dan op je NAS zet.

RAM:
Net iets betere RAM voor wat minder geld. Praktijk maakt dit niets uit, maar omdat het toch beter is voor minder, waarom niet.

GTX980ti van EVGA, licht overklokt. Prima optie, wel leverbaar ook al zijn de GTX980ti's nog schaars.

Externe geluidskaart lijkt me niet nodig, tenzij je hoge klasse speakers hebt. Maar de ALC1150 is de beste onboard audio chip. Lijkt me ook voldoende in jou situatie.

我的名字是Mirno

• anc
.ScorpionSquad schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:20:
Je kan heel goed een foute keuze maken in de voeding, zoals jij nu doet (al kan het erger).

1. Deze voeding is dikke overkill over deze set-up. Aangezien je op single GPU blijft, terug naar een 450W variant.
2. De RM-serie is intern niet de beste. Niet gelijk dramatisch (en het schijnt dat de 750W en 850W varianten prima zijn), maar voor de prijs die ervoor gerekend wordt wil ik wel het beste van het beste terugzien. En dan blijkt dat er voedingen van 50 euro goedkoper intern beter zijn, dat lijkt me onacceptabel.

Lang verhaal kort; omdat je de FD R5 als kast hebt, heb je niet per se een modulaire voeding nodig en is een niet modulaire voeding zelfs netter als je alle kabels netjes in het kabelcompartiment wegstopt. Daarom: Seasonic S12G 450W.

Verder is je moederbord behoorlijk duur, levert een Z97 bord van 120 euro niet alles wat je nodig hebt, of misschien zelfs een B85 bord van 80 euro?

De Thermalright True Spirit 140 is overigens de beste koeler icm een FD R5.
Je zin begon en toen dacht ik al, ohja! veelste hoog.
Maar modulair of niet modulair had ik nog niet eens bij stil gestaan en die Seasonic is in dit geval dan een juiste keuze, mits 450W voldoende is.
Specs op http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-980/specifications adviseren minimaal 500W.

m.b.t. het moederbord ben ik eigenlijk uit gegaan van reviews van meerdere Z97 boards waarbij deze dus goed uit de tests kwam. En ik niet voor een oudere chipset wil gaan. Het loont wellicht toch nog een keer te kijken naar de alternatieve goedkopere borden. Eventueel een H variant?

@koeler, ga ik naar kijken.
mirno schreef op maandag 08 juni 2015 @ 13:22:
Hallo anc,

Ik heb het iets anders samengesteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed€ 261,-€ 261,-
1Gigabyte G1.Sniper B6€ 83,95€ 83,95
1EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB Superclocked+ ACX 2.0+€ 767,50€ 767,50
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 25,89€ 25,89
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 107,-€ 107,-
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 74,95€ 74,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 187,01€ 187,01
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.612,25

Xeon CPU, is hetzelfde power als de i7, maar mist mogelijkheid om te overklokken, overklokken biedt met games nagenoeg geen voordeel, het prijs verschil tussen CPU & moederbord combinatie is het geld meestal niet waard, in jou geval ook niet. Dus vandaar de Xeon en H97 moederbord, moederbord is alsnog van hoogwaardige kwaliteit!

Voeding, 550W is al ruim voldoende, qua efficiëntie ook de beste keuze qua vermogen. 750W is veel te veel, dit alleen doen indien je 2x GTX980ti neemt.

tranquillo koeler, is net wat stiller en voor niet overklokken uitstekende koeling, wanneer de CPU in BIOS zichzelf terug klokt, zou je zelfs tot 50-60 graden fanless kunnen draaien (kan je instellen)

850 EVO is eigenlijk even snel als de pro ;) Dus lekker voor die gaan. 500GB lijkt me genoeg voor zowel je OS, programma's en je games. Zo niet kan je later gemakkelijk bij voegen. Maar met pure applicaties is 500GB ruim voldoende, in bijna alle gevallen. Zolang je de data dan op je NAS zet.

RAM:
Net iets betere RAM voor wat minder geld. Praktijk maakt dit niets uit, maar omdat het toch beter is voor minder, waarom niet.

GTX980ti van EVGA, licht overklokt. Prima optie, wel leverbaar ook al zijn de GTX980ti's nog schaars.

Externe geluidskaart lijkt me niet nodig, tenzij je hoge klasse speakers hebt. Maar de ALC1150 is de beste onboard audio chip. Lijkt me ook voldoende in jou situatie.
Een hele andere kijk, dat is leuk!
Xeon heb ik niet bij stil gestaan, ik zie wel dat deze een stuk lager geklokt is en wat minder l1 cache heeft.
Is dan deze Xeon geen beter alternatief? pricewatch: Intel Xeon E3-1246 Boxed
of pricewatch: Intel Xeon E3-1241 v3 Tray (zonder GPU)

Ja voeding was duidelijk niet goed, ga ik updaten.
@koeler neem ik ook mee in de vergelijking.
SSD wil ik per see 2, 1 losse voor het os en evt applicaties (de kleinere). Geen partities gewoon 2 losse schijven.
RAM, matched op het Gigabyte bord, wel een B85 bord. Is dat niet de vorige chipset? (B staat toch voor business/budget waarop geknepen wordt met functionaliteit)

Externe kaart heb ik wel nodig vanwege de gescheiden werkplekken. En laat het toevallig nou ook zo zijn dat waar de kaart komt ik wel high end speakers heb staan :-)

Uit beide reacties kan ik opmaken dat ik er toch nog niet ben en opnieuw duik in de moederborden.

