Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

inwendige netwerksnelheid niet voldoende volgens provider

Pagina: 1
Acties:

• isorun
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-11 23:08
Ik was onlangs eens de facturen aan het bekijken en ontdekte dat ik bij Belgacom voor een 70mbps downloadverbinding betaal, ik haal echter maar ~ 14 mbps. Toen ik hen hierover contacteerde, zeiden ze mij dat het probleem waarschijnlijk bij mijn inwendige structuur ligt en niet bij hen.

Dus ik voerde een LAN test uit, ik sloot mn laptop rechtstreeks op de modem aan voerde een snelheidstest uit naar mijn desktop, die via een AP verbonden is(alle verbindingen bekabeld, cat5 en cat5e). Ik haalde een gemiddelde downloadsnelheid van 80mbps, de verbinding binnenshuis leek mij dus perfect in orde te zijn. Belgacom gaf mij ook een nummer om te bellen dat automatisch een snelheidstest uitvoert, ik heb dit nummer dan ook gebruikt, maar mijn snelheid bleef ongewijzigd.

De verbinding tussen de straat en de modem is 5 jaar oud, kan dit het probleem zijn? Is er een manier waarop ik deze verbinding kan testen? Zijn er andere dingen die ik kan controleren? Ik laat liever geen technieker komen tenzij echt nodig, maar ik slaag er niet in om het probleem zelf te vinden zo te zien.

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:22
Kwestie van uitsluiten. Ik neem dat in België verantwoordelijk is voor alles tot aan het modem? Dus gewoon laptop direct aansluiten op het modem en dan een speedtest runnen met bvb speedtest.net. Als je het echt nog zeker wilt weten dan doe je het met 2 losse machines om een probleem met de machine uit te sluiten.

Verwijderd

En hoe heb je verbinding met internet als je maar 14 Mbps haalt? Is dat volledig bekabeld? Of stuk via wifi?

Bekabelde snelheden zijn dikwijls het probleem niet, wifi daarintegen wel...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Inderdaad - heb je ook getest wat de snelheid is als je de laptop rechtstreeks bedraad aan de modem hangt en dan bijv www.speedtest.net gebruikt om te testen? (Gebruikte je ook een dergelijke dienst voor het meten van de 15Mbit of kan het ook aan de externe bron liggen?)

[ Voor 39% gewijzigd door F_J_K op 08-06-2015 09:04 . Reden: quoten was wat zinloos ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• isorun
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-11 23:08
Jup, heb via www.speedtest.net een test uitgevoerd rechtstreeks met een kabel aan de modem gekoppeld.

Ik had dit alles twee weken geleden getest en zag geen verbetering, maar vandaag haal ik echter plots meer dan 30 Mbps, zonder dat er ook maar iets aan mijn kant veranderd is. Misschien dat na het uitvoeren van die Belgacom lijntest wat tijd(>7 dagen :s) nodig is tegen dat de snelheid wordt opgedreven (de klantendienst deed nochtans uitschijnen dat dit onmiddelijk resultaat zou leveren)?
Volgens Belgacom testen ze periodiek de snelheden, maar ik heb dit abonnement al 5 jaar en pas nu ik er over klaag veranderd er iets. Vreemde zaken, maar goed, de snelheid lijkt in de goede richting te gaan.

Volgens hun website zijn de gegarandeerde snelheden in mijn regio's als volgt:
Max.: 63,4 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Min.: 28,1 Mbps download - 5,5 Mbps upload
Dus het ziet er naar uit dat daar nu eindelijk aan voldaan is. Uploadsnelheid op mn meest recente speedtest is ook 5.58Mbps, dus dit lijkt accuraat.

Bedankt voor jullie hulp, ook al ligt de fout nu toch blijkbaar niet aan mijn infrastructuur :p!

• DenBeke
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-11 09:13
isorun schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:22:
Misschien dat na het uitvoeren van die Belgacom lijntest wat tijd(>7 dagen :s) nodig is tegen dat de snelheid wordt opgedreven (de klantendienst deed nochtans uitschijnen dat dit onmiddelijk resultaat zou leveren)?
Die lijntest wordt niet meteen uitgevoerd. Als je daarvoor belt word je in de lijst opgenomen, maar hang je nog af van een automatisch systeem dat niet noodzakelijk jou als eerste test.

Verwijderd

isorun schreef op maandag 08 juni 2015 @ 09:22:
Bedankt voor jullie hulp, ook al ligt de fout nu toch blijkbaar niet aan mijn infrastructuur :p!
Dat is het standaard antwoord van die gasten. Het ligt in eerste instantie nooit aan hen en altijd aan jouw verbindingen. Degene die je als eerste aan de lijn krijgt moeten dat gewoon zeggen. Ze volgen een script. Dat gaat zelfs zover dat ze routers een factory reset laten doen terwijl aantoonbaar het niet aan de router ligt. Als ze nu eens een beetje zouden investeren in kennis op de servicedesk, zouden problemen een stuk efficienter opgelost worden.

• t-town
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Als je op een repairprofiel terecht bent gekomen door een fotuje in de router of infrastructuur is dat nu hersteld door die lijntest. Standaardprofiel is 30mbps, nu ga je wrs de komende weken een verhoging zien van de snelheid (vectoring of een stabiele lijn geven aanleiding tot meer snelheid, maar dit proces neemt weken tot maanden in beslag)

• EvilItSelf
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-12-2024
Bits per seconde of bytes per seconde? De Bps (Bits per seconde) en bps (byte per seconde) willen nog wel eens omgewisseld worden in het gebruik.

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 14:57
EvilItSelf schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:39:
Bits per seconde of bytes per seconde? De Bps (Bits per seconde) en bps (byte per seconde) willen nog wel eens omgewisseld worden in het gebruik.
Inderdaad, want het is precies andersom...
Bron: Wikipedia: Data rate units

[ Voor 15% gewijzigd door sjimmie op 08-06-2015 12:46 . Reden: bron toegevoegd ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-07 23:56

Engineer

Software

.

[ Voor 99% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 10:25 ]

• Ximon
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-11 11:08
Het zou wel degelijk aan Belgacom kunnen liggen, of misschien aan hetgeen je probeert te downloaden. ADSL lijnen zijn nogal vaak overbooked, dus als er anderen in jouw buurt stevig zitten te downloaden zou je in theorie hier ook iets van kunnen merken. Als de website waar je iets van probeert te downloaden maar 15 Mbps kan leveren zal het nooit harder gaan dan dat. Er zijn 1000en oorzaken te verzinnen waarom de internetverbinding niet de volledige snelheid haalt (waaronder onzin: #16. Solar Flares), dus ik snap wel dat de helpdesk zo reageert. Overigens zijn dit soort abonnementen altijd "tot xx Mbps" waardoor Belgacom makkelijk kan roepen dat het alsnog hun probleem niet is, ook al ligt de oorzaak bij hen.

(╯°□°)╯︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x ︵ + ︵ x

Verwijderd

EvilItSelf schreef op maandag 08 juni 2015 @ 12:39:
:F ;w

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:53
Vergeet baud per seconde, bps, niet hè.

Wikipedia: IEEE 1541-2002
Pagina: 1