Toon posts:

Win98se install op RAID0 harddisk=MS-DOS Comp.modu

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Systeem:
Abit KT7A-RAID
AMD 1Ghz
2 x 30GB Maxtor harddisks
Matrox Marvel G400-TV

Ik heb een RAID0 array aangemaakt, fdisk, format, en dan Windows 98SE geinstalleerd.
Zodra hij klaar is met installeren draait mijn RAID harddisk gelijk in MS-DOS compatibiliteitsmodus. De harddisk haalt wel 60 a 70 MB/s.

Installeer ik de Hotrod100 drivers, dan ben ik van mijn MS-DOS compatibilitietsmodus af, maar dan daalt de snelheid naar 10 a 20 MB/s.
Tja, dan ben ik dus het hele voordeel van de RAID0 kwijt.

Ik heb alleen vandaag al 4x opnieuw geformatteerd en geinstalleerd, maar dit probleem blijft consequent terugkomen. Zelfs als ik de onboard RAID controller uitschakel en er een Promise Fasttrak 100 in steek.

Waar kan dit aan liggen?
Jullie zijn mijn laatste hoop op een oplossing.
(Nee, ik heb geen DOS drivers in autoexec.bat of config.sys, want ik heb naast Windows nog helemaal NIKS geinstalleerd)

Verwijderd

Topicstarter
ohja, de harddiskken zijn natuurlijk ook ATA100.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zelfs als ik de onboard RAID controller uitschakel en er een Promise Fasttrak 100 in steek.
en heb je daarvoor ook de driver gebruikt?

Verwijderd

Topicstarter
Ja (De promise driver uiteraard).
Voor ik de driver installeer haalt ook deze kaart 70 mb/s maar draait in MS-DOS compatibilitietsmodes.
Zodra ik de driver installeer is de compatibiliteitsmodus weg, maar haalt hij nog maar 20 mb/s.

• pdxnet96
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05-2025
Zou het kunnen komen door windows die een bepaalde cache aanmaakt, waardoor hij trager wordt..

Ik hou deze draad wel even in de gaten, Ik heb die KT7A ook met 4x40GB in RAID 0

Ja ja ja Nee !!

Verwijderd

Zet je bios instellingen (pio, udma) vast, niet op auto. Als je dat nog niet gedaan had...

Verwijderd

Topicstarter
Crookie, die tip heb ik nog niet gehad :)
Hopelijk helpt dit.

Ik moet dat zeker doen voor ik Windows ga installeren, he?! Laat ik nou net bezig zijn met Windows 98SE opnieuw installeren.
Okee, begin ik weer effe overnieuw. Ben ik wel gewend de laatste tijd.

Verwijderd

heb je udma wel ingeschakelt in windows, ff bij apparatenbeheer, schijfstations, hd, DMA aanvinken. Ik denk dat dat het probleem is, aangezien staandaart ata 16mb p/s dus 2x (raid) 16mb/s - verlies, kom je uit op 20mb/s.

Verwijderd

Topicstarter
De harddisken die op de RAID controller aangesloten ziten hebben geen DMA-optie. Er valt dus niks aan te vinken.

Verwijderd

Topicstarter
klein zijstraatje:
Hoe kan ik winodow in één keer door laten installeren, dus dat ik niet steeds op OK hoef te klikken?

Verwijderd

Op maandag 18 juni 2001 11:13 schreef Henny het volgende:
klein zijstraatje:
Hoe kan ik winodow in één keer door laten installeren, dus dat ik niet steeds op OK hoef te klikken?
FF een image maken van een goed werkend windows systeem en die telkens terugzetten!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
als ie in comp. modus draait ff in je register de key 'noide' opzoeken en die op 0 zetten. Hielp bij mij wel toen mn (non-raid) schijf in dos comp. modus draaide..

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan moet je natuurlijk wel eerst een goed werkend systeem kunnen maken!!!
En DAT lukt dus niet omdat hij na het installeren van Windows gelijk in MS-DOS compatibiliteitsmodus gaat.

De PIO/UDMA heb ik inmiddels vast gezet in de Hightpoint bios, opnieuw gefdiskt en geformatteerd, en toen voor de 3e keer vandaag windows geinstalleerd, maar het heeft helaas niet geholpen. Hij draait weer in MS-DOS compatibiliteitsmodus. :(

Nog meer tips?

Verwijderd

Topicstarter
Regedit kan helemaal geen noide vinden!
En nu?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer een idee hoe ik dit probleem op kan lossen???

Verwijderd

Topicstarter
Okee, als niemand het weet dan maar ander vraagje:
Hoe snel moet een RAID0 harddisk zijn.
Is 70MB/s normaal of is 20 MB/s normaal?

Verwijderd

Topicstarter
Okee, nog een ander vraagje:

Als ik alles gewoon installeer, dan heb ik bij het afspelen van (zelfgemaakte) DivXjes dat het geluid in de eerste seconde al blijft hangen.

Als b.v. in het begin van zo'n filmpje iemand gilt (Aaaaaahhhhh!) dan hoor ik dus door het hele filmpje heen "ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah ah."

Als ik hetzelfde DivXje op een andere computer afspeel, dan is het geluid normaal.
Mijn geluidskaart is een Videologic Sonic Fury.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
toch maar een soundblaster kaart..

nee serieus gebruikt jou kaart wel dma?? anders gaat hij zeer zeker over slaan...

• James_Watt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 08:08
Hmm lijkt er op dat er een DMA conflict is met je sounkaart en dat zou misschien ook met je IDE kunnen zijn :?

Iwill KK266 R | Amd 1333 266 | Global win wbk38 | 512 Mb M-Tec | 2 x Seagate U 5 40 Gb raid 0 + 2 x Barracuda IV 80 GB raid 0 | Liteon 48x12x48 | Cyberdrive 52 | Radeon 8500 | 3com509 |

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-05 22:11

pistole

Frutter

dma conflict zou kunnen, dat ze hetzelfde interrupt gebruiken lijkt me meer voor de hand liggen.

Kan je dat een checken, Henny?

Ik frut, dus ik epibreer

Verwijderd

Topicstarter
Kev, ik had dus een SB Live, maar die kraakt met dit moederbord. Dus daarom heb ik de Videologic/Turtle Beach gekocht :)

Hij gebruikt geen DMA.
Hij shared IRQ 9 met "ACPI IRQ houder voor PCI IRQ-besturing" en de "VIA Tech 3038 Universele hostcontroller voor PCI naar USB".

Ik heb trouwens nog iets geks ontdekt.
Gewoon met Mediaplayer (v6.4) hangt het geluid dus bij een DivX, maar als ik rechts klik op het bestand, Eigenschappen kies en dan Voorbeeld, dan speelt hij video en geluid normaal af!!! :?

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 04-05 12:02
Move > OM

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

Topicstarter
Het geluidskaartprobleem is trouwens ook niet erg consequent. Bij sommige bestanden geeft hij wel geluid en bij sommige niet. En dat kan iedere keer weer weer anders zijn.

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:26
Op dinsdag 19 juni 2001 20:08 schreef Henny het volgende:
Het geluidskaartprobleem is trouwens ook niet erg consequent. Bij sommige bestanden geeft hij wel geluid en bij sommige niet. En dat kan iedere keer weer weer anders zijn.
Je hebt dan gewoon een vage computer :? >:)

;)

Verwijderd

Topicstarter
DAT is een feit :D

Iemand nog een tip om van die MS-DOS compatibiliteitsmodus af te komen? Als ik daar namelijk vanaf ben, kan ik aan de andere probleempjes gaan sleutelen.
Pagina: 1