• mirno
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-10 21:38

mirno

私の名前はMirnoです

anc schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:33:
[...]

Je zin begon en toen dacht ik al, ohja! veelste hoog.
Maar modulair of niet modulair had ik nog niet eens bij stil gestaan en die Seasonic is in dit geval dan een juiste keuze, mits 450W voldoende is.
Specs op http://www.geforce.com/ha...ce-gtx-980/specifications adviseren minimaal 500W.

m.b.t. het moederbord ben ik eigenlijk uit gegaan van reviews van meerdere Z97 boards waarbij deze dus goed uit de tests kwam. En ik niet voor een oudere chipset wil gaan. Het loont wellicht toch nog een keer te kijken naar de alternatieve goedkopere borden. Eventueel een H variant?

@koeler, ga ik naar kijken.

[...]

Een hele andere kijk, dat is leuk!
Xeon heb ik niet bij stil gestaan, ik zie wel dat deze een stuk lager geklokt is en wat minder l1 cache heeft.
Is dan deze Xeon geen beter alternatief? pricewatch: Intel Xeon E3-1246 Boxed
of pricewatch: Intel Xeon E3-1241 v3 Tray (zonder GPU)

Ja voeding was duidelijk niet goed, ga ik updaten.
@koeler neem ik ook mee in de vergelijking.
SSD wil ik per see 2, 1 losse voor het os en evt applicaties (de kleinere). Geen partities gewoon 2 losse schijven.
RAM, matched op het Gigabyte bord, wel een B85 bord. Is dat niet de vorige chipset? (B staat toch voor business/budget waarop geknepen wordt met functionaliteit)

Externe kaart heb ik wel nodig vanwege de gescheiden werkplekken. En laat het toevallig nou ook zo zijn dat waar de kaart komt ik wel high end speakers heb staan :-)

Uit beide reacties kan ik opmaken dat ik er toch nog niet ben en opnieuw duik in de moederborden.
GTX980 (geen ti) kan makkelijk met 450W, met de 980ti zou ik wel voor 550W gaan, gezien die een slag meer vermogen verbruikt. 450W is mogelijk maar het beste lijkt mij 550W gezien load in %, wordt de voeding tijdens gaming niet teveel belast. Testen tonen wel aan dat het vermogenverbruik 353W is tijdens de game Metro, echter moet je ook denken dat dit hoger uitvalt al belast je alles maximaal, tijdens een GPU en CPU stresstest bijvoorbeeld, ookal zal dit niet gaan doen, voor het idee dat het maximale wat het systeem kan trekken, denk ik dat dit >450W uit kan komen.
PEG 6 en PEG 8 kabel nodig. Dat is 75W en 125W door die 2 kabels, en 125W van de PCI-e aansluiting. Dit is max. 325 voor de videokaart (praktijk is uiteraard minder) de CPU zelf heeft tdp van 84W, zit je op 409W, komt nog beetje SSD en HDD bij. Dat is dus het uiterste maximum( theorie). Dus 450W kan idd nog wel ja.
Wederom in de praktijk zal je al die testen niet tegelijk open hebben staan. Maar ook het % load is het beste als die in idle +->20% en tijdens gaming 40-60%. Vandaar dat ik eerder 550 zou kiezen.

Kloksnelheid heeft niet zoveel invloed, jou modellen hebben maar 0,1GHz meer ;) zal ik niet teveel over struikelen, die Xeon 1231, in mijn lijstje is daarintegen €40 goedkoper, voor die 0,1GHz zal ik dus die 1231 kiezen.

B85 kan in principe gewoon. CPU support list kan je zien of xeon ondersteunt wordt, anders -> pricewatch: Gigabyte H97 G1.Sniper H6

[ Voor 7% gewijzigd door mirno op 08-06-2015 15:01 ]

我的名字是Mirno

• Leijenaar
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 25-10-2022
Ik weet niet of je de koeler uit je 1e lijstje al hebt vervangen. Ik weet wel zeker dat deze ruzie gaat krijgen met je RAM. (zelf ook de Mugen 4 PCGH, lekker stil)

Waarom kies je uberhaupt niet het goedkoopste low profile RAM dat er is. Zo lang er maar levenslang garantie op zit is dat met een dichte kast altijd de beste koop.

hier staan niet mijn pc onderdelen!

• anc
mirno schreef op maandag 08 juni 2015 @ 14:59:
[...]

