Tearing met freesync aan op LG29UM67

Pagina: 1
Acties:

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Ik heb een LG 29LM67 aan geschaft. Heb special dit scherm gekocht omdat het freesync heeft.

Ik was in de veronderstelling dat freesync volledig het tearing weg haalt. Echter heb ik nog steeds tearing met freesync waardoor ik me afvraag of het scherm wel goed is. Na veel op internet over freesync gelezen te hebben lees ik dat bv AMD zegt dat tearing verminderd wordt of volledig verwijderd ( http://support.amd.com/en-us/search/faq/212 ), onduidelijk dus of ze bedoelen dat het beeld kan tearing als de FPS buiten de freesync opgeven werking gebied komt, of ook binnen . Sommige reviews zeggen dat het tearing met freesync verleden tijd is, maar deze testen ook vaak een 120 hz + scherm (de um67 is 75 hz).

Ik kan echter geen diep gaande reviews vinden en kan ook niet uit de reviews halen of tearing nou volledig verwijdt of verminder, logische nadenkend hoe de techniek werkt zou tearing volledig moeten verdwijnen zonder vsyn aan (in het freesync gebied). Maar gsync werkt dan weer alleen met vsyn aan.

Het schem is 75 hz, als ik zonder vsync op 75hz + (buiten freesync gebied) speel zie ik flinke tearing in het minder van het scherm, cap ik de fps op 74 hz (dus in het freesync gebied) zie ik een kleine maar constante tearing (in sommige spelen) aan de onderkant van het scherm. De tearing lijkt een stuk minder erg dan normale tearing (wat een flinke scheur kan zijn, hier is een kleine scheur). Maar de tearing lijkt in sommige games constant (bf4 met mantle bv).

In andere games zie ik bijna geen tearing, maar als het opduikt wel altijd op dezelfde plek (onderkant van het beeld). Omdat tearing altijd op dezelfde plek is vraag ik me af of het scherm wel 100% goed is. Ik kan het scherm nog terug sturen voor een nieuwe. Ik ben niet zon heel moeilijk persoon maar ik zal wel balen als special een freesync scherm koop en deze dan niet goed functioneert.

Dus de vraag is.. :) Is dit een normaal fenomeen voor freesync? Komt het door het scherm (weinig hz bv), driver probleem? Of scherm niet 100% Overigens merk ik direct als freesync aanstaat met spellen, beeld is zeer soepel, dat werkt dus wel gewoon.

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 18:58
Freesync heeft een paar mitsen en maren. (Gsync, ook, maar anders).

Ten eerste werkt Freesync alleen op een Freesync/Adaptive sync monitor in combinatie met een AMD videokaart welke dat ondersteund (google voor exacte modellen).
Daarnaast werkt Freesync per scherm in een andere range (Hz), de Freesync range van jouw scherm is 48-75Hz.

Dat betekend dat als je videokaart Freesync ondersteund, en je het hebt ingeschakeld in AMD Catalyst Control Center (wederom, google..). Je tussen de 48 FPS en 75 FPS een variabele verversing van je beeldscherm hebt, en dus geen stutter/tearing/judder tegen zou komen. Als je FPS dus boven of onder 48/75 FPS komt heb je geen profijt meer van Freesync, bij AMD kan je dan kiezen om buiten deze range met of zonder VSYNC te spelen.

Als ik jouw post zo lees dan stel ik voor om het volgende te doen:
Zet Freesync aan in AMD Catalyst Control
Zet Vsync aan in AMD Catalyst Control

Dan zou je niet meer boven de 75FPS komen waardoor je aan de bovenkant altijd freesync hebt.
En als je onder de 48 komt dan schiet hij terug naar 30/20/15 FPS maar dan wel zonder tearing.
Met deze instellingen krijg je dus tearing free gaming. Mits je de juiste videokaart hebt die Freesync ondersteund.

• evilpin0
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05-2024
Al gedaan natuurlijk, freesync is actief in driver en op het scherm. Ook heb alle games gecapped op 74 fps max (via riva tuner). Heb een 290, had dit ook even in de post moeten vermelden.

Met vsync aan wil ik niet spelen (thans geen shooters)

[ Voor 13% gewijzigd door evilpin0 op 08-06-2015 12:13 ]

http://www.twitch.tv/jannustitannus

• Mobzy
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 18:58
Dat je met VSYNC niet wilt spelen heeft dan denk ik met input lag te maken?

Even in het midden of dat wel of niet een substantiele invloed zal hebben op je gameplay (meningen verschillen). Maar onder het mom van testen:

Met freesync aan = grote tearing boven 75FPS
Met freesync + fps cap = kleine tearing onder de 74FPS (Hoeveel FPS draai je op dat moment?
Met freesync + vsync = geen tearing zichtbaar? (Heb je op dat moment nog wel wisselende framerates tussen 48-75?)

Ik zou het even testen met vsync aan, als je dan geen tearing hebt dan zou ik zeggen: zit m in de Freesync spec. Heb je dan wel tearing, dan zou ik niet weten wat er aan de hand is 8)7

Wellicht dat iemand anders met meer Freesync kennis/ervaring beter antwoord op kan geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Mobzy op 08-06-2015 13:26 ]