Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 632019

Topicstarter
Ik ben op zoek naar mogelijkheden om mijn WIFI bereik te vergroten. Op dit moment werk ik met het volgende:

- 1 standaard Zyxel draadloos ADSL-modem
- 2 powerline adapters (TP Link AV200) (1 bij modem en 1 op eerste verdieping)
- 1 DrayTek VIGOR 2820 router

Op de begane grond heb ik prima WIFI-bereik op de Zyxel modem. Op de eerste verdieping heb ik prima WIFI-bereik op de DrayTek router. Ik wil echter in mijn achtertuin ook een goed bereik hebben.

Nu heb ik nog een WRT54G liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken. Maar wat is de beste optie?

- extra powerline-adapter kopen en daar WRT54G aan hangen?
- Kan ik de WRT54G nu al gebruiken als WIFI-repeater, zonder dat ik een extra powerline adapter aanschaf?
- gewoon een WIFI-repeater kopen?

Zoals jullie uit bovenstaande waarschijnlijk wel kunnen opmaken, ik weet erg weinig van netwerken aanleggen. Via google kon ik dan ook niet veel wijzer worden omdat ik geen idee heb wat de termen Switch, Bridge en DD-WRT betekenen. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Via google kon ik dan ook niet veel wijzer worden omdat ik geen idee heb wat de termen Switch, Bridge en DD-WRT betekenen. Ik hoop dat iemand mij kan adviseren.
Begin eens met op te zoeken wat die termen betekenen. Sowieso standaard Google-techniek: je zoekt op iets, je vindt terminologie die je niet begrijpt, zoek dat dan ook op.

Wikipedia is goede plek om te beginnen:
Wikipedia: Network switch
Wikipedia: Bridging (networking)
Wikipedia: DD-WRT

Verder zou ik gezien wat je zoekt ook even naar "outdoor access point" kijken. En overweeg om die verouderde powerline adapters te vervangen met degelijke netwerkkabels.

Om in ieder geval je vragen te beantwoorden:
- extra powerline-adapter kopen en daar WRT54G aan hangen?
Kan, maar als je in de tuin dekking wilt, wil je ook je AP buiten hebben hangen. Een powerline adapter en een indoor router op je buitenmuur lijkt me niet zo'n succes.
- Kan ik de WRT54G nu al gebruiken als WIFI-repeater, zonder dat ik een extra powerline adapter aanschaf?
Mogelijk met andere firmware (zie DD-WRT), maar een repeater gaat je niet helpen.
- gewoon een WIFI-repeater kopen?
Wat denk je ermee te bereiken?

Je probleem is dat muren en ramen (specifieker: hoogstwaarschijnlijk de isolatielagen erin) je signalen blokkeren. Een repeater moet om te werken goed signaal opvangen en goed op te vangen kunnen zijn waar je zit. Als er een muur tussen zit is een repeater in de meeste gevallen nutteloos.

Wat je moet doen is simpel: een access point aan de kant van de muur plaatsen waar je dekking wilt. In dit geval dus de buitenmuur.

[ Voor 44% gewijzigd door dion_b op 08-06-2015 11:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dank je voor je snelle reactie. Ik denk dat ik niet helemaal volledig geweest ben in mijn vraag.

Voorheen had ik 1 powerline adapter met daaraan mijn WRT54G aan de achterkant van mijn woning (binnen bij de achtertuin). Dat werkte perfect. Het signaal was goed. Deze heb ik weg moeten halen omdat ik de powerline-adapter boven moest gaan gebruiken voor mijn Smart-TV.

Wat ik eigenlijk wil is het signaal vanaf mijn draadloze Zyxel modem oppakken met met WRT54G. Als ik buiten zit wil ik dan het signaal van mijn WRT54G gebruiken voor WIFI.

Kan ik mijn WRT54G instellen als access point zonder dat deze bekabeld aan mijn modem zit?

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 632019 op 08-06-2015 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262853

Wat je wil kan met een Wireless repeater, echter is dat een oplossing die je (uiteindelijk) niet wilt.
Wikipedia: Wireless repeater

Als het eerst goed werkte waarom dan niet een nieuw setje powerlines halen, (als je geen optie hebt tot het leggen/trekken van kabels(s)) en de boel aansluiten als voorheen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kabels leggen is helaas geen optie. Nieuw setje powerlines zat ik inderdaad ook aan te denken. Maar als ik mijn WRT54G zou kunnen gebruiken zonder dat ik nieuwe powerlines hoef te kopen heeft dat natuurlijk de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 17:49
als de WRT54g vroeger was aangesloten via de powerline, waarom kan deze nu dan niet als switch tussen je smart tv?

Is het je smart tv die aangesloten word voor internet of voor het tv signaal? (tv is namelijk vaak een appart vlan)

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
coredalae schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:41:
als de WRT54g vroeger was aangesloten via de powerline, waarom kan deze nu dan niet als switch tussen je smart tv?

Is het je smart tv die aangesloten word voor internet of voor het tv signaal? (tv is namelijk vaak een appart vlan)
De TV wordt aangesloten voor internet. Dit moet ook zo blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squixx
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05 17:49
Dan is het simpel:

Stel je WRT54g in als access point, haal een extra cat 5e kabel.

Sluit het als volgend aan: Powerline adapter -> lan poort wrt54g
andere lan poort -> tv

liefst je wrt54g dan op een ander kanaal, maar met de zelfde security settings als de Zyxel instellen zodat apparaten automatisch roamen tussen de twee.

android since G1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het gaat mij niet zozeer om de verbinding met mijn TV. Ik wil in mijn achtertuin een beter WIFI-signaal hebben.
Pagina: 1