GTX980 (geen ti) kan makkelijk met 450W, met de 980ti zou ik wel voor 550W gaan, gezien die een slag meer vermogen verbruikt. 450W is mogelijk maar het beste lijkt mij 550W gezien load in %, wordt de voeding tijdens gaming niet teveel belast. Testen tonen wel aan dat het vermogenverbruik 353W is tijdens de game Metro, echter moet je ook denken dat dit hoger uitvalt al belast je alles maximaal, tijdens een GPU en CPU stresstest bijvoorbeeld, ookal zal dit niet gaan doen, voor het idee dat het maximale wat het systeem kan trekken, denk ik dat dit >450W uit kan komen.
PEG 6 en PEG 8 kabel nodig. Dat is 75W en 125W door die 2 kabels, en 125W van de PCI-e aansluiting. Dit is max. 325 voor de videokaart (praktijk is uiteraard minder) de CPU zelf heeft tdp van 84W, zit je op 409W, komt nog beetje SSD en HDD bij. Dat is dus het uiterste maximum( theorie). Dus 450W kan idd nog wel ja.
Wederom in de praktijk zal je al die testen niet tegelijk open hebben staan. Maar ook het % load is het beste als die in idle +->20% en tijdens gaming 40-60%. Vandaar dat ik eerder 550 zou kiezen.

Kloksnelheid heeft niet zoveel invloed, jou modellen hebben maar 0,1GHz meer ;) zal ik niet teveel over struikelen, die Xeon 1231, in mijn lijstje is daarintegen €40 goedkoper, voor die 0,1GHz zal ik dus die 1231 kiezen.

B85 kan in principe gewoon. CPU support list kan je zien of xeon ondersteunt wordt, anders -> pricewatch: Gigabyte H97 G1.Sniper H6
Precies, en dan kom ik uit op deze voeding.
pricewatch: Seasonic G-series 550 watt PCGH Edition
Alleen deze review laat zien dat hij bij belasting wel gehorig is en het alternatief kom ik uit op de
pricewatch: be quiet! Dark Power Pro 10 550W
of
pricewatch: Corsair RM550
Want de gene die jij aanmerkt, namelijk de pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular, komt uit die test als een gehorige koeling.

Kloksnelheid is meer dan 10% minder, van 3,4ghz vs 4ghz dus blijf ik toch steken op de i7
Leijenaar schreef op maandag 08 juni 2015 @ 21:31:
Ik weet niet of je de koeler uit je 1e lijstje al hebt vervangen. Ik weet wel zeker dat deze ruzie gaat krijgen met je RAM. (zelf ook de Mugen 4 PCGH, lekker stil)

Waarom kies je uberhaupt niet het goedkoopste low profile RAM dat er is. Zo lang er maar levenslang garantie op zit is dat met een dichte kast altijd de beste koop.
Waarom krijg ik ruzie met dat geheugen? Vanwege de koelvinnen? Ik heb gekeken of die pricewatch: Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16 in de memory compatibility list stond en daar staat deze ook.
Dus die heb ik vervangen. (Wel van Cas 9 naar Cas 10)

Met alle opmerkingen kom ik uit op het volgende.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 341,80€ 341,80
1ASRock Z97 Extreme6€ 172,95€ 172,95
1MSI GTX 980 Ti 6GD5€ 749,90€ 749,90
1Asus Xonar U7€ 82,90€ 82,90
1Thermalright True Spirit 140 Power€ 44,10€ 44,10
1Phanteks PH-F140SP (met LED), 140mm€ 15,-€ 15,-
1Phanteks PH-F140SP (zonder LED), 140mm€ 15,-€ 15,-
1Kingston HyperX Fury black HX318C10FBK2/16€ 106,-€ 106,-
1be quiet! Dark Power Pro 10 550W€ 128,-€ 128,-
1Samsung 850 Pro 256GB€ 143,78€ 143,78
1Samsung 850 Pro 512GB€ 258,22€ 258,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.162,60

De voeding kan nog naar de Corsair voor een kostenbesparing van 18 euro. Ik las alleen dat de Corsair iets mindere componenten heeft, gok dat dat zo minimaal is dat je er niets van merkt.

Waarbij het moederbord nog te vervangen staat naar de pricewatch: ASRock Z97 Extreme4
Waarom die? Omdat ik wat reviews nakijk en daar ook de genoemde borden naar voren komen en toch deze als een soort van winnaar naar boven komt.
Als ik de reviews zou negeren dan zijn er superveel opties:
http://tweakers.net/categ...-F-Suo9gq3vSzBF7H3VAP7_gU
En ik wil een Z variant i.v.m. overclocken.

Zoals je ziet heb ik de Thermalright cpu koeler verkozen boven de Tranquillo, daar omdat de Thermalright toch nog beter uit de bus kwam dan de tranquillo.

Ik heb ook 2 PWM case koelers erbij gezocht (2 types maar wordt uiteindelijk 2 maal zonder led)

Toch nog een kleine kant-tekening. Ik hoef niet per see te besparen, ik wil een high end machine waarmee ik de komende 6 jaar makkelijk door kan.
Pagina: 1