Modereren met vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-10 00:27
Verreweg de meeste reacties onder artikels zijn meningen, maar zo nu en dan worden er ook vragen gesteld. Wat me opvalt is dat vragen gesteld door leken soms zelfs met een -1 gemodereerd worden, maar daaronder alsnog tot een zeer informatief draadje ontwikkeld. En dan zijn er nog vragen van de buitencategorie. Onder dit artikel Wetenschappers beschrijven meest nauwkeurige kwantumthermometers stelt Jael_Jablabla, die zeker geen leek lijkt te zijn op dit gebied, een vraag waar veel informatie in zit gesloten en waaruit een zeer informatief antwoordt uitrolt.

Mijn punt is, reacties die met een +2 beoordeelt worden zijn interessant om te lezen en die reacties erop worden gegeven zijn zeer informatief en een toevoeging voor T.net. Maar vragen die datzelfde bereiken lopen in het slechtste geval het risico met een -1 beoordeelt te worden of in het beste +1.

Misschien ben ik alleen met de mening dat ook vragen met een +2 beoordeelt mogen worden, maar ik hoop van niet. Zeker in het voorbeeld van Jael_Jablabla vind ik dat die gegeven had mogen worden. Als ik die +2 als beloning zie en stimulatie voor de vraagsteller, dan heb ik de hoop dat als vragen positiever benaderd worden dat de educatieve waarde van reacties onder artikels omhoog gaat en zo ook meer vakmensen aantrekt.

OK, verwachting is misschien iets te hoog, maar is het niet het proberen waard?

Voorstel om duidelijker te maken dat ook vragen waarde kunnen hebben(de community wil het blijkbaar beantwoord zien): "Deze reactie of vraag is een nuttige aanvulling op de discussie of het artikel."

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik ben van mening dat dit geen goed idee is. Een vraag zelf voegt geen extra informatie toe tenzij de vraag in de post zelf beantwoord wordt. ("Ik kreeg bij het artikel de volgende vraag in mijn hoofd: (...) en heb het uitgezocht: (...)" kan heel informatief zijn).
Het informatieve antwoord op de vraag hoog waarderen lijkt me voldoende zodat het door lezers van de reacties gelezen wordt en ik zie niet hoe het hoog waarderen van vragen zorgt voor een positievere benadering van vragen - goede vragen zoals die in je voorbeeld krijgen toch wel antwoord. Dat de community de vraag beantwoord wil zien zegt verder imo weinig over hoeveel je van die vraag leert.
Een +1 voor (goede) vragen en een 0 voor vragen die met een minimum aan zoekwerk te beantwoorden zijn voldoet in mijn ogen goed.

Iets offtopic: Die door je als laatst genoemde beschrijving van de +2 mag wel wat duidelijker, "nuttige aanvulling" is immers een rekbaar begrip en er volgt niet direct uit dat het gaat om een aanvulling in de zin van nieuwe informatie voor de lezer. Ik merk dat in het mismodtopic die korte beschrijving meer dan eens verkeerd wordt geïnterpreteerd.

[ Voor 6% gewijzigd door Migrator op 08-06-2015 12:56 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Het is niet zozeer de vraag die interessant is, als wel het antwoord. Daarmee ligt het niet voor de hand dat een vraag een hogere score krijgt dan een +1.

Dan de andere kant van het spectrum, wanneer is een vraag ongewenst? Als de vraag geen gescheld en ander ongewenst gedrag bevat, dan kan ik zo nog maar 1 reden bedenken om een -1 te geven: de vraag is rechtstreeks uit het artikel te beantwoorden, zonder ook maar een bron aan te klikken. Oftewel, een vraag is alleen ongewenst als de vraagsteller het artikel niet gelezen heeft.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Vragen kunnen best nuttig zijn. Het is zeker niet zo dat die lager beoordeeld moeten worden. Ik zou dat overigens niet zo expliciet maken in de beschrijving van het +2-niveau. "Deze reactie is" is een neutrale aanduiding van de inhoud: dat kan dus ook een vraag zijn. Doorgaans worden vragen inderdaad niet hoog gescoord. Maar ik denk dat dat voornamelijk met kwaliteit te maken heeft: je ziet gewoon weinig "inzichtvolle" vragen.

Zoals Dirk al zegt, een vraag stellen kan interessant zijn, maar het antwoord geven is natuurlijk nog interessanter. Dus dat zal ook hoger worden beloond.

Hoe dan ook, ja, vragen kunnen best met een +2 beantwoord worden. Ik denk alleen dat je er weinig van tegenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-09 18:10

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Vragen zijn 9 van de 10 keer mensen die het artikel niet hebben gelezen of die google niet kunnen gebruiken, de vragen die daarbuiten vallen kunnen prima op +1, maar toch zeker geen +2.

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-09 14:57
Was net aan het typen, _David_ verwoord echter 100% wat ik ook bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Imho kan een vraagstelling die een erg interessant punt aansnijd met bijvoorbeeld een uiteenzetting van mogelijkheden prima op +2 eindigen wanneer deze vraag bijvoorbeeld een totaal nieuw inzicht geeft. Een vraag kan soms bijna net zo interessant zijn als het antwoord. Juist door goede vragen (voorzien van onderbouwing) te geven krijg je soms een heel interessante discussie of een onverwachte wending hierin.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Laatst online: 01:20

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Dat zijn over het algemeen geen echte vragen meer, maar gewoon openingsstukken voor een discussie waar toevallig een paar vraagtekens in staan. :P

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheCapK
  • Laatst online: 01-02 22:45

TheCapK

It's always tease, tease,

Genoemd voorbeeld is wel en 'vraag' die dus door wat er verder in die post staat best een +2 mag hebben wmb.

Keep smiling! It makes people wonder what you've been up to!

Pagina: 1