MBR kapot, nieuwe SSD zonder reinstall

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb de volgende situatie, ik heb een OCZ Vertex 3 120GB waarop Windows staat, ik heb hier iets verkeerd gedaan en het MBR is weg, ik kan het met geen mogelijkheid repareren of opnieuw aanmaken, heb werkelijk alles geprobeerd.

Ik heb nu een nieuwe SSD gekocht (Samsung Evo 850 250GB) omdat de 120GB SSD toch aan de krappe kant was. Er zit nog een tweede hardeschijf in mijn laptop, een gewone hdd van 750 GB die voor het grotendeel vol staat met programma;s. Ik wil niet alles opnieuw installeren en wil dus eigenlijk gewoon de Windows partitie van de oude SSD klonen naar mijn nieuwe SSD en zorgen dat de pc weer opstart, want nu krijg ik aleen de melding dat bootmgr mist.

Iemand een idee hoe ik een niet bootende SSD kan klonen naar een nieuwe SSD. Ik kan de oude SSD (of de nieuwe) alleen extern aansluiten.

Ik hoor het graag.

Groeten,
Miicker

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Maar, de Vertex is stuk....
hoe wil je daar dan van klonen?

Eerst de mbr repareren met bootrec.exe tool (win7 win8)
Pas als je een werkende ssd hebt, kan je die klonen. Kloon je bijv een niet bootable ssd, dan zal de kloon natuurlijk ook niet booten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Reepje schreef op zondag 07 juni 2015 @ 21:29:
Maar, de Vertex is stuk....
hoe wil je daar dan van klonen?

Eerst de mbr repareren met bootrec.exe tool (win7 win8)
Pas als je een werkende ssd hebt, kan je die klonen. Kloon je bijv een niet bootable ssd, dan zal de kloon natuurlijk ook niet booten.
het bootrecord staat toch op een andere partitie of niet?
Juist alle dingen als bootrec werken niet..
Ik kan echter wel in het bestandsysteem van de ssd, middels hirens boot cd, of door de ssd extern aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als bootrec.exe niet heeft gewerkt, is er wellicht iets anders niet in orde?

Anders dan cloonen is eigenlijk geen optie om een besturingssysteem inclusief instellingen over te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Uit 'alles geprobeerd', valt daar ook onder dat je de pc hebt gestart van de Windows-cd* en die opstartherstel hebt laten uitvoeren? Normaliter zou dat een bootable installatie moeten opleveren (waarbij het even niet uitmaakt of je dit op het origineel of op de kloon doet).

* Waarbij dat tegenwoordig natuurlijk ook een USB-stick of externe HDD kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
dcm360 schreef op zondag 07 juni 2015 @ 22:18:
Uit 'alles geprobeerd', valt daar ook onder dat je de pc hebt gestart van de Windows-cd* en die opstartherstel hebt laten uitvoeren? Normaliter zou dat een bootable installatie moeten opleveren (waarbij het even niet uitmaakt of je dit op het origineel of op de kloon doet).

* Waarbij dat tegenwoordig natuurlijk ook een USB-stick of externe HDD kan zijn.
Ook dat heb ik geprobeerd, ik heb tevens alles dat op deze websites staat geprobeerd:
http://superuser.com/ques...ing-usual-fixes-dont-work
http://superuser.com/ques...ld-the-windows-boot-files
http://www.techspot.com/guides/630-windows-8-boot-fix/

Ik kom er echt niet uit.
Ik ben er nu al 2 volle dagen mee bezig, en ga toch maar een clean install doen denk ik, er zit helaas niets anders op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miicker
  • Niet online
Ik heb het gelukkig op kunnen lossen. Uiteindelijk de partitie verkleint, Windows geïnstalleerd op een nieuwe partitie op dezelfde schijf (24 GB partitie), het nieuwe MBR kunnen fixen met easybcd, waardoor ik weer kon booten naar de oude installatie, toen heb ik de nieuwe partitie weer verwijderd, en vervolgens C: weer uitgebreid.

Ondanks alles wat op internet te vinden was het toch op kunnen lossen zonder herinstallatie :)

Nu loop ik echter tegen een ander probleem aan. Ik heb een nieuwe SSD geïnstalleerd, heb de oude SSD gecloned naar de nieuwe SSD, alles werkt prima, alleen de oude SSD was 120 GB, de nieuwe 250, maar alle overige ruimte is unallocated/niet toegewezen.

Ik heb in schijfbeheer:
110GB Partitie, 350MB systeem/herstel partitie, 130 GB unallocated.
Ik heb verschillende programma's geprobeerd, met geen enkel programma is het mogelijk om de C: partitie uit te breiden. Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar krijg?
Bijvoorbeeld door de partitie van 350 MB even te verwijderen, de C: partitie uit te breiden, en dan de 350MB partitie weer te herstellen?
Zonder die partitie start de pc trouwens niet op.

Ik hoor graag van jullie :)

Pagina: 1